Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Jeśli uważasz że serwis Dar Życia jest potrzebnym miejscem Wesprzyj nas. Chcemy reaktywować serwis, dostosować graficznie i technicznie do aktualnych standardów, ale potrzebujemy Twojego wsparcia. Dziękujemy za wsparcie.

Autor Wątek: 10 sposobów na lepszą odporność  (Przeczytany 4979 razy)

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
10 sposobów na lepszą odporność
« dnia: Marzec 13, 2008, 08:30:13 am »
Ochrona nabyta

Dziecko rodzi się z tzw. odpornością pierwotną, ale przekazane przez mamę przeciwciała chronią go tylko przez 6-9 miesięcy. Potem układ odpornościowy musi sobie radzić sam. Dlatego trzeba go stale wzmacniać.


10 sposobów na lepszą odporność


Dziecko pokłada się, nie chce się bawić, pokasłuje. Znowu coś złapało! To u maluchów normalne. Układ odpornościowy nie potrafi jeszcze skutecznie obronić się przed chorobami. Trzeba mu w tym pomóc.
Małe dzieci potrafią chorować nawet kilkanaście razy w roku. Skończy się przeziębienie, zaczyna angina, potem ospa wietrzna, zapalenie gardła i tak bez końca. Wystarczy, by jeden maluch kichał i kaszlał podczas wspólnej zabawy, a szybko zarażają się inne. Jeśli układ odpornościowy dziecka jest za słaby, nie potrafi odeprzeć ataku drobnoustrojów. Ale można go wzmocnić. Wystarczy wprowadzić do życia niewielkie zmiany, by ochronić dziecko przed chorobą, mimo że wokół roi się od zarazków.

1. Przyrządzaj posiłki pełne witamin

Ich kopalnią są owoce i warzywa. Najlepiej podawać je na surowo albo ugotowane na parze, ponieważ długotrwałe gotowanie w wodzie czy smażenie pozbawia je cennych składników odżywczych. Zawarta w nich witamina C pobudza produkcję interferonu - substancji pomagającej rozprawić się z zarazkami, chroni też przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Dużo jej w natce, szpinaku, soku z czarnych porzeczek i dzikiej róży oraz w kiwi i cytrusach. Sprawne działanie układu obronnego zapewnia też witamina B6. Znajdziesz ją w bananach, drobiu, wołowinie, rybach, ziemniakach. Witamina E (szpinak, oleje roślinne, ryby, nasiona słonecznika) wspiera siły obronne w walce z wolnymi rodnikami. Natomiast witamina A (masło, wątróbka, mleko, ser) stymuluje produkcję białych ciałek krwi.

2. Ogranicz słodycze

Zamiast batonika, ciasteczek czy chipsów daj dziecku do pogryzania kawałki jabłka czy marchewkę. Zachęć je do picia soków i herbatek owocowych zamiast coca-coli i
słodzonych napojów gazowanych. Dostarczysz organizmowi cennych witamin i minerałów, a nie niepotrzebnych pustych kalorii. Cukier i nadmiar tłuszczów osłabiają odporność.

3. Włącz do diety dobre bakterie

Zadbaj, by dziecko codziennie dostało jogurt lub napój z probiotykami, czyli specjalnymi szczepami bakterii, które aktywizują układ odpornościowy i chronią przed chorobami. Są skuteczne pod warunkiem, że jada się je systematycznie (np. Actimel, Activia). Dla niemowląt produkowane jest specjalne mleko, a dla starszych wzbogacane w nie kaszki (np. NAN, Bebiko). Możesz też podawać dziecku preparaty wzmacniające, np. Immuno Kid. Wybieraj produkty z prebiotykami - niestrawionymi składnikami jedzenia, które są znakomitą pożywką dla probiotyków i poprawiają wchłanianie witamin oraz mikroelementów. Są one w płatkach kukurydzianych, pieczywie razowym, cykorii, bananach. Jeden z nich - inulinę - dodaje się np. do jogurtów i soków dla dzieci.


4. Nie przegrzewaj mieszkania

Bo to, wbrew pozorom, częściej prowadzi do choroby niż oziębienie. Temperatura w pokoju dziecka nie powinna przekraczać 21°C, a w nocy 18-19°C. Często otwieraj okno, a już obowiązkowo przed snem. Gdy w mieszkaniu jest gorąco, szybciej wysusza się śluzówka dróg oddechowych i łatwiej wnikają w nią zarazki. Ponadto, przebywając w przegrzanym pomieszczeniu, dziecko odzwyczaja się od chłodu i po wyjściu na dwór łatwiej marznie i choruje.

5. Ubieraj pociechę stosownie do pogody

Kiedy jest chłodno, pobiega trochę i łatwo się rozgrzeje. Maluch, któremu jest za ciepło, szybko się poci i męczy. Przysiada na chwilę, by odpocząć, a wtedy wystarczy lekki wiaterek i kłopot gotowy. Najlepiej ubrać dziecko na cebulkę - wówczas można zawsze założyć albo zdjąć dodatkowy sweterek.

6. Wyjdźcie na spacer

Ruch pobudza układ odpornościowy do produkcji białych ciałek i wspomaga proces termoregulacji, który jest podstawą hartowania. Zabierz dziecko na rower, rolki czy na basen. Korzystaj z każdej chwili, żeby maluch pobył na świeżym powietrzu.

Mimo deszczu czy mrozu nie rezygnujcie ze spaceru. W weekend wyciągnij rodzinę na dłuższą wycieczkę za miasto. Hartowanie warto rozpoczynać już w pierwszych dniach życia malucha. Oddychanie powietrzem chłodniejszym od temperatury pokojowej dotlenia organizm i stymuluje odporność. A dzięki promieniom słonecznym wytwarzana jest w skórze witamina D.

7. Staraj się 1-2 razy w roku zmienić klimat
Zabierz dziecko na kilka tygodni w góry albo nad morze. Zwykle po leczeniu klimatycznym dzieci rzadziej chorują.

8. Dbaj o zdrowy sen

Wcześnie kładź do łóżka i przestrzegaj pory wypoczynku (niekoniecznie spania) w ciągu dnia. Dziecko niewyspane i zmęczone częściej łapie choroby.

9. Unikaj zbyt szybkich zmian temperatury

Zwróć uwagę, żeby dziecko nie popijało lodów ciepłą herbatą albo obiadu kompotem wyjętym z lodówki, itp. Dopilnuj, żeby przed wejściem do basenu opłukało się letnią wodą. Nie włączaj w samochodzie klimatyzacji i nie obniżaj w domu temperatury, gdy na dworze jest upał.

10. Pamiętaj o szczepieniach

Aby uzyskać pełne zabezpieczenie przed chorobami zakaźnymi, szczepienia obowiązkowe trzeba uzupełnić zalecanymi i podać zgodnie z obowiązującymi schematami. Sięgnij też po leki. Jeżeli dziecko często łapie anginy, zapalenie ucha, ma astmę, rozważ z lekarzem podanie preparatu wzmacniającego odporność.

Czasem wystarczą probiotyki (np. Lactoral, Lacidofil), wyciąg z jeżówki, tran albo leki homeopatyczne, innym razem trzeba podać swoistą szczepionkę uodporniającą (pobudza naturalne siły odpornościowe).

Dziecko też się stresuje

Nerwowe sytuacje np. pójście do przedszkola, czy szkoły, albo pojawienie się rodzeństwa mogą powodować przejściowe osłabienie. Dlatego:

* dbaj o to, by maluch był zrelaksowany, baw się z nim
* wytłumacz dziecku, że inni też chodzą do przedszkola
* zapewniaj, że kochasz je tak samo jak brata czy siostrę

Ochrona nabyta

Dziecko rodzi się z tzw. odpornością pierwotną, ale przekazane przez mamę przeciwciała chronią go tylko przez 6-9 miesięcy. Potem układ odpornościowy musi sobie radzić sam. Dlatego trzeba go stale wzmacniać.

Naj 10/2008 09.03.2008 Hanna Maj
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

magda-rafał

  • Gość
10 sposobów na lepszą odporność
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 25, 2008, 09:40:33 am »
Sonia !!! Jestem pod wielkim wrażeniem Twojej osoby . Kopalnia wiedzy z Ciebie . I masz zmysł detektywa w tych poszukiwaniach różnych informacji w internecie . Nono... gratuluję i z przyjemnością będziemy śledzić Twoje info... I może i nam uda się coś dorzucić ze swej strony, a może nawet kiedyś twórczo popolemizujemy  :D Pozdrowionka  :kw:

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
10 sposobów na lepszą odporność
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 25, 2008, 11:53:27 pm »
Dziękuję.
Staram się obiektywnie analizować dostępne informacje włączając w to intuicję i własne doświadczenia.
Nie sądzę aby jakikolwiek szarlatan lub konował zapędził mnie w kozi róg teraz jeśli chodzi o stymulację córki, edukację a zwłaszcza szczepienia, które zrobiły STOP wierze medycynie i farmacji.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

 

(c) 2003-2019 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach