Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Jeśli uważasz że serwis Dar Życia jest potrzebnym miejscem Wesprzyj nas. Chcemy reaktywować serwis, dostosować graficznie i technicznie do aktualnych standardów, ale potrzebujemy Twojego wsparcia. Dziękujemy za wsparcie.

Autor Wątek: Metoda ośrodków pracy  (Przeczytany 5115 razy)

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26490
Metoda ośrodków pracy
« dnia: Wrzesień 19, 2007, 08:28:10 pm »
Metoda ośrodków pracy, jako jeden ze sposobów skutecznego oddziaływania dydaktyczno-wychowawczegow pedagogice specjalnej

http://www.sp2rabka.republika.pl/publikacje/filas/mariola2.html

Opracowanie: Mariola Filas
Cytuj
Celem ogólnego programu nauczania dzieci upośledzonych umysłowo jest osiąganie przez wychowanków możliwego do zaakceptowania poziomu dojrzałości społecznej, zawodowej i osobistej, pozwalającego na ich przystosowanie się do wymagań społeczeństwa. Tak więc cele te sprowadzają się do kształtowania umiejętności współżycia z innymi ludźmi, dostosowania się i radzenia sobie z wymaganiami w pracy, właściwego obchodzenia się z urządzeniami użyteczności publicznej, wykorzystania wolnego czasu.
Właściwa organizacja pracy z dzieckiem o obniżonym poziomie intelektualnym, mająca za zadanie realizację owych celów wymaga od nauczyciela poszukiwania optymalnych sposobów nauczania z wykorzystaniem odpowiednio dobranych form, środków dydaktycznych i metod pracy w zależności od stopnia rozwoju uczniów i ich indywidualnych potrzeb rehabilitacyjnych. Dobór najefektywniejszych metod dydaktyczno-wychowawczych oraz odpowiedniego oddziaływania terapeutycznego zależy od rozległej znajomości uczniów, wychowanków, właściwego dostosowania materiału i możliwości metodycznego wykorzystania nowych technologii kształcenia, różnych środków, czy też nowoczesnych urządzeń dydaktycznych. Nauczyciel dokonujący wyboru odpowiednich form i sposobów pomocy dziecku powinien kierować się głównie ich skutecznością. Powinien wybrać metodę najbardziej skuteczną, w pełni aktywizującą uczniów, przez budzenie ich zainteresowań i wzmacnianie motywacji do uczenia się. Czynnikami wzmacniającymi są tu, satysfakcja płynąca ze zdobywania nowych informacji i umiejętności, oraz korzyści praktyczne i sukcesy w rozwiązywaniu problemu. Prawidłowe ukierunkowanie uczenia się polega przede wszystkim na sprecyzowaniu jego celu oraz pewności, że stosowane środki i metody są właściwe.
Edukacja szkolna, szczególnie w początkowym okresie nauczania, powinna w możliwie jak największym stopniu integrować w poszczególne dziedziny wiedzy, by ukazać "scalony" obraz świata. Taką możliwość daje realizacja programu nauczania zintegrowanego. Treści programu i proces dydaktyczny są tak dobrane, aby uczeń zrozumiał związki między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Na tym etapie kształcenia największe efekty daje metoda ośrodków pracy , wprowadzona przez Marię Grzegorzewską.

. Opiera się ona na zainteresowaniach dziecka, dostosowana jest do jego charakterystycznych potrzeb i skłonności, uwzględnia wszystkie właściwości psychiczne ucznia, a także wymagania zawarte w programie nauczania.


Etapy pracy w metodzie ośrodków pracy
http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=876
Cytuj
Formą nauczania globalnego jest metoda ośrodków pracy. Opiera się ona na zainteresowaniach dziecka, które są bodźcem dla uwagi i zdolności spostrzegania. Dziecko upośledzone umysłowo odczuwa potrzebę zabawy oraz praktycznego działania. Zaspokojenie obu tych potrzeb umożliwia stosowanie metody ośrodków pracy. Maria Grzegorzewska, na podstawie założeń metody ośrodków zainteresowań O. Decroiy'ego opracowała teorię nauczania dla niższych klas szkół podstawowych specjalnych, która zawiera następujące etapy:


Metoda ośrodków pracy w procesie usprawniania dzieci upośledzonych umysłowo
http://www.szkola.net/awans/art.php?id=2031
Dokument Word
 
Rozalia Bulwicka
Cytuj
Na początku swoich rozważań przedstawiłam definicję upośledzenia umysłowego. Następnie przekazałam najistotniejsze informacje dotyczące twórczyni przedstawianej metody. W dalszej części nakreśliłam założenia metody „ośrodków pracy”, a także sposób organizacji zajęć. Przedstawiłam dzienny „ośrodek pracy’ oraz jego przebieg ...

Istota i rola metody ośrodków pracy
http://www.archiwum.literka.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=3629
opracowanie Robert Korzeniowski
Cytuj
Metoda ośrodków pracy została opracowana i spopularyzowana przez Marię Grzegorzewską, a pierwowzorem była metoda ośrodków zainteresowań Owidiusza Decroly’ego. Te dwie metody opierają się na zainteresowaniu dziecka najbliższym otoczeniem a materiał dostosowany jest do jego możliwości.

Metoda ośrodków pracy jest sposobem wykształcenia w dziecku umiejętności patrzenia, obserwowania, rozumienia oraz badania otaczającego środowiska i zachodzących w nim zjawisk przyrodniczych i społecznych. W tej metodzie występuje korelacja między treściami z różnych przedmiotów (m.in.: j. polski, matematyka, środowisko społeczno –przyrodnicze) i możliwość wypowiadania się, ekspresji za pomocą nie tylko słów ale także muzyki, plastyki, prac ręcznych. Poza tym metoda daje możliwość rozwijania zainteresowań i sprawności fizycznej oraz rozwija kontakty z rówieśnikami i uczy współżycia w grupie.

W metodzie ośrodków pracy wyróżnia się 5 etapów:

Scenariusz zajęć metodą ośrodków pracy
http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU9008

Zajęcia z uczniami niepełnosprawnymi wymagają odpowiedniego przygotowania i stosowania wielu metod. Jedną z metod stosowanych w kształceniu jest metoda ośrodków pracy.
Cytuj
SCENARIUSZ ZAJĘĆ METODĄ OŚRODKÓW PRACY – KL.3

UCZNIOWIE UPOŚLEDZENI W STOPNIU UMIARKOWANYM

Metoda ośrodków pracy jako realizacja zadań rewalidacyjnych w klasach I – III
http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU7209
Pozdrawiam :))
"Starsza Zimowa Miotełka"

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Metoda ośrodków pracy
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 06, 2007, 11:00:05 pm »
Metoda ośrodków pracy
ze strony neurologopedy p.Mieszkowicz
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

 

(c) 2003-2020 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach