Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Dar Życia poleca Kalendarz ze zdjęciami oraz Foto Karty, powołując się na nasze forum otrzymają Państwo rabat w postaci darmowej wysyłki PREZENTÓW. Kod rabatowy to słowo DAR ŻYCIA a strony to Foto Karty oraz Kalendarze ze zdjęciami

Autor Wątek: Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję  (Przeczytany 87023 razy)

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« dnia: Lipiec 16, 2003, 03:41:51 pm »
Rzeczpospolita proponuje na wakacje testy na inteligencję. To naprawdę fajna zabawa, pamiętam jak bawiłam się w to z dziećmi- wstyd się przyznać ale czasem były dużo lepsze niz ja.
Testy na inteligencję - dobra zabawa na wakacje - Rzeczpospoplita  Nr 164 z dnia 16.07.03

przyjemnej zabawy
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 16, 2003, 04:30:18 pm »
Dobra zabawa  :D

pozwolę sobie (ale mniej zabawnie) "dorzucić" ciekawy referat z Konferencji w W-wie nt : "Zrozumieć niepełnosprawność intelektualną"
Jak i po co określamy stopień upośledzenia, Anna Kalman, Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna -

Testy w poradnictwie polskim:
1. Skala Brunet-Lezine
2. Skala Dojrzałości Społecznej Edgara A. Dolla
3. Skala Integracji Termane-Merrill
4. Skala Inteligencji W. Weschslera
5. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera
6. Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia

Pełna relacja z Konferencji

Tym razem "miłej" lektury.

Czy Waszym zdaniem  dzieci niepełnosprawne powinny być testowane wg testów (skal)?- przecież one są dla zdrowych.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 21, 2003, 07:23:57 pm »
Cytuj
Legislacja i regulacje prawne

Prawo do niezależnego i godnego życia zapewnia każdemu obywatelowi Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej:
(Art.69.)
Osobom niepełnosprawnym władze publiczne udzielają, zgodnie z ustawą, pomocy w zabezpieczeniu egzystencji, przysposobieniu do pracy oraz komunikacji społecznej.

Niepełnosprawność - podstawy socjologiczne i prawne

Upośledzenie umysłowe to istotnie niższy od przeciętnego (co najmniej o dwa odchylenia standardowe) poziom funkcjonowania intelektualnego o charakterze globalnym wraz z zaburzeniami w zakresie dojrzewania, uczenia się i przystosowania społecznego. Spowodowany jest przez czynniki genetyczne i egzogenne a zdiagnozowany na podstawie względnie trwałych zmian w ośrodkowym układzie nerwowym.

Obecna klasyfikacja upośledzeń umysłowych ustalona przez Zgromadzenie Ogólne WHO wyróżnia cztery stopnie upośledzenia umysłowego:
CHARAKTERYSTYKA UPOŚLEDZEŃ UMYSŁOWYCH - opracowała Małgorzata Hurej

 
Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole - V OGÓLNOPOLSKIE FORUM KOORDYNATORÓW TI i sesja specjalna internet- kształcenie specjalne
DZIECKO O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH W SZKOLE, Agnieszka Pieronkiewicz, referat wprowadzający - sesja specjalna, Mielec - 31 maja 2003r.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 22, 2003, 07:05:40 pm »
Uważam Soniu, że testy wymyślili mądrzy ludzie, tylko nie zawsze mądrze ich się używa,
gdy nowy pracodawca chce mnie w ten sposób sprawdzić -nie będę protestować,
ale małe dzieci które dopiero zaczynają naukę, które dopiero mają coś osiągnąć?
moim zdaniem to bzdura- na początku określić czy się do czegoś nadają, czy nie
dochodzi jeszcze fakt jak testy są przeprowadzane- dziecko jest zestresowane, zmęczone
pani psycholog często znudzona, bo dziecko może i  wie- rozumie, ale nie potrafi tego nazwać więc jej zdaniem nie umie lub nie wie

gdy pierwszy raz byliśmy na testach syn miał 5 lat
test chyba Weschslra- wynik 92
ale matematyka -1
i to był dla mnie sygnał że tu mogą być kłopoty- i były więc starałam się w zabawach jak najwięcej zwrócić na to uwagę,
na szczęście trafiłam w poradni PPP na jedną z takich osób które lubie
spotykać, pani powiedziała- " niech próbuje" zawsze można się wycofać

ale słyszałam też głosy zwłaszcza w Szkole- może lepiej od razu do szkoły specjalnej- on taki niedojrzały, może sobie nie poradzić,
nie dać rady

a testy jako zabawę na wakację polecam- możemy się pobawić
 
 http://www.iqtest.w3.pl/

i tu testy i zagadki- takie wakacyjne łamanie głowy

 http://www.mensa.org.pl/
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 23, 2003, 11:36:08 am »
"Czym jest inteligencja?
Inteligencja to zdolność umysłowa , która kształtuje proces uczenia się i myślenia, pozwala na rozumienie różnych sytuacji i dostosowanie się do nich (adaptację), a w efekcie osiąganie zamierzonego celu.

Nie jest to cecha jednolita, całościowa, ale składają się na nią rozmaite umiejętności, dlatego mówi się o kilku rodzajach inteligencji. Inteligencja abstrakcyjna to zdolność stosowania słów, symboli. Inteligencja praktyczna przejawia się poprzez używanie przedmiotów, natomiast społeczna wpływa na kontaktowanie się z innymi ludźmi. Oceniając inteligencję należy zgromadzić informacje dotyczące między innymi zdolności uczenia się, racjonalnego myślenia, sposobów zmierzania do celu, radzenia sobie z otoczeniem i różnymi sytuacjami życiowymi. W tym celu stworzono testy psychologiczne.

Co to jest współczynnik inteligencji?
Współczynnik inteligencji (IQ) to wskaźnik otrzymany na podstawie porównania sprawności intelektualnej właściwej dla wieku ze sprawnością stwierdzaną aktualnie.

Badanie współczynnika inteligencji powinno być zlecane, przeprowadzane i analizowane przez specjalistów. Sprawność umysłu jest odmienna u różnych osób i nie jest cechą stałą dla danego człowieka. Zmienia się w zależności od wieku, otoczenia, samopoczucia, motywacji, dlatego bardzo ważna jest dokładna obserwacja dziecka w trakcie badania.

Uzyskane w badaniu poziomy intelektualne należy traktować jako wskaźnik- nie można podchodzić do nich sztywno i bezkrytycznie..." - Autor: lekarz Beata Klimek, Recenzent: lekarz Elżbieta Koprowska-Milewska (specj. psychiatrii dziecięcej) - całość
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 23, 2003, 11:57:31 am »
"Upośledzenie umysłowe (niedorozwój umysłowy) to stan niższego niż przeciętny poziomu intelektualnego, któremu towarzyszą różnego stopnia zaburzenia przystosowania społecznego. Określenie upośledzenie umysłowe powszechnie uważane jest za negatywne, piętnujące, wstydliwe. Obecnie proponuje się zastąpienie terminu upośledzenie umysłowe przez niezdolność uczenia, lub niemożność rozwoju.

Osoby upośledzone bywają określane jako nienormalne. Zanim użyje się takiego sformułowania warto zastanowić się czy jest, a jeśli tak, to gdzie leży granica między byciem normalnym, a nienormalnym.
Istnieją dzieci nienormalnie normalne (te, które na skutek wypadków losowych- na przykład śmierci rodziców zbyt szybko wydoroślały) jak i normalnie nienormalne (małe dzieci mogą, a nawet powinny panicznie bać się chociażby pająków, obcych ludzi, dużych psów).Żadne z nich nie jest chore.
Nim kogoś zranisz- po prostu pomyśl.

Czy upośledzenie umysłowe jest chorobą?
Upośledzenie umysłowe należy traktować nie jako odrębną chorobę, ale objaw. Podobnie jak gorączka może być jednym z objawów infekcji, udaru słonecznego, czy zatrucia tak upośledzenie umysłowe może być elementem licznych chorób.

Czym jest inteligencja?
Inteligencja to zdolność umysłowa , która kształtuje proces uczenia się i myślenia, pozwala na rozumienie różnych sytuacji i dostosowanie się do nich (adaptację), a w efekcie osiąganie zamierzonego celu.

Nie jest to cecha jednolita, całościowa, ale składają się na nią rozmaite umiejętności, dlatego mówi się o kilku rodzajach inteligencji. Inteligencja abstrakcyjna to zdolność stosowania słów, symboli. Inteligencja praktyczna przejawia się poprzez używanie przedmiotów, natomiast społeczna wpływa na kontaktowanie się z innymi ludźmi. Oceniając inteligencję należy zgromadzić informacje dotyczące między innymi zdolności uczenia się, racjonalnego myślenia, sposobów zmierzania do celu, radzenia sobie z otoczeniem i różnymi sytuacjami życiowymi. W tym celu stworzono testy psychologiczne.

Co to jest współczynnik inteligencji?
Współczynnik inteligencji (IQ) to wskaźnik otrzymany na podstawie porównania sprawności intelektualnej właściwej dla wieku ze sprawnością stwierdzaną aktualnie.

Badanie współczynnika inteligencji powinno być zlecane, przeprowadzane i analizowane przez specjalistów. Sprawność umysłu jest odmienna u różnych osób i nie jest cechą stałą dla danego człowieka. Zmienia się w zależności od wieku, otoczenia, samopoczucia, motywacji, dlatego bardzo ważna jest dokładna obserwacja dziecka w trakcie badania. Uzyskane w badaniu poziomy intelektualne należy traktować jako wskaźnik- nie można podchodzić do nich sztywno i bezkrytycznie.


Jak możemy podzielić upośledzenie umysłowe?

Upośledzenie umysłowe dzielimy ze względu na współczynnik inteligencji IQ na:
- lekkie upośledzenie umysłowe,
- umiarkowane upośledzenie umysłowe
- znaczne upośledzenie umysłowe
- głębokie upośledzenie umysłowe.

Upośledzenie umysłowe lekkiego stopnia.
Lekkie upośledzenie umysłowe dotyczy około 2% populacji. Wiele przypadków nigdy nie zostaje stwierdzonych. Osoby dotknięte upośledzeniem lekkiego stopnia osiągają większość potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania umiejętności, z tym, że wymaga to od nich większych starań. Nieco później niż większość rówieśników opanowują na przykład chodzenie, mówienie, pisanie- stąd trudności szkolne.

Część dzieci w szkole ma opinię przeciętnie uzdolnionych, natomiast ich kłopoty w nauce są wyjaśniane brakiem zaangażowania, lub niekorzystną sytuacją rodzinną. Dzieci te pracują wolniej niż reszta klasy, mogą mieć kłopoty z wymawianiem niektórych wyrazów, uboższy zasób słownictwa, niewielką zdolność dostosowania się do nowych, nieznanych sytuacji, problemy z wyrażaniem emocji.

Można im pomóc poprzez specjalne programy edukacyjne- podczas gdy niektóre radzą sobie w szkołach ogólnodostępnych, część dzieci kontynuuje naukę w szkołach specjalnych. Zwykle po ukończeniu szkoły są zdolne do pracy zarobkowej i osiągają zupełną niezależność w samoobsłudze- jedzenie, mycie, korzystanie z toalety, ale tylko część z nich jest w stanie znaleźć partnera życiowego, założyć rodzinę. Upośledzenie umysłowe często przebiega z niedojrzałością emocjonalną.


Upośledzenie umysłowe umiarkowane.
Dzieci ze znacznym stopniem upośledzenia mają wyraźne problemy z nawiązaniem kontaktu z otoczeniem. Rozwój rozumienia i posługiwania się mową jest powolny. Trudności szkolne są zbyt duże, aby nauka mogła być prowadzona w ramach zwykłego programu szkolnego, niemniej pracowanie pod kierunkiem wyspecjalizowanych do pracy z takimi dziećmi pedagogów umożliwia przyuczenie ich do wykonywania prostych prac. Zwykle jednak nie są w stanie prowadzić samodzielnego życia. Odchylenia w dziedzinie inteligencji są często związane z zaburzeniami życia uczuciowego.

Upośledzenie umysłowe znaczne i głębokie.
Dzieci z tych grup wymagają stałej, często specjalistycznej opieki. Czasem są w stanie porozumiewać się z najbliższym otoczeniem przy pomocy strzępków języka. Wiele z nich nie potrafi samodzielnie jeść i nie opanowuje kontroli funkcji fizjologicznych- moczenie, nietrzymanie stolca. Niektóre są agresywne w stosunku do otoczenia, lub siebie samych. Czasem w ten sposób pragną nam coś o sobie powiedzieć- boję się, jest mi smutno, przytul mnie, lub odejdź.


Rzekome upośledzenie umysłowe.
O rzekomym upośledzeniu umysłowym mówimy w odniesieniu do dzieci, które mają prawidłowe predyspozycje psychiczne, a mimo to nie rozwijają ich należycie. Stwierdza się u nich upośledzenie różnego stopnia- od lekkiego po głębokie. Rzekome upośledzenie umysłowe może wynikać z różnorodnych przyczyn. Najczęściej jest to związane ze znacznego stopnia zaniedbywaniem dziecka.


Jakie są przyczyny powstania upośledzenia umysłowego?
Lekkie upośledzenie umysłowe najczęściej jest wynikiem oddziaływania czynników środowiskowych- głównie rodzinnych (postawy rodziców, wydarzenia losowe) oraz dziedziczenia. Nie ma jednego genu odpowiedzialnego za powstanie upośledzenia umysłowego- jest to efekt zmian w wielu genach. Także niekorzystne warunki środowiskowe- na przykład przewlekłe narażenie na działanie pierwiastków metali ciężkich (na przykład ołowiu) mogą zaburzyć rozwój umysłowy dziecka.
Cięższe stopnie upośledzenia umysłowego ( a także niektóre lżejsze) mogą wynikać z:
- zaburzeń genetycznych- na przykład zespół Downa, zespół kruchego chromosomu X;
- spożywania przez kobiety ciężarne alkoholu, stosowania narkotyków czy też palenia papierosów (równie niebezpieczne jest przebywanie kobiety ciężarnej, lub dziecka małego w pomieszczeniu, w którym pali się papierosy);
- czynników , które wystąpiły podczas porodu- krwotok śródczaszkowy, ciężka żółtaczka noworodków, przedłużający się poród;
- czynników poporodowych takich jak zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, urazy, ciężkie zatrucie ołowiem.

Uwaga! Wystąpienie wyżej wymienionych czynników może, ale nie zawsze powoduje powstanie upośledzenia umysłowego.

W jaki sposób diagnozuje się upośledzenie umysłowe?
Zanim rozpozna się u dziecka upośledzenie umysłowe potrzebna jest drobiazgowa diagnostyka. Stwierdzenie upośledzenia niesie ze sobą liczne konsekwencje- głównie rodzinne i społeczne. Pierwszym krokiem jest zebranie dokładnych informacji od opiekunów na temat przebiegu ciąży, porodu, dotychczasowego rozwoju dziecka, przebytych chorób, występowania podobnych problemów w rodzinie, warunków domowych. Dziecko jest badane przez pediatrę, neurologa dziecięcego, czasem wykonuje się badania specjalistyczne – na przykład genetyczne. Intelekt dziecka ocenia się przy pomocy testów psychologicznych- najczęściej Wechslera.

Czy można zapobiec upośledzeniu umysłowemu?
Większości wykrywanych przyczyn nie poddaje się leczeniu dlatego tak ważne jest zapobieganie powstawaniu upośledzenia. Do takich czynności zaliczamy między innymi:
- promowanie zdrowego trybu życia ciężarnych- stosowanie używek jest niedopuszczalne w całym okresie ciąży!!!
- szczepienia dziewcząt przeciwko różyczce;
- przyjmowanie przed i w trakcie ciąży preparatów kwasu foliowego

Pamiętaj!!!
Najlepszy rozwój dziecko osiąga w kochającej się rodzinie. "
- Autor: lekarz Beata Klimek, Recenzent: lekarz Elżbieta Koprowska-Milewska (specj. psychiatrii dziecięcej)
źródło: Upośledzenie umysłowe, Temat: pediatria
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Za głupia na matkę?
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 25, 2003, 12:29:19 pm »
Zobaczcie jak wynik IQ wpłynął na życie matki w Norwegii

" 24-letniej Norweżce, uznawanej przez przyjaciół i sąsiadów za dobrą matkę, opieka społeczna odebrała dwie córki w wieku jednego roku i trzech lat, gdyż okazało się, że kobieta ma niski iloraz inteligencji (IQ).

Dzieci umieszczono w kwietniu w rodzinie zastępczej po przeprowadzeniu u matki testu na inteligencję, w którym uzyskała ona 53 punkty.

Svanhild Jensen zażądała kolejnego testu z udziałem niezależnego eksperta i tym razem otrzymała o wiele lepszy wynik - 95 punktów. W skali używanej przez norweskie władze przedział 85-115 punktów uznawany jest za "normalny".

Lokalne władze miejscowości Kvaenangen na północy Norwegii uznały pierwszy test za miarodajny i określiły panią Jensen za "lekko upośledzoną umysłowo" i niezdolną do zapewnienia opieki dzieciom, choć wcześniej pracowała w przedszkolu.

Obecnie oczekuje ona na wyrok sądu apelacyjnego i ma nadzieję, że odzyska swoje dzieci.

Sprawa ta wywołała oburzenie w całej Norwegii. Dziennik "Dagbladet" określa badanie IQ rodziców jako "metodę prosto z lat 50.".

"Musimy zaprzestać tego rodzaju testów. Są przecież inne miarodajne sposoby ocenienia, czy rodzice są dobrymi opiekunami" - powiedziała była minister ds. rodziny Karita Bekkemellem Orheim." - Za głupia na matkę - Ciekawostki, PAP, mat z 2003-07-25
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
inteligencja emocjonalna
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 28, 2003, 11:26:45 am »
polecam artykuł o jakże ważnej inteligencji emocjonalnej:
Jak rozwijam inteligencję emocjonalną moich wychowanków - Opracowała: mgr Ewa Nieciuńska- Przedszkole Samorządwe Nr 105 w Krakowie

oraz
upośl. umysłowe - a IQ
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Jak kształtować inteligencję dzieci - IQ, int. emocjonalna
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 28, 2003, 12:36:24 pm »
Raczej większość rodziców dzieci z zD przekonała sie już o ich wrodzonej empatii do otaczającego świata.

Są jednak dzieci z zaburzonymi sferami - o propozycjach kształtowania zachowań i inteligencji (zwłaszcza emocjonalnej) możecie dowiedzieć się z propozycji zawartej w: Jak rozwijam inteligencję emocjonalną moich wychowanków - Opracowała: mgr Ewa Nieciuńska- Przedszkole Samorządowe Nr 105 w Krakowie

Polecam też wątek z naszego forum:
Testy inteligencji
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 31, 2003, 01:48:07 am »
"Inteligencją nazywamy zdolność umysłu ludzkiego do rozwiązywania problemów nowych lub złożonych. Za ta zdolnością kryją się liczne procesy umysłowe, np. związane z wydolnością pamięci operacyjnej lub skutecznością procesów myślenia..." - polecam zapoznanie sie z: Wszystko o inteligencji - zapis czata z profesorem Edwardem Nęcką
Biografia Autora

Czy inteligencję można nabyć, czy jest ona wrodzona?
Co może być motorem rozwoju inteligencji? konieczność adaptacji? stymulacja?
Czy drzemią w nas "siły" o których nie mamy pojęcia. Czy kiedykolwiek będziemy mogli z nich korzystać?


"Edward Nęcka: W sytuacjach trudnych, czy wręcz skrajnie trudnych, człowiek może znaleźć w sobie siły i zdolności, o które by się wcześniej nie podejrzewał. Ale są to wypadki bardzo rzadkie i raczej dotyczą mobilizacji energii i wydolności fizycznej, a nie intelektualnej."

"...najlepszym sprawdzianem ich zdolności jest sukces lub jego brak, inaczej mówiąc nie warto stosować testów inteligencji tam, gdzie mamy bezpośrednią miarę tejże inteligencji. Testy IQ są użyteczne wtedy, gdy chcemy cos z góry prognozować, labo gdy nie mamy bezpośrednich wskaźników inteligencji..."

"Wszystko zależy od tego, jakim rodzajem upośledzenia dziecko jest zagrożone, niektóre formy upośledzenia są uwarunkowane genetycznie albo wynikają z czynników biologicznych. Wtedy nie bardzo możemy upośledzenie wyeliminować, natomiast możemy osłabić jego skutki pomóc osobom upośledzonym. W przypadku osób nieupośledzonych wczesna stymulacja może pomóc w rozwoju intelektualnym, a więc warto ja stosować."

"najbardziej aktywne są obszary nazwane kora przedczołową. Tam znajdują się ośrodki m.in. pamięci operacyjnej i kontroli poznawczej. Ich uszkodzenie może mieć poważne konsekwencje, nie tylko dla poziomu inteligencji, ale również dla charakteru i osobowości człowieka..."

"Istnieją pewne doniesienia, z których wynika, że jedno ze źródeł inteligencji człowieka tkwi w tzw. mitochondrialnym DNA. Ponieważ ten rodzaj DNA dziedziczymy wyłącznie po matce, mogłoby to sugerować, że rzeczywiście matka jest "ważniejsza" jeśli chodzi o przekazywanie potomstwu cech intelektualnych.."

"kapłan_mądrości: Chciałbym intensywnie zająć się ćwiczeniem inteligencji, pamięci, koncentracji... gdzie mogę szukać pomocy??
Explorar: Zna pan jakieś formy ćwiczeń umysłowych, które można by podać uczestnikom czatu?

Edward Nęcka: Tu jestem w kropce, ponieważ w każdej księgarni można znaleźć dziesiątki popularnych pozycji, proponujących m.in. zwiększenie pamięci, IQ, itd. Większość tych pozycji nie ma żadnych podstaw naukowych, a proponowane przez autorów ćwiczenia nie są sprawdzone. Z rzeczy rzetelnych mogę polecić książkę Toni Proctora pt. "Twórcze rozwiązywanie problemów"..."

Polecam też wątek Testy na inteligencję

oraz z artykuł
Ćwicz głowę - Marcin Rotkiewicz, Aeta Brzezicka, Polityka Nr 35/2003 (2416)
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 07, 2003, 12:58:47 am »
Narodowy test inteligencji

19 października odbędzie się Narodowy Test Inteligencji mający na celu weryfikację IQ Polaków. Jest to pierwsze badanie ilorazu inteligencji realizowane w Polsce na tak dużą skalę. Test zostanie przeprowadzony na żywo równocześnie przez Onet.pl - online wśród polskich internautów i przez TVN w studio z udziałem publiczności oraz widzów i użytkowników telefonów komórkowych.

Profesor Ruth Rice z Teksasu udowodniła, że kilka razy dziennie kołysanie, przytulanie, głaskanie jednej grupy niemowląt poprawiło ich zdolność uczenia się w porównaniu do grupy dzieci nie przytulanych.

Niemowlęta, które nie są skrępowane ubraniem i zachęca się je do raczkowania i pełzania, pobudzają przez te bodźce ruchowe szlaki nerwowe łączące obie półkule mózgowe poprzez ciało modzelowate i w przyszłości są bardziej inteligentne od niemowląt, którym się to ogranicza.

Pięćdziesiąt procent zdolności człowieka do uczenia się rozwija się w pierwszych czterech latach życia, kolejne trzydzieści procent wykształca się do ósmego roku życia. Podczas tych decydujących lat tworzą się drogi nerwowe, na których opiera się cała przyszła zdolność uczenia się.
U niemowląt z reguły obie półkule są jednakowo silne, dopiero kiedy dziecko kończy dwa lata, jedna półkula zaczyna dominować i dziecko staje się prawo albo leworęczne.

Uczymy się 10% z tego, co czytamy, 20 % z tego, co słyszymy, 30% z tego, co widzimy, 50% z tego, co widzimy i słyszymy, 70% z tego, co mówimy, 90% z tego, co mówimy i robimy.


Ciekawość, łamanie schematów i wychodzenie poza swoją dziedzinę, cechuje geniuszy i innowatorów:

Graham Bell wymyślił telefon wzorując się na budowie ucha
Leonardo da Vinci skonstruował flet prosty opierając się na budowie ludzkiej krtani, a poza tym wymyślił m.in.: helikopter, rozsuwaną drabinę, gwintownicę, rower, nastawny klucz francuski, fajkę do oddychania pod wodą, hydrauliczny podnośnik, scenę obrotową, śluzy kanałowe, składane meble, prasę do oliwy, samogrające instrumenty muzyczne, opancerzony czołg, karabin maszynowy i wiele innych
Richard Rausing wymyślił system nalewania mleka do kartoników przyglądając się jak jego żona robi domową kiełbasę."
http://iq.onet.pl/1668,1135138,artykul.html
 
Wszystko o inteligencji
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 11, 2003, 12:43:42 am »
Z POSTU ULKI:
Skąd się wziął iloraz inteligencji?

Testy na inteligencję początkowo miały za zadanie wychwytywać dzieci o opóźnionym rozwoju umysłowym. Później stosowano je także przy przyjmowaniu na studia, do wojska czy przy zezwalaniu na osiedlenie się w USA. A dziś?

Na początku XX wieku francuskie ministerstwo edukacji zleciło Alfredowi Binetowi, psychologowi, opracowanie metody pozwalającej na rozpoznanie tych dzieci, które nie są zdolne do nauki w zwykłych szkołach. Obmyślił on system prostych testów analizujących praktyczne zdolności i rozumienie poleceń, które były niezależne od ilości edukacji odebranej w szkole.

Dzięki swoim badaniom stworzył koncepcję "wieku umysłowego". Określała ona, czy rozwój intelektualny dziecka podąża za jego rozwojem biologicznym. Zgodnie z tym pomysłem, jeśli dziesięciolatek wykonał pomyślnie test przeznaczony dla 12-latka, to jego wiek umysłowy wynosił 12 lat i był różny od biologicznego.

Szybko jednak Binet natknął się na problem. Okazało się, że różnice wyrażone w liczbie lat między wiekiem umysłowym a biologicznym nie są do końca wiarygodne przy mierzeniu rozwoju intelektualnego dzieci. Inne trudności w nauce miało bowiem dziecko w biologicznym wieku 12 lat, które wedle tej skali było umysłowo opóźnione o dwa lata, niż dziecko pięcioletnie, które miało umysł trzylatka.

Zawrotna kariera IQ - Skąd się wziął iloraz inteligencji? - Tomasz Żuradzki 09-10-2003

Inne testy i quizy:

Zmierz swoją inteligencję

No to miłej zabawy  :D
[/list]
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 17, 2003, 01:18:59 pm »
Inteligencja niebezpiecznie rośnie

20.10.Warszawa (PAP) - Obserwowany w ostatnim stuleciu wzrost ilorazu inteligencji prowadzi do ciągłego podnoszenia norm w testach, co może zaważyć na losie osób o granicznym poziomie IQ - informuje specjalistyczne pismo "American Psychologist".

Cytuj
Stałe podnoszenie się wysokości mierzonego testami ilorazu inteligencji (IQ) nazywane jest "efektem Flynna". Sprawia, że po pewnym czasie testy stają się przestarzałe i trzeba opracowywać nowe normy. Co 15-20 lat pojawia się nowy, trudniejszy test, w którym 100 punktów odpowiada przeciętnej inteligencji. Jednak takie postępowanie ma swoje ujemne strony.

Chodzi o przypadki graniczne. Osoby o niskiej według nowych testów inteligencji oceniane są według starych norm liczbowych - choć ich poziom inteligencji nie przeszkadza w codziennym życiu, są uważane za upośledzone. Na przykład dzieci o niewielkim upośledzeniu, które dałyby sobie radę w zwykłej szkole, przy zawyżonej normie trafiają  do szkoły specjalnej.

Tomoe Kanaya i Stephen J. Ceci z Cornell University oraz Matthew H. Scullin z West Virginia University zebrali dane o niemal 9000 skierowaniach do szkół specjalnych, wystawionych przez szkolnych psychologów z dziewięciu amerykańskich dystryktów.

Pozwoliło to ocenić wpływ efektu Flynna na rozpoznawanie upośledzenia umysłowego po wprowadzeniu nowych norm. Testowani uczniowie w wieku 6-17 lat reprezentowali różnorodne środowiska i rejony geograficzne oraz status społeczno ekonomiczny.

Okazało się, że dzieci uczące się w tej samej klasie, o takich samych zdolnościach umysłowych mogły być oceniane odmiennie z powodu stosowania różnych norm. Przy inteligencji nieco obniżonej lub na granicy normy uczniowie tracili przeciętnie 5,6 punktu, gdy byli powtórnie testowani za pomocą nowego, trudniejszego testu. Tym samym częściej trafiali do grupy upośledzonych.

W ciągu pięciu lat od wprowadzenia nowego testu trzykrotnie zwiększała się liczba kierowanych do szkół specjalnych uczniów z granicznym upośledzeniem (IQ na poziomie 66-70). Taka niestabilność dezorganizuje pracę placówek edukacji specjalnej. W
przypadku osób odbywających służbę wojskową zakwalifikowanie do niektórych zajęć lub awans zależą od tego, czy test był wykonany pod koniec obowiązywania starych testów, czy niedługo po wprowadzeniu nowych.

Jeszcze poważniejsze są konsekwencje w przypadku osób skazanych na śmierć. Zależnie od roku wykonania testu IQ dana osoba może zostać stracona jako poczytalna - lub uznana za upośledzoną i skazana na dożywocie.

"Trzeba ostrożnie podchodzić do poważnych decyzji finansowych, społecznych czy prawnych opartych na wynikach testów IQ" - podsumowują autorzy badań.(PAP)pmw/

źródło z 20-10-2003
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 04, 2003, 10:29:21 am »
W czasie 2 wojny swiatowej w USA zostały opracowane testy inteligencji dla poborowych - celem wyselekcjonowania ( i zwolnienia ze służby) tych którzy nie nadają się do szkoleń wojskowych:
Po przeanalizowaniu wyników okazało sie ,że testów tych nie zaliczali najczęściej Polacy i murzyni....
Autorzy stwierdzili że przyczyną tego są odmienne warunki środowiskowe  w jakich się wychowywali poborowi z przedmiotowych społeczności . Niestety Administracja olała wnioski i przekazała odpowiednie rozporządzenia do służb imigracyjnych ( coby jełopów nie wpuszczać do hameryki - jakby kto nie wiedział o jakie  decyzje chodzi)......... :lol:  :lol:  :lol:
Tak ,że te wszystkie testy są o d..... potłuc..... :!:  :!:  :!:
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 04, 2003, 11:37:43 am »
"Andrzej67"
Cytuj
Tak ,że te wszystkie testy są o d..... potłuc.....


też tak uważam- poza inteligencją emocjonalną.
Jak można wogóle używac testow jednakowych dla dzieci "zdrowych" i "naszych" ?
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 04, 2003, 07:34:27 pm »
Soniu : ja bym tu nie dzielił na dzieci " nasze i wasze" - po prostu testy są do bani bo nie uwzględniają warunków środowiskowych w jakich się wychowywała dana jednostka.....to co wymyślono to jest "średnia szara" - nie reprezentatywna  chyba dla żadnej grupy społecznej....
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 04, 2003, 08:27:27 pm »
"Andrzej"
Cytuj
Soniu : ja bym tu nie dzielił na dzieci " nasze i wasze"

To nie mój wymysł - do tego zmierzają testy IQ.

W maju b.r. uczestniczyłam w takiej parodii w PPP z moją córką, dążąc do odroczenia jej od obowiązku szkolnego. Napiszę o tym w jednym z rozdziałów mojej książki  :D , bo teraz naprawdę za mało czasu.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26281
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 04, 2003, 11:43:05 pm »
Przypomniał sie mi mój test , dawno dawno temu , kiedy do pracy miałam być przyjęta.Jedno z pytań brzmiało:
Z którego kranu prawidłowo kapie woda ? I tu dwa rysunki.Na jednym kran z kapiącą wodą po kropelce , na drugim z kapiącą wodą "ciurkiem"  :roll:  :lol:
Ponieważ trzeba było odp....że nie powinno z żadnego kapać , to odp.....była ,że "z tego po kropelce"  :lol:  Test cały był w podobnym stylu i odp. równie ciekawe.
Chyba nikt kto pisał wówczas nie przeszedł pomyślnie tego testu :winkn: , a mimo to przyjeli nas do pracy :lol:
A co do dzieci , to czasem mogą skrzywdzić , a nie pomóż, a przecież są dopiero na "drodze nauki".
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 01, 2004, 02:41:33 pm »
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline mowawe

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 11, 2004, 08:58:11 pm »
Czy Waszym zdaniem  dzieci niepełnosprawne powinny być testowane wg testów (skal)?- przecież one są dla zdrowych.[/quote]

Nie jest moim zamiarem nikogo urazić.
Ale dawno nie czytałam tak mało przemyślanego zdania. Wręcz śmiesznego.
Jak to testy sa dla zdrowych ? Testy są dla wszystkich tzn.  bez podziału na zdrowych czy chorych. O ile mozna się zgodzić na taki  podział.
Skąd rodzice mogliby się dowiedzieć czy dziecko ma upośledzenie umysłowe jak nie po badaniu testem.
Stwierdziliby to na oko ?
W samym linku podanym przez Panią są przecież wyraźnie zaznaczone : ( CYTUJĘ )
TEST DlA DZIECI Z PORAŻENIEM MÓZGOWYM

Idąc skrótem myślowym to dopiero po teście czy innych badanych można zaliczyc dziecko do jak to Pani nazwała zdrowych bądź chorych. Choć ja daleka jestem od takiej terminologii o dosyć pejoratywnym wydźwięku.

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 11, 2004, 09:27:16 pm »
Mam skromne pytanie:
Czy doswiadczyłaś tego typu testów wobec dziecka nie posługującego się mową mczynną?
Gdyby nie moja ingerencja w sytsosunku do psycholog klinicznej - dziecko byłoby przetestowane na ciężko upośledzone. Tymczasem wyszłam z własną inicjatywą testowania córki - mając niecale 2 latka uzyskała 95 pkt.
Temat jest obszerny, ale myślę, że ten mój skrót myślowy pozwoli Ci zrozumieć o co mi chodzi.
Brak mowy czynnej nie przeszkadzał jednak w testowaniu jej.
Nigdy nie zgodzę się z wytycznymi testow IQ wobec dzieci niepełnosprawnych, ale żeby to zrozumieć  trzeba pobyć parę lat z dzieckiem .
Każde z nich ma swój potencjał intelektualny, swój tryb rozwoju. Sztuką jest wydobyć z dziecka jego wiedzę i umiejętności - a tego nie rozbi się przy pomocy arkuszy IQ.
Dla mnie osobiście nie ważne są dyplomu rzekomych specjalistów, ale znajomość moźliwości własnego dziecka i wychodzenie naprzeciw jego potrzebom.
Dlatego wszelkie testy IQ to wsteczność w ocenianiu dzieci niepełnosprawnych.
proszę mi wskazać jedną placówkę, która dysponuje porządnymi materiałami pomocniczymi do testowania dzieci niep. (w zabawie).
Dodam, że moja córka przechodziła takie testy w maju ub.roku na terenie PPP - o zgrozo w gabinecie psychiatrycznym (wynajętym dla ratowania funduszy PPP).
To pro-forma, nie pomoc w rzetelnej ocenie dzieci niepełnosprawnych.

Rodzaje niepełn. -upośl.umysł a IQ - testy na inteligencję
oraz Rodzaje niepełnosprawności
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 11, 2004, 10:02:10 pm »
Wystarczy, że dziecko ma niedomogę któregoś ze zmysłów lub, co gorsza, tego typu problemy skojarzone - nie będzie w stanie "zaliczyć" takiego testu, a jego wynik nie będzie odpowiadał faktycznemu poziomowi intelektualnemu. O wpływie warunków środowiskowych już pisałem.
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline mowawe

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 12, 2004, 04:56:01 pm »
Cytat: "sonia"
Mam skromne pytanie:
Czy doswiadczyłaś tego typu testów wobec dziecka nie posługującego się mową mczynną?

Oczywiście, Test Termann - Merill pozwala na badanie dzieci i osób  nie posługujących się mową.

Gdyby nie moja ingerencja w sytsosunku do psycholog klinicznej - dziecko byłoby przetestowane na ciężko upośledzone.

Skąd Pani to wie, przecież nie znamy wyniku badania przed badaniem ?

Nigdy nie zgodzę się z wytycznymi testow IQ wobec dzieci niepełnosprawnych, ale żeby to zrozumieć  trzeba pobyć parę lat z dzieckiem .

Ma Prawo się Pani nie zgadzać, prawda jest taka, że
jedynie testy pozwalają na wykrycie i zdiagnozowanie stopnia upośledzenia.


Każde z nich ma swój potencjał intelektualny, swój tryb rozwoju. Sztuką jest wydobyć z dziecka jego wiedzę i umiejętności - a tego nie rozbi się przy pomocy arkuszy IQ.

Nie, nie robi się tego. Testy służą jedynie diagnozie. Wiara, ze testy służą wydobywaniu potencjału jest całkowicie nieprawidłowa.

Dla mnie osobiście nie ważne są dyplomu rzekomych specjalistów, ale znajomość moźliwości własnego dziecka i wychodzenie naprzeciw jego potrzebom.
Dlatego wszelkie testy IQ to wsteczność w ocenianiu dzieci niepełnosprawnych.

Ponawiam moje pytanie. Skąd rodzice maja wiedzieć czy dziekco jest upośledzone ? Jak głębokie jest upośledzenia ?

proszę mi wskazać jedną placówkę, która dysponuje porządnymi materiałami pomocniczymi do testowania dzieci niep. (w zabawie).

Każdy psycholog może wpleść test w zabawę, dbając w ten sposób o dobra atmosferę badania, odprężenie i relaks dziecka.

Pozwoliłam sobie odpowiedzieć na Post cytując Pani wypowiedź.

Offline Kubisia

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 509
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #23 dnia: Luty 12, 2004, 05:39:02 pm »
Oj Soniu cos mi tu....pachnie jakims innym swiatem

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #24 dnia: Luty 12, 2004, 05:43:47 pm »
Cytuj
Każdy psycholog może wpleść test w zabawę, dbając w ten sposób o dobra atmosferę badania, odprężenie i relaks dziecka.


Wszystko byłoby słuszne gdyby było realne :D

U logopedy z dyplomem byłam 1 raz- było oburzenie:
"
Cytuj
po co z Downkiem  przychodzę na rehabilitację. Jest tak wiotka, że nigdy nie będzie chodzić ani mowić. Jeśli pani chce to mogę jak traktować jako dziecko z porażeniem mózgowym"

Rodzice są najlepszymi znawcami swoich dzieci. Wystarczy trochę samoedukacji i Serca do dziecka.

Przez 8 lat w Grodzie Kraka nie spotkałam prawdziwego specjalisty od dziecka z zD -zajęłam się tym sama  :D
Efekt: w wieku 7 lat 2 mies. córka zdała testy logopedyczne na uczennicę 3 klasy.
Więcej szczegółów w aktualnym kwartalniku poświęconym zespołowi Downa "Światło i Cienie"
oraz Domowa rehabilitacja dziecka z zD http://forum.darzycia.pl/topic,2334

Proszę mi wierzyć, że dla mnie dyplom nic nie znaczy, jeśli taka "specjalistka" nie odróżnia mpd od zD. (dziecio z mpd - zwykle są spastyczne, zaś zD-polega na wiotkości uwarunkowanej genetycznie)

jeśli taki "specjalista" nie zna podstaw schorzenia- jak może mi pomóc lub oceniać mi dziecko? - przy pomocy skal z arkusza?
Robiłam takie testy w domu z psych. kiliniczną, w plenerze, w kontakcie z dziećmi - to dopiero było rzeczywiste odzwierciedlenie możliwości dziecka.

A po co nam IQ dziecka (ono będzie tak zmienne jak nastrój dziecka, jak podejście specjalisty i akceptacja go przez dane dziecko)
Można w prosty sposób opisć plusy i mminusy dziecka - cyferki tu nic nie znaczą- to fobia specjalistów i idiotycznych wymagań.

Oczywiście nie chce wrzucać wszystkich do jednego worka- ale na ogół tak wygląda szara rzeczywistość , z którą spotykają się matki mnie podobne.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Kubisia

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 509
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 12, 2004, 05:44:05 pm »
Mowawe nie obraz sie ale cos mi sie wydaje ze nie mialas nigdy stycznosci z niepelnosprawnymi dzieciaczkami.Poczytaj Dar a po zglebieniu sie w niektore tematy zrozumiesz o co chodzi i dlaczego testy IQ dla zdrowych dzieci nie maja sie nijak do Naszych dzieci chociaz niejednokrotnie Nasze dzieciatka posiadaja wiecej inteligencji niz niejeden zdrowy czlowiek :D

Offline mowawe

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #26 dnia: Luty 12, 2004, 07:20:49 pm »
Cytat: "Kubisia"
Mowawe nie obraz sie ale cos mi sie wydaje ze nie mialas nigdy stycznosci z niepelnosprawnymi dzieciaczkami.Poczytaj Dar a po zglebieniu sie w niektore tematy zrozumiesz o co chodzi i dlaczego testy IQ dla zdrowych dzieci nie maja sie nijak do Naszych dzieci chociaz niejednokrotnie Nasze dzieciatka posiadaja wiecej inteligencji niz niejeden zdrowy czlowiek :D


Nie obrażam się , daleko mi do tego.
Zapewniam, że czytam, czytałam i pewnie czytać będę.

Natomiast Kubisiu zdradź mi prosze po czym poznałaś, że nigdy nie miałam styczności z niepełnosprawnymi ?

Offline mowawe

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #27 dnia: Luty 12, 2004, 07:22:58 pm »
Cytat: "sonia"
Cytuj
Każdy psycholog może wpleść test w zabawę, dbając w ten sposób o dobra atmosferę badania, odprężenie i relaks dziecka.


Wszystko byłoby słuszne gdyby było realne :D

U logopedy z dyplomem byłam 1 raz- było oburzenie:
Cytuj
"po co z Downkiem  przychodzę na rehabilitację. Jest tak wiotka, że nigdy nie będzie chodzić ani mowić. Jeśli pani chce to mogę jak traktować jako dziecko z porażeniem mózgowym"


Rodzice są najlepszymi znawcami swoich dzieci. Wystarczy trochę samoedukacji i Serca do dziecka.

Przez 8 lat w Grodzie Kraka nie spotkałam prawdziwego specjalisty od dziecka z zD -zajęłam się tym sama  :D
Efekt: w wieku 7 lat 2 mies. córka zdała testy logopedyczne na uczennicę 3 klasy.
Więcej szczegółów w aktualnym kwartalniku poświęconym zespołowi Downa "Światło i Cienie"
oraz Domowa rehabilitacja dziecka z zD http://forum.darzycia.pl/topic,2334

Proszę mi wierzyć, że dla mnie dyplom nic nie znaczy, jeśli taka "specjalistka" nie odróżnia mpd od zD. (dziecio z mpd - zwykle są spastyczne, zaś zD-polega na wiotkości uwarunkowanej genetycznie)

jeśli taki "specjalista" nie zna podstaw schorzenia- jak może mi pomóc lub oceniać mi dziecko? - przy pomocy skal z arkusza?
Robiłam takie testy w domu z psych. kiliniczną, w plenerze, w kontakcie z dziećmi - to dopiero było rzeczywiste odzwierciedlenie możliwości dziecka.

A po co nam IQ dziecka (ono będzie tak zmienne jak nastrój dziecka, jak podejście specjalisty i akceptacja go przez dane dziecko)
Można w prosty sposób opisć plusy i mminusy dziecka - cyferki tu nic nie znaczą- to fobia specjalistów i idiotycznych wymagań.

Oczywiście nie chce wrzucać wszystkich do jednego worka- ale na ogół tak wygląda szara rzeczywistość , z którą spotykają się matki mnie podobne.



Rozumiem niemiłe doświadczenia, przykre to.
Jednak jeszcze raz ponawiam pytanie :

Jak rozpoznac upośledzenie bez użycia testów ?

Bardzo prosze o odpowiedź !

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #28 dnia: Luty 12, 2004, 09:12:11 pm »
mam malutko czasu - krótko mówiąc - wystarczy znać odrobinę profilu rozwojowego i widzieć rozwój  dziecka (psychomotoryczny, intelektualny....)
Dla nas rodziców dzieci niepełnosprawnych nie odgrywa wielkiej roli opóźnienei rozwojowe. nauczyliśmy nie porównywać naszych dzieci do innych.
Kochamy je takimi jakie są. (owszem wymaga do czasu aby tak myśleć)
Co do testów IQ - nawet pedagog szkolny w szkoel integracyjnej z wielkim uśmiechem rozmawiała ze mną o tym. ("my umiemy odczytywać takie opinie psychologiczne" z PPP). Właśnie będzie w zerówce przedszkolnej u mojej córki, aby samej przekonać się jak ona radzi sobie w grupie wśród zdrowych rówieśnikow.
Taka postawa jest mi najbardziej bliska: nie sztywna opinia.
Następna sprawa zgodnie z przepisami nie muszę się zgodzić z wystawiona opinią z PPP, mam prawo brać udział w niej, nie muszę wyrazić zgody na przesłanie jej gdziekolwiek.

Po co więc są testy, Komisje PPP?
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Kubisia

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 509
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #29 dnia: Luty 12, 2004, 10:49:04 pm »
Mowawe kobieca intuicja  :D  :D  :D podpowiada mi ze masz stycznosc natomiast Twoje pytania sa dziwne jak na osobe ktora ta stycznosc posiada :D Jak chcesz to sprawdz inteligencje swojego dziecka albo swoja za pomoca testow i odpowiedz sama znajdziesz :D Nasze dzieciatka sa najinteligentniejsze ze wszystkich stworzen na ziemi One mysla sercem a My rodzice musimy umiec w tych sercach czytac co oznacza ze tez uczymy sie znacznie wiecej niz rodzic zdrowego dzieciatka.Jestesmy bardzo wrazliwymi osobami i czytamy miedzy wierszami :D Pewnie niejednokrotnie sie mylimy ale coz czlowiek omylnym jest.Pozdrawiam serdecznie

Offline mowawe

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #30 dnia: Luty 13, 2004, 09:08:45 am »
Cytat: "Kubisia"
Mowawe kobieca intuicja  :D  :D  :D podpowiada mi ze masz stycznosc natomiast Twoje pytania sa dziwne jak na osobe ktora ta stycznosc posiada :D

Nie bardzo rozumiem, to mam stycznosć czy jej nie mam ?
Moja pytania nie są dziwne, żadne pytania nie są dziwne, głupie.Są tylko dziwne odpowiedzi tudzież głupie.

Jak chcesz to sprawdz inteligencje swojego dziecka albo swoja za pomoca testow i odpowiedz sama znajdziesz :D

Chyba mnie nie rozumiesz, ja nie pytałam jak zdiagnozować upośledzenia z niewiedzy tylko z ciekawości Waszych poglądów. Dzieci nie posiadam a swój IQ znam.


Natomiast nie ma nic gorszego jak ocenianie osób na podstawie jednego lub kilku postów. Droga Kubisiu nie bedę Cię przekonywać, że styczność z upośledzponym człowiekiem mam. I to nie z jednym a z 35.

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #31 dnia: Luty 13, 2004, 09:46:44 am »
a miało być na wesoło jak kącik na to wskazuje  :D

"mawe" domyślam się, że jesteś psychologiem, ale nieco niefortunnie to idzie. Może sprecyzuj swój cel.
Napisz jak wg Ciebie najlepiej robić testy, wskaż test najbardziej wiarygodny. Czy wg Ciebie jakikolwiek test jest miarodajny w stosunku do dzieci niepełnosprawnych?

W ub. roku pisałam doktorat pewnej p. psych. w tym temacie - owszem ciekawy.
Zachęcam Cię do konkretów - nie tylko stawiania pytań i cytowania naszych wypowiedzi.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Grażyna

  • User z prawami do pisania
  • Gadacz
  • *****
  • Wiadomości: 1083
badanie
« Odpowiedź #32 dnia: Luty 13, 2004, 10:08:30 am »
Kacper nie miał nigdy testów, teraz będzie miał, u psychologa który go nie zna i jak wyjdą te testy to wam napiszę.
Kacprówa wybiera się do przedszkola i dlatego będzie miał testy.

Offline Kubisia

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 509
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #33 dnia: Luty 13, 2004, 10:16:24 am »
Moze i odpowiedz moja jest glupia :D  :D  :D Bo ja prostym czlowiekiem jestem :D  :D  :D Pozdrawiam serdecznie

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #34 dnia: Luty 13, 2004, 10:34:50 am »
"Mowawe" a co Sądzisz o "Narodowym Teście Inteligencji" i inteligencji jego autorów....... :lol:  :lol:  :lol:  :?: ( bo mnie wyszło 108 .ale zrobiłem "błęda" w "cyfrowaniu" - oczywiściew wg  testatorów)....... hehehehe
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline mowawe

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #35 dnia: Luty 13, 2004, 12:46:48 pm »
Może sprecyzuj swój cel.

Nie mam celu związanego z testami. Czytam te strony bo chcę więcej wiedzieć.
Nie zamierzałam zabierać głosu lecz niektóre wypowiedzi na temat testów mnie zmroziły. były krzywdzące. Wszak test to narzędzie jak każde inne. Dlatego tez podobnie jak o młotku nie możemy napisać że jest zły bo służy człowiekowi do wielu pożytecznych czynności tak i test nie jest zły. Faktem jest, że i test i młotek w niepowołanych i nieodpowiedzialnych rękach mogą wywołać wiele złego.


Napisz jak wg Ciebie najlepiej robić testy, wskaż test najbardziej wiarygodny. Czy wg Ciebie jakikolwiek test jest miarodajny w stosunku do dzieci niepełnosprawnych?

Sytuację testowania opisuje wiele zasad, które musza zostać zachowane. Każdy test zanim zostanie dopuszczony do badań przechodzi wiele badań, jest sprawdzany, normalizowany. Ma to zapewnić miarodajne wyniki. Nie ma testu najbardziej wiarygodnego.
Każdy test zawiera wyniki, od tych najiższych do wysokich. Dlatego też osoba, która osiągnęła wynik niski bądź wysoki mieści się w tej skali.
Nie ma czegoś takiego jak testy dla zdrowych i chorych. Osoby z upośledzeniem moga wykonywac testy i wykrywają one stopień upośledzenia. Są testy dla osób nieposługujących się mową. " Zwykłym " testem z powodzeniem moga zostać zbadane osoby z Zespołem Downa, Porażeniem czy innymi schorzeniami. Kiedy występuje taka sytuacja : jak brak mowy czy bardzo niesprawne ręce wybiera się odpowiedni test.


W ub. roku pisałam doktorat pewnej p. psych. w tym temacie - owszem ciekawy.
Zachęcam Cię do konkretów - nie tylko stawiania pytań i cytowania naszych wypowiedzi.[/quote]
Myślę, że konjrety już były, zapewne i będa.
Pozdrawiam

Offline mowawe

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #36 dnia: Luty 13, 2004, 12:49:15 pm »
Cytat: "Andrzej67"
"Mowawe" a co Sądzisz o "Narodowym Teście Inteligencji" i inteligencji jego autorów....... :lol:  :lol:  :lol:  :?: ( bo mnie wyszło 108 .ale zrobiłem "błęda" w "cyfrowaniu" - oczywiściew wg  testatorów)....... hehehehe


To tylko zabawa. Ja w  ogóle nie nazwałabym  tego testem. Porównałabym to do róznych psychozabaw, które sa umieszczane w magazynach i tygodnikach.

Offline Grażyna

  • User z prawami do pisania
  • Gadacz
  • *****
  • Wiadomości: 1083
Mowawe
« Odpowiedź #37 dnia: Luty 13, 2004, 02:47:35 pm »
Mowawe, nie dziw się niechęci do testów, często wynik testu dla wielu urzędników i "specjalistów" jest podstawą do przyklejenia etykietki krzywdzącej dla dziecka i tym sposobem odstawienie go na boczny tor, a nie narzędziem jednym z wielu aby dziecku pomóc w jego deficytach!

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #38 dnia: Luty 13, 2004, 04:27:33 pm »
Wykładnią życia nie jest tylko posiadanie wysokiego IQ.
Upośledzenie rozumiane i wyjaśniane
Prof. dr Elżbieta Zakrzewska - Manterys
ISNS UW
z Kon.w BK
Niepełnosprawność intelektualna - mniejsza ilość czy nowa jakość - dwie koncepcje upośledzenia
- prof. dr Elzbieta Zakrzewska-Manterys (ISNS UW)


Dla mnie testy to tak np. jak wyniki EKG - adekwatne w danej chwili. Nie każde dziecko jest sobą u psychologa czy logopedy. Nie każde akceptuje osobę testującą. Brak więzi pomiędzy nimi nie daje rzeczywistych efektów możliwości dziecka.
W ten sposób uzyskana punktacja nie jest właściwą i wiarygodną oceną rozwoju dziecka.
Gdyby rolą rodziców było tylko dbanie o IQ swoich dzieci - nasz żywot byłby nudny, a osiągnięcia dzieci znikome. Podążalibyśmy tylko za ich deficytami.

To zbędny balast prowadzący do segregacji dzieci.
Z jednej strony staramy sie "deptać ścieżki" prowadzące do integracji, z drugiej jesteśmy pętani wymaganiami.
Niestety prawda jest taka, że dzięki/przez konieczność wykonywania testów i zdobywania Opinii z PPP w celach edukacyjknych wiele dzieci tarfia do szkół specjalnych zupełnie niepotrzebnie.
Zanm przypadki, że w kwestii jednego dziecka były wystwione 2 różne opinie na przestrzeni 3 dni!!!!!
Widoczna była szalona rozbieżność pomiędzy nimi.
Czyli nawet specjaliści byli odmiennego zdania.
Ciekawe co nimi kierowało rygory przeprowadzania testów czy też potyrzeba wyrównywania szans dziecka niepełnosprawnego (chodziło o dziecko z afazją).

Uważam też, że to nie dzieci z różnymi schorzeniami powinni poddawać się rygorom wymagań, a specjaliści winni dostosować się do potrzeb i możliwości rozowjowych dzieci niepełnosparwnych.

Proponuje 2 teksty matki dziecka z mpd i nauczycielki

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych a prawo oświatowe
Prawo do inteligencji
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #39 dnia: Luty 13, 2004, 08:32:14 pm »
:lol:  :lol:  :lol: No właśnie :"zabawą" - "Mowawe" zwracam uwage że ten wątek jest w zakładce " na wesoło" ....a Ty tak poważnie...... :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #40 dnia: Luty 13, 2004, 08:34:19 pm »
O curde wkleiło się ? - dwa razy ? - sorki ale myślałem że mi "zeźarło" posta - wielkie sorki.... :oops:
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline mamawika

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 262
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #41 dnia: Luty 13, 2004, 09:47:53 pm »
A może tak wejdziesz do zmień i usuniesz klona. Sama to odkryłam ostatnio. :D
Pozdrowienia,
mamawika
 Wiko już od jakiegoś czasu 10 lat- MPD, epi (N,E,R,L,O,P) & Gaba prawie 15 - szatan nie kogut.

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26281
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #42 dnia: Luty 13, 2004, 10:10:44 pm »
Mojego Klona  :shock:  :?:
 :lol:  :lol:  :lol:
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Offline mamawika

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 262
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #43 dnia: Luty 13, 2004, 11:21:06 pm »
No co Ty, to tylko zbieżność nazwisk  :oops:
Pozdrowienia,
mamawika
 Wiko już od jakiegoś czasu 10 lat- MPD, epi (N,E,R,L,O,P) & Gaba prawie 15 - szatan nie kogut.

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #44 dnia: Luty 13, 2004, 11:34:42 pm »
Gaga to Andrzejowi sklonował się topic  :D
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26281
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #45 dnia: Luty 13, 2004, 11:41:23 pm »
To niski IQ mam  :oops:  :wink:
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #46 dnia: Luty 14, 2004, 12:04:22 am »
Ale jakie Serce  :D
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Andrzej67

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 406
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #47 dnia: Luty 15, 2004, 07:02:13 am »
"Mamawika" - w zakładce "zmień" to można zmienić (lub usunąć) treść....a nie usunąć całego posta .
Wolę aby było  widać mój błąd niż takie nie wiadomo co....A może mam za niskie IQ i nie wiem jak to się robi .......  :?:  :lol:  :lol:  :lol:
"piekła  nie ma tam - po drugiej stronie życia , jest tu i teraz : sami sobie je stwarzamy przez nasze myśli i uczynki...."
"śpieszmy się kochać - bo ludzie tak szybko odchodzą...."
"każdego dnia jest coraz lepiej ,lepiej i lepiej...." (J.Silva)

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline iwpal

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 249
    • http://iwona-palicka.republika.pl
Niepełnosprawność, upośledzenie, testy na inteligencję
« Odpowiedź #49 dnia: Październik 08, 2004, 11:04:17 am »
Taki stary temat a ja dopiero teraz na niego trafiłam?!

Cytuj
Tymczasem wyszłam z własną inicjatywą testowania córki - mając niecale 2 latka uzyskała 95 pkt.

Czym Twoja córka była badan w tym wieku, ze wyliczyli jej IQ?
Nie ma nic dla 2-latków. Najwczesniej jest Columbia - od 3;6. Moze wyliczyli jej Iloraz Rozwojowy wg skali Brunet-Lezine?
O testowaniu na inteligencję już gdzies na forum pisałam, tylko nie pamiętam gdzie.
POzdrawiam
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"

Pozdrawiam
IwonaP.

 

(c) 2003-2017 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach