Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Dar Życia poleca Kalendarz ze zdjęciami oraz Foto Karty, powołując się na nasze forum otrzymają Państwo rabat w postaci darmowej wysyłki PREZENTÓW. Kod rabatowy to słowo DAR ŻYCIA a strony to Foto Karty oraz Kalendarze ze zdjęciami

Autor Wątek: Terapia logopedyczna dla dzieci niesłyszących  (Przeczytany 8943 razy)

Offline Mery6

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 282
Terapia logopedyczna dla dzieci niesłyszących
« dnia: Styczeń 17, 2008, 05:50:54 pm »
Pisze prace semestralną o terapii logopedycznej dzieci z uszkodzeniem słuchu. Poszukuje informacji o różnych ćwiczeniach. Nietety w książkach są opisane tylko teoretycznie, a ja potrzebuje  ćwiczeń które są używanne w praktyce szczególnie przez rodziców aby mieć pogląd bo nie chce pisać pracy czysto teoretycznej.
 :D  Prosze o pomoc :D
,,Uśmiech gdy w sercu ból, to najtrudniejsza z życiowych ról'' Dorosła z ADHD w końcu po diagnozi

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Terapia logopedyczna dla dzieci niesłyszących
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 17, 2008, 07:35:36 pm »
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Terapia logopedyczna dla dzieci niesłyszących
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 17, 2008, 10:40:51 pm »
W książkach ćwiczenia opisane są teoretycznie, ale często właśnie z ćwiczeń książkowych korzystają rodzice i logopedzi.
Poszukam, popytam i postaram się coś podesłać.

Offline Mery6

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 282
Terapia logopedyczna dla dzieci niesłyszących
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 18, 2008, 11:16:31 am »
Dzięki za odpowiedź. Tak zaaparatowane i nie tylko.
W ksiązkach tek ale pomysłowość rodziców też dla mnie jest ważna.
,,Uśmiech gdy w sercu ból, to najtrudniejsza z życiowych ról'' Dorosła z ADHD w końcu po diagnozi

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Terapia logopedyczna dla dzieci niesłyszących
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 18, 2008, 01:09:44 pm »
Masz rację. Często ćwiczenia, jakie się wykonuje z dziećmi w domu, to nie tylko książkowe, ale takie wydawałoby się najprostsze, wplecione w zabawę i codzienne czynności. Pomysłowość rodziców bywa rzeczywiście nieograniczona :)
Warto też zwracać uwagę rodziców na to, że terapia logopedyczna to nie tylko podręcznikowe ćwiczenia, nie tylko siedzenie przy biurku i ćwiczenie, ale też terapia przez zabawę.
Wiele ćwiczeń można wymyślić samemu i włączać w codzienny kontakt z dzieckiem.

Na przykład:
nadmuchiwanie baloników, robienie baniek mydlanych, gwizdanie na gwizdkach,  dmuchanie w wiatraczki, dmuchanie lekkich przedmiotów przez rurkę - np. po wyznaczonym torze, przenoszenie przedmiotów za pomocą rurki z miejsca na miejsce (ćw. wdechu i wydechu), robienie różnych min do lustra (wydymanie policzków, robienie dziubków, wysuwanie i wsuwanie do buzi języka), całuski- mogą być z odbijaniem pomalowanych ust na kartce, oblizywanie warg posmarowanych miodem czy płynną czekoladą, oblizywanie lizaków.


Są to zabawy-ćwiczenia mieszczące się w pojęciu terapii logopedycznej, nie specyficznie dla dzieci niesłyszących, ale stosowane ogólnie dla usprawnienia narządu mowy.
Warto pamiętać, że u dzieci niesłyszących oprócz ćwiczeń związanych z wychowaniem słuchowym, zabaw dźwiękowych czy ćwiczeń artykulacyjnych stosuje się cały repertuar ćwiczeń usprawniających narząd mowy, tak jak u dzieci z problemami w rozwoju mowy bez wad słuchu.

Dlatego polecam też dział Mowa, tam można znaleźć trochę ćwiczeń
http://forum.darzycia.pl/vf69.htm

Offline Mery6

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 282
Terapia logopedyczna dla dzieci niesłyszących
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 21, 2008, 10:36:09 am »
Emilianka dziękuje za zrozumienie o to chodziło.
Zabawa też może byc nauką
,,Uśmiech gdy w sercu ból, to najtrudniejsza z życiowych ról'' Dorosła z ADHD w końcu po diagnozi

Offline aga.rk

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 171
Terapia logopedyczna dla dzieci niesłyszących
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 21, 2008, 04:56:36 pm »
Mery, na kiedy to potrzebujesz? Bo ja dopiero dziś odkryłam temat, a w domu mam trochę opracowanych takich ćwiczeń, ale to dopiero w piątek jak wrócę do domu będę Ci to mogła wysłać, bo tu w Katowicach tego nie mam;/
"To, co możesz uczynić, jest tylko maleńką kroplą w ogromie oceanu, ale jest właśnie tym, co nadaje sens Twojemu życiu..." (A. Schweitzer).

Offline Mery6

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 282
Terapia logopedyczna dla dzieci niesłyszących
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 22, 2008, 09:21:59 am »
DZięki aga.rk  dopiero w przyszłym tygodniu mam oddać prace. Więc będe wdzięczna.
,,Uśmiech gdy w sercu ból, to najtrudniejsza z życiowych ról'' Dorosła z ADHD w końcu po diagnozi

Offline aga.rk

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 171
Terapia logopedyczna dla dzieci niesłyszących
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 25, 2008, 01:54:32 pm »
Mery, ja mam trochę ćwiczeń z wychowania słuchowego, które generalnie też wchodzą w skład terapii logopedycznej. To są moje własne ćwiczenia, usystematyzowane tak, jak robi to prof. Korzon w książce "Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu"
I.   Zapoznanie z bodźcami akustycznymi:
1.   Pomoce: talerze, sztućce, stół bez obrusa, ilustracje sztućców i talerzy
Nauczyciel ustawia na stole naprzemiennie talerze lub sztućce, dziecko słucha odgłosu i podnosi odpowiedni obrazek.

2.   Pomoce:  nagranie śmiechu i płaczu na kasecie, obrazki z buźkami –
Przed dzieckiem leżą puste szablony buziek, nauczyciel odtwarza z kasety śmiech i płacz, zadaniem dziecka jest dorysowanie odpowiedniego wyrazu twarzy.

II.   Różnicowanie bodźców akustycznych
A.   Czas trwania sygnału akustycznego:
1.   Pomoce: gwizdek
Dziecko stoi przed nauczycielem, który dmucha w gwizdek na przemian krótko i długo. Po usłyszeniu krótkiego sygnału dziecko robi malutki kroczek
do przodu, po długim sygnale robi jak największy krok.

2.   Pomoce: sypki ryż lub piasek, słoik, flet
Nauczyciel gra na flecie krótko lub długo. Po krótkim sygnale dziecko bierze szczyptę ryżu lub piasku i wsypuje do słoika, przy długim sygnale przesypuje całą garść.

B.   Ilość sygnałów akustycznych
1.   Pomoce: brak
Nauczyciel klaszcze w dłonie, dziecko podskakuje zgodnie z ilością usłyszanych dźwięków.

2.   Pomoce: plansza do gry w Chińczyka, kostka, dwa pionki
Dziecko i nauczyciel siedzą przy planszy, pionki znajdują się w „bazach”. Nauczyciel rzuca kostką a następnie wystukuje odpowiednią ilość oczek. Dziecko przesuwa swój pionek o tyle pól, ile klaśnięć słyszało.
Następnie to ono rzuca kostką i wyklaskuje rytm dla nauczyciela.

C.   Tempo nadawanego sygnału:
1.   Pomoce: bębenek, pałeczki
Nauczyciel gra na bębenku na przemian szybko i wolno a dziecko biega po sali w odpowiednim tempie.
D.   Natężenie dźwięku
1.   Pomoce: tamburyno, kocyk
Dziecko leży na podłodze przykryte kocykiem, nauczyciel gra cicho
na tamburynie. Z chwilą kiedy nauczyciel zaczyna grać głośno dziecko „budzi się” i wstaje spod kocyka. Gdy muzyka cichnie, dziecko powrotem „kładzie się spać”

E.   Częstotliwość dźwięku
1.   Pomoce: harmonijka ustna
Nauczyciel gra na harmonijce wysokie i niskie dźwięki, dziecko odpowiednio do usłyszanego sygnału staje na palcach lub kuca.

F.   Orientacja
1.   Pomoce: kartka papieru, pisak, chustka do zawiązania oczu, bębenek lub inny instrument
Dziecko siedzi przy stole z zawiązanymi oczami, przed nim leży kartka. Nauczyciel gra na instrumencie raz z prawej, raz z lewej strony, a zadaniem dziecka jest rysowanie zygzaka – linii w stronę, z której słyszy dźwięk.

G.   Rytm
1.   Pomoce: paski papieru krótkie i długie, flet
Nauczyciel gra na flecie jakiś rytm, dziecko układa go z pasków, w pierwszej fazie nie zwracając uwagi na ich długość. W drugiej fazie nauczyciel poza rytmem różnicuje też długość dźwięku, a dziecko musi ułożyć odpowiednie paski w odstępach zgodnych z rytmem.

A jeśli chodzi o stricte logopedyczne zajęcia, to my zwykle robiliśmy takie zabawy, jak opisala Emilianka, poza tym dużo ćwiczeń głosowych (fonacyjnych), typu wymawianie samogłosek lub sylab głośno-cicho, szybko-wolno, przeciągle - krótko, wysoko - nisko. A ćwiczenia artylulacyjne zawsze zależą od tego, co dziecko potrafi już wymówić, co należy ćwiczyć - tu raczej nie ma jakichś konkretnych ćwiczeń, po prostu wykorzystuje się materiał słownikowy zawierający ćwiczone głoski (w kolejności: w nagłosie, śródgłosie, wygłosie).

To tak na szybko, jakbyś miała jakieś pytania to pisz - do niedzielnego popołudnia jestem w domu, więc mam dostęp do materiałów.
"To, co możesz uczynić, jest tylko maleńką kroplą w ogromie oceanu, ale jest właśnie tym, co nadaje sens Twojemu życiu..." (A. Schweitzer).

Offline Mery6

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 282
Terapia logopedyczna dla dzieci niesłyszących
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 25, 2008, 02:14:37 pm »
Dzięki bardzo się to przeda. Fajne  większość na zajęciach z surdologopedi nie poznaliśmy. :kw:
,,Uśmiech gdy w sercu ból, to najtrudniejsza z życiowych ról'' Dorosła z ADHD w końcu po diagnozi

Info

  • Gość
Odp: Terapia logopedyczna dla dzieci niesłyszących
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 10, 2010, 07:26:07 pm »
Witam
Z powodzeniem można prowadzić terapię logopedyczną za pomocą programu "Obrazy-Słowa-Dźwięki" Wydawnictwa Komlogo. www.komlogo.pl.
Program został przystosowany do obsługi osób niedosłyszących.
Pozdrawiam Piotr

 

(c) 2003-2017 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach