Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Dar Życia poleca Kalendarz ze zdjęciami oraz Foto Karty, powołując się na nasze forum otrzymają Państwo rabat w postaci darmowej wysyłki PREZENTÓW. Kod rabatowy to słowo DAR ŻYCIA a strony to Foto Karty oraz Kalendarze ze zdjęciami

Autor Wątek: Dziecko z zD w szkole - poczytaj "instrukcję" postępowania pedagogicznego  (Przeczytany 2676 razy)

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Dziecko z zespołem Downa w szkole -„instrukcja"

Tłumaczenie: Bogna Brzezińska-Genter; Anna Rubinowicz
BK Nr 3/2008 ISSN 1428-7439
Str. 10-21
skan własny S.M.

Jeżeli macie Państwo wśród swoich uczniów dziecko z zespołem Downa, to możemy pogratulować.

Dziecko to będzie wprawdzie czasami nadwyrężać Państwa nerwy, lecz przyczyni się również do rozszerzenia horyzontów, rozwinięcia potencjału twórczego i wyostrzenia zmysłu pedagogicznego.

Praca z nim będzie jednocześnie wyzwaniem i wzbogaceniem. Aby ta praca dała jak najlepsze efekty ważne, jest abyście zapoznali się Państwo z niektórymi charakterystycznymi cechami zespołu Downa. Nie chcemy, aby powstało przy tym wrażenie, że każde dziecko z zespołem Downa posiada wszystkie te cechy w równym stopniu. Dzieci są przede wszystkim jednostkami i znacznie różnią się między sobą. Jednakże pewne problemy zdrowotne oraz określone trudności w nauce, będą u nich występowały częściej niż u innych dzieci. Oprócz pewnej wiedzy na temat zespołu Downa, należy również wykazać się dużą cierpliwością, wrażliwością, kreatywnością, zdrowym rozsądkiem oraz odpowiednią dozą humoru. Wówczas sukces będzie gwarantowany.

Czyż nie są to jednak cechy, którymi tak czy tak wyróżnia się dobry pedagog?
Czy dziecko z zespołem Downa jest dzieckiem całkiem odmiennym?

W żadnym wypadku. Całą specyfikę związaną z nauką oraz zachowania, które opisujemy na kolejnych stronach, będziecie mogli Państwo zauważyć również i u dzieci bez zespołu Downa. Skąd wziął się więc pomysł „instrukcji" dotyczącej dzieci z zespołem Downa? Może jeszcze nigdy nie mieliście Państwo do czynienia z dzieckiem z trisomią 21 i macie wprawdzie określone wyobrażenia na ten temat, lecz wasza wiedza jest niepełna? Może nie macie żadnych wyobrażeń na temat zespołu Downa i czujecie się niepewnie? Niniejsze informacje zostały zestawione przez nauczycieli, mających wieloletnie doświadczenia w zakresie integracji dzieci z zespołem Downa oraz przez rodziców tych dzieci. Pomysł zrodził się z potrzeby udzielenia informacji przede wszystkim nauczycielom rozpoczynającym pracę, ale pomocy (zwłaszcza na początku) potrzebują także nauczyciele poszczególnych przedmiotów, pracujący w wyższych klasach, którzy nagle zostają skonfrontowani z nieco „niezwykłym" uczniem. Cenne informacje i wskazówki znajdą w niniejszej broszurze również pedagodzy ze szkół specjalnych, którzy mają już pewne doświadczenia w nauczaniu i w pracy z dziećmi z zespołem Downa. Istnieje oczywiście cały zbiór specjalistycznej literatury, którą dodatkowo możemy Państwu polecić. Nie znajdziecie tam jednak tych wszystkich drobnych, lecz w codziennym obcowaniu z dzieckiem tak cennych, wskazówek. Pod tym względem pomocą może służyć niniejszy, mały poradnik, który swoje powstanie zawdzięcza po części także praktycznej pracy szkół integracyjnych. Charakterystyczne cechy dzieci z zespołem Downa, zestawione w tej broszurze, mogą lecz nie muszą występować. I na pewno nie wszystkie na raz u każdego dziecka. Problemy, które się pojawiają nie występują też ciągle. Niektóre z nich znikają lub następuje poprawa, inne mogą się pojawić z czasem. Z całą pewnością istnieją też okresy bezproblemowe. Mam nadzieję, że nasza mała pomoc przyczyni się do lepszego zrozumienia dziecka z zespołem Downa tak, aby wszyscy - dziecko, Państwo i klasa - dobrze odnaleźli się w systemie integracji.


Cora Haider
Dyrektor Zarządzający
Niemieckie Centrum Informacji o Zespole Downa.

SPECYFIKA MEDYCZNA ORAZ CECHY FIZYCZNE
Codzienne problemy szkolne mogą mieć różne przyczyny. W tym miejscu chcielibyśmy omówić trudności, których przyczynami są specyficzne uwarunkowania medyczne i cechy fizyczne, często związane z zespołem Downa, Nie zawsze możliwe jest znalezienie jednoznacznej przyczyny określonych charakterystycznych zachowań. Może istnieć również kombinacja różnych problemów pedagogicznych, językowych i społecznych....../całość w powyższym linku/




Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******
 

(c) 2003-2017 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach