Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Usługi detektywistyczne tylko  ze sprawdzonym biurem Detektyw Warszawa polecamy tego detektywa.

Autor Wątek: Metoda G.Domana  (Przeczytany 45346 razy)

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« dnia: Sierpień 11, 2003, 06:10:40 pm »
Metoda G.Domana - a zespół Downa

Ponieważ powtarzają się pytania nowych rodziców mających dzieci z zD co do wyboru metody -postanowiłam ponownie odpowiedzieć dostępnymi materiałami.

Decyzja zależy od Was, od konieczności poprawy warunków rozwoju Waszych dzieci, od Waszych możliwości finansowych.
Ja tej metody nigdy nie stosowałam, bo znalazłam w niej kilka nieścisłości (paterningi, maskowanie, a zwłaszcza edukacja metodą globalną  :D ) - absolutnie nie żałuję swojej decyzji.

Co o metodzie filadelfijskiej - Glenna Domana donoszą dostępne materiały-przeczytajcie. Autorkami ich są prof. Anna Sobolewska i psycholog Barbara Handzlik:

Kto ma czarne dziury w mózgu? - autorka prof. Anna Sobolewska, autorka książki "Cela. Odpowiedź na zespół Downa", dostępne w Onet.pl.czytelnia

Podobnej treści wypowiedź była publikowana w magazynie "Bardziej Kochani" Nr 1/99:
Bez ogródek. Rozprawa o metodzie - prof. Anna Sobolewska "BK" Nr 1/99

Cytuj
"A co do toruńskiej metody czytania globalnego (uczenie się na pamięć całych wyrazów i zdań), jest to po prostu gigantyczna strata czasu. Jako filolog nie widzę sensownych podstaw tej metody.

W języku polskim każdy wyraz się odmienia i ma kilkanaście form, np. kot, kociątko, kocur, kiciuś, o kocie, kotce, kociarnia  lub idę, pójdę, poszła, wyszła, zaszedł, przyjdziemy itp.

Opanowanie pamięciowe naszego języka musiałoby trwać ze 100 lat! Słowo nie jest wcale całością znaczeniową, ale "układanką" elementów, które trzeba nauczyć się składać i rozkładać, żeby sprawnie mówić i czytać.

Czytanie globalne może być uzupełnieniem zwykłej, głoskowej lub sylabowej, nauki czytania.

Dla potrzeb pewnej pracy magisterskiej szukano w Warszawie dziecka, które się nauczyło czytać metodą Domana (czytając dowolne teksty, a nie tylko wyuczone). I nie znalezio­no. Podobno jest takie dziecko w Płocku.

Dziecko z Downem albo nauczy się czytać, albo nie nauczy, ale stosując metodę Domana, stracimy przy okazji setki godzin.."


Jak uczyć czytać i pisać polskie dziecko?" krytyczne spojrzenie na metodę Domana - autorka psycholog Barbara Handzlik - źródłoi: artykuł z Magazynu "Bardziej Kochani" Nr 1/2000
autorka Barbara Handzlik jest psychologiem pracującym w szkole integracyjnej, opiekującej się dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, w tym również z zespołem Downa. Opublikowany za zgodą Redakcji "BK"

Są różne dzieci z zD, podobnie jak i ich rodzice - decyzja to Wasz wybór.
"Stosować można, ale po co?" - wypowiedź GO (jednego z dyskutantów na forum z lat wcześniejszych).

Myślę, że przed podjęciem decyzji zawsze warto poznać podstawy teorii, badań medycznych, opinii specjalistów z innych zakątkow świata, potrzeb własnego dziecka - a nie opierać się na "modzie".
Często słysze "a bo w X wytłumaczyli nam co i jak" - zwykle pytam: "a czy uzdrowili za te pieniądze?" :D  :D  :D

Ja wybrałam samoedukację, sukcesywne wdrażanie własnych pomysłów mających na celu dalszy etap rozwoju córki - a pieniądze, które musiałabym wydać na "szkolenie o dziuracha w mózgu" - przeznaczałam na zakup pomocy edukacyjnych i zabawek stosownych do etapu rozwoju i manipulacji dziecka.
Dyskusja na forum Stow Jeden Świat

Dla zainteresowanych rodziców:
„Metoda filadelfijska” Faya - Domana - Delacata - wg neurologppedy Marzeny Mieszkowskiej
Propozycja zastosowania metody Glenna Domana
w pracy przedszkola, mgr Małgorzata Imielińska-Malenta

Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci Niepełnosprawnych"Daj Szansę" w Toruniu, Instytut Terapeutyczny dla dzieci z uszkodzeniem mózgu w Toruniu
ul. Piskorskiej 11, 87-100 Toruń
tel. (056) 648-23-63, fax (056) 659-91-43
e-mail: fundacja.dajszanse@free.ngo.pl
w czerwcu 1995 roku został ruchomiony samodzielny Instytut Terapeutyczny, afiliowany przez British Institute for Brain Injured Children w Bridgwater w Wielkiej Brytanii.
W  latach 1999 - 2002 Instytut ten zawarł kontrakty z Regionalną Kujawsko - Pomorską Kasą Chorych jako Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej.

Instytucie Osiągania Ludzkich Możliwości (IAHP) w Filadelfii (USA), (The Institutes for the Achievement of Human Potential)
Model wsparcia rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym realizowany w Fundacji „Daj Szansę” w Toruniu - źródło: TERAPIA DZIECI Z ZESPOŁEM DOWNA - MITY I FAKTY. Konferencja dla rodziców, 27.-28. września 2003r.

Na koniec życzę Wam właściwego wyboru dla dobra dziecka.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 14, 2003, 02:17:17 am »
Jedną z form wspierania rozwoju dzieci jest maskowanie

ad. maskowania

Cytuj
"Odstąpiliśmy natomiast od programu poprawy oddychania za pomocą maskowania ze względu na  okresowo nasilającą się hiperwentylację u obu dziewczynek."

źródlo: Metoda ciągłej stymulacji we wspieraniu dziewczynek z zespołem Retta
autorką jest lek. med. Anna Grochal, Instytut Terapeutyczny Fundacji "Daj Szansę" w Toruniu, Treść wystąpienia na konferencji w Ciechocinku 2002 r, zamieszczony za zgodą autora na Stronie Stow Gen.

Ci rodzice, którzy usprawniają dzieci zD z tą metodą winni być świadomi przeciwwskazań maskowania w przypadku zwłaszcza dzieci z wadami serca!!!

Ciekawy jestem relacji rodzice - pedagodzy, rehabilitanci
SDSI
Terapia dzieci głęboko upośledzonych umysłowo, Szukam osób interesujących sie metodyką
życzliwa krytyka metody Domana, porozmawiajmy spokojnie o tej metodzie


Podobną terapię stosuje się w Pomorskim Centrum Terapii Pedagogicznej w Koszalinie:

edukacja globalna:
Pomoce Pomorskiego Centrum Terapii Pedagogicznej, - (podział bitów na tematykę)
Cennik
Zwróćcie uwagę , że Specyfikacja jest aktualna do 30.09. 2001 r.
Łączny koszt rocznego zestawu edukacyjnego KRECIK wynosi 2.400,00 zł + 7 % VAT  :D
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 15, 2003, 12:49:30 am »
Zwolennikom tej metody podam książkę



Samuel Alcalde
Dwadzieścia błędów dzisiejszych rodziców
wydawca: EPSe
tytuł oryginału: Veinte errores de los adres de hoy
miejsce wydania: Kraków
data wydania: 2003
nr wydania: wydanie I
ISBN: 83-89-167-14-X
liczba stron: 154
kategoria: psychologia, socjologia
tłumaczenie: Jacek Masłoń
projekt okładki: Stanisław Laszko
format książki: 130 x 200 mm
okładka: miękka
cena: 19.20 zł

Cytuj
Dla dzieci nadeszły złe dni. Dzisiejsi rodzice mają, z jednej strony, za wiele zajęć i trosk, a z drugiej strony, choćby nawet nie pracowali, to jednak społeczeństwo zwodniczego dobrobytu popycha ich do maksymalnego "relaksowania się".


Do szukania czasu, aby nic nie robić. A z dziećmi u boku jest to trudne do zrealizowania.

Jakie będzie twoje dziecko?             7
Twoje dziecko jest najważniejsze             8

Spis treści

Rozdział pierwszy
Wzbudzanie i podtrzymywanie lęków już istniejących             9

Rozdział drugi
Lekceważenie pierwszych lat             15

Rozdział trzeci
Brak bodźców             25

Rozdział czwarty
Język błędny i język nieobecny             33
Język błędny             33
Język nieobecny             36

Rozdział piąty
Ograniczanie ruchu    49

Rozdział szósty
Nadopiekuńczość          57

Rozdział siódmy
Niespełnione groźby lub obietnice             61

Rozdział ósmy
Potężna moc naśladownictwa             69

Rozdział dziewiąty
Bawienie się czułością              75

Rozdział dziesiąty
Nadmierna surowość             79

Rozdział jedenasty
Pozwalanie na wszystko             85

Rozdział dwunasty
Dziecko na chwilę   93

Rozdział trzynasty
Ojciec z fotografii             103

Rozdział czternasty
Nagrody materialne             109

Rozdział piętnasty
Rodzeństwo             115

Rozdział szesnasty
Nadmiar telewizji             121

Rozdział siedemnasty
Zabawki, coraz więcej zabawek             131

Rozdział osiemnasty
Dziadkowie             137

Rozdział dziewiętnasty
Posiłki jako pole bitwy    143
Rozdział dwudziesty
Seks – nieprzezwyciężalne tabu             149
 
Wstęp
 
Jeżeli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, to NAUCZY SIĘ tolerancji.
Jeżeli dziecko spotyka się z zachętą, to NAUCZY SIĘ polegać na innych.
Jeżeli dziecko jest doceniane, to NAUCZY SIĘ wyrażać uznanie.
Dzieci uczą się tego, co widzą.

Jeżeli dziecko jest ciągle krytykowane, to NAUCZY SIĘ potępiać.
Jeżeli dziecko żyje skromnie, to NAUCZY SIĘ pracować.
Jeżeli dziecko jest zawstydzane, to NABAWI SIĘ poczucia winy.
Jeżeli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, to NAUCZY SIĘ tolerancji.
Jeżeli dziecko spotyka się z zachętą, to NAUCZY SIĘ polegać na innych.
Jeżeli dziecko jest doceniane, to NAUCZY SIĘ wyrażać uznanie.
Jeżeli dziecko jest sprawiedliwie traktowane, to NAUCZY SIĘ sprawiedliwości.
Jeżeli dziecku zapewnione jest bezpieczeństwo, to NAUCZY SIĘ zaufania.
Jeżeli dziecko jest aprobowane, to NAUCZY SIĘ miłować siebie.
Jeżeli dziecko czuje akceptację i przyjaźń, to NAUCZY SIĘ znajdować w świecie miłość.

Twoje dziecko jest najważniejsze

1. Twoje dziecko jest NAJWAŻNIEJSZE i powinno być dla ciebie zawsze na PIERWSZYM planie.
2. W obcowaniu z nim – ważna jest przede wszystkim wielka CIERPLIWOŚĆ.
3. Następnie: uwaga, czułość i łagodna STANOWCZOŚĆ.
4. Wszystko, co uczynisz czy powiesz, powtórzy twoje dziecko i tego się nauczy: UWAGA!
5. NIGDY go nie okłamuj ani nie strasz.
6. ZAWSZE wypełniaj dane obietnice; nigdy nie składaj obietnic, których nie możesz dotrzymać.
7. Dużo z nim rozmawiaj; a Twoja mowa niech będzie jak najbardziej poprawna. Jeśli znasz jakiś inny język, ucz je tego języka od momentu jego narodzin.
8. Nie przekupuj dziecka. Doceniaj to, co zrobi. Przyczyniaj się do tego, aby szanowało siebie (lecz bez fałszu).
9. Od momentu narodzin dostarczaj mu jak najwięcej POZYTYWNYCH BODŹCÓW.
10. CODZIENNIE poświęcaj mu czas. Czyń to z entuzjazmem, jakby to była zabawa.

Brak bodźców
Fragment książki "Dwadzieścia błędów dzisiejszych rodziców"
Samuel Alcalde

Jest rzeczą pewną, że czułość i intuicja częściowo zastępują brak wiedzy. Istnieje jednak ryzyko wywołania pewnych defektów neurologicznych, które będą mieć poważne konsekwencje w postaci poprzestawania na przeciętności i wstrętu do uczenia się, a nawet porażek w życiu szkolnym i społecznym.
 
Dzieci uczą się same i wszystkiego w swoim czasie

„Matki umieją dawać swoim dzieciom pokarm najbardziej odpowiedni do właściwego wzrostu. W przypadku wątpliwości udają się do pediatry, by uniknąć ewentualnego błędu.

Niewiele matek jednak wie, że dla ich dziecka nie mniej ważny jest specjalny pokarm, którego potrzebuje mózg dziecka do właściwego rozwoju i wykształcenia funkcji układu nerwowego, decydujących o inteligencji dziecka. Pokarm ten składa się z idealnie dobranej ilości bodźców sensorycznych, które odpowiednio się wzmacnia, aby były jak najbardziej skuteczne.

Brak ekspertów, którzy mogliby pokierować matkami, sprawia, że przyszłość nie zapowiada się najlepiej.

Jest rzeczą pewną, że czułość i intuicja częściowo zastępują brak wiedzy. Istnieje jednak ryzyko wywołania pewnych defektów neurologicznych, które będą mieć poważne konsekwencje w postaci poprzestawania na przeciętności i wstrętu do uczenia się, a nawet porażek w życiu szkolnym i społecznym”.

Zacząłem słowami Wiktora Estalaya nie tylko z powodu trafnej analizy konieczności stymulowania dziecka, lecz również dlatego, że jego wybitna znajomość teorii Glenna Domana uczyniła zeń w Hiszpanii jednego z pionierów i z najbardziej gorących propagatorów metody stymulacji Domana.

Jak słusznie zaznacza Wiktor Estalayo, dziś nie istnieje nawet świadomość tego, że mózg dziecka POTRZEBUJE pożywienia. Bodźce, które do niego docierają, są w większości przypadkowe, nieliczne i BARDZO NIEWYSTARCZAJĄCE. Obserwacja ta skłoniła Glenna Domana, lekarza fizjoterapeutę, do zwrócenia uwagi najpierw na dzieci zdrowe. Gdy jednak poznał neurochirurga Templego Faya, podjął się ogromnej pracy z osobami z porażeniem mózgowym. Przeanalizowawszy zasady neurologiczne, dokonał rewizji tradycyjnego sposobu leczenia dzieci z porażeniem mózgowym. Radykalnie zmienił najpierw nastawienie, a potem metody. W pracy z dziećmi dotkniętymi porażeniem osiągnął wyniki tak wspaniałe, że zaczął martwić się o dzieci zdrowe. Ich średni poziom wydawał się opóźniony w porównaniu z poziomem dzieci chorych.

Powyższa obserwacja zmobilizowała Glenna Domana do prowadzenia, w różnych krajach, wieloletnich badań. Dzięki nim stwierdził, że NIESTETY, MÓZG WIĘKSZOŚCI DZIECI DOJRZEWA POD WPŁYWEM CZYNNIKÓW PRZYPADKOWYCH, a dzieci tracą najlepsze lata dla rozwoju swojego mózgu.

Istotne, że jego praca nie koncentruje się na szkołach ani na nauczycielach, lecz wyłącznie na rodzicach. Doman wskazuje na to, co łączy osoby uczestniczące w jego kursach: „Wszyscy są rodzicami. Wszyscy bardzo kochają swoje dzieci. Wszyscy zdobyli się na wielkie wyrzeczenia, aby tu być. Wszyscy odznaczają się ogromną determinacją w doprowadzeniu do tego, by ich dzieci wzrastały i stawały się lepszymi osobami, i mieszkały w lepszym świecie”1.

Przytaczam te słowa dosłownie; bardzo ważne jest zwłaszcza ostatnie zdanie. Funkcjonuje bowiem wiele błędnych przekonań i wiele się mówi na temat superdzieci, geniuszy, wyjątkowych stworzeń. Nie powinno ulegać najmniejszej wątpliwości, że nie to jest głównym dążeniem Domana, lecz to, o czym mówi w zacytowanym zdaniu: ludzie lepsi i bardziej inteligentni, którzy będą się przyczyniać do lepszego życia w lepszym świecie. On sam powtarza, że dzieci wybitne na poziomie fizycznym, intelektualnym i społecznym „będą, dzięki swojej inteligencji i wspaniałej kreatywności, radosne, miłe, łagodne i bardziej ludzkie. Do czegóż innego miałaby prowadzić PRAWDZIWA INTELIGENCJA?”2.

W rzeczywistości bardzo wiele osób nie wie, jak wielkie znaczenie mają trzy pierwsze lata życia dla rozwoju dziecka. Ja sam odkryłem to dopiero kilka lat temu.

Są i inni, którzy choć zdają sobie sprawę, jak ważne są pierwsze lata w rozwoju dziecka, to jednak nie chcą tego przyjąć i bezmyślnie rozpowszechniają bezpodstawne opinie. Niektóre z nich wydają się nawet dogmatami i samo Ministerstwo Edukacji za takie je przyjmuje. Takim dogmatem wydaje się na przykład opinia, że dziecko nie musi umieć czytać przed ukończeniem sześciu lat.

A zatem trzeba wyjaśnić tu trzy sprawy:

1.       jak mówi Rachel Cohen, przekonanie o tym, że dopiero w pewnym wieku można uczyć czytania, trzeba absolutnie zakwestionować,

2.       umiejętność czytania, jak wykazał Glenn Doman, jest czynnością neurologiczną, tak jak wsłuchiwanie się w język,

3.       „Problemem nie jest już to, czy trzeba, czy też nie trzeba uczyć czytać dzieci poniżej szóstego roku życia. TO RZECZYWISTOŚĆ – DZIECI CZYTAJĄ. Problem polega raczej na tym, JAK ZAKTUALIZOWAĆ PROGRAMY PIERWSZYCH TRZECH LAT NAUKI SZKOLNEJ, ABY ZADOŚĆUCZYNIŁY POTRZEBOM I ZAINTERESOWANIOM TYCH DZIECI”3.

Nie będę się dłużej rozwodził na temat absurdów dotyczących programów, które określają, co dzieci mają czytać. Tych, którzy potrzebują szczegółowego wyjaśnienia, odsyłam go do rozdziału szóstego książki Domana Cómo ensenar a leer a su bebé (Jak uczyć czytać swoje dziecko).

Jedna z podstawowych zasad brzmi: mózg nie dojrzewa sam z siebie; dziecko potrzebuje pomocy ze strony otoczenia, aby jego mózg stopniowo osiągał coraz to nowe stopnie neurologicznej dojrzałości. Całkowite pozbawienie bodźców z otoczenia wyrządza mózgowi tyle szkód, że ostatecznie może spowodować śmierć. Wiktor Estalayo wyraził to następująco: “Środowisko ubogie w bodźce skutkuje ubogim rozwojem neurologicznym dziecka; natomiast bogactwo bodźców intensywnych, częstych i trwałych przyczynia się do właściwego rozwoju mózgu i skutkuje wysokim poziomem intelektualnym. Różnice indywidualne zawdzięczamy środowisku, które w każdym przypadku jest WYJĄTKOWE I NIEPOWTARZALNE, a bodźce z niego pochodzące najbardziej wpływają na rozwój mózgu”.

Ludzki umysł posiada pojemność stu dwudziestu pięciu bilionów pięciuset miliardów bitów informacji (125.500.000.000.000). Jak niezmierna jest pojemność ludzkiego mózgu uświadamia nam porównanie go do dyskietki komputerowej, która ma pojemność miliona czterystu tysięcy bitów (1.400.000). Niestety, „nie żyjemy nawet tak aktywnie, aby zużytkować tysięczną część naszych możliwości”4.

Ta świadomość wywołuje duży smutek. Często myślę o tym, jak wiele mógłbym nauczyć swoje córki. Widzę, jak mijają godziny i dni, i czuję się winny z powodu tylu zmarnowanych, w tych pierwszych latach, godzin. Zdaję sobie sprawę, że mózg pożąda wtedy bodźców, wchłania fakty i wydarzenia z zadziwiającą szybkością i łatwością.

Oczywiście, ty również będziesz musiał przemyśleć następne zdanie Domana. Jego prawdziwość potwierdzają wszyscy fachowcy. „Wszelki znaczący rozwój mózgu kończy się w wieku sześciu lat (zobacz obrazek nr 2). W wieku sześciu lat w dużym stopniu zostaje ukształtowany typ osobowości, który będziemy prezentować – geniusz, przeciętniak czy też człowiek ociężały umysłowo; uprzejmy, ludzki, surowy czy też okrutny; natchniony lub przyziemny”5.

Zdanie to pozostawiam bez komentarza.

Według mnie istnieją dwie wielkie przeszkody, które napotyka dziecko i które nie pozwalają mu rozwinąć nawet tej tysięcznej części możliwości jego mózgu:

1.       w dalszym ciągu rzesza ludzi myśli, że małe dziecko nie rozumie tego, co się wokół niego dzieje. Do tej masy nieświadomych mam kieruję jeszcze jedno zdanie Domana (powiedziałbym, że najważniejsze): „Dzieci uczą się więcej w ciągu pierwszych trzech lat aniżeli przez resztę ich życia”6.

2.       to, o czym piszę w rozdziale dwunastym: rodzice nie są gotowi do poświęceń. Stymulacja wymaga wysiłku i wielkiej wytrwałości z ich strony. Właśnie aby pomóc rodzicom Glenn Doman opracował metodę stymulacji zgodną z jego tezą o istnieniu sześciu typów inteligencji.

Brak czasu nie jest tu usprawiedliwieniem. Metodą Domana można nauczać dzieci czytania, matematyki czy czegokolwiek innego, poświęcając na to jedynie trzy minuty dziennie na każdą dziedzinę.

Trzeba wyraźnie powiedzieć, że metoda ta wymaga ENTUZJAZMU, PREDYSPOZYCJI INTELEKTUALNYCH, WYTRWAŁOŚCI I WIELE, BARDZO WIELE MIŁOŚCI ZE STRONY RODZICÓW. Wymaga również wielu materiałów.

„Dzięki metodom Domana wszystkie dzieci mogą udowodnić, że są inteligentne. Zasadniczo, za porażkę nie odpowiada dziecko, winne jest środowisko, rodzice i wychowawcy”. (W. Estalayo)

Za podsumowanie niech posłużą słowa z Ernesta Otta:

„W twoim dziecku drzemią wspaniałe zdolności. Ich obudzenie, pobudzanie i troska o ich rozwój zależy przede wszystkim od osób mających wpływ na dziecko”7.

1 G. DOMAN, Cómo multiplicar la inteligencia de su bebé, Edaf, Madrid 1984, s. 28.
2 Ibidem, ss. 66–67.
3 R. COHEN, Aprendizaje precoz de la lectura, Cincel, Madrid 1980, s. 67.
4 G. DOMAN, op. cit., s. 75.
5 Ibidem, ss. 176, 200.
6 Ibidm, s. 74.
7 E. OTT, Ensene a pensar a su hijo, Mensajero, Bilbao 1990.

Kup książkę
Samuel Alcalde  
Dwadzieścia błędów dzisiejszych rodziców
wydawnictwo: eSPe, Listopad 2003
ISBN: 83-89167-14-X
liczba stron: 153
wymiary: 130 x 200 mm
okładka miękka

Dla dzieci nadeszły złe dni. Dzisiejsi rodzice mają, z jednej strony, za wiele zajęć i trosk, a z drugiej strony, choćby nawet nie pracowali, to jednak społeczeństwo zwodniczego dobrobytu popycha ich do maksymalnego "relaksowania się". Do szukania czasu, aby nic nie robić. A z dziećmi u boku jest to trudne do zrealizowania.
Sprawdź inne tytuły: Samuel Alcalde

Po jej przeczytaniu warto podyskutować.

Czy tylko Glenn Doman wie jak wychowywać dzieci?
Jak można zmuszać dziecko to skracania dzieciństwa?
Co daje edukacja globalna?
Co robia takie dzieci potem w szkole oprócz ziewania?

Poczekam na wasze opinie
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Ewaa6

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 115
Metoda Domana
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 11, 2004, 08:22:40 pm »
Cześć,

Postanowiłam zadać Wam pytanie bo jesteście praktykami rehabilitacji a ja mam wątpliwości.
Byłam wczoraj na stronach o dzieciach gdzie okazało się, że preferują oni metodą Glena Domana także w leczeniu epilepsji.
Chciałabym dowiedzieć się jakie sa w ogóle Wasze doświadczenia i opinie o tej metodzie nie tylko w odniesieniu do epilepsji ale do wszystkich chorób dzieci.
To mnie ciekawi bo na razie mam wiedze teoretyczną  ato, co słyszałam na zajęciach - od osoby, która dwadzieścia lat z dziecmi pracuje - nie zachęcało do tej metody.
A strona niesamowicie wręcz chwaliła...
Chciałabym poznać (jeśli to możliwe) Wasze opinie.
Pozdrowienia
Ewa

Anonymous

  • Gość
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 11, 2004, 08:35:16 pm »
Cytuj
To mnie ciekawi bo na razie mam wiedze teoretyczną ato, co słyszałam na zajęciach - od osoby, która dwadzieścia lat z dziecmi pracuje - nie zachęcało do tej metody.

ta osoba była od metody domana, i nie zachęcało cię,
jestem pod wrażeniem, nie dałaś się zaczarować.
pewnie zaraz nasza Sonia poda linki do dyskusji
o met.Domana.
Ogólnie jestem przeciw, bo metoda ta nie ma
żadnych podstaw medycznych.
A w leczeniu epi to domanowcy są obłędni.
pozdrawiam

Offline Kubisia

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 509
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 11, 2004, 08:56:50 pm »
:D  :D  :D

Offline Ewaa6

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 115
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 11, 2004, 09:09:04 pm »
Cześć,

Ta wykładowczyni nie była od metody Domana. Była w ogóle od rehabilitacji dzieci i terapii. Wiem, że robi to z dobrym skutkiem wiele lat.
Mówiła tak ogólnie, że jak jakaś metoda jest dobra na wszystko to jest podejrzana. A ja to skojarzyłam z domanem.
Dla mnie ta metoda jest dość dziwna także ze względu na tłumaczenie. Oni mają swój slang, wydają się nieprzepuszczalni na argumenty inne, są chyba przekonani tylko o własnej skuteczności.
A jaka Wasza opinia?

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 11, 2004, 10:46:51 pm »
Piszesz:

Cytuj
Byłam wczoraj na stronach o dzieciach gdzie okazało się, że preferują oni metodą Glena Domana także w leczeniu epilepsji....


Cytuj
Dla mnie ta metoda jest dość dziwna także ze względu na tłumaczenie. Oni mają swój slang, wydają się nieprzepuszczalni na argumenty inne, są chyba przekonani tylko o własnej skuteczności.


Temat-rzeka.... :D  :oops:  :D

Przede wszystkim metoda Filadelfijska (Glenna Domana) nie jest akceptowana w środowisku medycznym w Polsce. Znane są nam pewne grupki fanatyków tej metody, którzy za wszelką cenę chcą wpoić rodzicom jedyny słuszny jej wybór.
Dla wielu z nas to wyciąganie pieniędzy w zamian za złudne nadzieje.
Sama teoria jej nie ma uzasadnienia z medycznego punktu widzenia.

Od kilku lat (robiąc sobie wrogów) przedstawiam kontrowersje stosowania jej - podając źródła medyczne.

NIE MA METODY -PANACEUM NA WSZYSTKO.
*
Polecam artykuł
Poradnik:Mózgowe porażenie dziecięce - choroba bez definicji w całości w "Integracja" Nr 6/2003a w nim opinię Magdy Loska, pedagog specjalny, pracownik naukowy Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na temat  metody Domana stosowanej u mpd!!!!

Mózgowe porażenie dziecięce - choroba bez definicji- Magazyn Integracja Nr 6/2003

Cytuj
Należy jednak podkreślić, że szeroko rozumiana rehabilitacja dzieci z mózgowym porażeniem nie może ograniczać ich potrzeb psychicznych, szczególnie poczucia bezpieczeństwa. Nie można także zakłócać normalnego trybu życia nie tylko niepełnosprawnego dziecka, ale i całej jego rodziny..


Cytuj
Stosowanie różnych metod usprawniania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli nie przestrzega się naturalnych potrzeb rozwoju. Potrzeba miłości, bezpieczeństwa, przynależności do kogoś wzrasta szczególnie przy ograniczeniach ruchowych dziecka. Dlatego za najbardziej korzystną uznaje się sytuację, kiedy usprawnianie małych pacjentów do 4. roku życia przebiega w środowisku rodzinnym, pod ambulatoryjną opieką specjalistów


Wśród metod usprawniania ruchowego najczęściej wymienia się: metody Vojty, Bobath, Peto, skafandra kosmicznego oraz hipoterapię. Ponadto ćwiczenia prowadzone w wodzie i ciepłym piasku sprzyjają rozluźnianiu mięśni.

METODY REHABILITACJI (o metodzie Domana)

Lekarze, podobnie jak rodzice niepełnosprawnych dzieci, są zwolennikami różnych metod rehabilitacji. W Polsce rodzice bardzo wierzą w metodę Domana.
Jednak z punktu widzenia uczciwości medycznej nie powinna być ona polecana.
W niektórych krajach jej stosowanie jest zabronione.

Francuska Komisja Rządowa napisała, że "metoda ta nie opiera się na żadnych dowodach naukowych".

Metoda Domana bardzo angażuje rodzinę (wymaga obecności 5 osób), ale oparta jest jedynie na ćwiczeniach biernych
.

Cytuj
Popularna jest metoda Bobath, najmocniej poparta medycznymi dowodami naukowymi. Jest metodą ćwiczeń czynnych. Rehabilitanci uczą prawidłowo układać dziecko, właściwie zmieniać pozycję.
Najważniejsze, żeby prawidłowe odruchy zostały "zapisane" w mózgu dziecka.


Więcej kontrowersji o tej metodzie zarówno przy mpd jak i zD można znaleźc tutaj
Myślę, że rodzice przed podjęciem stosownej decyzji dotyczącej wyboru metody rehabilitacji mają pełne prawo znać podstawy naukowe każdej metody i być w pełni doinformowani przez specjalistów - nie "pseudo-specjalistów".

"Aby w sposób w pełni profesjonalny można było stosować konkretną metodę terapeutyczną należy ją poznać w sposób perfekcyjny i nie ograniczać się do “tej jedynej”, ale umieć ją zastosować w sposób przemyślany, celowy dostosowany nie tylko do konkretnej jednostki chorobowej, ale przede wszystkim dla konkretnego pacjenta." - Marek Kiljański
*

Cytuj
szeroko rozumiana rehabilitacja dzieci nie może ograniczać ich potrzeb psychicznych, szczególnie poczucia bezpieczeństwa. Nie można także zakłócać normalnego trybu życia nie tylko niepełnosprawnego dziecka, ale i całej jego rodziny..


Cytuj
Stosowanie różnych metod usprawniania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli nie przestrzega się naturalnych potrzeb rozwoju. Potrzeba miłości, bezpieczeństwa, przynależności do kogoś wzrasta szczególnie przy ograniczeniach ruchowych dziecka. Dlatego za najbardziej korzystną uznaje się sytuację, kiedy usprawnianie małych pacjentów do 4. roku życia przebiega w środowisku rodzinnym, pod ambulatoryjną opieką specjalistów
Wśród metod usprawniania ruchowego najczęściej wymienia się: metody Vojty, Bobath, Peto, skafandra kosmicznego oraz hipoterapię. Ponadto ćwiczenia prowadzone w wodzie i ciepłym piasku sprzyjają rozluźnianiu mięśni.


Domyślam się, że byłaś na szkoleniu BBS o organizacji neurologicznej - to nic innego jak "zmodyfikowana" nazwa metody Domana
Możesz o niej znaleźć wiele "zachęcających" materiałów. Wciągnąć się można bardzo łatwo, byle nie latać na miotełce pootem.

Tam nawet zabraniają podawania leków przy Padaczce!!!! - o zgrozo.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Ewaa6

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 115
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 12, 2004, 09:16:27 am »
Hej,

Dzięki za cenne uwagi.
Nie byłam na ich szkoleniu ale na stronie internetowej gdzie okazało sie,że przewodza zwolennicy tej metody.
Robili wrazenie ogromnie fanatycznych przekonanych, ze tylko oni moga uzdrawiac.
Nie do konca rozumiem w jaki sposob mozna wyleczyc epilepsje odstawiajac leki i stosujac maseczki?
I jaki jest zwiazek zespolu Downa (o podlozu genetycznym) z uszkodzeniem mozgu, ktore oni lecza?
Ewa

Offline renata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 87
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 12, 2004, 09:38:22 am »
Ewa ja ci powiem jedno mieszkam w Szwecji opieka i pienaidze sa na wszystko  dlaczego nie ma domana? a sa inne metody a poza tym Metoda Domana lata 60 wtedy i kartofle kopalao sie motyka i bylo dobrze medycyna poszla do przodu problem jest w tym ze polacy maja maly dostep do nowych metod Ja pracuje nad kursami zobaczymy tego nie da sie zalatwic tak szybko ale narazie posuwam sie do przodu zobaczymy

Offline kameljanda

  • User z prawami do pisania
  • Gadacz
  • *****
  • Wiadomości: 1452
Re: pytanie - metoda Domana
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 12, 2004, 11:31:08 am »
Ewo, dziękuję za poruszenie tego tematu. Mam nadzieję, że ten wątek Sonia przeklei też do działu o epilepsji. Ku przestrodze!!!!!

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 12, 2004, 12:02:45 pm »
Zgodnie z życzeniem Kameljando - już dałam.

Jeśli ktoś dysponuje materiałami o maseczkowaniu i hiperwentylacji-proszę o włączenie się do dyskusji.
maskowanie
A może ktoś próbował edukacji metodą Doamana - czyli czytanie globalne całych wyrazów i zdań? - jak to się ma w odniesieniu do Glottodydaktyki prof. B. Rocławskiego i do polskiej gramatyki (synteza, analiza)
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 12, 2004, 12:11:41 pm »
Do tej dyskusji jestem winna (w ramach szczerości) i zebranych informacji naukowych jeszcze to
metoda Domana a zespół Downa
Na forum pisałam też o obszernym artykule w "Integracja" poświęconemu mpd - oraz krytyce tej metody w kraju i na świecie.

Spójrzcie co zaleca nam dobra organizacja nauczania naszych dzieci. Czy widac tu gdzieś całe wyrazy?
tu uczy się samogłosek, wyszukwiania literek, cyferek
http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/2489/idc/2

http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/2562
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Ewaa6

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 115
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 12, 2004, 08:57:07 pm »
Cześć

Jak przeczytałam o tym nauczaniu czytania globalnego to się zastanowiłam jednak...
SKończyłam filologię polską (i dlatego pracuję w szkole). Nie słyszałam o tym aby języka polskiego uczyć w ten sposób. Rezcz jasna niewiele w ogole słyszałam ale nie zdaje mi się aby to była najlepsza droga do nauki, Przeciez w naszym języku każda rzecz się odmienia, odmienia się według innego schematu a wyrazy nie mają stałego szyku w zdaniach, można to zmieniać.
Tak coś sądzę, że pewnie się da wyuczyć w ten sposob. Ale może takie dziecko byłoby raczej dość sztucznie nauczone a pewnie mowa by odbiegała od tego, co jest przyjęte jednak.A chyba nie jest celem nauczenie jakiejś namiastki mowy tylko żywego języka tak, aby dziecko mogło jak najlepiej się komunikować.
Nie wiem czy Wy spotkaliście się z tą metodą czytania globalnego?
Ewa

Anonymous

  • Gość
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 12, 2004, 09:02:38 pm »
Cytuj
Mówiła tak ogólnie, że jak jakaś metoda jest dobra na wszystko to jest podejrzana. A ja to skojarzyłam z domanem.

to się nazywa kobieca intuicja.

Offline renata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 87
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 12, 2004, 09:41:40 pm »
no ja tez tak uwazam i ktrytki i dlebszych pytan nasza polska nie znosi

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 12, 2004, 04:08:28 pm »
zajrzyjcie też do
nowej ksiązki sławiącej wręcz tę metodę

Zastanawiam sie kiedy wg tego autora dzieci mają czas na dzieciństwo? czy wszyscy muszą być nadzwyczaj inteligentni i jakim kosztem?
Czy tylko IQ jest istotne w życiu każdego z nas?
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 13, 2004, 11:30:40 pm »
O kurczę.... popełniłem  posta w tym temacie - ale przez pomyłkę wkleiłem do pod link 'Soni" :Metoda Domana a Zespół Downa
Soniu proszę - przenieś to tutaj..... Sorki :oops:  :oops:  :wink:
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #18 dnia: Marzec 13, 2004, 11:39:08 pm »
zgodnie z życzeniem  :D
"Andrzej67"
Cytuj
Hmmm : widzę, że rozpoczęła sie nowa dyskusja nad Domanem i jego metodami oraz teoriami. Na wstępie chciałbym zauważyć ,że "nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu".
Osobiscie jestem daleki od stwierdzenia ,że brak jej podstaw naukowych - i to z bardzo prostego powodu : otóż powszechnie wiadomo ,że po tzw. udarach mózgu pacjent traci jakieś funkcje neurologiczne ( np. mowę ,wzrok, słuch, następują porażenia - itd ). Okazuje sie ,że na skutek leczenia farmakologicznego i rehabilitacji często funkcje utracone wracają.... - to co -uszkodzone struktury mózgu zostają "naprawione" ? - nic podobnego , to inne obszary zaczynają realizować utracone funkcje - mówi się ,że mózg jest "plastyczny" .... i to jest podstawą teorii organizacji neurologicznej. Zjawisko to zauważył nie tylko Glen Domann ale równiez i inni - obecnie nikt z poważnych neurologów nie podważa "plastyczności" OUN .To tak w telegraficznym skrócie.....  
Wracając do "Domana" - z braku innych mozliwości sam rozpocząłem rehabilitację swojego dziecka w Fundacji "Daj Szansę" w Toruniu - trafilismy tam w 4 mies. życia naszej Basi (ZD)....To co nam zaproponowano nijak się ma do "hiobowych" wieści podawanych przez przeciwników....... Program który otrzymaliśmy zajmuje ok. 2 godzin dziennie i jest świetną zabawą dla dziecka i nas..... i składa sie z elementów doskonale znanych w innych tzw. "metodach"... Podsumowując : "nie wylewajmy dziecka z kąpielą" ......    
PS: a co do "leczenia" epilepsji przez odstawienie leków i rehabilitację - to jest jakaś paranoja - którą mógł zaproponować tylko niedouczony "rehabilitant", tudzież szarlatan..... ale jestem przekonany ,że nie ma to nic wspólnego z Metodą Domana....
Acha : co do opinii pani Prof. Sobolewskiej - ta Pani Profesor jest LITERATEM - i śmię twierdzić ,że jej merytoryczna wiedza w przedmiocie naszej dyskusji nie jest znaczaco większa niż nas samych - ja też jestem rodzicem dziecka z Zespołem Downa.    
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline renata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 87
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #19 dnia: Marzec 14, 2004, 08:12:43 am »
Andrzej ja uwazam ze w polsce jest za maly dostep do informacji i z uszkodzeniem mozgu tez jest juz inaczej bo sa badania i jakos dpoman nie zrobil wiekszych cudow niz nasza normalna rehabilitacja tu
W tej chwili jest mnostwo badan nad epilepsja i porazeniem mozgowym ale to jak bedzie wszystko gotowe a porrownywanie metod bylo robione i jakos domana w europie nie ma

Offline renata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 87
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #20 dnia: Marzec 14, 2004, 08:36:59 am »

Offline renata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 87
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #21 dnia: Marzec 14, 2004, 08:47:37 am »
http://www.dzieci.org.pl/cgi/forum/ikonboard.cgi?s=d424c3def5c0131d7d07b75c0f082f25;act=ST;f=11;t=192;st=40 i tu troche wiecej ja mam wyrobione zdanie na temat poziomu i odpowiedzi na pytania ale to jest moje kazdy moze miec inne

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #22 dnia: Marzec 14, 2004, 09:05:24 am »
Renata obie po tylu latach możemy się tylko pośmiać z licznych już dyskusji na temn temat  :D
Jeśli nie odróżnia się inności genetycznej od porażenia mózgowego i chce "leczyć" tym samym - to żal naszego czasu.
Gdyby to jeszcze  szkoliły lekarki, a nie nauczycielka w-f i dawna tłumaczka z IAHP  :D
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline renata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 87
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #23 dnia: Marzec 14, 2004, 09:13:36 am »
nie Soniu ta pani nie jest tlumaczem zobacz jak pisze po polsku tlumacz jest w obie strony to taki tlumacz jak ja

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #24 dnia: Marzec 14, 2004, 09:24:50 am »
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #25 dnia: Marzec 14, 2004, 09:49:54 pm »
hehehehe - sprostowanko - "Doman" w Europie jest w Wielkiej Brytanii - gdzie przez parę lat była i pracowała Dr. Anna Grochal z  F. "Daj Szansę" ( ...no chyba ,że tam gdzie "pasażer jedzie pod prąd" nie leży w Europie") :lol:  :lol:  :lol: .
Osobiście  nigdy nie byłem w  Filadelfi - nie mam zamiaru sie spierać - czy to co widziałem w Toruniu to jest " czysty Doman" czy też jakiś program autorski......dla mnie nie ma to większego znaczenia - po prostu byłem tam , widziałem , rozmawiałem z innymi rodzicami....dla mnie własnie doświadczenie ,obserwacje i opinie rodziców są wykładnikiem........ Tym bardziej ,że posiadam nieco wiedzy i doświadczenia z ..nazwijmy to "psychologii eksperymentalnej" - co doskonale korosponduje i wzajemnie uzupełnia się z "teorią organizacji neurologicznej", metodami Denissonów , czy też  kinezjologia edukacyjną. Daleki jestem również od "wywalenia na śmietnik" technik edukacyjnych "Domana"  - mam na myśli sposób i technikę prezentowania tzw. bitów - opartą na wyk. zjawiska kodowania podprogowego znanego z reklamy migowej..... Techniki te są  wręcz nieprawdopodobnie skuteczne dla łatwego i szybkiego zapamiętywania informacji. Dla ciekawych proponuję - poczytajcie nieco na temat  neurolingwistycznego programowania, metody Silvy , itp......to wszystko "trzyma sie kupy" ,jest logiczne i możliwe do wyk. w pracy z dziećmi z uszkodzeniem OUN - przekładającymi sie na niedomogę intelektualną - w zasadzie nie istotne jakiego pochodzenia....
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #26 dnia: Marzec 14, 2004, 10:48:45 pm »
Andrzej nie utożsamiaj proszę metody Domana tylko z Toruniem, a także tylko z wypowiedziami prof. Anny Sobolewskiej. Nam nie o to chodzi.
W przytoczonych przez nas linkach jest cała gama specjalistów z dziedziny medycyny w Polsce, ktora w żadnym razie nie poleca tej metody.
Tego samego zdania są Komisje zagraniczne - poczytaj.
Torun i dr Liszcz to jedno, a W.Brytania i Filadelfia to coś zupełnie innego.
Toruń to "mały zlepek" wszystkiego.
czyżbyś obstawał za NLP - to na zD także w niczym nie pomoże.

Cytuj
/fragment książki pod red. Marii Borkowskiej/

"Dzieci niepełnosprawne ruchowo" część 2 - Usprawnianie ruchowe (str. 105)

Cytat przytoczony przez p. Borkowską pochodzi z Tomkiewicz S.

"Methode Doman Evoluition" Inserm, Vauvres, 1987

Indywidualny program nauczania powtarzany jest od 8 do 20 razy dziennie przez 2-3 minuty. Dieta uboga w cukier i wodę. Z pożywienia wyłącza się sól i słodycze. Codziennie dziecko otrzymuje niesłodzone soki owocowe, zupy, dużo owoców i chudego mięsa.

Ustalony program terapeutyczny powtarzany jest od kilku do kilkudziesięciu razy w ciągu doby. Program codzienny zaplanowany jest na 12 godzin. Ćwiczy się przez 7 dni w tygodniu. W tej metodzie nie poleca się pomocy ortopedycznych, zabiegów operacyjnych i leczenia farmakologicznego. Konieczne jest bardzo duże zaangażowanie rodziców, osób wspomagających oraz odpowiednio długi czas stosowania usprawniania (7, 8, 9).

Metoda ta po przebadaniu nie uzyskała pozytywnej opinii Amerykańskiego Towarzystwa Pediatrycznego i stosowanie jej przez nią nie jest zalecane.

Tak samo oceniła tę metodę Francuska Komisja Rządowa działająca przez pięć lat pod kierunkiem prof. S. Tomkiewicza.

Metoda wprowadza niefunkcjonalne ruchy i nie fizjologiczny rytm dnia. Jej część edukacyjna jest również krytykowana jako nie mająca metodycznych podstaw. Jest bardzo kosztowna.

W raporcie opracowanym przez Narodową Akademię Medyczną czytamy między innymi:

"Wyniki, którymi chwalą się promotorzy Metody Domana, nie opierają się na żadnych wiarygodnych badaniach naukowych. Metoda ta została bardzo surowo osądzona przez środowisko lekarskie państwa, w którym powstała, w szczególności przez Amerykańską Akademię Pediatrii.

Należy więc ujawnić kłamliwy charakter metody, która wzbudza u zagubionych stanem ich dziecka rodziców iluzoryczną nadzieję i okazuje się być prawdziwym oszustwem moralnym. Władze publiczne winny zająć jednoznaczne stanowisko w tej sprawie i nie pokrywać kosztów związanych z leczeniem dzieci niepełnosprawnych w Instytucie Domana.

Jednakże ruch, który wytworzył się w społeczeństwie na rzecz tej metody, powodowany jest rozpaczliwym apelem, na który nie wolno pozostawać obojętnym. Należy nań odpowiedzieć rozwijając i ulepszając maksymalnie skuteczność innych działań na rzecz dzieci niepełnosprawnych" (26, str. 106).

Kolejne materiały naukowe:

Wielkopolskie Centrum Neurologii Dzieci i Młodzieży, Poznań, Kierownik: Dr med. M. Pietrzak

Usprawnianie neurorozwojowe wg Glenna Domana
(filadelfijska metoda rozwoju mózgu dziecka)
usprawnianie, rozwój neurologiczny, mózgowe porażenie dziecięce
http://www.medsport.pl/ortopedia/sympozjum18.htm

STRESZCZENIE:

Neurorozwojowe metody rehabilitacji dzieci z niepostępującymi uszkodzeniami mózgu kształtowały się od końca lat 40-tych XX wieku w Stanach Zjednoczonych Ameryki i w Europie. Jednym z ważniejszych ośrodków konsekwentnie rozwijających koncepcje neurorozwojowe były Instytuty Osiągania Ludzkich Możliwości w Filadelfii, założone i kierowane przez Glenna Domana. Teoretyczną podstawą metody rozwoju mózgu dziecka jest koncepcja neurologicznej organizacji. W praktyce, usprawnianie w tej globalnej metodzie polega na dostarczaniu do mózgu dziecka, uporządkowanej i właściwej dla osiągniętego dotychczas poziomu rozwoju, informacji o odpowiednio zwiększonym czasie oddziaływania, nasileniu i częstości.

Podobnie jak w wypadku innych metod rehabilitacji, zarówno podstawy teoretyczne, jak i skuteczność stosowanych technik nie zostały dotychczas wystarczająco udokumentowane, na co zwracają uwagę liczni krytycy tego sposobu usprawniania.

Obszernie o mózgowym porażeniu dziecięcym można przeczytać w nr 4/2001 czasopisma: "Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja", gdzie tematem wiodącym SYMPOZJUM jest MÓZGOWE PORAŻENIE DZIECIĘCE
http://www.medsport.pl/ortopedia/czasopismo-1.htm

"Instytuty Osiągania Ludzkich Możliwości publikują wyniki leczenia od 1960 r. [5,6,8]. Niestety, sposób gromadzenia danych i forma publikacji nie pozwalają na rzetelną naukową ocenę skuteczności tej metody.

Narzędzie pomiaru postępu Profil Rozwojowy - nie zostało poddane standaryzacji.

Wyniki leczenia publikowane są w książkach [1,5] i w wewnętrznym, nierecenzowanym kwartalniku "The In-Report".

Brak możliwości naukowego potwierdzenia wartości zarówno niektórych elementów teorii neurologicznej organizacji, jak i praktycznej skuteczności bardzo intensywnych i obciążających pracą rodziny pacjentów programów, przy nasilonej “propagandzie sukcesu" w mediach, poskutkowały licznymi krytycznymi opiniami: oświadczeniami publikowanymi przez liczne poważne naukowe stowarzyszenia i czasopisma [9,10]......"

Także w tym czasopismie Nr 2/2002 tematem SYMPOZJUM jest Mózgowe porażenie dziecięce (Część II)
http://www.medsport.pl/ortopedia/archiwum10/czasopismo-1.htm


na szczególną uwagę zasługuje też art. p.t.: "MPD - choroba bez definicji" - autorką jest Magda Loska, pedagog specjalny, pracownik naukowy Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

Cytuj
Należy jednak podkreślić, że szeroko rozumiana rehabilitacja dzieci z mózgowym porażeniem nie może ograniczać ich potrzeb psychicznych, szczególnie poczucia bezpieczeństwa. Nie można także zakłócać normalnego trybu życia nie tylko niepełnosprawnego dziecka, ale i całej jego rodziny..


Cytuj
Stosowanie różnych metod usprawniania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli nie przestrzega się naturalnych potrzeb rozwoju. Potrzeba miłości, bezpieczeństwa, przynależności do kogoś wzrasta szczególnie przy ograniczeniach ruchowych dziecka. Dlatego za najbardziej korzystną uznaje się sytuację, kiedy usprawnianie małych pacjentów do 4. roku życia przebiega w środowisku rodzinnym, pod ambulatoryjną opieką specjalistów


Wśród metod usprawniania ruchowego najczęściej wymienia się: metody Vojty, Bobath, Peto, skafandra kosmicznego oraz hipoterapię. Ponadto ćwiczenia prowadzone w wodzie i ciepłym piasku
sprzyjają rozluźnianiu mięśni.

Cytuj
METODY REHABILITACJI

Lekarze, podobnie jak rodzice niepełnosprawnych dzieci, są zwolennikami różnych metod rehabilitacji. W Polsce rodzice bardzo wierzą w metodę Domana.
Jednak z punktu widzenia uczciwości medycznej nie powinna być ona polecana.
W niektórych krajach jej stosowanie jest zabronione.

Francuska Komisja Rządowa napisała, że "metoda ta nie opiera się na żadnych dowodach naukowych".

Metoda Domana bardzo angażuje rodzinę (wymaga obecności 5 osób), ale oparta jest jedynie na ćwiczeniach biernych.


Cytuj
Popularna jest metoda Bobath, najmocniej poparta medycznymi dowodami naukowymi. Jest metodą ćwiczeń czynnych. Rehabilitanci uczą prawidłowo układać dziecko, właściwie zmieniać pozycję.
Najważniejsze, żeby prawidłowe odruchy zostały "zapisane" w mózgu dziecka.


Polecam artykuł w całości w "Integracja" Nr 6/2003


Jak sam widzisz autorami cytatów jest dr Borkowska, prof. Pietrzyk, w innych podanych linkach jest psycholog Handzlik, prof. Anna Sobolewska, Magda Loska....
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline renata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 87
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #27 dnia: Marzec 15, 2004, 07:23:12 am »
ja Andzerzj proponuje przyjechac do nas popatrzec rano ile Down jewdzie do szkoly pochodzic po sklepach gdzie cie jakis obsluzy i powiedziec mi czy sa lepsze wyniki w USa gdzie kilka milionow dzieci gloduje i choroba narodowa jest otylosc czemu te bezrobotne tam nie naprawiaja majac takie pole do popisu tylko tu

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #28 dnia: Marzec 15, 2004, 12:06:49 pm »
Droga "renatko" - myślę ,że generalizowanie - to zbyt daleko idace wnioski fałszujace rzeczywistość....powtarzam : nie wylewajmy dziecka z kąpielą, bo na przykład słynne "paterningi" to nic innego jak zwykła gimnastyka na materacu..... jeżeli się mówi , że "doman jest be " to należy również dopowiedzieć  że wszystkie inne "metody" wykozystujace te same techniki w części lub całości są również be.....albo należy mówić ,że w metodzie Domana nie podoba mi sie to i to...... tak byłoby uczciwiej.....
Odnoszę wrażenie ,że moi adwersaze w dyskusji mają zdecydowanie na mysli wiecej uwag personalnych, niż merytorycznych zastrzeżeń co do  samego "Domana"....
Osobiście czytałem wiele opinii o różnych  "metodach" i cechą charakterystyczną (tych negatywnych) jest z reguły  ogólne stwierdzenie ,"że be..."  bez szczegółowych analiz- dlaczego "be..." . Często mam wrazenie że autorzy tych "wysoce naukowych" opinii pisza o czymś czego nie znają.... :cry: Hm ...ale nie jest to ograniczone tylko do  tematów pozostajacych w zainteresowaniu niniejszego forum , spotykam się z tym  prawie na codzien w zagadnieniach technicznych.... :lol:  :lol:  :lol:  :lol: Motorem "wielu opinii" - tak pozytywnych jak i negatywnych jest w wielu przypadkach wyłącznie kasa...... :roll:  :twisted:  :!:
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #29 dnia: Marzec 15, 2004, 12:10:05 pm »
Soniu proszę wyjasnij mi co rozumiesz przez ćwiczenia czynnie i bierne ?
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline renata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 87
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #30 dnia: Marzec 15, 2004, 12:21:49 pm »
Amdrzej z toba da sie dadac przynajmniej bo inaczej to sa tylko bity ja bede miala lepszy dzien to popisze dzis powinnam siedziec w marudniku Problem polski to dalej barak akceptacji uposledzonych popatrz na sepow z operacjami plastycznymi i jeszcze jedno nad czym sie zastanawialam czemu u nas sie nie nazywa dzieci uposledzonych uposledzonymi tak jak tu handikapat i znalazlam sama odpowiedz na to pytanie poniewaz w tlumaczeniu doslownym to slowo znaczy to samo ale ona ma calkiem inne znaczenie u nas ja moge powiedziec do swojego syna handikapat poniewaz cos upuscil lub sama do siebie bo cos mi sie bie udala to ma bardziej znaczenie niezdara niuwazny rozkojarzony takie jak sie u nas czasem uzywa natomiast to slowo uposleczony ma b negatywne znaczenie w polsce

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #31 dnia: Marzec 15, 2004, 12:35:20 pm »
Oki Renatka.... :lol:  :lol:  :lol: ...uśmiechnij sie do siebie :"każdego dnia jest coraz lepiej , lepiej i lepiej- to zdanko to od sekciaza z "Silvy" :lol:  :lol:  :lol:  8)
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #32 dnia: Marzec 15, 2004, 02:02:24 pm »
Andrzej- proszę wzmiankę o ćwiczeniach o które prosisz:
ćwiczenia bierne

Wolę zająć się tym co doświadczyłam na własnym dziecku i dziesiątkach innych.
Wybaczcie, ale żal mi czasu na kontynuację tematu.

Uznaję NORMALNOŚĆ w traktowaniu dziecka z zD, własne pomysły zdały egzamin w jej rozwoju, służą także wielu innym rodzicom.
Inżynierii genetycznej nie przeskoczy nikt z nas, sprzeciwiać się woli Boskiej też nie zamierzam.
Każde dziecko jest indywidualnością (nawet z tym samym schorzeniem) - traktujmy więc je należycie wychodząc naperzeciw ich potrzebom rozwojowym wg własnych możliwości i potrzeb.
Bicie piany nt. m. Domana to żałosna strata czasu.

Zajmijmy się Glottodydaktyką, właściwymi formami edukacji dzieci z zD. Nie uczmy mechanicznie, bo w ten sposób upośledzić możemy własne dzieci.

Tam gdzie chodzi moje dziecko do zerówki nikt w mojej obecności nie ma prawa wspomnieć nawet o globalnej edukacji.
Duszku troszkę ją poznałeś - nigdy nie miała materiałów z met. Domana, nigdy nie była w Toruniu, Anglii, Filadelfii ani we Wrocławiu.
Rozwój jest także możliwy przy tylko domowej formie rehabilitacji - nawet bez sztampowego profilu rozwojowego.  :D
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #33 dnia: Marzec 15, 2004, 02:33:48 pm »
Soniu , jak sama wiesz jest wiele dróg rozwoju -naszych dzieci i nawet nas samych....Mimo że nie jesteś "rehabilitantem dyplomowanym" ani nie ukonczyłaś studiów w tym zakresie -nie miałbym nic przeciwko  abyś się zajęła rehabilitacją mojego dziecka, bo poprostu Masz w tym doświadczenie o niebo większe jak niejeden tzw. "fachowiec dyplomowany".
Tym niemniej ja obstaję przy zdaniu (tylko przez wzgląd na moją wiedzę - nie slepy upór..) - : "nie wylewajmy...." :wink:  :wink:  :wink:
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #34 dnia: Marzec 17, 2004, 09:34:13 am »
Na tym przykładzie można zobaczyć dlaczego globalna edukacja metodą Domana zasadniczo różni się od zdrowych zasad Glottodydaktyki w Polsce- w porównaniu do krajów anglojęzycznych.

W omawianej metodzie rodzice uczą dzieci czytania całymi wyrazami- ja zaś uczę dziecko tak:

Jak wygląda domowa edukacja nauki czytania, pisania i usprawnienia grafomotoryki:



Łatwo domyśleć się, że w miejsce prostokątów na I-szym rysunku Monisia wstawia: sylaby, pojedyncze literki, i na końcu cały wyraz.
Robimy to literkami drukowanymi i pisanymi.
Jest też widoczne miejsce na pisanie po śladzie (oznakowane jaśniejszym kolorem)
Szukamy gotowych sylab pisanymi literkami (nie drukowanymi). Skróci to czas pisania ręcznego.
Zachowujemy więc na tym przykładzie analizę i syntezę, co ułatwia dziecku logiczne zrozumienie posługiwania się pojedynczymi literkami, sylabami- tworząc cały wyraz.

Jeszcze jedno w kontrowersyjnej metodzie dziecko czyta cały wyraz, zdanie.
Wg mnie jest to szalony błąd w przypadku dzieci mniej upośledzonych.

Oprócz czytania dziecko musi posiąść umiejętność pisania.

Raczej większość dzieci o zaburzonym rozwoju ma problemy z grafomotoryką. W tym linku można dowiedzieć się jak sobie radzić z usprawnianiem jej:
METODY USPRAWNIANIA PODSTAWOWYCH KOMPETENCJI GRAFOMOTORYCZNYCH U DZIECI WOLNIEJ ROZWIJAJĄCYCH SIĘ
"Umiejętność pisania jest czynnością, która wymaga nauki. Wyjątkowa rola pi­sania w życiu człowieka powoduje, że we wszystkich cywilizowanych społe­czeństwach istnieje dobrze zorganizowany system nauki pisania. Ponieważ pi­smo jest umiejętnością zdobywaną przez dziecko podczas systematycznie prowadzonego procesu nauczania, przyswojenie podstaw odwzorowania pisma elementarzowego jest jednym z najważniejszych zadań do opanowania w pierwszych trzech latach edukacji elementarnej.."


Można nauczyć pisania choćby wg tego wzoru:


Drukowałam Monice takie wzory na kartkach A-4, wieszałam na ścianie aby wzrokowo zakodowała.
Po co więc upośledzać dziecko mechanizmami edukacyjnymi- nie lepiej tak?
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline renata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 87
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #35 dnia: Marzec 17, 2004, 09:49:12 am »
i tak sie uczy u nas Soniu.

To co pisze Andrzej te elementy to nie tylko doman to sa zasady stosowane w wielu innych metodach i to nie tylko doman.

Przede wszystkim Andrzej roznica miedzy toba a innymi jest taka ze jestes otwarty do dyskusji i jak ci pokaze inne metody i uznasz ze sa lepsze to je zastosujesz.

Natomiast ci ktorzy zarabiaja na tym pieniadze nie dopuszczaja jakiejkolwiek dyskusji i dochodzi do absurdu kiedy przy zrosnietym odbycie proponuje ci sie na priwa domana to paranoja.

Ja niestety nie dalam rady pojechac do polski z roznych przyczyn, mialam byc w Toruniu samochod pojechal i Meciu jest w Toruniu a ja czekam na jego powrot i relacje, ale bede 7 kwietnia juz mam bilet i podrzuce pare CD balam sie podawac bo ostatnio zaginela cala paczka.

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #36 dnia: Marzec 17, 2004, 10:12:21 am »
W zamian za met. Domana - co proponuje prof. Rocławski zobaczcie takze rozsypanki
Rozsypanki obrazkowe sylabowe i głoskowe do nauki czytania i pisania.
Cytuj
Na kartonikach znajduje się 60 obrazków z podpisami umieszczonymi w liniaturze. Wszystkie obrazki są łatwo rozpoznawalne przez przedszkolaka, a słowa pod nimi umieszczone, dzięki odstępom między literami, można bez trudu wykorzystać do ćwiczeń wszystkich syntez i analiz, doprowadzających dzieci do czytania i pisania. Patrz też: Rozsypanki obrazkowe (...) Instrukcja.
Autor: B. Rocławski

http://www.glottispol.gda.pl/cgibin/shop?info=d032&sid=2916c416
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline renata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 87
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #37 dnia: Marzec 17, 2004, 10:24:44 am »
dziwczyny czy to mozna gdzis w sklepie zobaczyc Kasia zamowila przez internet z polski i ani pieniazkow ani ksiazek kilka miesiecy

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #38 dnia: Marzec 17, 2004, 10:30:05 am »
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline renata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 87
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #39 dnia: Marzec 17, 2004, 10:36:57 am »
Soniu ja bym chciala pojsc i to tak poogladac ja tak na obrazkach nie umiem

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #40 dnia: Marzec 17, 2004, 11:12:49 am »
Renatko : ja jestem zdania ,żeby metodologię (nie metodę) rehabilitacji dobierać do aktualnych potrzeb dziecka.... niezbędne jest tu doświadczenie , zdrowy rozsądek i wiedza rehabilitanta.....A to że ktoś za swoja prace bierze kasę ? - to chyba normalne - też musi sam jeść i utrzymać swoją rodzinę.
Tak naprawdę to : "kto , co , i za co , i ile ?" decydujemy  - my sami rodzice. Oczywiście wszyscy by chcieli otrzymać wszystko za darmo ...( ja też  :lol: )ale niestety tak się nie da.... Dlatego uważam że  "Doman" (jak i inne metody) są OK - ale pamiętajmy ,że nie "wszystko dla wszystkich"......tylko rozsądek jest najważniejszy w podejmowaniu decyzji.
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline Beata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 152
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #41 dnia: Marzec 17, 2004, 11:31:29 am »
Tu jest o wiele taniej ten alfabet. Mamy i korzystamy :)
Alfabet ruchomy

Do nauki czytania polecam również metodę sylabową, zwaną inaczej metodą 18 struktur wyrazowych.

A stąd można ściągnąć pismo elementarzowe (po zarejestrowaniu się) Pismo elementarzowe

Offline renata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 87
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #42 dnia: Marzec 17, 2004, 11:58:25 am »
tak Andzrzejku jesli to jest legalnie nowe przepisy ten co kupuje usluge i co ja robi bez podatkow kara i grzywna dosc duze moze nie od razu do maja ale niedlugo

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #43 dnia: Marzec 17, 2004, 01:33:35 pm »
dzięki informacji od Beaty - Monika już może pisać w Wordzie literkami elementarzowymi  :D



Potem wydruk na kartoniku i mamy gotowe literki i sylaby.
Gdybyś ktoś chciał z tego skorzystać:
zarejestrujcie się
na podanej stronie przez Beatę
legalnie ściągnąć możecie czcionki elementarzowe
klikając u dołu "Pobierz plik"

lub z mojego FTPczcionki elementarzowe a także instrukcja

Co dalej:
rozpakujcie z zipa i instalujcie.
aby zainstalować fonta wchodzimy do katalogu:
c:\windows\fonts a potem z menu plik wybieramy opcję zainstaluj nową czcionkę .
następne w nowo otwartym okienku odnajdujemy folder w którym trzymamy fonty, wskazujemy te które chcemy zainstalować i wciskamy ok.
teraz możemy już odpalić worda czy jakiś program graficzny i od razu używać świeżo ściągniętych czcionek.

W Wordzie zrobiłam przed chwilą szablon Monice -działa!!!!
bez żadnych wydatków mamy to co chciałam, ile zaoszczędzę czasu i wydatków  :D

zrzut klawiatury z czcionkami elementarzowymi:
http://www.down.gower.pl/monisia/czcionki_elementarz.jpg

a tu pomoce do metody ślizgowej tzw. 18 struktur wyrazowych
METODA 18 STRUKTUR WYRAZOWYCH W PRACY Z DZIEĆMI Z TRUDNOŚCIAMI W CZYTANIU I PISANIU -zajrzyj
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline asiabe

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 379
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #44 dnia: Marzec 19, 2004, 02:13:07 pm »
na samą myśl o szkoleniu w Toruniu ciarki mi przechodzą, bylam 6 lat temu.Moze teraz jest inaczej ale wtedy to byl jeden wielki szok, 100 osob w malej salce, "wyklady" ludzi, ktorych nawet nie bylo widac ani slychac, przyprowadzili chlopca, pokazali na nim cwiczenia i koniec. Zadnych indywidualnych rozmow, porad, wszystkie dzieci do jednego worka...te z ZD, MPD, i inne...Plakac mi sie chcialo, powiedzieli macie robic to i to(oczywiscie wszyscy to samo) , nagrajcie na video , przyslijcie, a my albo was zaprosimy do dalszej wspolpracy, albo nie.
Zaczelam, pelna wiary katowac swoje dziecko paterningiem, wrzeszczalo, wyrywalo sie, szybko mi przeszlo...na szczescie. Bity tez robilam, po nocach. bo to duzo pracy, nie powiem przydaly sie, ale porzucilam metode pokazywania ich wg schematu, na rzecz luznej zabawy.
I nie pisz, Andrzej ze paterning to zwykla gimnastyka na materacu, bo jesli ktos tego nie widzial to jeszcze ci uwierzy, z calym szacynkiem

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #45 dnia: Marzec 19, 2004, 02:53:46 pm »
"asiabe" ja takie patterningi widziałam także na małym chłopcu z Krakowa.
"tym ćwiczeniom" towarzyszyło kilka osób nawet z katarem.
W dodatku miał wadę serca, którą potem mu zoperował prof. Malec).
Widziałam maseczkowanie u tego Kubusia, robione drabinki i te nieszczęsne "bity inteligencji" tresowane na dziecku z polskim rodowodem (nie ang.)
Niby na wszystko zwracano uwagę, ale nie na jego płkasko-koślawe stopy, nadwagę, wiotkie nóżki (teraz nogi ma w X),

Ale owszem rodzice założyli konto, szukali sponsorów, jeździli do "świętego miejsca w T...", nagrywali na kamerę video. Nawet szczepili na wszystko w młodziutkim wieku.
Po zaszczepieniu ospy - za kilka godzin sam zachorował na ospę, wylądował na neuroinfekcji.
Byłam raz w życiu na spotkaniu "profesjonalnych matek" - żałosna strata czasu.
Hehe nawet ci rodzice mogli kupić po znacznei wyższej cenie "Klik uczy czytać" gdy dziecko jeszcze siusiało w pampersiki

Nie sposób tego zapomnieć, nie mogłam na to patrzeć i zaprzestałam spotkan z tą rodziną.

Więcej "walorów" z tej formy stymualcji w tej chwili nie pamiętam ....

 :D  :D  :D
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline marias52

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 509
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #46 dnia: Marzec 19, 2004, 06:02:42 pm »
Moze i ja dołoże swoje 5 groszy odnosnie metody domana.Mnie zafascynowala dziewczynka  zZD z Krakowa która była na turnusie hipoterapi w Muszynie . Dziewczynka miała chyba 5 lat ZD i porazenie mozgowe i własnie mama uczyła ja czytac metoda domana, dziewczynka juz wtedy pieknie czytała, mama juz uczyła ja w j. angielskimalbo niemieckim nie pamietam.Mnie tak to zafascynowało i tak podnioslo wtedy na duchu ze postanowiłam tez nauczyc moja Ize czytac metoda Domana> Mama dziewczynki powiedziała mi że w nauke jest zaangazowana cala rodzina i sąsiedzi poniwaz ona sama niedałaby rady/ chodzi o wycinanie szblonów i pisanie wyrazów, kompletowanie / . po powrocie z turnusu zaczełam poszukiwania ksiazki dostałam ja z poradni psychologiczno pedagogicznej ale nikt jakos nie entuzjazmowal sie moim zamiarem wszyscy mówili ze wiedza ze jestem uparta i że chce dobrze ale to jest ciezka praca a efekty...........ale co tam mysle sobie skoro mam pomóc dziecku to do roboty  Scisle według ksiazki zrobiłam szblony to zn co noc robiłam szblony z wyrazami i pokazujac Izie czytałam  tez według ksiazki i nie było ze naptzykład mam goraczke i sobie odpoczne nie pracowałam zawziecie a Iza nic patrzyła ,patrzyła ,aż któregos razu zabrała mi szblony i mowi a telaś ja no citaj siama / chyba ja juz wk..../i zrezygnowalam  ale szblony z imionami bliskich przyczepiłam do listwy i powiesiłam na ścianie że moze sie opatrzy i doceni moja ciezka prace :( i gdzies po 2 tygodniach moja Iza przypomniała sobie o tych szablonach  i mówi citam i pokolei przeczytała mama, tata, ania Aga. W gruncie rzeczy to jej sie nie przydało ale zrobiłam literki i przyczepiłam do listwy, poprzyczepiane literki do listwy swietnie spelniaja swoja role w edukacji. moim zdaniem ten sposób ktory pokazała Sonia jest bardzo dobry i spełnia swoja role w nauce czytania i pisania, a najważniejsz jest to że nic na siłę .to ma byc zabawa w przypadku naszych dziecikiedys napewno naucza sie wszystkiego tylko to jest wolniej a mam porównanie poniewaz mam wnuczke w wieku mojej Izy. Sa rzeczy które umie Małgosia jest wzorowa uczennica ,a nie umie Iza  a sa rzeczy których nie umie Małgosia np, Iza w każdej sytuacji jest prawdziwa , szybko potrafi przeprosic , czesto mówi kocham cie Malgosiu, jest otwarta do ludzi , i uwaza że świat jest piekny a wszyscy ludzie są dobrzy, czego mozna chciec wiecej?tylko kochac :D
Pozdrawiam
Maria mama Izy z ZD /9,5 letniej/

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #47 dnia: Marzec 25, 2004, 01:33:09 am »
"Asiabe" - a ja tam byłem rok temu : sami robiliśmy te "paterningi" i mówię jak jest...... to zwykła gimnastyka na materacu. Widziałem to na własne "gały" i robiłem " własnymi ręcami"
:lol:  :lol:  :lol:
 Każde dziecko jest "rozpatrywane" indywidualnie Miałem okazję widzieć tam dzieci z  ZD, MPD, ADHD,z najrózniejszemi wadami genetycznymi, nawet po udarze.......i rozmawiałem z rodzicami. Opinie były O.K.........i tyle co mam do powiedzienia.
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline asiabe

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 379
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #48 dnia: Marzec 25, 2004, 09:50:38 am »
Skoro uwazasz, ze patterning jest ok to ok., moze twoje dziecko poddaje sie tym zabiegom bez protestu. Dla mnie i mojej Oli to byl ogromny stres a krecenie na sile glowa, raczkami i nozkami lezacego na brzuszku dziecka to nie w moim stylu.
Byc moze po paru latach fundacja podchodzi do kazdego dziecka bardziej indywidualnie, oby...

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Metoda G.Domana
« Odpowiedź #49 dnia: Marzec 26, 2004, 09:12:12 pm »
Faktycznie - problemem  moze byc wykonanie zaleconych ćwiczeń (czy jak kto woli paterningu) z dzieckiem z uwagi na  jego indywidualność.....Konieczna jest ogromna doza rozsadku i umiejętność motywacji do działania..... a to zależy od wielu czynników . Ale wbrew pozorom -jednym z isotnych  jest osobowość prowadzącego , czy prowadzacych ćwiczenia....Śmiem twierdzić nawet , że niepowodzenia i protesty małych pacjentów spowodowane są właśnie  nieodpowiednim podejściem -a dalej dopiero lękiem , czy bólem.
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

 

(c) 2003-2017 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach