Jak już jesteśmy przy "czuciu" - zebrałam
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ PERCEPCJI CZUCIOWEJ Stymulacja czucia powierzchniowego " delikatna stymulacja receptorów skórnych
-strumień ciepłego i zimnego powietrza o zróżnicowanym natężeniu
-pióra, puchy, ciepłe i zwiewne tkaniny, wachlarz, liście, trawy
-wklepywanie, posypywanie talkiem, pudrem, mąką
-malowanie farbami po ciele
-zawijanie w różnorodne materiały
-naświetlanie kolorami
-kompresy z wilgotnych tkanin, ligniny, gazy
Dostarczanie bodźców somatosensorycznych, usprawnianie drobnych ruchów dłoni " dowolne manipulacje, przesypywanie, zgniatanie, modelowanie, pocieranie, polewanie
-kasza manna, kasza jęczmienna drobno mielona, makaron
-styropian, wata , trociny, papier , piłeczki
-glina , masa solna, ciastolina, mokra ziemia
-folie, plusze
-woda, kostki lodu, szkło , mydliny, woda z mąką
-rysowanie palcem po ciele - dermatoleksja
-korale, szary papier, bibuły
-groch, piasek, drobne i duże kamyki, szklane kulki
-mleko, kefir, jogurt
-świeże liście, trawa
-masa lejna, wilgotny piasek, masa z mąki
-galaretka, kisiel, siemie lniane
Stymulacja czucia głębokiego " masaże typu ciężkiego
-ugniatanie, oklepywanie z wykorzystaniem np. wałków, piłek
-masaż wibracyjny całego ciała, dłoni, stóp
-zawijanie w ciężkie i ciepłe materiały, np. koc elektryczny
-rytmiczne oklepywanie całego ciała
PROPOZYCJE SYMULACJI UKŁADU LIMBICZNEGO Zapach -podczas zajęć stosujemy zróżnicowane aromaty: cytrynowy lub z innych kwaśnych owoców mają działanie pobudzające; różany i lawendowy uspokajają, wzmacniają koncentrację
-aromaty emitujemy np. poprzez domek zapachowy lub dodajemy do olejków wykorzystywanych do stymulacji somatycznej, stosujemy także kadzidła
-możemy również korzystać z prawdziwych owoców i innych pokarmów, które będą oddziaływać na cały układ limbiczny i inne percepcje np. dodajemy określony zapach do kąpieli lub zabaw w wodzie, możemy stosować pachnące farby i flamastry
Smak -w trakcie zajęć częstujemy osobę kawałkami czekolady, kremem orzechowym lub miodem, miętowymi pastylkami itp.
-podajemy kwaśne cytryny posypane cukrem, inne owoce cytrusowe
-możemy manipulować i smakowac w kisielu, soli, cukrze, budyniu
PROPOZYCJE STYMULACJI UKŁADU PRZEDSIONKOWEGO -wywołujemy zmianę pozycji w przestrzeni poprzez delikatne kołysanie i obracanie
-możemy wyko0rzystywać do tych ćwiczeń hamak, podwieszoną płaszczyznę, beczki, misy, duże piłki, wałki
-ćwiczenia te odbywają się w różnych kierunkach i pozycjach ciała. Uważamy , aby podczas takich zajęć nie doszło do przestymulowania i nadmiernego pobudzania
-podskoki, możemy pobudzać na batucie lub trampolinie
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ ZMYSŁÓW PRIOPROCEPCJI I KINESTEZJI -teatrzyk paluszkowy, taniec rękami
-zawijanie w folie
-naśladowanie ruchów zwierząt, ćwiczenia jogi, np. otrzęsanie kończyn i całego ciała, rozciąganie
-pudła , kartony, kulanie, czołganie
-wybrane elementy Denisona - leniwe ósemki, pozycja Denisona, pozycja Cooka
-ćwiczenia oddechowe (rytmiczność oddechowa, wydłużanie fazy wydechu)
-słuchanie bicia serca
-przepychanie worka, podnoszenie piłek, chodzenie po kłujących matach, zamykanie w "grocie"
-różnorodne tory przeszkód, przechodzenie przez tunel, chodzenie po wyznaczonych szlakach, zmiana pozycji na urządzeniach (schodzenie, wchodzenie, itp.)
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA PERCEPCJI WZROKOWEJ -podążanie wzrokiem za poruszającym się przedmiotem
-przecinanie wzrokiem osi ciała
-dominacja oka
-odnajdywanie odpowiednich otworów- układanka (nie musi włożyć)
-uzupełnianie płyty figurami geometrycznymi, koordynacja wzrok-ruch
-rozpoznawanie kształtów według wielkości
-układanie puzzli
-łączenie kolorowych klocków z kolorowymi krążkami
-reakcja na gesty, np. pokaż dziecku , żeby przyszło do ciebie
-spontanicznie próby bazgrania, koordynacja wzrok-ruch
-przerysowywanie linii i kształtów - koordynacja wzrok-ruch (linie, koło, kwadrat, trójkąt, romb)
-kolorowanie obrazków
-obrysowywanie figur
-dopasowywanie liter
-przepisywanie liter
zainteresowanie dziecka obrazkami , np. w zeszycie
Funkcje wzrokowe
-zauważyć bodziec
-zatrzymać na nim wzrok
-sięgnąć po przedmiot ręką
-manipulować nim pod kontrolą wzroku
Usprawnianie funkcjonowania wzrokowego - rozpoznawanie twarzy osoby dorosłej w odległości 20 cm od twarzy dziecka (makijaż, chusteczka na głowie w pasy , czy inne wzory pomocne w zobaczeniu twarzy)
- schemat ciała (przy braku zainteresowania rękami i nogami zakładamy na dłonie i stopy kolorowe kontrastowe bransoletki z dzwoneczkami)
- zabawki - kontrast jasne tło - ciemna zabawka i odwrotnie. Zabawki prezentujemy w różnych polach widzenia w różnych odległościach od oka.
- pokazujemy dwa podobne obiekty i staramy się sprowokować przerzucanie spojrzenia z jednego na drugi.
- następnie pomagamy dziecku uchwycić przedmiot i przełożyć go z ręki do ręki sprawdzając, czy dziecko śledzi wykonywaną czynność
Usprawnianie ostrości widzenia u dzieci z zanikiem nerwu wzrokowego - z poczuciem światła
-rozbudzanie intuicyjnego poczucia jasności - ciemności : zabawa jasno-ciemno (gaszenie i zapalanie światła w pomieszczeniach)
-prezentowanie światła punktowego (latarki) w różnych obszarach pola widzenia: zapalamy i gasimy latarkę w odległości ok. 20 cm od oczu dziecka zmieniając kolory świateł (żółte, czerwone, pomarańczowe, zielone, niebieskie). Jeżeli są trudności w zauważeniu bodźca, próbujemy poruszać latarką. W przypadku braku reakcji wzmacniamy wzrok innymi zmysłami: np. pozytywka przestaje grać - gaśnie światło, podświetlanie latarka zabawek, oświetlanie folii aluminiowej, świecące zabawkiw lampie fluoroscencyjnej.
ĆWICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ -ćwiczenia wyrabiające uwagę słuchową - dostarczanie wrażeń słuchowych w różnych sytuacjach
-ćwiczenia rozwijające pamięć słuchową - wiązanie określonych dźwięków z przedmiotami, osobami , czynnościami
-różnicowanie dźwięków - naturalnych i mechanicznych
-lokalizacja źródła dźwięku, odwracanie głowy, poruszanie się w kierunku dźwięku
-ćwiczenia w różnicowaniu siły i natężenia dźwięków, dostarczanie dźwięków o różnej głośności i częstotliwości
-różnicowanie wysokości dźwięków
-ćwiczenia percepcji figury i tła, wyróżnianie określonego dźwięku wśród wielu innych
-ćwiczenia rytmizujące, różnicowanie i odtwarzanie prostych rytmów
-ćwiczenia w kształtowaniu słuchu tonalnego, powtarzanie prostych melodii
-ćwiczenia w różnicowaniu dźwięków mowy
TRENING SŁUCHOWY -wyróżnianie dźwięków z tła
-rozróżnianie dźwięków - odbieranie różnic i podobieństw
-różnicowanie ilości nadawanych sygnałów (jeden-dużo)
-różnicowanie dźwięków wysokich i niskich
-różnicowanie natężenia bodźca dźwiękowego
-identyfikowanie różnorodnych dźwięków (realia, obrazki)
-różnicowanie mowy i jej rozumienie
-pokaż obrazek
-powtórz sylabę, słowo itp.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ PERCEPCJI CZUCIOWEJ