Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Dar Życia poleca Kalendarz ze zdjęciami oraz Foto Karty, powołując się na nasze forum otrzymają Państwo rabat w postaci darmowej wysyłki PREZENTÓW. Kod rabatowy to słowo DAR ŻYCIA a strony to Foto Karty oraz Kalendarze ze zdjęciami

Autor Wątek: Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju  (Przeczytany 156530 razy)

Offline anulka2k

  • Podglądacz
  • *
  • Wiadomości: 10
polecam książkę
« Odpowiedź #100 dnia: Październik 28, 2006, 08:17:41 pm »
ostatnio tafiłam na ksiażkę "Praca wyrownawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu" - ćwiczenia w niej zawarte wykorzystywane mogą byc na zajęciach z dziećmi, są w niej propozycje zajeć manualnych, ćwiczeń do usprawniania spostrzegania wzrokowego i orientacji przestrzennej, analizy i syntezy słucvhowej, koordynacji słuchowo-rychowej i wzrokowo-słuchowej, w czytaniu i pisaniu sylab i wyrazów oraz czytaniu zdań i dłużzych tekstow, polecam!

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #101 dnia: Październik 28, 2006, 08:22:05 pm »
Cytuj
Praca wyrownawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu

a mogłabyś podac Autora, ISBN?

Jesli autorakami są   Teresa Gąsowska, Zofia Pietrzak – Stępkowska
to dotyczy dzieci dyslektycznych

Trudności w uczeniu się i pisaniu mają wielorakie zaburzenia.
Zajęcia rewalidacji indywidualnej powinny być oparte o konkretne dziecko i konkretne niedociągnięcia.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline anulka2k

  • Podglądacz
  • *
  • Wiadomości: 10
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #102 dnia: Październik 28, 2006, 08:23:33 pm »
Teresa Gąsowska i Zofia Pietrzak-Stępkowsa
studiuiję oligofrenopedagogikę i wiele ćwiczeń z tej książki wykorzystałam już podczas praktyk w szkołach spejclanych i szkołach życia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #103 dnia: Październik 28, 2006, 08:31:35 pm »
a co mogłabyś zaproponować dla dziecka z zD w szkole masowej w 3 klasie z lekkim stopniem niep.?
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline anulka2k

  • Podglądacz
  • *
  • Wiadomości: 10
to zależy...
« Odpowiedź #104 dnia: Październik 28, 2006, 08:43:28 pm »
wszystko zalezy od tego co chcesz rozwijać, z czym dziecko ma trudności, tutaj jest wiele pomysłów od domin obrazkowych po rózne zabawy, czasem rzeczy które nam wydają się oczywiste i banalne nie są takie dla dzieci które mają wiele trudności

Offline anulka2k

  • Podglądacz
  • *
  • Wiadomości: 10
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #105 dnia: Październik 28, 2006, 08:46:12 pm »
przykład w zakresie usprawniania spotrzegania wzrokowego i orientacji przestrzennej - w ksiązce podanych jest 8 umiejetności które dziecko powinno posiadac od szybkiego rozpoznawania obrazów wzrokowych po umiejenosć postrzegania istotnych cech form geometrycznych czy przensozenia następstwa czasowego na kolejnosc uzeregowania elementów w przestrzeni. Nie tylko korzystam z tej książki ale mogę Ci ją polecić bo przekonałam się że to co wydawałą mi się banalne sprawiało trudności dziecku

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #106 dnia: Listopad 29, 2006, 10:11:37 pm »
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci -Warszawa

http://www.edukacja.warszawa.pl/index.php?wiad=703
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline jola

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 67
Wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #107 dnia: Styczeń 17, 2007, 09:42:05 pm »
Po wielu ciężkich wizytach, telefonach do urzędów różnego rodzaju w naszej gminie i powiecie udało mi sie zalatwić dla mojego synka wczesne wspomaganie rozwoju.Wiem,że dla wielu rodziców z większych miast jest to normalne,ale jeśli ktoś chce wiedzieć jak to jest na wsi,gdzie mieszkamy to prosze o kontakt.Chętnie napiszę.Kochani rodzice walczcie z urzędami bo dzieciaczkom się to należy.Wszyscy mówią,że tego nie ma,ale jest.
http://www.kuratorium.lodz.pl/docs/plik6.doc ustawa o wczesnym wspomaganiu rozwoju.polecam
jola i kacperek 6l. mpd,epi,małogłowie, refluks, alergia,
...niebo i gwiazdy,świata ukłony;
gdyż jesteś skarbnicą
tajemnic niezgłębionych..

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #108 dnia: Styczeń 17, 2007, 10:49:12 pm »
Brawo "jolu"  :ok:  :D
to o czym piszesz jest tu ze Strony Sejmwoej:
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU20050680587
Dz.U. 2005 nr 68 poz. 587  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 kwietnia 2005 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20050680587&type=2&name=D20050587.pdf

Ja też wywalczyłam wszystko co możliwe (wg prawa) dla córki w szkole.
Niech Oświata i Dyrekcje Szkół nie myślą, że wszyscy rodzice dają dzieci do placówek jak do przechowalni.
Znajomość prawa to 95% pozytywnego załatwienia sprawy.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline fikrus

  • Podglądacz
  • *
  • Wiadomości: 20
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #109 dnia: Luty 13, 2007, 04:22:10 pm »
Czy mogę prosić o usystematyzowanie mojej wiedzy ;) Mam syna 4 latka, orzeczenie o niepełnosprawności
W 2005 roku otrzymałam opinie z PPP o wczesnym wspomaganiu rozwoju na jej podstawie mamy przyznane 1 godzine tygodniowo (4*15 minut) zajęć z logopedą. W przyszłym tygodniu mamy posiedzenie w sprawie wydania orzeczenia o kształceniu specjalny bo od września wybieramy się do przedszkola integracyjnego.
I teraz moje pytanie bo nie wiem czy dobrze rozumiem: 4 letnie dziecko (upośledzenie w stopniu lekkim) może mieć zajęcia rewalidacji indywidualnej i reguluje to opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju? Czy też w orzeczeniu o kształceniu specjalnym powinnym być jakieś zapisy na ten temat? Czy taki maluch moze mieć tych godzin tylko max 8 w miesiącu wg ustawy?
Jeśli na podstawie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju mamy przyznaną 1 g w tygodniu (4*15 min) to gdzie mogę wywalczyć zwiększenie tych godzin do 2 tygodniowo (no bo tyle jest max zgodnie z ustawą), czy to jest już w gesti tylko wydziału oświaty UM czy PPP?

Logopopeda, który pracuje z Kubą wystawił nam opinie że dziecko bez problemy moze uczestniczyć w ciągu zajęć trwającym 1,5 godziny, zresztą ma z nim zajęcia prywatne które trwają 1godz i dziecko super z nim współpracuje;)
Edyta i Kubuś

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #110 dnia: Luty 13, 2007, 06:39:02 pm »
fikrus wyżej podałam podstawę prawną, gdzie masz dokładnie opisane:
Dz.U. 2005 nr 68 poz. 587  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 kwietnia 2005 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20050680587&type=2&name=D20050587.pdf
Wydrukuj, przeanalizuj i walcz.
Należy Ci się do 8 godz, w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.

Cytuj
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 4 kwietnia 2005 r.
w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
(Dz.U. z 2005r. Nr 68, poz. 587)
Na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, mającego na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, zwanego dalej "wczesnym wspomaganiem", w tym kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną dziecka.
§ 2.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w przedszkolu i w szkole podstawowej, w tym w specjalnych, w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, jeżeli mają one możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponują środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
§ 3.
1. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o którym mowa w art. 71b ust. 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwany dalej "zespołem", jest powoływany przez dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły, ośrodka lub poradni, wymienionych w § 2.
2. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
2) psycholog;
3) logopeda;
4) inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
3. Do zadań zespołu należy w szczególności:
1) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
2) nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji,  terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
4) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
4. Pracę zespołu koordynuje dyrektor odpowiednio przedszkola, szkoły, ośrodka lub poradni, wymienionych w § 2, albo upoważniony przez niego nauczyciel.
5. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
§ 4.
1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
2. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
3. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
§ 5.
1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
2. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor odpowiednio przedszkola, szkoły, ośrodka lub poradni, wymienionych w § 2, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
§ 6.
Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
1) udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
2) udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
3) pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
§ 7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Tu są mylone 2 pojęcia:
wczesne wspomaganie to jedno (dla dzieci małych)
a druga sprawa to zajęcia rewalidacji indywidualnej w szkole-to dla dzieci uczęszczających dos zkoły.
Najpierw trzeba mieć zapis w Orzezceniu PPP o potrzebie takich zajęć, a potem walczyć pisemnie w Oświacie o fundusze na daną placówkę edukacyjną.
Zapewniam, ze jest to do zalatwienia (mimo braku funduszy) - moja córka z nich korzysta 2x w tygodniu, bo taka jest potrzeba.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline iwonia

  • Podglądacz
  • *
  • Wiadomości: 23
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #111 dnia: Luty 13, 2007, 11:42:23 pm »
Mamy w przedszkolu, w którym pracuję grupy integracyjne i mamy zarówno dzieci z orzeczeniami o potrzebie wczesnego wspomagania i o potrzebie specjalnego kształcenia- uczestniczą one w całym życiu przedszkola oraz w zajęciach indywidualnych prowadzonych przez zatrudnionych specjalistów. Dyrekcja wystąpiła do Wydz. Oświaty o zwiększenie ilości godzin pracy specjalistów (pedagog specjalny, logopeda) w związku z liczbą dzieci niepełnosprawnych i pieniądze na to były. Dzieci mamy z różnymi schorzeniami i przebywają różną ilość godzin - w zależności od potrzeb i możliwości rodziców oraz dzieci.Wszystkie mają indywidualne programy zajęć i nauczania , wszyscy prowadzący zajęcia dodatkowe bezpłatne i płatne mają obowiązek przyjąć dziecko, jeśli rodzic wyrazi taką chęć a dziecko daje radę wziąć w nich udział.(mam na myśli rytmikę, tańce, gimnastykę ogólnorozwojową i korekcyjną, tenis,plastykę, języki obce itp.). Część dzieci trafiła do nas normalnym trybem naboru a część przyszła ze skierowaniem z Wydziału Oświaty. Nie możemy tylko przyjąć dzieci,które mają orzeczenie o indywidualnym trybie nauczania - do tych chodzą do domu nasi nauczyciele lub specjaliści.
mama Sławka 20 lat, Ani 17 z zD, Krzysia 16.

Offline lesz.perz

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #112 dnia: Kwiecień 08, 2007, 03:32:20 pm »
Proszę o informację. Mam w klasie I szkoły podstawowej ogólnodostępnej uczennicę z orzeczeniem o nauczaniu specjalnym ( upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim ) w orzeczeniu zawarte są zalecenia w tym zapis o indywidualnych zajęciach rewalidacyjnych, bez podania ilości godzin. Czy jeśli uczennica uczęszczała na dwie godziny zajęć wyrównawczych, jedną godzinę zajęć korekcyjno-kompensacyjnych to szkoła spełniła zalecenia z poradni.

Proszę o odpowiedż. :madry:
Leszek

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #113 dnia: Kwiecień 08, 2007, 05:07:46 pm »
Moja córka też ma 2 godz. zajęć rewalidacji indywidualnej w tygodniu.
W takiej ilości uzyskała zgodę Oświaty i Dyrekcji Szkoły masowej z klasami integracyjnymi.

W moim odczuciu to znacznie za mało, bo rewalidacja powinna trwać trybem ciągłym (krótko a często i polisensorycznie).
Niestety żyjemy w czasach, gdzie podział subwencji oświatowej jest jaki jest, ale to NIE JEST ŻADNE WSPOMAGANIE- to mydlenie oczu integracją i rewalidacją.
Zawsze powinno się brać pod uwagę Dobro dziecka i jego potrzeby. W tym przypadku żadna niepełnosprawność nie jest rewalidowana w ciągu 2 godzin tygodniowo!!!!!
W myśl prawa oświatowego- tak- szkoła spełniła obowiązek, ale założę się, że dziecko niewiele zyskało.

Prawda jest taka:

Dom uczy i rewaliduje, klasa integruje a szkoła wystawia świadectwa.
Tak oceniam polską integrację po 8 latach jej praktykowania.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #114 dnia: Maj 10, 2007, 08:42:02 am »
Nieco wyjaśnień dlaczego rewalidacja indywidualna ma ogromne znaczenie dla poprawy rozwoju dziecka a zatem i efektów w nauce.  :ok:
Bez tego dziecko integrowane jest jedynie "sztuką" w klasie


System percepcyjno-motoryczny

Zachęcam nauczycieli do zaznajomienia się z systemem percepcyjno-motorycznym, żeby mogli zrozumieć, czym są jego zaburzenia i jakie powodują konsekwencje w procesie uczenia się, których objawy przedstawiła autorka, by w uzasadniony sposób mogli dobierać podane przez nią konkretne modele ćwiczeń tworząc system, czyli program pomocy korekcyjno-kompensacyjnej

Zachęcam do lektury książek prof. Marty Bogdanowicz, Jerzego Konorskiego, Jadwigi Jastrząb, Marka Selikowitza, Ronalda Davisa, Norisa G. Haringa i Richarda L. Schifelbuscha, Władysława Dykcika, Jessie Fracis-Wiliams, Programu Marianny Frostig. Strukturę systemu przedstawilam w książce "Edukacja Terapeutyczna. Dziesięć lat doświadczeń Toruńskiej Szkoły Terapeutycznej", (red.) Jadwiga Jastrząb, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002

Zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych, mogące wpływać na umiejętności szkolne


I Zaburzenia percepcji słuchowej

1. Pisanie:

specyficzne trudności w pisaniu,zwłaszcza ze słuchu, zniekształcanie pisowni,upraszczanie grup spółgłoskowych, mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym fonetycznie, trudności w pisaniu zmiękczeń, dwuznaków, w różnicowaniu - [j], samogłosek nosowych i zespołów dźwiękowych, trudności w analizie zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby, głoski, łączenie przyimków z rzeczownikami, opuszczanie końcówek, opuszczanie liter w wyrazach,przestawianie kolejności, przestawianie szyku dyktowanych wyrazów.

2. Czytanie:

szczególne trudności w syntezie przeliterowanych dźwięków, trudności we właściwej intonacji czytanej treści, błędy w czytaniu - zamiany liter, opuszczanie ich, zamiana brzmienia, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów, trudności ze zrozumieniem czytanych treści.

II Zaburzenia percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej

1. Pisanie:

trudności w przepisywaniu,pisaniu z pamięci i ze słuchu, trudności w zapamiętywaniu kształtów liter, mylenie liter optycznie podobnych, opuszczanie znaków diakrytycznych, błędy typowo ortograficzne,wynikające ze słabej pamięci wzrokowej.

2. Czytanie:

trudności w kojarzeniu dźwięku z odpowiednim znakiem graficznym, mylenie liter i wyrazów graficznie podobnych, odpoznawanie napisów po cechach przypadkowych, czytanie na pamięć, zgadywanie, przestawianie i opuszczanie liter, sylab, wyrazów, opuszczanie końcówek, wolne tempo czytania, niechęć do czytania głośnego, rozumienie treści utrudnione ze względu na koncentrowanie się na technice czytania.

3. Rysowanie:

trudności w odwzorowywaniu kształtów geometrycznych, rysunki ubogie,o prymitywnych uproszczeniach, zakłócone stosunki przestrzenne oraz proporcje elementów, trudności w rozplanowaniu elementów rysunku.

III Zaburzenia procesu lateralizacji

1. Pisanie:

mylenie liter o optycznie podobnych kształtach, a o innym położeniu i  kierunku (inwersja statyczna), inwersja dynamiczna - zmiana kolejności liter w wyrazach, wyrazów w zdaniu, pismo lustrzane, trudności związane z techniką pisania - zniekształcenie graficznej strony pisma (pismo dysgraficzne).

2. Czytanie:

przestawianie liter i cząstek wyrazowych, zmiana kolejności liter, sylab, wyrazów,  opuszczanie całej linijki tekstu, wolne tempo czytania.

3. Rysowanie:

zmiany kierunku w rysunkach, błędny kierunek odwzorowywania.

IV Zaburzenia rozwoju ruchowego

1. Pisanie:

przy obniżonej sprawności manualnej mała precyzja ruchów dłoni i palców, zniekształcanie graficznej strony pisma, pismo nieczytelne, litery nie mieszczą się w liniaturze, brak wiązania liter ze sobą, wolne tempo pisania, zeszyty niestaranne.

2. Rysowanie:

trudności w rysowaniu jako czynności, rysunki brzydkie, linie niepewne, ruchy gwałtowne lub niepewne, zbyt silny lub zbyt słaby nacisk ołówka lub długopisu na kartkę.

Trudności występujące w różnych przedmiotach szkolnych

1. Zaburzenia percepcji słuchowej:

trudności w nauce języków obcych, trudności w uczeniu się pamięciowym - ciągi słowne,
trudności w przyswajaniu wiadomości z gramatyki, trudności ze zrozumieniem wypowiedzi słownych i poleceń nauczyciela.

2. Zaburzenia percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej:

trudności w nauce geografii - kierunki, trudności w nauce geometrii, trudności w nauce języków obcych (nowe znaki pisarskie, mylenie liter o  podobnym kształcie).

3. Zaburzenia procesu lateralizacji:

objawy podobne jak w zaburzeniach percepcji wzrokowej i orientacji  przestrzennej, uwidaczniające się na lekcjach geografii, geometrii, zmiany kierunku w rysunkach geometrycznych, słaba orientacja w schemacie własnego ciała rzutuje na błędne rozumienie poleceń na lekcjach wychowania fizycznego.

4. Zaburzenia rozwoju ruchowego:

kłopoty z wykonywaniem wszelkich ćwiczeń na lekcjach wychowania  fizycznego, trudności w szyciu, majsterkowaniu, wycinaniu, lepieniu, nienadążanie na klasówkach, dyktandach za tempem klasy.

- Autor: Ewa Gacek
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krzeszowicach
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #115 dnia: Maj 10, 2007, 08:44:53 am »
Ćwiczenia pomocnicze do pracy z dzieckiem dyslektycznym (wskazówki dla nauczycieli)


Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną

Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach pokazywanych krótko
Dobieranie części do całości
Składanie całości obrazka z jego części według wzoru
Układanie obrazka z części bez wzoru
Układanie klocków typu mozaika według wzoru
Obwodzenie konturów według podanego wzoru
Wyszukiwanie różnic między obrazkami
Odwzorowywanie szlaczków i wzorków
Ćwiczenia przy pomocy figur geometrycznych
Kreślenie kształtów graficznych w powietrzu
Rysowanie kształtów literowych za pomocą szablonu
Ćwiczenia przy pomocy układanek z popcztówek
Wyszukiwanie identycznych liter i sylab
Pisanie po śladzie
Wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą
Układanie krótkich wyrazów i ich przekształcanie
Układanki sylabowe
Zestawianie sylab za pomocą zegara sylabowego
Dobieranie zdań do obrazków
Segregowanie podpisów
Porzadkowanie zdań
Rozsypanki wyrazowe
Uzupełnianie luk w tekście
Rozsypanki wyrazowe do układania według wzoru
Dobieranie obrazków odpowiednio do treści zagadek
Uzupełnianki literowe
Zagadki - wyszukiwanie ukrytych w zdaniach nazw, np. zwierząt:
Skończyłem zadanie.
Trzeba rano wstać.
Idziemy pieszo.
Ola podnosi ołówek.
Kotara się rozsunęła.
Wiatr złamał parasol.

Ćwiczenia usprawnaiające percepcję słuchową

Odtwarzanie struktur dźwiękowych według wzorów
Segregowanie obrazków według pierwszej głoski
Opowiadanie treści odpowiednio dobranych obrazków z użyciem jak największej ilości słów zaczynających się od określonej głoski
Reagowanie na wyraz zaczynający się na określoną głoskę
Wyodrębnianie wyrazów w zdaniu
Wydłużanie wyrazów poprzez dodanie do nich głoski na końcu
Przeliczanie wyrazów w zdaniu
Porównywanie i wyodrębnianie wyrazów krótkich i długich
Podział zdań na wyrazy
Podział wyrazów na sylaby
Tworzenie tekstu do określonego rytmu
Kończenie wyrazów dwusylabowych w oparciu o obrazki
Kształcenie umiejętności wyszukiwania i segregowania obrazków o stałej jednej, końcowej sylabie
Podział wyrazów na sylaby ze słuchu
Rozpoznawanie samogłoski na początku i na końcu wyrazu
Rozpoznawanie spółgłosek na początku wyrazu
Tworzenie sylab z określoną samogłoską
Rozpoznawanie spółgłosek w sylabie ze słuchu
Podział wyrazów na głoski
Synteza głosek ze słuchu
Wyszukiwanie z obrazków wyrazu o najkrótszej i najdłuższej nazwie
Odpoznawanie liter odpowiadajacych usłyszanej głosce
Pisanie ze słuchu samogłosek, spółgłosek i sylab
Odpoznawanie sylab
Odpoznawanie dyktowanych sylab w rozsypance
Różnicowanie dźwięczności
Różnicowanie sylab podobnych
Różnicowanie głosek opozycyjnych
Przekształcanie słów poprzez zmianę głoski
Dobieranie liter do usłyszanych głosek
Analiza zdania na wyrazy, sylaby, głoski
Różnicowanie słuchowe kilku spółgłosek w wyrazie

- Autor: Ewa Gacek
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krzeszowicach
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26238
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #116 dnia: Maj 21, 2007, 03:30:40 pm »
Idea wczesnego wspomagania rozwoju dziecka niesłyszącego
 mgr Monika Wagner
http://www.sosw.edu.lodz.pl/Programy/pro8idea.doc
Pozdrawiam :))
"Starsza Wiosenna Miotełka"

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #117 dnia: Maj 31, 2007, 06:02:14 pm »
Pojęcie procesu rewalidacji, uwarunkowania efektywności jego przebiegu

Bibliografia::
 1.  Lipkowski Otton - Pedagogika specjalna, Warszawa 1981r.
2.   Doroszewska Janina – Pedagogika specjalna tom.I, Wrocław 1989r.
3.   MEN – Program wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,  Warszawa 1997r.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline amara

  • Aktywny Gadacz
  • *****
  • Wiadomości: 781
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #118 dnia: Czerwiec 01, 2007, 01:25:39 am »
Ćwiczenia usprawniające zaburzoną sprawność manualną
1) UKŁADANIE
- z koralików, klocków np. mebli ,pojazdów, drzew, roślin, budowli, figur
- z patyczków np. płotów, drabin, domów
- z tasiemki np. figur geometrycznych
- z różnokolorowej wełny np. dywaników, kilimków, frędzli
- z różnorodnych materiałów i elementów ( liści, owoców, kory itp.) określonych scenek rodzajowych

2) UKŁADANKI I GRY Z REGUŁAMI
- układanki - rozsypanki
- układanki - dobieranki oparte na zasadzie tożsamości
- układanki – dobieranki oparte na zasadzie przynależności
- układanki i gry oparte na przeliczaniu i wstępnym poznaniu figur geometrycznych

3) ZABAWY KONSTRUKCYJNE
- przybijanki wg wzoru
- układanki magnetyczne i inne

4) ORIENTACJA W KIERUNKACH ZWIĄZANA Z WŁASNYM CIAŁEM,PORUSZANIE SIĘ W PRZESTRZENI,DZIAŁANIE W NIEJ – ZMIANA POZYCJI
- zapoznawanie w trakcie zabaw z kierunkami prosto, w lewo, w prawo
- różnicowanie w otoczeniu wielkości i ujmowanie stosunków w przestrzeni oraz różnicowanie ilości : duży – mały, wyższy – niższy, większy – mniejszy
- ćwiczenia i zabawy ułatwiające orientacje w kierunkach
- różnicowanie sygnałów słuchowych i wzrokowych np. niski dźwięk – określa skręt w prawo, wysoki – prosto, czerwona chorągiewka – w lewo, żółta – stop
- zabawy słuchowe np. skąd słychać głos -  tam się obróć
- rzucanie do celu piłek różnej wielkości , obręczy, woreczków
- ćwiczenia usprawniające ruch chwytny palców ( wskazującego i dużego oraz ukierunkowanie ruchów od strony lewej do prawej ) np. stukanie czubkami palców (gra na pianinie, zabawa w deszcz ,wydrapywanie na kartonie)

5) LEPIENIE
- ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni np.koła, kwadratu, trójkąta
- wałkowanie cienkich wałeczków i obwodzenie nimi narysowanych przedmiotów i figur
- układanie z wałeczków plasteliny kwiatów, ptaków zwierząt
- nakładanie na sylwetkę postaci ludzkiej z plasteliny – głowa, tułów, ręce
- lepienie zwierząt – pies, kot – ze szczególnym zwróceniem uwagi na części składowe : głowę, szyję, tułów, nogi
- zalepianie całej powierzchni kartki – tworzenie tła dla ulepionych postaci lub przedmiotów
- toczenie kulek , następnie lepienie z nich drzew – dużych , małych
- ozdabianie tekturowych talerzyków elementami z plasteliny wg własnego wzoru i pomysłu
- układanie z plasteliny scenek np. zabawa dzieci, prace w ogródku

6) WYCINANIE TYPU PŁASKIEGO I PRZESTRZENNEGO
- cięcie papieru wzdłuż narysowanej linii prostej
- cięcie bez narysowanej linii – na zasadzie linii równoległej do brzegu papieru
- cięcie pasków papieru jednakowej grubości – płotki, drabinki
- cięcie wzdłuż linii falującej, łamanej – dowolnie i wg wzoru
- wycinanie dużych i małych kół
- cięcie papieru po łuku
- wycinanie po śladzie
- wycinanie postaci ludzkich, zwierząt , kwiatów i roślin
- wycinanie części obrazków do składania
- wycinanki przestrzenne – domki, samochody
- wycinanki z płótna, filcu , mas plastycznych i szmatek

7) MAJSTERKOWANIE
- cięcie, sklejenie, rysowanie , malowanie np. buda dla psa, karmnik, strach na wróble, samochód – jako scalone elementy z innych technik
- wykonywanie prac konstrukcyjnych wg wzoru np. grzybek, kapelusz
- wykonywanie prac konstrukcyjnych wg własnego wzoru

8) MALOWANIE
- malowanie jednocześnie obydwoma rękami – zamalowywanie całej powierzchni dużego arkuszu papieru przypiętego do tablicy
- malowanie palcami obu rąk równocześnie lub na przemian ruchem spokojnym, swobodnym

9) MALOWANIE PALCEM
- na całej powierzchni papieru różnokolorowych linii poziomych i pionowych z zachowaniem kierunku od lewej do prawej

10) MALOWANIE PĘDZLEM
- linii prostych , splątanych nici, kłębuszków , jaskółek
- zamalowywanie kolorem większych powierzchni ruchami od lewej do prawej i z gór na dół – przy zastosowaniu różnych technik po śladzie i samodzielnie np. szerokiej jezdni, wąskiej alejki w parku
- zamalowywanie pól między liniami poziomymi – różnymi  kolorami jako przygotowanie do malowania rysunków
- malowanie wzoru np. na sukienkę w formie linii pionowych
- malowanie krótkich pionowych kresek np. płotek
- malowanie linii falujących poziomych i pionowych – fale na morzu ,z zachowaniem ciągłości i kierunku zgodnego z kierunkiem pisma
- malowanie linii spiralnych – dom ślimaka, kłębuszki
- malowanie kółek w kołach od najmniejszych do największych i odwrotnie
- malowanie linii łamanej w formie wzoru na obrus, ręcznik, dywan , zasłonkę, kilimek, chodnik, poduszkę
- malowanie dużych konturowych przedmiotów, figur
- malowanie na podkładzie z klejówki

11) MALOWANIE PĘCZKIEM WATY
- duże i małe chmurki, kałuże
- malowanie po śladzie
- zamalowywanie dużych konturów rysunków i przedmiotów

12) MALOWANIE FLAMASTRAMI
- zamalowywanie określonym kolorem np. wykropkowanych miejsc
- zamalowywanie powierzchni konturów np. kwiatów, domów, domalowywanie brakujących części

13) RYSOWANIE
- kredą na tablicy i dużych arkuszach papieru
- odtworzenie dynamicznego ruchu – zabawy ruchowograficzne : omijanie przeszkody, zabawa w węża, szukanie grzybów, nawijanie nici
- rysowanie wg instrukcji z zachowaniem podanych kierunków
- rysowanie linii zamkniętej – łączenie korali tego samego koloru lub wielkości, łączenie kropek, kresek w różne przedmioty, rysowanie dymu z komina ,padającego śniegu, deszczu
- wodzenie palcem po wzorze
- odtwarzanie wzoru w powietrzu
- odtwarzanie wzoru na dużych arkuszach papieru
- rysowanie ołówkiem , rycie patyczkiem w mokrej, gęstej farbie klejowej
- rysowanie świecą, tuszem
- kalkowanie przez kalkę techniczną

14) WYDZIERANIE
- łatwych kształtów np. piłek, baloników, namiotów, kwiatów, kolorowych liści
- kompozycji z kolorowych pasków
- kompozycji z elementów wyrywanych z papieru z nacięciami

15) STEMPLOWANIE
- tworzenie różnych kompozycji – szlaczków, postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów

16) WYSZYWANIE
- na tekturze i materiale
- wg wzoru i własnych pomysłów

17) ĆWICZENIA GRAFICZNE
- kreślenie linii poziomych, pionowych, po śladzie i samodzielnie
- kreślenie linii falistych, kolistych
- kreślenie linii zamkniętych – koło, owal, prostokąt
- łączenie liniami zaznaczonych punktów
- obrysowywanie szablonów
- kopiowanie prze kalkę techniczną
- tworzenie kompozycji pasowych
"Człowieka poznaje się po tym co nosi w sercu"
terapeuta zajęciowy, mama Mateusza 11l z zD

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26238
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #119 dnia: Sierpień 31, 2007, 11:40:19 am »
>>> Wczesna edukacja aniołków i gagatków

ROZMOWA Monika Rościszewska-Woźniak o uczeniu i potrzebach trzylatka
Cytuj
Trzylatki potrzebują nowych wyzwań i bodźców. One wręcz szukają zadań. Próbują zmagać się z samodzielnością lub jej brakiem
Pozdrawiam :))
"Starsza Wiosenna Miotełka"

Offline gbaska

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 348
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #120 dnia: Wrzesień 27, 2007, 09:13:08 am »
Łukaszek chodzi do przedszkola integracyjnego i tam mają zajęcia indywidualne z logopedą i rehabilitację ruchową dwa razy w tygodniu,teraz jest zerówka i chciałam starac sie o dodatkowe zajęcia z panią pedagog a tu okazuje sie że nie mam opini o potrzebie wczesnego wspomagania cały czas myślałam że orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wystarczy .Kompletujemy papiery do PPP i musimy trochę poczekać a potem dalszy ciąg załatwiań u wójta.


pozdrawiam
mama Łukaszka 6l 6mies ZD

Offline gbaska

  • Raczkujący Gadacz
  • ****
  • Wiadomości: 348
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #121 dnia: Wrzesień 19, 2008, 09:53:04 am »
Łukaszek ma przyznane 4 godz.zajęć w ramach wczesnego wspomagania,w ub.roku realizowano je na terenie przedszkola do którego chodzi,teraz okazuje się że wszystkie dzieci z całega miasta mają mieć te zajęcia w jednym wybranym przez urząd miasta przedszkolu,jak to ma się odbywać nikt jeszcze nie wie,minęła połowa września a żadne kroki w tym kierunku nie zostały podjęte,ja pracuję od 8-16 w podobnych godzinach dzieci mogą mieć zajęcia a tu jeszcze trzeba dziecka zabrac z przedszkola i pół miasta przejechać aby dotrzeć do wyznaczonego miejsca,jak to powinno się odbywać?
Jeżeli tak zostanie jak ustalono to będę musiała zrezygnować z przyznanych zajęć a szkoda.

pozdrawiam serdecznie
mama Łukaszka 7l 6mies.ZD

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Zajęcia rewalidacji indyw i wczesne wspomaganie rozwoju
« Odpowiedź #122 dnia: Wrzesień 19, 2008, 10:47:21 am »
Cały czas odbywały się te zajęcia na terenie placówki, do której uczęszcza dziecko.
Nie wyobrażam sobie kto mógł takie coś wymyśleć.
To co matki mają rezygnować z pracy by dowieźć dziecko na wczesne wspomaganie w wyznaczone miejsce?-wg mnie to jakiś kolejny absurd  :roll:
Pewnie oszczędność na etatach w ramach podziału subwencji oświatowej, którą cały czas okrawajaą z kwoty.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

 

(c) 2003-2017 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach