Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Jeśli uważasz że serwis Dar Życia jest potrzebnym miejscem Wesprzyj nas. Chcemy reaktywować serwis, dostosować graficznie i technicznie do aktualnych standardów, ale potrzebujemy Twojego wsparcia. Dziękujemy za wsparcie.

Autor Wątek: Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa  (Przeczytany 7151 razy)

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26487
Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa
« dnia: Październik 02, 2008, 07:56:48 am »
W przyszłym roku szkolnym będą nowe podręczniki

Zmiana prawa - Niektórzy uczniowie klas I-III będą uczyć się wyodrębnionych przedmiotów.



Resort edukacji skierował do konsultacji społecznych i międzyresortowych projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. W porównaniu do obecnie obowiązującej podstawy programowej największe zmiany dotyczą wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych.

- Nowa podstawa programowa ma zwiększyć efektywność kształcenia i dostosować je do faktycznych możliwości szkoły - mówi Małgorzata Szybalska, dyrektor Departamentu Programów Nauczania i Podręczników Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Maria Lorek, prezes stowarzyszenia Nauczycieli Edukacji Początkowej zauważa, że dobrym rozwiązaniem jest napisanie podstawy programowej w tzw. języku umiejętności uczniów. Określa ona, co po zakończeniu danego etapu nauczania powinien umieć uczeń. Złym rozwiązaniem jest uszczegółowienie podstawy programowej, co sprawia, że jest ona już programem dla nauczycieli, a nie podstawą do jego napisania.

Dotychczasowe kształcenie wczesnoszkolne (klasy I-III) nie będzie wyłącznie zintegrowane. Edukacja wczesnoszkolna będzie mieć teraz charakter zintegrowany lub przedmiotowy. Wybór sposobu nauczania w tych klasach należeć będzie do nauczyciela. Na poziomie szkół podstawowych nauczanie języka obcego będzie odbywało się w grupach uczniów o zbliżonym poziomie zaawansowania.

- Jestem zwolenniczką nauczania przedmiotowego, a nie zintegrowanego, bo wtedy dzieci nie gubią się w tym, czego się uczą i co mają umieć - mówi Marzena Tomaszewska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 210 w Warszawie.

Według niej wprowadzenie w szkołach podstawowych grup językowych przyczyni się do efektywnej nauki języka obcego.

Podstawa zakłada również powiązanie programowe gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej. Ma to umożliwić pełną realizację podstawowego zakresu wykształcenia ogólnego.

- Praktyka pokazuje, że w obecnym trzyletnim cyklu kształcenia w gimnazjum nie jest możliwe zrealizowanie całego programu - mówi dr Gabriela Olszowska, dyrektor Gimnazjum nr 2 w Krakowie. Dodaje, że rozwiązanie takie pozwoli uniknąć dwukrotnej i pospiesznej realizacji tych samych treści programowych.

Według założeń podstawy programowej nauczyciel ze szkoły ponadgimnazjalnej ma mieć gwarancje, że wymagania na koniec gimnazjum będą zrealizowane.

Ze zmianą podstawy programowej wiąże się dostosowanie do niej podręczników szkolnych.

Zdaniem Małgorzaty Szybalskiej nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego wymaga opracowania przez resort edukacji nowych podręczników.

- Wszystkie wydawnictwa edukacyjne wiedzą, że będą zmiany programowe i opracowują już nowe podręczniki - mówi Dariusz Rapcewicz, redaktor naczelny Wydawnictwa Szkolnego PWN.

Nowa podstawa programowa będzie realizowana od roku szkolnego 2009/2010 w klasach pierwszych szkół podstawowych i gimnazjalnych.

Autor: Artur Radwan

Źródło: GP

Artykuł z dnia: 2008-09-30

http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/39032,w_przyszlym_roku_szkolnym_beda_nowe_podreczniki.html
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 02, 2008, 09:31:26 am »
Cytuj
- Nowa podstawa programowa ma zwiększyć efektywność kształcenia i dostosować je do faktycznych możliwości szkoły


A czemu nie do potrzeb dziecka? lub w przpadku dziecka niepełnosprawnego do jego możliwości psychofizycznych?

Dlaczego książki nie zawierają jednoczesnych ćwiczeń?
Jak zmieniać to dostosowywać do wymagań ale też i do możliwości obustronnych (szkoły
i dzieci).
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Mulesia

  • Gość
Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 02, 2008, 09:45:46 am »
Cytat: "sonia"
A czemu nie do potrzeb dziecka? lub w przpadku dziecka niepełnosprawnego do jego możliwości psychofizycznych?


Bardzo trafne pytanie.

A co z dziećmi , które już rozpoczęły naukę z określonymi podręcznikami. W drugiej klasie czeka je całkowita " zmiana frontu" ?

Offline Anna

  • User z prawami do pisania
  • Weteran
  • ******
  • Wiadomości: 4459
Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 02, 2008, 10:52:16 am »
A mnie draźni , że owa "nowość" ma polegać na odejściu od nauczania zintegrowanego do przedmiotowego.
To żadna nowość. To powrót do starych dobrych tradycji.
Do lat osiemdziesiątych od pierwszej klasy były przedmioty  - j. polski, matematyka, przyroda itp.

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 02, 2008, 12:22:21 pm »
Wg mnie to także cofanie się!!!!

Cytuj
"nowość" ma polegać na odejściu od nauczania zintegrowanego do przedmiotowego.

bezsens!!!
My jak najbardziej integrujemy nauczanie!!! polski z logopedią i przyrodą-a potem j.ang z matermatyką i śpiewem.
Tak połączyliśmy ostatnio tematykę Jesieni (Autumn) w j.pl, ang, i liczenie na kasztanach w matematyce, nawlekanie jarzębiny itp.

Mając indyw. nauczanie w domu- Monika ma książki do wyboru od 3-6 klasy, różne ćwiczenia, materiały wspomagające i utrwalające zdobyte wiadomości.
Mnie mniej interesuje program ramowy-a zasób wszechstronnej przydatnej dziecku wiedzy i tak kieruję zajęciami w domu-oczywiście wychow. przystała na to wiedząc, że to ma sens i korzyść w efektach nauczania Moniki.
A wszelkie zmiany "innowacyjne w edukacji" to regres nie rozwój dla dzieci.
Bo nie ilość a jakość i forma dostosowana do dziecka daje efekty.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline matkakarolina

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 146
Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 03, 2008, 12:51:19 pm »
A ja się zastanawiam czy równocześnie powstaną podręczniki dla dzieci upośledzonych, szczególnie tych umiarkowanie, bo teraz takowych nie ma.Jakieś darmowe karty pracy chociażby, bo obecnie kosztują 200 zł.I bardzo dobrze, że przez zwiększenie pensum o 4 godziny zniknie problem zajęć wyrównawczych.Teraz każdy nauczyciel będzie musiał je prowadzić.Jestem tylko ciekawa, co się stanie z wczesnym wspomaganiem rozwoju, bo zabieranie go 6 latkom uważam za skandal.No i problem odroczenia dzieci 7 i więcej letnich.Trafią do 5 latków?

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26487
Odp: Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 28, 2008, 11:36:45 am »
MEN zmienia program szkoły
Aleksandra Pezda2008-12-27
 
Minister edukacji podpisała rozporządzenie z programem szkolnym dla sześciolatków. Czy to kolejny pomysł Platformy na rządzenie rozporządzeniami?

Nowe rozporządzenie z tzw. podstawą programową do wszystkich przedmiotów (według niej opracowuje się programy nauczania i podręczniki) ma obowiązywać od września 2009 r. To oznacza, że będą nowe programy oraz podręczniki dla każdego przedmiotu i na każdym etapie edukacyjnym. W pierwszym roku według nowej podstawy zaczną się uczyć tylko pierwszaki w szkole podstawowej i gimnazjum, a potem już każdy następny rocznik.

Prace nad rozporządzeniem rozpoczęły się w kwietniu. MEN powołał wówczas zespół specjalistów z każdego przedmiotu, a opracowane przez nich zmiany od czerwca konsultował m.in. z nauczycielami na specjalnie uruchomionej stronie internetowej. Był to jeden z elementów reformy szkolnej rządu PO - PSL, której podstawą jest obniżenie wieku szkolnego. Według rządowych planów już w 2009 r. do pierwszej klasy mają pójść sześcioletnie dzieci (teraz szkołę zaczynają siedmiolatki). Nowa podstawa miała przede wszystkim dostosować szkołę do przyjęcia uczniów młodszych o rok.

Minister edukacji Katarzyna Hall podpisała rozporządzenie w Wigilię. Tymczasem ustawa wprowadzająca obniżenie wieku szkolnego nie została jeszcze uchwalona w Sejmie. W dodatku prezydent Lech Kaczyński kilka razy mówił, że waha się, czy ją podpisze, gdy zostanie mu przesłana.

Dlaczego MEN już teraz wprowadza nową podstawę programową? Choć została przygotowana dla uczniów rozpoczynających naukę w wieku sześciu lat, może zdarzyć się tak, że do pierwszej klasy - jak dotąd - będą szły siedmioletnie dzieci.

Barbara Milewska, rzeczniczka MEN: - Uporządkowanie podstawy programowej jest korzystne dla wszystkich uczniów, również siedmioletnich.

- Skoro dla wprowadzenia nowej podstawy nie ma znaczenia, w jakim wieku dzieci zaczynają edukację, to po co ją państwo zmienialiście? - pytamy.

- Podstawę programową należy sukcesywnie zmieniać, modernizować i unowocześniać, bo świat nieustannie idzie do przodu i szkoła powinna nadążać za wyzwaniami otaczającej rzeczywistości - odpowiedziała Milewska.


Źródło: Gazeta Wyborcza
http://wyborcza.pl/1,75248,6100840,MEN_zmienia_program_szkoly.html


Komentarz: Co zrobi PO, jeśli obniżenie wieku szkolnego w Sejmie nie przejdzie?

Sześciolatki ominęły prezydenta
Aleksandra Pezda2008-12-27, ostatnia aktualizacja 2008-12-27 00:10
Minister edukacji podpisała program dla sześciolatków do szkół. Co będzie jednak, jeśli obniżenie wieku szkolnego w Sejmie nie przejdzie?

http://wyborcza.pl/1,75968,6101110,PO_walczy_z_prezydentem_rozporzadzeniami.html
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Mulesia

  • Gość
Odp: Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 28, 2008, 11:52:03 am »
Cytuj
- Podstawę programową należy sukcesywnie zmieniać, modernizować i unowocześniać, bo świat nieustannie idzie do przodu i szkoła powinna nadążać za wyzwaniami otaczającej rzeczywistości - odpowiedziała Milewska.

 :o Czy to wymaga powrotu do rozwiązań stosowanych przed laty? To po co były te wcześniejsze zmiany?
Po co wprowadzano kształcenie zintegrowane, bez podziału na przedmioty?

Po to , by teraz pod hasłem " musimy sprostać nowym wyzwaniom" ponownie wprowadzać stare rozwiązania.

Ta niefrasobliwość rządzących po prostu mnie przeraża. Oni sobie nie zdają sprawy z tego , że eksperymentują nie na statystycznych uczniach, lecz na " żywym ", małym człowieku. Na naszych dzieciach.

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26487
Odp: Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 29, 2008, 07:29:53 am »
Obszerniejszy artykuł.......  ::)


Od nowego roku szkolnego - nowe podstawy nauczania

Od nowego roku szkolnego uczniowie rozpoczynający naukę w I klasach szkół podstawowych i I klasach gimnazjów będą uczyli się według nowych podstaw nauczania. Rozporządzenie w tej sprawie podpisała we wtorek minister edukacji Katarzyna Hall - podało MEN na swojej stronie internetowej.

Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
określa cele i treści nauczania, umiejętności uczniów oraz zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego oraz w programach nauczania.

Jak wielokrotnie mówiła minister edukacji nowe podstawy programowe różnią się od dotychczas obowiązujących tym, że są "sformułowane w formie wymagań, a nie oczekiwań", tzn. określają co uczeń będzie musiał umieć na zakończenie danego etapu edukacyjnego, a nie co powinien umieć.

Nowe podstawy są też opracowane pod kątem możliwości nauki młodszych dzieci, gdyż zgodnie z planami MEN sformułowanymi w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o systemie oświaty, od nowego roku szkolnego - 2009-2010 do szkół pójdą już sześciolatki, a nie jak obecnie, dopiero siedmiolatki.

Podstawy są dokumentem obejmującym całość treści nauczania od przedszkola do końca szkoły ponadgimnazjalnej. Przy pisaniu ich położono też nacisk na to, by treści nie powtarzały się na poszczególnych etapach nauki, tak by uczniowie rozszerzali wiedzę i zdobywali nowe umiejętności bez niepotrzebnego powtarzania wiadomości, które powinni poznać

Postawy będą wprowadzane w życie stopniowo przez siedem lat

W pierwszym roku według nich uczyć się będą uczniowie klas I podstawówek i I klas gimnazjów, w drugim także klas II podstawówek i gimnazjów, itd. aż obejmą wszystkie klasy i typy szkół

 Uczniowie starszych roczników będą się nadal uczyć według starych podstaw programowych.

Jak czytamy w uzasadnieniu do rozporządzenia, "projekt podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego został opracowany przez zespół ponad 100 ekspertów, złożony z wybitnych przedstawicieli polskiego świata nauki oraz doświadczonych nauczycieli, metodyków i pracowników systemu egzaminacyjnego. Przygotowana przez ten zespół wstępna wersja projektu została poddana szerokiej konsultacji

Eksperci przeanalizowali ponad 2,5 tysiąca opinii i uwag oraz ponad 200 recenzji sporządzonych na zamówienie MEN przez ekspertów w poszczególnych dziedzinach kształcenia".

Napisano także, że od października do grudnia br. odbyło się kilkanaście konferencji przedmiotowych dla doradców metodycznych i nauczycieli, podczas których autorzy projektu podstawy programowej szczegółowo przedstawili proponowane zmiany. Łącznie, w okresie listopad/grudzień br., w całym kraju odbyło się ponad 400 konferencji.

MEN informuje, że opracowany zostanie również komentarz do podstawy programowej, który umożliwi nauczycielom dokładne zapoznanie się z założeniami nowej podstawy. Poradnik będzie przekazany do wszystkich szkół w Polsce, będzie również dostępny na stronie internetowej MEN. Na rok 2009 planowane są dalsze szkolenia dla doradców metodycznych, nauczycieli, pracowników nadzoru pedagogicznego i systemu egzaminacyjnego dotyczące nowej podstawy program


Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26487
Odp: Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 16, 2009, 10:45:39 am »
Nowe podstawy nauczania,a co powinien umieć przedszkolak?  :o


Co musi umieć przedszkolak? Dorosły mógłby nie sprostać

Przedszkolak ma samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny, podejmować rozsądne decyzje i wykazywać zainteresowanie architekturą wnętrz i zieleni. Takie wymagania już od września postawiło przed przedszkolakami Ministerstwo Edukacji - pisze "Gazeta Wyborcza".

MEN chce, żeby pięciolatek opanował kilkadziesiąt umiejętności. Poza standardowymi, jak np. mycie zębów czy rozróżnianie strony lewej i prawej, ma mówić płynnie, niezbyt głośno albo w skupieniu słuchać muzyki, w tym muzyki poważnej. Powinien też interesować się malarstwem, rzeźbą i architekturą.

Według przedszkolanek, niewielu dorosłych sprostałoby tym wymaganiom. - Nowa podstawa dla przedszkoli ma wyśrubowane wymagania wychowawcze - przyznaje Urszula Wojsław-Kozłowska, wicedyrektor wydziału ds. wychowania przedszkolnego w kuratorium w Kielcach.
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26487
Odp: Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 17, 2009, 12:52:41 pm »
Czy 5-latek powinien interesować się architekturą?

Gazeta Wyborcza” dotarła do nowej podstawy programowej MEN. Według niej pięciolatek ma opanować wiele umiejętności. Zgodnie z nowymi wytycznymi przedszkolak powinien m.in. mówić płynnie i niezbyt głośno, wykazywać zainteresowanie architekturą i w skupieniu słuchać muzyki, w tym poważnej. Czy resort nie wymaga za dużo od maluchów? Wirtualna Polska zapytała o to Krystynę Kmiecik-Baran, psychologa dziecięcego.


Cytuj
Agnieszka Niesłuchowska: Rodzice mają mieszane odczucia co do nowej podstawy programowej. Obawiają się, że ich dzieci mogą nie sprostać wymogom. Czy pani zdaniem ich obawy są uzasadnione?

Krystyna Kmiecik-Baran: Nie znam szczegółów tego dokumentu, więc trudno mi stwierdzić, czy podstawa odnosi się do kwestii związanych z tym, w jaki sposób będą egzekwowane wymogi.Na pewno nie może być tak, że to dzieci będą rozliczane z postawionych przez MEN wymogów.


Cały artykuł
http://wiadomosci.wp.pl/kat,48996,title,Czy-5-latek-powinien-interesowac-sie-architektura,wid,10758541,wiadomosc.html
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Odp: Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 24, 2009, 08:50:46 pm »
Więcej informacji w dziale Prawo.
Data wejścia w życie od 1.IX.2009r.
http://forum.darzycia.pl/index.php?topic=40.msg150926#new

http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20090040017&type=2&name=D20090017.pdf
Dz.U.Nr 4 poz.17 wszedł w życie od 30.01.2009
zał. Nr 3 stanowi pdostawe programową dla dzieci z upośl . umiarkowanym luib znacznym w Szkołach Podstawowych i Gimnazjach.
 
§ 5. Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołch podstawowych i gimnazjach, określoną w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia, stosuje się, począwszy od roku szkolnego 2009/2010.



Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26487
Odp: Zmiana prawa - Nowa podstawa programowa
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 08, 2009, 10:13:23 am »
Nowa podstawa programowa i sześciolatki .....


Cytuj
W zerówkach odbywają się tajne komplety

Wbrew przepisom w niektórych przedszkolach sześciolatki uczą się czytać i pisać. Rodzice sami proponują nauczycielom zakup podręczników i proszą o prowadzenie zajęć. Kuratoria będą sprawdzać, czy przedszkola realizują nową podstawę programową

Cały artykuł
http://forum.darzycia.pl/index.php?topic=8814.new#new

Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

 

(c) 2003-2019 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach