Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Usługi detektywistyczne tylko  ze sprawdzonym biurem Detektyw Warszawa polecamy tego detektywa.

Autor Wątek: Gdy lewa potrafi więcej  (Przeczytany 9689 razy)

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26338
Gdy lewa potrafi więcej
« dnia: Październik 19, 2006, 10:23:12 pm »
Gdy lewa potrafi więcej

Czy wiesz, że lewą ręką pisał Napoleon, malował Pablo Picasso, a Bill Clinton gra na saksofonie? Choć mańkut ma w życiu trudniej, może osiągnąć nawet więcej niż praworęczny. Jeśli masz leworęczne dziecko, zaakceptuj ten fakt i pomóż...

Wybierasz się w góry albo na wędrówkę po leśnych ścieżkach? Zabierz ze sobą kogoś leworęcznego. Niepotrzebny ci będzie kompas ani mapa. Ludzie posługujący się lewą ręką mają bowiem rewelacyjną orientację w przestrzeni, dostrzegają więcej niż praworęczni, a w ich głowach kiełkują wciąż nowe pomysły. Nie przypadkiem wśród mańkutów byli najwybitniejsi twórcy i wynalazcy wszech czasów, Leonardo da Vinci i Albert Einstein.

Czemu lewa umie więcej?
Z predyspozycją do leworęczności rodzi się jedna na 10 osób. Cechę tę dziedziczy się po przodkach – ciekawe jest to, że częściej po dziadkach niż po rodzicach. Dziecko leworęczne rodzi się z inaczej ukształtowaną strukturą mózgu niż praworęczne. W czym tkwi różnica? U „normalnych” dominującą rolę odgrywa zwykle lewa półkula mózgu, odpowiedzialna za sprawność prawej połowy ciała. U leworęcznych zaś dominuje przeważnie prawa półkula, sterująca lewą połową ciała. Co ciekawe, najwięcej mańkutów jest wśród Żydów i Eskimosów, najmniej w Japonii. Nikt jednak nie potrafi wyjaśnić dlaczego właśnie tam.

Nie zmieniaj, to błąd
U małego dziecka trudno spostrzec leworęczność. Do 4. roku życia posługuje się ono zwykle obiema rączkami. Cecha ta ujawnia się dopiero gdy malec idzie do zerówki. Stawiane przez niego pierwsze literki mogą wprawić rodziców w zdumienie, przypominają bowiem swoje... lustrzane odbicia (tak pisał Leonardo da Vinci). Mały mańkut trzyma w lewej rączce łyżkę, kredkę, kubek czy szczotkę do zębów.
Jeszcze 20 lat temu rodzice często próbowali zmienić ten nawyk, zmuszając dziecko do posługiwania się prawą ręką. Psychologowie stanowczo odradzają jednak przestawianie małych mańkutów na siłę. Okazuje się bowiem, że może to negatywnie wpłynąć na dalszy rozwój dziecka i spowodować:

zaburzenia koncentracji,
kłopoty z pamięcią,
trudności w nauce czytania oraz poprawnego pisania,
jąkanie.
Następstwa zwalczania leworęczności mogą być odległe w czasie i przyczynić się do niskiego poczucia własnej wartości u dziecka, moczenia nocnego, kompleksów, a nawet nerwicy.

Wspieraj dziecko
Wydaje ci się, że maluch sprawniej posługuje się lewą niż prawą rączką? Nie rób z tego problemu. Zastanów się raczej, czy w rodzinie twojej lub męża jest ktoś leworęczny. Jeśli tak, będziesz miała argument, gdy dziecko zapyta, dlaczego pisze lub rysuje inaczej niż rówieśnicy. Powiedz po prostu: piszesz tak jak dziadek. Maluch łatwo to zaakceptuje. Pamiętaj też, że leworęczne dziecko potrzebuje większego wsparcia, jest mu bowiem trudniej robić wiele rzeczy, a ładne pisanie jest wprost niemożliwe (warto porozmawiać o tym z nauczycielem). Początek nauki jest więc zwykle bardzo stresujący. Jednak psychologowie radzą, by nie dawać leworęcznym taryfy ulgowej, a już w żadnym wypadku nie wyręczać ich w rysowaniu i pisaniu.

Aleksandra Barcikowska
Przyjaciółka
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 19, 2006, 10:43:16 pm »
Leworęczni, czyli mańkuty

Kilka słów o leworęczności
-Monika Nawrocka - Matera
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline kinga34

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 548
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 22, 2006, 10:06:44 am »
HIP HIP HUURAA!!!! Niech żyją leworęczni!!!
A tak na marginesie, to leworęczni z tego co zaobserwowałam to bardzo wrażliwi ludzie...m.innymi moja Daria jest leworęczna!
Kiedyś gdy była mała moja teściowa i mama na siłę przekładały jej łyżeczke z lewej rączki do prawej- dziecko się buntowało i płakało...zakończyło się ostrą wymianą zdań...zakazałam obu paniom takich zabiegów...no i Daria swobodnie mogła kształtować swoją leworęczność, tak jak sama sobie tego życzyła..
To ważne -Nic Na Siłę!!!
Pozdrawiam wszystkich leworęcznych!!!
Kinga-Aga l.19, Daria l.16(Epi!) i Fifi l.8 (wspomnienia

Offline aleksandra1

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 117
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 22, 2006, 09:18:15 pm »
bardzo ciekawy temat.mój syn jest leworęczny ale jakby z przymusu po chorobie gdzie doszło do niedowładu prawej strony,posługuje się lewą ręką,narazie jeszcze nie jest super,ale cały czas ćwiczy.zastanawiam sie tylko czy ta zmiana nie wpłynie negatywnie na jego dalszą naukę,pisanie itp. :( kiepsko jest z pisaniem chociaz panie w przedszkolu mówią,że nie jest żle.trzeba dużo ćwiczyć.czy ktoś z was miał doczynienia z takim przypadkiem?chętnie wysłucham rad co robić jak postępowac :turn-l:
Jedna mała łza nie musi spaść,jeśli możesz coś od siebie dać...

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26338
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 22, 2006, 10:36:34 pm »
Kinga
Dobrze,że świadomość ludzi się zmienia i w tej sprawie :ok:
Nie wiem,czy zreformujesz babcie Darii,ale tak kilka artykułów można im podrzucić  ;)  :D


aleksandra1
Ułatwisz synkowi naukę pisania,kupując mu pióro dla leworęcznych,czy kredki,pisaki.
np:Pióro Stabilo >>>
Tu zerknij:
Leworęczni.pl - wszystko dla leworęcznych

Dodam:
2005-08-16
Leworęczni mają zdolności matematyczne i artystyczne

Osiem procent polskiego społeczeństwa to osoby leworęczne.
Według prof. Marty Bogdanowicz z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, osoby te mają spore zdolności plastyczne i muzyczne. "W prawej półkuli mózgu, dominującej u leworęcznych, znajdują się ośrodki słuchu muzycznego i uzdolnień plastycznych" - tłumaczy.
Z badań Camilli Benbow z amerykańskiego Johns Hopkins University http://www.jhu.edu wynika także, że wśród dzieci o wyjątkowych zdolnościach matematycznych jest znacznie wyższy odsetek osób leworęcznych niż w całej populacji. W sobotę 13 sierpnia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Leworęcznych.

KIEDY LEWA RĘKA DOMINUJE

Przyczyny leworęczności wciąż jeszcze nie są dokładnie poznane. Na ten temat naukowcy wciąż się spierają. Wiadomo tyle, że jest ona przekazywana genetycznie.

Najpopularniejsza teoria naukowa mówi, że u osób leworęcznych dominującą półkulą mózgu jest półkula prawa, która kontroluje lewą stronę ciała człowieka. Jednak nie wszyscy tak sądzą. Według kierownika Kliniki Neurologii w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie, http://www.cskwam.mil.pl prof. Adama Stępnia, "nie wykazano różnic anatomicznych w budowie mózgu między osobami praworęcznymi, a leworęcznymi".

Nie bez powodu jednak naukowcy uważają, że ludzie leworęczni są uzdolnieni matematycznie, muzycznie i plastycznie.

Sławni leworęczni muzycy to m.in. Ludwig van Beethoven, Niccolo Paganini, Robert Schumann, jazzman Wynton Marsalis, Natalie Cole, Jimmy Hendrix, Paul McCartney, Ringo Starr, Bob Dylan, Robert Plant i Sting. Krzysztof Penderecki, prowadząc orkiestrę, trzyma batutę w lewej ręce.

Do słynnych leworęcznych malarzy należą Leonardo da Vinci, Michał Anioł Buonarotti, Rafael Santi, Anton van Dyck, Hans Holbein, Henri de Toulouse-Lautrec i Pablo Picasso. Natomiast wybitni leworęczni uczeni to m.in. Albert Einstein, fizjolog rosyjski Iwan P. Pawłow, filozof niemiecki Friedrich Nietzsche oraz teolog, filozof i muzykolog, laureat Pokojowej Nagrody Nobla Albert Schweitzer.

W historii było też wielu leworęcznych wodzów i polityków, m.in. Aleksander Wielki, Juliusz Cezar, Napoleon Bonaparte, Joanna d′Arc, sir Winston Churchill, Benjamin Franklin, Harry S. Truman, Gerald Ford (który wprowadził wiele usprawnień dla leworęcznych w Białym Domu), Jimmy Carter, Ronald Reagan, George Bush senior i Bill Clinton.

Leworęczni pisarze i poeci to Hans Christian Andersen, Wolfgang Goethe, Heinrich Heine, Mark Twain i Włodzimierz Majakowski. Leworęczni aktorzy - Marilyn Monroe, Charlie Chaplin, Robert de Niro, Robert Redford, Judy Garland, Tom Criuse i Nicole Kidman. Sportowcy - tenisiści Martina Navratilova, John McEnroe i Monika Seles.

Badacze z Uniwersytetu w Toronto udowodnili, że leworęczność jest cechą częściej spotykaną wśród homoseksualistów, niż u osób heteroseksualnych. Z kolei naukowcy ze Szpitala Charing Cross w Londynie, po przebadaniu ponad 500 osób transseksualnych odkryli, że większość z tych osób była lewo- albo oburęczna.

PRZESTAWIANIE JEST SZKODLIWE

Wielu rodziców próbuje "przestawiać" swoje leworęczne dzieci na praworęczność uważając, że posługiwanie się lewą ręką jest patologiczne. To błąd - alarmuje psycholog, prof. Marta Bogdanowicz z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, http://psychologia.univ.gda.pl badająca zjawisko leworęczności od 40 lat.

"Rodzicami dzieci leworęcznych często rządzi specyficzny mechanizm psychologiczny: obawa przed innością. To dlatego starają się na siłę +przestawiać+ swoje dzieci na praworęczność" - mówi Bogdanowicz.

"W latach 60., kiedy rozpoczynałam pracę z leworęcznymi, w Polsce - podobnie zresztą jak w wielu innych krajach europejskich - nagminnie nakłaniano dzieci leworęczne do posługiwania się ręką prawą" - wspomina Bogdanowicz.

Zmuszano je do pisania prawą ręką, do trzymania w prawej ręce sztućców. "Nierzadko takim dzieciom w trakcie jedzenia przywiązywano na przykład lewą rękę do ciała lub do krzesła, bandażowano ją, zakładano rękawiczkę. Raz nawet zetknęłam się z przypadkiem założenia dziecku gipsu na lewą rękę" - opowiada psycholog.

"Osób leworęcznych nie wolno jednak na siłę przestawiać na praworęczność, gdyż będą one reagowały nerwicowo" - podkreśla. Ręka prawa jest u nich naturalnie słabsza. Dzieci, zmuszone do korzystania z niej jako dominującej, będą miały problemy w szkole na przykład dlatego, że będą pisać niekształtnie, wolno, nie nadążając za klasą.

"Dziś z tolerancją dla leworęczności jest już lepiej niż w latach 60." - ocenia Bogdanowicz. Jak zaznacza, wielu przedstawicieli starszego pokolenia wciąż jednak uważa leworęczność za coś nieprawidłowego, wymagającego "naprawy". "Na prośbę rodziców muszę czasami wystawiać zaświadczenia na piśmie dla babci, że wnuk naprawdę jest leworęczny" - mówi.

Bogdanowicz ubolewa, że w Polsce sprzedawanych jest mało produktów stworzonych z myślą o leworęcznych. "Klamki i przyciski w urządzeniach montowane są u nas tak, aby łatwiej było do nich sięgnąć prawą, nie lewą ręką" - mówi. Dla leworęcznych w zasadzie są tylko nożyczki, temperówki i długopisy. Tymczasem np. w Londynie istnieją już dla nich specjalne sklepy.

PAP - Nauka w Polsce, Joanna Poros
16 sierpnia 2005


Cytuj
Dla leworęcznych w zasadzie są tylko nożyczki, temperówki i długopisy. Tymczasem np. w Londynie istnieją już dla nich specjalne sklepy.

Jak widać coś się zmieniło  i u nas :ok:
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26338
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 14, 2007, 08:33:11 am »
Niezręczni leworęczni?
Uchodzą za największą mniejszość. Czy dobór naturalny nie wyeliminuje ich w końcu jako gorzej przystosowanych do życia?

Więcej >>>>>

oraz
Program usprawniania ręki dominującej
Lewa też potrafi >>>>>
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Offline Kartezjusz

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 450
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 16, 2007, 08:53:26 am »
Gdzie tam!.Leworęczni są the best:-)

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 19, 2007, 08:45:07 pm »
Leworęczni mają zdolności matematyczne artystyczne.

Osiem procent polskiego społeczeństwa to osoby leworęczne. Według prof. Marty Bogdanowicz z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, osoby te mają spore zdolności plastyczne i muzyczne. "W prawej półkuli mózgu, dominującej u leworęcznych, znajdują się ośrodki słuchu muzycznego i uzdolnień plastycznych" - tłumaczy.

Z badań Camilli Benbow z amerykańskiego Johns Hopkins University http://www.jhu.edu wynika także, że wśród dzieci o wyjątkowych zdolnościach matematycznych jest znacznie wyższy odsetek osób leworęcznych niż w całej populacji.

W sobotę 13 sierpnia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Leworęcznych.

KIEDY LEWA RĘKA DOMINUJE

Przyczyny leworęczności wciąż jeszcze nie są dokładnie poznane. Na ten temat naukowcy wciąż się spierają. Wiadomo tyle, że jest ona przekazywana genetycznie.

Najpopularniejsza teoria naukowa mówi, że u osób leworęcznych dominującą półkulą mózgu jest półkula prawa, która kontroluje lewą stronę ciała człowieka. Jednak nie wszyscy tak sądzą. Według kierownika Kliniki Neurologii w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie, http://www.cskwam.mil.pl prof. Adama Stępnia, "nie wykazano różnic anatomicznych w budowie mózgu między osobami praworęcznymi, a leworęcznymi".

Nie bez powodu jednak naukowcy uważają, że ludzie leworęczni są uzdolnieni matematycznie, muzycznie i plastycznie.

Sławni leworęczni muzycy to m.in. Ludwig van Beethoven, Niccolo Paganini, Robert Schumann, jazzman Wynton Marsalis, Natalie Cole, Jimmy Hendrix, Paul McCartney, Ringo Starr, Bob Dylan, Robert Plant i Sting. Krzysztof Penderecki, prowadząc orkiestrę, trzyma batutę w lewej ręce.

Do słynnych leworęcznych malarzy należą Leonardo da Vinci, Michał Anioł Buonarotti, Rafael Santi, Anton van Dyck, Hans Holbein, Henri de Toulouse-Lautrec i Pablo Picasso. Natomiast wybitni leworęczni uczeni to m.in. Albert Einstein, fizjolog rosyjski Iwan P. Pawłow, filozof niemiecki Friedrich Nietzsche oraz teolog, filozof i muzykolog, laureat Pokojowej Nagrody Nobla Albert Schweitzer.

W historii było też wielu leworęcznych wodzów i polityków, m.in. Aleksander Wielki, Juliusz Cezar, Napoleon Bonaparte, Joanna d′Arc, sir Winston Churchill, Benjamin Franklin, Harry S. Truman, Gerald Ford (który wprowadził wiele usprawnień dla leworęcznych w Białym Domu), Jimmy Carter, Ronald Reagan, George Bush senior i Bill Clinton.

Leworęczni pisarze i poeci to Hans Christian Andersen, Wolfgang Goethe, Heinrich Heine, Mark Twain i Włodzimierz Majakowski. Leworęczni aktorzy - Marilyn Monroe, Charlie Chaplin, Robert de Niro, Robert Redford, Judy Garland, Tom Criuse i Nicole Kidman. Sportowcy - tenisiści Martina Navratilova, John McEnroe i Monika Seles.

Badacze z Uniwersytetu w Toronto udowodnili, że leworęczność jest cechą częściej spotykaną wśród homoseksualistów, niż u osób heteroseksualnych. Z kolei naukowcy ze Szpitala Charing Cross w Londynie, po przebadaniu ponad 500 osób transseksualnych odkryli, że większość z tych osób była lewo- albo oburęczna.

PRZESTAWIANIE JEST SZKODLIWE

Wielu rodziców próbuje "przestawiać" swoje leworęczne dzieci na praworęczność uważając, że posługiwanie się lewą ręką jest patologiczne. To błąd - alarmuje psycholog, prof. Marta Bogdanowicz z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, http://psychologia.univ.gda.pl badająca zjawisko leworęczności od 40 lat.

"Rodzicami dzieci leworęcznych często rządzi specyficzny mechanizm psychologiczny: obawa przed innością. To dlatego starają się na siłę +przestawiać+ swoje dzieci na praworęczność" - mówi Bogdanowicz.

"W latach 60., kiedy rozpoczynałam pracę z leworęcznymi, w Polsce - podobnie zresztą jak w wielu innych krajach europejskich - nagminnie nakłaniano dzieci leworęczne do posługiwania się ręką prawą" - wspomina Bogdanowicz.

Zmuszano je do pisania prawą ręką, do trzymania w prawej ręce sztućców. "Nierzadko takim dzieciom w trakcie jedzenia przywiązywano na przykład lewą rękę do ciała lub do krzesła, bandażowano ją, zakładano rękawiczkę. Raz nawet zetknęłam się z przypadkiem założenia dziecku gipsu na lewą rękę" - opowiada psycholog.

"Osób leworęcznych nie wolno jednak na siłę przestawiać na praworęczność, gdyż będą one reagowały nerwicowo" - podkreśla. Ręka prawa jest u nich naturalnie słabsza. Dzieci, zmuszone do korzystania z niej jako dominującej, będą miały problemy w szkole na przykład dlatego, że będą pisać niekształtnie, wolno, nie nadążając za klasą.

"Dziś z tolerancją dla leworęczności jest już lepiej niż w latach 60." - ocenia Bogdanowicz. Jak zaznacza, wielu przedstawicieli starszego pokolenia wciąż jednak uważa leworęczność za coś nieprawidłowego, wymagającego "naprawy". "Na prośbę rodziców muszę czasami wystawiać zaświadczenia na piśmie dla babci, że wnuk naprawdę jest leworęczny" - mówi.

Bogdanowicz ubolewa, że w Polsce sprzedawanych jest mało produktów stworzonych z myślą o leworęcznych. "Klamki i przyciski w urządzeniach montowane są u nas tak, aby łatwiej było do nich sięgnąć prawą, nie lewą ręką" - mówi. Dla leworęcznych w zasadzie są tylko nożyczki, temperówki i długopisy. Tymczasem np. w Londynie istnieją już dla nich specjalne sklepy.

PAP - Nauka w Polsce, Joanna Poros

16 sierpnia 2005

Offline Kartezjusz

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 450
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 26, 2007, 07:50:52 am »
Ja jestem leworęczny.Mimo prooblemów ze zdrowiem w dzieciństwie odnoszę sukcesy w konkursach matematycznych

Offline ilonadora

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 8423
    • http://wwwmojedzieciaki.blox.pl/html
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 01, 2007, 12:56:30 pm »
Odkryto pierwszy gen leworęczności



Naukowcy z Uniwersytetu w Oksfordzie odkryli pierwszy gen, który zwiększa prawdopodobieństwo leworęczności. Zespół uznaje także, że ten sam gen nieznacznie zwiększa ryzyko schizofrenii, choroby uznawanej za skutek nietypowej organizacji mózgu.

LRRTM1 odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu procesem, które obszary mózgu staną się odpowiedzialne za poszczególne funkcje, takie jak mowa czy emocje (Molecular Psychiatry).

U ludzi praworęcznych funkcje językowe realizuje lewa półkula, a emocjonalne prawa. U osób leworęcznych często bywa na odwrót. Anglicy uważają, że jest to skutek działania genu LRRTM1.

Dr Clyde Francks z oksfordzkiego Wellcome Trust Centre for Human Genetics uważa, że badania jego zespołu ułatwią zrozumienie rozwoju asymetrii funkcjonalnej mózgu.

Asymetria to fundamentalna cecha ludzkiego mózgu, której zakłócenie jest przyczyną wielu chorób psychicznych. Wg Francksa, osoby leworęczne nie powinny być zaniepokojone związkami ręczności z psychozami. Istnieje wiele czynników, które zwiększają indywidualne prawdopodobieństwo wystąpienia schizofrenii, a u przytłaczającej większości leworęcznych problem ten nigdy nie wystąpi. Na razie nie wiadomo, jaką dokładnie rolę spełnia gen LRRTM1.

kopalnia wiedzy
"Być bohaterem przez minutę, godzinę, jest o wiele łatwiej niż znosić trud codzienny w cichym heroizmie."
Ilonadora i czwórka pociech

Offline Joasia80

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 150
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 01, 2007, 09:44:10 pm »
Mój Patryk ma 1,5 roku ale już widzę, że jest leworęczny. Wszystko bierze lewą rączką, trzyma w lewej rączce, zdecydowanie ta rączka jest sprawniejsza. Nie wiem czy to mu sie jeszcze zmieni, wkońcu ma dopiero 1,5 roku, ale na pewno nie zamierzam go przestawiać na prawą. U mnie w rodzinie nikt nie jest leworęczny, on będzie pierwszy  :ok:
Asia- mama Patryka z ZD 2 latka ( ur. 04.02.2006)

Offline Joasia80

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 150
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 10, 2007, 08:51:27 pm »
13 sierpnia Międzynarodowy Dzień Leworęcznych



Wszystkich zainteresowanych artykułami dla osób leworęcznych odsyłam na stronkę www.leworeczni.pl Nie wiedziałam, że dla leworęcznych są nawet długopisy  :turn-l:
Asia- mama Patryka z ZD 2 latka ( ur. 04.02.2006)

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 19, 2007, 11:05:58 am »
Renesans leworęczności

Liczba osób leworęcznych powraca do stanu sprzed spadku datowanego na początek XX wieku. Zespół naukowców z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego twierdzi, że obecnie stanowią one do 11% populacji, podczas gdy wśród ludzi urodzonych w 1900 roku tylko 3% posługiwało się lewą ręką.

Badacze, którym szefował Ian Christopher McManus, postanowili sprawdzić, co leżało u podłoża zaobserwowanej zmienności. W tym celu obejrzeli całą serię filmów nakręconych w latach 1897-1913 przez Sagara Mitchella i Jamesa Kenyona. Anglicy doliczyli się 391 machających ręką osób. Porównali liczbę lewo- i praworęcznych ze współczesną grupą kontrolną: różnoręcznymi osobami uwiecznionymi na zdjęciach wyszukanych za pomocą Google Images.

Około 15% bohaterów starego kina posługiwało się lewą ręką, w porównaniu do 24% osób z Google'a (Current Biology).

Po przeanalizowaniu wcześniejszych studiów dotyczących ręczności okazało się, że ludzie częściej machają lewą ręką, niż nią piszą. Liczba osób leworęcznych spadła pod koniec XIX, a na początku XX wieku. Najmniejszą liczebność tej grupy odnotowano wśród osób urodzonych między 1890 a 1910 rokiem. Ludzie uwiecznieni na pierwszych niemych filmach byli przeważnie starsi, co wyklucza hipotezę o większej śmiertelności leworęcznych.

Najprawdopodobniejsza jest teoria o wpływie czynników społecznych i rewolucji przemysłowej. W szkole leworęczne dzieci zmuszano do pisania i rysowania prawą ręką, a leworęczni robotnicy nie mieli wyboru i nauczyli się obsługiwać maszyny zaprojektowane dla praworęcznych.

McManus utrzymuje, że to przejaw dyskryminacji, o której istnieniu mogą się przekonać wszystkie mniejszości. Niewykluczone, że leworęcznym trudniej było znaleźć partnera, później zawierali związki małżeńskie i w konsekwencji mieli mniej dzieci. Wskutek tego ich geny stanowiły mniejszą część dostępnej puli.

Anna Błońska


źródło: Live Science

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 08, 2007, 02:19:28 pm »
Gen mańkuta

Naukowcy odkryli gen, który może decydować o tym, czy jesteśmy prawo- czy leworęczni.

Około 10 proc. ludzi na świecie jest leworęcznych. Dawniej w szkołach próbowano takie osoby na siłę „przestawiać” na praworęczność.

W świetle najnowszych badań próby tego typu wydają się szczególnie bezsensowne. Posługiwanie się lewą ręką jest bowiem zdeterminowane genetycznie – twierdzą naukowcy z Oxford University na łamach czasopisma „Molecular Psychiatry”.

Ich zdaniem kluczową rolę w tej kwestii odgrywa gen o nazwie LRRTM1. Jest on jednym z genów kontrolujących asymetryczną budowę naszego mózgu – u osób praworęcznych lewa półkula zazwyczaj odpowiada m.in. za posługiwanie się językiem a prawa za emocje.

U osób leworęcznych jest natomiast na odwrót. Za tę „zamianę” najprawdopodobniej odpowiada właśnie gen LRRTM1. Niestety, jak wskazują badania brytyjskich naukowców, ludzie posługujący się lewą ręką są bardziej narażeni na schizofrenię.

Na szczęście ryzyko wystąpienia choroby jest tylko trochę wyższe niż u osób praworęcznych. Z wcześniejszych badań wynika natomiast, że mańkuci mają lepszy refleks w walce wręcz oraz… grach komputerowych.

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 12, 2007, 11:01:46 am »
Strona poświęcona leworęczności:
(podstrona Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Opolu)

http://www.modnopole.pl/dysleksja/lewo.htm

Na stronie:

Cytuj
Sławni leworęczni
Dominacja mózgowa
Lateralizacja i jej modele
Przyczyny leworęczności
Spis literatury
Klub Leworęcznych
Leworęczne dziecko uczy się pisać
Występowanie leworęczności na świecie
Postępowanie z dzieckiem leworęcznym
Leworęczne dziecko uczy się orientacji przestrzennej
Zeszyty ćwiczeń dla leworęcznych dzieci

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 14, 2007, 09:46:04 am »
Dzieci leworęczne

Co to jest lateralizacja ?

Lateralizacja, to postępujący w trakcie rozwoju ruchowego proces, w wyniku którego kształtuje się przewaga jednej strony (ciała) nad drugą.
Lateralizację czynności nazywa się też "asymetrią funkcjonalną". W odniesieniu do parzystych narządów ruchu i organów zmysłowych znajdujących się po prawej i lewej stronie ciała, przejawia się jako preferencja do używania określonej ręki, nogi, oka i ucha.

Wyróżnić można:

lateralizację jednorodną
do której zaliczamy:

- lateralizację prawostronną - przejawia się dominacją prawej ręki, oka i nogi (świadczy o dominacji lewej półkuli mózgu). Występuje najczęściej u osób dorosłych, dlatego przyjmuje się ją za model idealny, do którego zmierza w swoim rozwoju każdy człowiek,

- lateralizację lewostronną - w wykonywaniu czynności dominuje lewa ręka, noga i lewe oko (co świadczy o dominującej roli prawej półkuli mózgu),

-lateralizację skrzyżowaną (niejednorodną) - polega ona na wyraźnej czynnościowej przewadze narządów ruchu i zmysłu, lecz nie po tej samej stronie, a po obu stronach ciała: można więc spotkać dzieci leworęczne, ale prawooczne i prawonożne. Wariantów tego typu lateralizacji jest kilka i jest to lateralizacja ustalona.

-lateralizację nie ustaloną czyli słabą - spotkać ją można gdy nie ma ustalonej dominacji poszczególnych narządów ruchu i zmysłu. Przejawia się oburęcznością, obuocznością i obunożnością


Jak przebiega proces rozwoju lateralizacji w zakresie "ręczności".

Pierwsze obawy dominacji ręki zaobserwować można już u niemowlęcia, począwszy od III kwartału pierwszego roku życia. U wielu dzieci około 4 r. ż przewaga jednej ręki nad drugą staje się wyraźna, a u większości maluchów zaczyna dominować ręka prawa. Zwykle na przełomie wieku przedszkolnego i szkolnego ustala się zwykle lateralizacja czynności ruchowych rąk, która ostatecznego kształtu nabiera w wieku 12- 14 lat.

Są też dzieci u których dojrzewanie w zakresie lateralizacji czynności ruchowych jest zwolnione i nie kończy się w wieku szkolnym.


Moje dziecko jest leworęczne

Kiedy rodzice zauważą, że ich dziecko jest leworęczne, często reagują niepokojem i obawami. Najczęściej wynikają one z niepewności i niewiedzy (jeśli sami są praworęczni, lub byli przestawieni). Można spotkać się także z "dobrymi radami" i naciskami ze strony babć, cioć i dziadków, żeby dziecko przestawiać na prawą rękę.

Leworęczność to nic złego.

Faktycznie w codziennym życiu, gdzie większość ludzi jest praworęcznych, leworęczność czasami może sprawiać problem. U dziecka zaczynającego karierę szkolną wiąże się z pewnymi (łatwymi, ale wymagającymi cierpliwości) zabiegami, które mają na celu nauczyć dziecko prawidłowej postawy przy odrabianiu lekcji, odpowiedniego trzymaniu pióra, zeszytu. Maluch może mieć kłopoty z nauką pisania - tu także potrzebna jest wyrozumiałość i pomoc nauczycieli i rodziców.

Nigdy nie przeuczamy na prawą rękę dzieci:

- zlteralizowanych lewostronnie
- o wczesnej i silnej dominacji lewej ręki
- lewoocznych - dąży się do jednorodnej (po tej samej stronie ciała) lateralizacji oka i ręki
- upośledzonych umysłowo
- o małej sprawności ręki prawej
- akceptujących swoją leworęczność
- jąkających się


Czy szukać pomocy specjalisty gdy dziecko jest leworęczne ?

Jeśli dziecko jest leworęczne i nie ma większych problemów w trakcie różnych ruchowych czynności, profilaktyczna wizyta u specjalisty (psycholog, pedagog) nie jest konieczna. Na pewno ważne jest poinformowanie nauczycielki dziecka (jeśli zaczyna ono szkołę lub zerówkę) o tym fakcie. Umożliwi mu to od początku odpowiednią naukę: postawy przy ławce i przy pisaniu, miejsca w ławce itp. Nauczyciel w praktyczny sposób powinien pokazać rodzicom jak dziecko ma siedzieć, jak ustawiać rękę i zeszyt przy pisaniu. Jeśli tego nie potrafi, należy poszukać pomocy u pedagoga szkolnego.
Jeśli natomiast w toku nauki pisania, rysowania pojawią się problemy i trudności wówczas dziecko zostanie najprawdopodobniej skierowane na badania do poradni. Obok różnych rutynowych testów (bad. inteligencji) zostanie poddane prostym próbom pozwalającym określić lateralizację także w zakresie czynności oka, nogi. Być może efektem tego będzie zalecenie aby maluch uczęszczał na ćwiczenia rekompensacyjne w szkole i w odpowiedni sposób ćwiczył w domu.

Podstawowe zalecenia dla dzieci leworęcznych dotyczące nauki pisania w szkole:

- dziecko leworęczne powinno w ławce zajmować miejsce na lewo od kolegi,
- do pisania musi mieć pióro przeznaczone dla ludzi leworęcznych,
- pisanie powinno rozpoczynać od przyjęcia prawidłowej pozycji ciała i oparcia obu stóp o podłogę,
- dziecko ma prawidłowo uchwycić ołówek czy pióro - ołówek ma być trzymany w trzech palcach lewej ręki, a jego koniec skierowany w kierunku ramienia (nigdy inaczej).
- gdy ćwiczenia wykonywane są w liniaturze zeszytu place powinny znajdować się pod linijką tak, aby dziecko nie zasłaniało dłonią tekstu. Kartka (zeszyt) mają być ułożone zwierciadlanie jak u praworęcznych, ukośnie - tzn. lewy górny róg skierowany ku górze, a prawy dolny ku dołowi.
- pracę pisemną powinny zazwyczaj poprzedzać ćwiczenia w pozycji stojącej - dziecko kreśli wtedy w powietrzu, na tablicy lub na dużej kartce papieru zawieszonej na ścianie, różne spirale, kreski, koła, ósemki - dużymi zamaszystymi ruchami. Podczas tego rodzaju ćwiczeń lewa ręka ma trzymać prawidłowo przyrząd do pisania - utrwala wtedy prawidłowy nawyk ruchowy. Ważną rolą tego rodzaju ćwiczeń jest rozluźnianie napięcia mięśniowego.
- dzieci które maja trudności z odpowiednim trzymaniem pióra warto zaopatrzyć w specjalna nakładkę na ołówek, czy pióro.
- ćwiczenia graficzne powinny być skonstruowane interesująco, przy wykorzystaniu różnych technik rysunkowych: ołówka, farb, węgla, pasteli itp.


Trudności dziecka leworęcznego

Podczas pierwszych lat nauki dzieci leworęczne często napotykają na swojej drodze szereg trudności, które mogą, ale nie muszą stać się przyczyną różnych niepowodzeń szkolnych. Jeśli dziecko jest wspierane przez bliskich, ma oparcie i znajdzie pomoc, ma szansę pokonać wszystkie przeciwności.

Wiele problemów dzieci leworęcznych, spowodowanych jest samym faktem pisania lewą ręką - nasze pismo dostosowane jest do wymagań osób praworęcznych - zawsze trzeba pisać od lewej do prawej. A kierunkiem naturalnym dla dzieci leworęcznych jest od prawej ku lewej. Dlatego podczas nauki pisania preferencja ta, stale daje o sobie znać: dzieci bardzo często, rysują szlaczki od strony prawej ku lewej i piszą tak wyrazy (szczególnie przy literach drukowanych), kreślą tak figury geometryczne. Mogą tez w ten sposób odczytywać wyrazy, np.: "do" jako "od" i cyfry, np. 21 zamiast 12 - to znowu może w przyszłości powodować trudności w liczeniu. Posługują się tez pismem zwierciadlanym (wyglądającym jak lustrzane odbicie).

Inne trudności dzieci leworęcznych:
- w nauce czytania
- błędy takie jak: statyczne odwracanie liter (p-b, d-b)
- wolne tempo pisania, pozostawanie w tyle za innymi dziećmi
- niski poziom graficzny pisma
- problemy emocjonalne (rozczarowanie, zniechęcenia, żal, smutek) - są jakby konsekwencją niepowodzeń dziecka na polu naukowym

Bardzo ważne jest stworzenie odpowiedniej atmosfery wokół dziecka leworęcznego. Atmosfery akceptacji i zrozumienia ewentualnych trudności. Przed rodzicami leży także trudne zadanie zmotywowania dziecka do dodatkowej pracy - na ćwiczeniach rekompensacyjnych, czy dodatkowych w domu. Tylko wtedy niechęć dziecka do wszelkich zajęć graficznych może zostać przełamana.

Agnieszka Musiał

Bibliografia:
1. Marta Bogdanowicz "Leworęczność u dzieci", WsziP, Warszawa 1992.

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 15, 2007, 01:09:12 pm »
Leworęczność. Jak wychować leworęczne dziecko w świecie praworęcznych
Healey Jane M.


http://www.gwp.pl/product/269.html



Przekład: Liliana Okupniak

oprawa miękka, format A5, 160 stron
Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

"Leworęczność" jest pierwszym poradnikiem omawiającym wszystkie problemy – biologiczne, fizjologiczne, psychologiczne oraz praktyczne – związane z leworęcznością. Stanowi niezbędną pomoc dla rodziców, nauczycieli i psychologów.

Autorka przedstawia zarówno historię, jak i mity narosłe wokół tej odmienności i radzi jak:
a) rozpoznać leworęczność u dziecka,
b) sprawić, by dom i szkoła stały się dla leworęcznego dziecka przyjazne,
c) udzielać dziecku wskazówek i wspierać je,
d) znajdować zalety bycia leworęcznym,
e) pomóc swemu dziecku w opanowaniu podstawowych umiejętności.

W książce znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, studia przypadków, a także anegdoty z życia znanych ludzi leworęcznych.

Jest to doskonały poradnik wychowania szczęśliwego i zdrowego dziecka leworęcznego.

"Wierzę, że udało mi się rzucić światło na zagadnienie, które każdego dnia wpływa na życie milionów dzieci i dorosłych, a dzięki temu zapoczątkować stopniowy proces burzenia przeszkód, jakie często utrudniają nam wzajemne zrozumienie. Tylko poprzez zrozumienie i wspieranie naszych dzieci możemy im pomóc rozwijać się i rozkwitać."
Jane M. Healey


Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 01, 2008, 12:42:35 pm »
Prawa ręka, lewe oko, czyli co z tą lateralnością

Twoja pociecha przestawia literki, nie radzi sobie z czytaniem, nie lubi lekcji WF-u? Możesz jej pomóc, jeśli zrozumiesz, gdzie tkwi problem. Kluczem do zrozumienia lateralności jest poznanie budowy mózgu oraz zasady, według której on funkcjonuje.

 Kluczem do zrozumienia lateralności jest poznanie budowy mózgu oraz zasady, według której on funkcjonuje. Taka mała powtórka z lekcji biologii. Mózg człowieka tworzą dwie półkule. Dzięki prawej m.in. rozumiemy czytany tekst, potrafimy zapamiętywać, oceniać i szukać podobieństw, rozpoznajemy kształty i kolory. Lewa zaś umożliwia odczytanie liter i cyfr, pomaga również w mówieniu i analizowaniu. Współpraca obu półkul jest więc niezbędna do uczenia się. Te dwie części mózgu powiązane są też ściśle ze stronami naszego ciała. Półkula lewa zawiaduje prawą stroną (ręką, nogą, okiem, uchem), a prawa – lewą. I właśnie w tej współpracy leży sedno lateralności.

Psychologowie nie mają wątpliwości: czasem za problemy uczenia się jest odpowiedzialna zaburzona lateralność, czyli brak zdolności do współpracy prawej półkuli mózgowej z lewą oraz powiązanymi z nimi stronami ciała. Oznacza to, że w sytuacjach stresowych, np. gdy uczeń odpowiada przy tablicy, jedna półkula mózgu dominuje nad drugą i ją blokuje. Wtedy dziecko nie potrafi np. opowiedzieć o tekście, który na pewno zna.
Może być i tak, że jedna z dominujących części ciała (czyli ta, której maluch odruchowo używa, np. zawsze pisze tą samą ręką) znajduje się po tej samej stronie, co dominująca półkula. Kontakt między nimi jest więc zablokowany i dziecko nie jest w stanie opowiedzieć, co wydarzyło się w szkole, czy też bardzo długo odrabia lekcje w domu.

 Jeśli więc rodzice zauważą, że ich pociecha nie radzi sobie z nauką, powinni zwrócić się do psychologa - kinezjologa, by sprawdził tzw. profil dominacji, czyli określił, która część ciała i która półkula są dominujące. To pozwoli dostosować wymagania wobec ucznia do jego możliwości i dobrać odpowiednie ćwiczenia terapeutyczne.


Obserwuj dziecko

Szybko się zorientujesz, jakiego wyboru jednego z dwóch narządów ruchu i zmysłu dokonuje twoja pociecha. Wystarczy zaobserwować:
* którą nogą kopie piłkę; na której nodze stoi w zabawie „bocian”; którą nogą wchodzi na pierwszy schodek
* którym okiem zagląda przez wizjer
* które ucho przykłada do słuchawki lub zegarka, by sprawdzić, czy chodzi
* którą ręką je, kroi, rysuje, rzuca piłkę.


NAJWAŻNIEJSZE PROFILE DOMINACJI

Jest ich 32. Ale my powiemy o tych, które powodują największe kłopoty dziecka w szkole.


PROFILE MIESZANE – tylko część dominujących narządów jest po tej samej stronie, co dominująca półkula. Na przykład:

* Półkula mózgowa i ręka po tej samej stronie. U tych dzieci najczęściej pojawia się problem z komunikacją. Nie potrafią wyrazić swoich uczuć czy zdania. W przedszkolu trudno im zżyć się z grupą. W szkole stresem jest odpowiadanie na pytanie nauczyciela; lepiej radzą sobie z pisemnym sprawdzianem.

* Półkula i ucho po tej samej stronie. Jeśli są to lewa półkula i lewe ucho, dziecko może mieć problemy z zapamiętywaniem tekstu, pisaniem i matematyką. Jeżeli zaś są to prawe ucho i prawa półkula, trudności będą sprawiały mu pisanie i czytanie. Może przestawiać literki, pisać ich lustrzane odbicie, np. „b” zamiast „d”. Nie polubi muzyki i nie będzie umiało powtórzyć usłyszanego dźwięku.

* Półkula, oko i ucho po tej samej stronie. Dziecko nie radzi sobie z tradycyjnymi metodami nauki. Najlepiej przyswaja materiał podczas ruchu. Dlatego na zajęciach w szkole i podczas odrabiania lekcji w domu musi się ruszać, zająć czymś ręce, chociażby stukać palcem.

*Półkula i noga po tej samej stronie. Malec ma problem z ruchem, jest niezdarny, w przedszkolu nie lubi rytmiki, w szkole – WF-u. Podczas zajęć fizycznych czuje się niepewnie. Z kolei brak ruchu powoduje, że często cierpi na nadwagę i z tego powodu ma kompleksy.

* Półkula i oko po tej samej stronie. Gdy lewa półkula i lewe oko są dominujące, dziecko ma zazwyczaj trudności z czytaniem, zarówno cichym, jak i głośnym. Dzieje się tak, bo lewe oko skanuje tekst od prawej strony do lewej, gdy tymczasem tekst w języku polskim czyta się odwrotnie: od lewej do prawej. Gdy zaś dominują prawa półkula i prawe oko, dziecko nie umie łączyć liter w słowa, a potem słów w zdania. Konsekwencją są problemy z czytaniem, jąkanie się. Na lekcji, żeby się skupić, musi zamknąć oczy.


PROFIL ZABLOKOWANY – uczeń ma wszystkie dominujące narządy po tej samej stronie ciała, co dominująca półkula. Ma więc trudności i z czytaniem, i z pisaniem, i z wyrażaniem myśli. Nie potrafi opowiadać. Do nauki potrzebuje absolutnej ciszy, a nawet samotności.


CO MAMA I TATA ZROBIĆ POWINNI

Gdy psycholog określi profil dominacji i powie, że dziecko ma zaburzoną lateralność, powinno się szybko rozpocząć odpowiednią terapię. Jednym z jej elementów są specjalne zalecenia dla rodziców takich dzieci:

POROZMAWIAJ ZE SZKOLNYM WYCHOWAWCĄ
Poinformuj go, co dzieje się z dzieckiem, i poproś o znalezienie dla niego odpowiedniego miejsca w klasie. Uczeń, który musi często wstawać z ławki i spacerować, aby zrozumieć lekcję, powinien siedzieć w ostatniej ławce (w ten sposób nie będzie rozpraszał innych dzieci), w pierwszej zaś uczeń, który nie może się skupić. Leworęczne dziecko niech zajmie miejsce z lewej strony ławki, aby z kolegą obok nie przeszkadzali sobie w pisaniu. Z nauczycielem możesz uzgodnić też formę sprawdzenia jego wiadomości: zamiast odpowiedzi w ławce czy przy tablicy niech napisze kartkówkę lub sprawdzian.

POMAGAJ W ODRABIANIU LEKCJI
Jeśli twoja pociecha łatwiej uczy się, słuchając tekstu, nagrywaj zadania i czytanki, aby mogła je usłyszeć. A jeżeli szybciej wchodzi jej do głowy to, co zobaczy, wspólnie oglądajcie filmy edukacyjne oraz bogato ilustrowane albumy i encyklopedie. Kiedy zauważysz, że dziecku łatwiej jest się skupić, przebierając palcami, podsuń mu kartkę i kredki: niech ucząc się, maluje kwiatki, rysuje kratki, płotki czy szlaczki. A do szkoły zapakuj mu plastelinę, którą będzie mógł bez końca formować i dzięki temu będzie miał wciąż zajęte ręce.

ZACHĘCAJ DO RUCHU
Pozwala on tworzyć i utrwalać nowe połączenia nerwowe. Dla dzieci najlepsze jest skakanie na skakance, wspinaczka na drabinkach, chodzenie po krawężnikach. Jeśli nawet na początku nie będzie im to wychodziło, wspieraj i pomagaj. Dobre rezultaty przynosi huśtanie się na huśtawce i w hamaku. Możesz też zapisać pociechę na zajęcia sztuk walki, np. aikido, karate.

PROPONUJ WSPÓLNE ZABAWY
Szczególnie takie, które uczą rozpoznawać różne części własnego ciała i uaktywniają obie półkule mózgowe. Należą do nich: układanki, puzzle, lepienie z plasteliny, wycinanie nożyczkami, nawlekanie makaronu lub korali na nitkę, zbieranie lewą i prawą ręką grochu.

NIE ZANIEDBUJ ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH
Tylko systematyczna praca pod okiem psychologa- kinezjologa może przynieść pożądane efekty. Pamiętaj też o ćwiczeniach, które twój syn czy córka powinni wykonywać w domu.

NIE WYMIERZAJ KARY za złe oceny, bo one nie są w tym wypadku wynikiem złej woli dziecka. Ono na pewno też się tym martwi. Raczej zachęcaj, dodawaj otuchy.

NIE ZMUSZAJ do jeżdżenia na rowerze, jeżeli sześciolatek, mimo uczenia się, tego nie potrafi; do pływania w basenie, gdy maluch boi się wody; do siedzenia przy biurku, gdy podczas nauki woli spacerować; do uprawiania sportu i chodzenia na WF, jeżeli podczas tych zajęć pociecha czuje się niepewnie.


Rodzice radzą rodzicom

Alina Głowacka,
mama 6-letniej Izy
Trzeba korzystać z pomocy terapeuty lub psychologa. Jedynie specjalista może określić, jakie ćwiczenia należy wykonywać i w jaki sposób. Sama się o tym przekonałam. Moja Izunia w przedszkolu była nieśmiała, stroniła od grupy, nie umiała rozmawiać z dziećmi. Zwróciłam też uwagę, że cała jej prawa strona ciała była szczuplejsza od lewej. Szczególnie było to widać, gdy porówywałam jej rączki i nóżki. To mnie skłoniło do szukania pomocy. Psycholog zalecił ćwiczenia fizyczne: np. skłony, czołganie się, skoki, naprzemienne wystukiwanie rytmu nogami lub rękami. Po pół roku zajęć z terapeutą nastąpiła ogromna poprawa; córka jest o wiele sprawniejsza fizycznie, odważniejsza, nabrała pewności siebie. Byłam bardzo zdziwiona, że ćwiczenia fizyczne potrafią wpłynąć również na jej emocje. Teraz uczy się pisać; niestety, odwraca litery (zamiast „b” pisze „d”). Nadal musimy ćwiczyć – nauka poprawnego pisania wymaga o wiele dłuższej terapii niż pół roku. Na szczęście już są efekty.

Ilona Chałubińska,
mama 12-letniego Janka
Nie należy zbyt pochopnie oskarżać dziecka, że źle się uczy, bo jest leniwe. Raczej trzeba zbadać, jaka jest tego przyczyna. Janek do niedawna w szkole radził sobie świetnie. I zupełnie nagle pojawiły się problemy. Nie potrafił powtórzyć tego, czego się nauczył, zaczął robić błędy ortograficzne. Postanowiłam nie lekceważyć tych objawów. Okazało się, że syn przez kilka lat był z matematyki najlepszy w klasie. To go mobilizowało do coraz większego wysiłku, a lewa półkula jego mózgu pracowała na pełnych obrotach, prawej zaś niemal nie używał. Zaczęliśmy więc odpowiednią terapię, która miała ją uaktywnić. Właśnie minął rok, w tej chwili jest znacznie lepiej.


ĆWICZENIA NA DWIE RĘCE
Można je wykonywać w każdej wolnej chwili: im częściej, tym lepiej. Ważne tylko, by dziecko się przy tym nie nudziło. Zajęcia powinny być więc bardzo urozmaicone.

LENIWA ÓSEMKA
Malec kreśli znak nieskończoności najpierw lewą, potem prawą ręką (i tak na zmianę). Następnie obie ręce trzymają kredkę i razem kreślą ten znak. Dziecko zaczyna rysować od środka i kieruje kredkę w lewo do góry, potem na dół do środka i na przecięciu linii znów do góry. Ćwiczenie powtarzajcie codziennie. Raz w tym celu przygotuj kartkę czy karton i kredki, innym razem powieś na ścianie arkusz papieru i daj malcowi flamaster. Ćwiczenie możecie wykonywać także na spacerze, kreśląc ósemkę palcami w powietrzu, a nawet na plaży, rysując ją patykiem na piasku.

LUSTRZANE ODBICIE (Rysowanie oburącz)
Polega na rysowaniu przedmiotów, których lewa część jest taka sama jak prawa. Raz niech to będzie choinka, innym razem serce. By szkrabowi ułatwić zadanie, przez środek kartki poprowadź pionową kreskę (wyznaczysz oś rysunku). Z lewej strony lewa ręka dziecka powinna kreślić jedną połowę obrazka, a z prawej – druga – jego lustrzane odbicie.



NASZ EKSPERT RADZI

Joanna Korczak- -Grochowska
psycholog-kinezjolog i terapeuta integracji sensorycznej,Centrum Edukacji i Twórczego Rozwoju SENS

Wielu rodzicom problem lateralności kojarzy się z leworęcznością. Nic bardziej mylnego. Dzieci z dominującą lewą ręką mogą nie mieć problemów w koordynacji lewej i prawej półkuli. I wtedy należy uznać to za normę. Warto jednak sprawdzić u pociechy profil dominacji. Jeśli okaże się, że jest on zablokowany lub mieszany, wtedy należy rozpocząć ćwiczenia, które zmuszą do współpracy obie części mózgu. Zachęcajmy malca do zbierania kolorowych przedmiotów rozsypanych na podłodze, mówiąc: „Teraz lewa ręka, teraz prawa”, albo bawmy się z nim w łapki.


źródło: Claudia

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26338
Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 09, 2008, 10:50:43 am »
Czy to tylko leworęczność?
 
Autor: Beata Prasałek
Konsultacja: Wojciech Brejnak, psycholog

Jeśli dziecko pisze lewą ręką, ale piłkę kopie prawą nogą, może mieć problemy z nauką.

Natura tak ukształtowała większość z nas, że dużo sprawniej, częściej i chętniej posługujemy się prawą ręką, nogą, okiem, uchem. Stąd przekonanie, że prawa strona jest lepsza od lewej i nawet o nieudaczniku zwykło się mówić, że „ma dwie lewe ręce".

http://www.dlarodzinki.pl/artykul/czytaj/czy-to-tylko-leworecznosc,102/
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26338
Odp: Gdy lewa potrafi więcej
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 15, 2009, 10:24:01 pm »
Leworęczne dziecko

Kiedy maluch wybiera lewą rękę, rodzice często za wszelką cenę chcą skłonić do posługiwania się prawą. Tymczasem leworęczne dziecko może równie dobrze się rozwijać, co jego praworęczni koledzy, pod warunkiem jednak, że ciągłym strofowaniem nie wpędzimy go w kompleksy.

Cały artykuł
http://kobieta.wp.pl/kat,110608,title,Leworeczne-dziecko,wid,11398087,wiadomosc.html






Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

 

(c) 2003-2017 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach