Aktualności: Zapraszamy na nowo powstałe Forum dyskusyjne o szyciu http://forum.metkiiwszywki.pl

Autor Wątek: Zabawy i ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe  (Przeczytany 5427 razy)

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25290
    • Dar Życia
Zabawy i ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe
« dnia: Listopad 22, 2004, 09:42:40 am »
Zabawy i ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe
Wskazówki dla rodziców


Jeżeli dziecko pisze wolno i ma trudności w przepisywaniu i pisaniu z pamięci, a zarazem jego błędy są typowe, ponieważ myli ze sobą litery:
l - t, a - d, u - w, n - m, p - g, d - b, n - u, g - b, p -b zachodzi podejrzenie, że występuje u niego zaburzenie analizy i syntezy wzrokowej.

Symptomem tego może być również mylenie w klasach młodszych cyfr, pisanie w niewłaściwych liniach, wychodzenie poza linie, a w późniejszych latach nauki szkolnej popełnianie dużej ilości błędów ortograficznych.

Dziecko często myli wyrazy podobne, przekręca wyrazy przy czytaniu, gubi sylaby, zgaduje wyrazy. Wykonuje rysunki prymitywnie, źle rozmieszcza je na kartce, nie zachowuje proporcji elementów.

Im więcej symptomów występuje tym większe prawdopodobieństwo, że dziecko ma zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej.
Co wtedy należy robić?
Po pierwsze należy z dzieckiem pójść do lekarza okulisty, aby zbadał wzrok i stwierdził, czy dziecko nie potrzebuje okularów. Może zdarzyć się tak, że po tym jak dziecko zacznie nosić okulary, ustąpią wszystkie trudności z pisaniem i czytaniem. Należy również zgłosić się do poradni psychologiczno - pedagogicznej, gdzie będą wykonane badania psychologiczne. W przypadku stwierdzenia zaburzeń analizy i syntezy wzrokowej konieczna będzie pomoc reedukatora.

Rodzice powinni z dzieckiem popełniającym wyżej wymienione błędy wykonywać zabawy i ćwiczenia, które usprawnią procesy analizy i syntezy wzrokowej

Należy kupować i korzystać z czasopism i książek dla dzieci. Oglądając z dzieckiem kolorowe obrazki prosimy dziecko, aby nazwało spostrzegane przedmioty i z nich wybieramy pojedyncze rzeczy. Zadaniem dziecka będzie wskazanie i nazwanie poszczególnych części tego przedmiotu np.: łóżko - nogi, rama, materac; stół - nogi, blat, szuflada. To samo ćwiczenie może być wykonane z wyszukiwaniem przedmiotu znajdującego się w najbliższym otoczeniu dziecka.

Czasopisma dziecięce posłużą nam również do przeprowadzenia kolejnego ćwiczenia.
Wyszukujemy w nich po dwa obrazki różniące się drobnymi szczegółami. Dziecko ma odnaleźć te różnice.
Na kartce rozpoczynamy rysunek i prosimy, aby dziecko dorysowało brakujące elementy. Dziecko musi uważnie obejrzeć rysunek, przeanalizować, z jakich elementów się składa, a później przenieś te informacje na działanie związane z dorysowywaniem brakujących elementów. Zarazem przy tej czynności ćwiczy swoją sprawność manualną.

Bawimy się z dzieckiem w dobieranie par jednakowych obrazków. Do tego celu posłużyć mogą karty "Piotruś", domina obrazkowe.

Do ćwiczeń z dzieckiem wykorzystujemy zabawki np. klocki drewniane, gotowe układanki geometryczne, które służą do układania różnych kompozycji i budowli.

Gromadzimy kilka przedmiotów na stole. Polecamy dziecku zamknąć oczy i chowamy jeden przedmiot. Dziecko odgaduje, jaki jest to przedmiot.

Na kartonikach rysujemy po dwa jednakowe znaki literopodobne. Rozsypujemy je. Dziecko układa w pary takie same znaki. Później w dalszych etapach zabawy mogą to być znaki różnej wielkości.

Wykonujemy lub kupujemy gotowy alfabet ruchomy. Dziecko układa litery według wzoru wykonanego przez dorosłego. Do ułożonych w rzędzie liter dużych dziecko dobiera małe i próbuje je nazwać.

Pokazujemy dziecku literkę i polecamy poszukać takiej samej w tekście książeczki, gazety i nazwać ją. Wykorzystując czasopisma dziecięce prosimy, aby dziecko wycinało wskazane litery, nazywało je, a później wykonywało rysunki, na których będą przedstawione przedmioty, których nazwy rozpoczynają się od tych liter.

Do obrazka przedstawiającego pojedynczy przedmiot dziecko dobiera pierwszą literę jego nazwy.
Z rozsypanki literowej dziecko wybiera parami litry drukowane i pisane(małe i duże) i nazywa je.

Próby czytania należy rozpoczynać równolegle z pisaniem. Dziecko tworzy sylaby z liter. Początkowo są to sylaby dwuliterowe np.: pa, po ,pu, ba, bo, la, lo , lu, itp. Dziecko czyta sylaby, a następnie tworzy z nich wyrazy. Pierwsze będą to wyrazy dwusylabowe z sylab dwuliterowych np.: pa - ni, ma - ki, ra - ma, ra - ma, itp.

Ciekawym ćwiczeniem dla dziecka z zakresu czytania będzie wyrywanie lub wycinanie liter z czasopism dziecięcych, naklejanie ich na kartce i dokonywanie prób ich odczytania.

Pracując z dzieckiem nad usprawnieniem analizy i syntezy wzrokowej, a co za tym idzie nad poprawą techniki i tempa pisania oraz czytania, należy często kontaktować się z reedukatorem i nauczycielem. Pomagać dziecku zgodnie z ich wskazówkami.

Tylko dzięki ćwiczeniom, prowadzonym przez reedukatora i kontynuowanym w domu przez rodziców, można oczekiwać usprawnienia czytania i pisania w stopniu zadawalającym." - Małgorzata Brach - Kęska Reedukator

Bibliografia:

T.Gąsowska, Z.Pietrzak-Stępowska "Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu" WSiP W-wa 1994r.
B.Sawa "Jeśli dziecko źle czyta i pisze" WSiP W-wa 1987r.
E.Hurlock "Rozwój dziecka" PWN W-wa 1960r.
Zabawy i ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe. Wskazówki dla rodziców
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25290
    • Dar Życia
Zabawy i ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 29, 2004, 08:07:06 am »

mały przyrządzik "ósemka" do ćwiczeń naprzemiennych np. wiotkich oczu.
Innym sposobem może być duża ósemka narysowana na kartce A4, dziecko wodzi wzrokiem po ósemce, pisze niej np. flamastrem, długopisem.
Vide także metoda Dennisonów.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Zabawy i ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 23, 2006, 06:22:07 pm »
Można też przeczytać jak usprawniać funkcje wzrokowe małych dzieci.

Wątek:

Usprawnianie widzenia dzieci w wieku 0-1 rok życia

Offline zija

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 425
    • http://dzieciom.pl\4687
pomocy !!!!
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 22, 2008, 04:10:51 am »
pomocne w ćwiczeniach  analizy i syntezy wzrokowej są programy komputerowe
Dyslektyk 2 i Sposób na dysleksje

moje siostra chyba ma ten problem co powoduje u niej problemy z czytaniem i pisaniem strasznie ją to denerwuje i boli chciałaby dobrze czytać i ładnie pisać .
ma te wszystkie ptoblemy:
pisze wolno i ma trudności w przepisywaniu i pisaniu z pamięci, a zarazem jego błędy są typowe, ponieważ myli ze sobą litery:
l - t, a - d, u - w, n - m, p - g, d - b, n - u, g - b-p -b zachodzi podejrzenie, że występuje u niego zaburzenie analizy i syntezy wzrokowej.

Symptomem tego może być również mylenie w klasach młodszych cyfr, pisanie w niewłaściwych liniach, wychodzenie poza linie, a w późniejszych latach nauki szkolnej popełnianie dużej ilości błędów ortograficznych.

Dziecko często myli wyrazy podobne, przekręca wyrazy przy czytaniu, gubi sylaby, zgaduje wyrazy. Wykonuje rysunki prymitywnie, źle rozmieszcza je na kartce, nie zachowuje proporcji elementów.
Kamila ma takie problemy
nigdy nie była diagnozowana przez PPP w kwesti  zaburzenie analizy i syntezy wzrokowej.
byłam w naszej PPP w jej sprawach ale PPP powiedziała że się kamilą nie zajmie że nie od tod tego jest. to poco w ogóle jest ? U mnie kilka lat wcześnie zdiagnozowano dysleksje w tej samej PPP ,kiedy spytałam o tratie dysleksji to też powiedzieli że mnie nie przyjma a znam osobe która przychdziła na terapie dysleksji do tej Pj PPP nie wiem dlaczego mnie nie chcieli przyjąć ?
jeśli chodzi o badanie wzrokuto Kamila miała od dziecka robione ale tylko podstawowe
wyszeła jej stała jak do tąd krótkowzrocznośc i zez(został znacznie skorygowany ). Kamila bardzo nie lubi nosić  okularów i trudno ją do tego namówic.
powiedzcie mi gdzie mam szukac pomocy gdzie zdjagnozować u niej zaburzenie analizy i syntezy wzrokowej.  PPP w moim miescie odmówiła diagnozy
i terapi Kamili.
nie wiem czy to tu jest przyczyna problemów z czytaniem i pisaniem jeśli nie tu lub jeśli nie jest to jedyna przyczyna tych trudności jaka może być jeszcze .to co mam robić i gdzie szukać pomocy
jak pomóc Kamili lepiej pisać i czytać
jej bardzo na tym zależy ale bardzo łatwo się  zniechenca i denerwuje kiedy próbuje je ajkoś pomóc
przezto że ma trudnosci z czytanie i pisaniem czuje sie na prawde fatalnie ,głupioi gorsza od innych .
 bardzo się tym przejmuje i oczywiscie utrudnia jej to nauke
pomocy gdzie szukać pomocy  
kamila 22l porażenie mózgowe  i epi wygasła

Offline zija

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 425
    • http://dzieciom.pl\4687
Zabawy i ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 22, 2008, 04:12:20 am »
pomyliłam sie i 2 razy wkleiłam to samo już skasowałam powtórke sorry  ;)
kamila 22l porażenie mózgowe  i epi wygasła

 

(c) 2003-2014 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach