Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Usługi detektywistyczne tylko  ze sprawdzonym biurem Detektyw Warszawa polecamy tego detektywa.

Autor Wątek: Metoda Tomatisa- nowe perspektywy  (Przeczytany 11056 razy)

Offline agnes

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 278
Metoda Tomatisa- nowe perspektywy
« dnia: Listopad 23, 2005, 12:56:21 pm »
Myślę, że mam dobrą wiadomość dla wielu rodziców. Otóż dzisiaj rozmawiałam z nauczycielką- logopedą, która przychodzi na zajęcia rewalidacyjne do mojego Jasia, a która jest świeżo po szkoleniu z metody Tomatisa (stymulacja audio-psycho-lingwistyczna).
Okazuje się, że Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w W-wie wygrał 11 listopada tego roku przetarg na szkolenie dla 200-u terapeutów z całej Polski (po jednym z Ośrodka lub Szkoły), a firma z Gdańska  na wykonanie sprzętu, który po szkoleniu otrzyma dwieście placówek w Polsce (sprzęt jest wart 20 tysięcy euro). Koordynatorem merytorycznym programu jest dr Joanna Ratyńska, a w szkoleniu wzięli udział także lekarze z Hamburga. Pierwszy, bardzo intensywny kurs właśnie się zakończył (uczestniczyło w nim 100-u terapeutów, którzy w przyszłym tygodniu jeszcze raz spotkają się na kilkudniowym, końcowym etapie szkolenia). Cykl drugi (dla pozostałych stu osób) odbędzie się lada dzień. Wszystko nabrało ekspresowego tempa, bowiem całość jest finansowana z funduszy UE, a decyzja o wygraniu przetargu zapadła niedawno (terapeuci nie płacą za szkolenie, a placówka otrzymuje sprzęt bezpłatnie). Z tego, co się dowiedziałam, pierwszy etap szkolenia miał bardzo intensywny i napięty program (codziennie od godz. 8 do 20), wiedzy ogrom (także anatomiczno- neurologicznej).
W placówce, do której należy mój synek (Szkoła dla dzieci niewidomych i niedowidzących na Dziewanny w Łodzi) informacja o szkoleniu pojawiła się w ubiegłym tygodniu, a samo szkolenie ropoczęło się już  w czwartek 17 listopada.
Jedynym minusem (moim zdaniem) była konieczność szybkiego wytypowania pracownika konkretnej placówki ( niektórzy nie mieli bladego pojęcia o metodzie, wszystkiego dowiadywali się na kursie)
Jest jednak nadzieja, że wzbogacone w sprzęt i specjalistów placówki w całej Polsce będą oferować profesjonalne treningi słuchowe fachowo i bezpłatnie (co powinno ucieszyć dużą grupę rodziców).  :D  

Trochę informacji znalazłam
tutaj

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda Tomatisa- nowe perspektywy
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 24, 2006, 11:46:38 am »
Ucho elektroniczne nauczy dzieci słuchania
- Magdalena Górna 23-03-2006

16 śląskich placówek dostało sprzęt do słuchania muzyki, który pomoże upośledzonym dzieciom w leczeniu zaburzeń mózgu.

Ucho elektroniczne, zwane systemem Tomatisa, kosztuje 240 tys. zł. Ministerstwo Edukacji kupiło je dla dwustu polskich szkół. Ma pomóc dzieciom, które nie radzą sobie z czytaniem i pisaniem, mają problemy z koncentracją i nadpobudliwością, mylą słowa i mają problem z rozmową. - Alfred Tomatis, znany francuski laryngolog, jako pierwszy zauważył, że istnieje duża różnica między słyszeniem a słuchaniem. Słuchanie angażuje nasz mózg i wymaga aktywności. Podczas terapii dziecko słucha muzyki przetworzonej przez ucho elektroniczne na częstotliwość, którą odbierają receptory w mózgu, odpowiedzialne właśnie za jąkanie się albo za niedosłyszenie. Dzięki temu uaktywniają się - wyjaśnia Irena Urban, specjalistka audiolog z Kliniki Laryngologii ŚAM.

Alina Sarnecka, dyrektorka departamentu kształcenia ogólnego i specjalnego MEiN: - Terapia metodą Tomatisa od wielu lat stosowana jest w Europie Zachodniej i przynosi bardzo dobre efekty. Sprzęt do polskich szkół kosztował 45 mln zł, 75 proc. tej kwoty pokryła Unia Europejska.

17-letni Darek z Zespołu Szkół Specjalnych nr 11 w Katowicach jako pierwszy skorzystał z elektronicznego ucha. Wyciszająca muzyka pomoże mu w walce z nadpobudliwością. Ze sprzętu skorzysta 70 proc. uczniów tej szkoły. Anita Wieloch, nauczycielka języka polskiego, diagnozuje zaburzenia dzieci, aby dobrać odpowiednią dla nich muzykę. - Wybieram spośród 50 płyt z chorałami gregoriańskimi i muzyką Wolfganga Amadeusza Mozarta. Program obejmuje od 60 do 120 półgodzinnych seansów prowadzonych w trzech sesjach. Po terapii uczeń zaczyna lepiej mówić, lepiej słyszeć albo jest spokojniejszy. To wydaje się niemożliwe, ale naprawdę działa - mówi.

Nadpobudliwe dzieci na seansach muzycznych siedzą spokojnie. - Intuicyjnie rozumieją, że to coś dobrego dla nich - mówi Małgorzata Gwoźdź, która prowadzi terapię metodą Tomatisa w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Rybniku. Jednym z jej pierwszych pacjentów jest siedmioletni Kacper, dziecko zupełnie zamknięte w sobie. Terapię metodą Tomatisa wyznaczyli mu lekarze z warszawskiego Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu, jednak najbliższy termin wyznaczyli na 2008 roku.

Teraz może z niej korzystać w szkole, obok której mieszka.
- Sprzęt Tomatisa do tej pory nie był dostępny na Śląsku, a jest bardzo potrzebny. Ustaliliśmy, że bezpłatnie będą mogli z niego nie tylko korzystać uczniowie szkół, do których trafił, ale też inne dzieci wymagające terapii - mówi Anna Zamora, ze Śląskiego Kuratorium Oświaty.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Metoda Tomatisa- nowe perspektywy
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 24, 2006, 11:53:05 am »
Dodam jeszcze w tym temacie informacje z watku "muzykoterapia i terapia dźwiękiem"

Przegląd informacji o tzw.treningach integracji słuchowej
- Opracowała ; Ewa Grzybowska

"W Klinice Zaburzeń Głosu i Mowy Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie Metoda Tomatisa jest stosowana u dzieci oraz u osób dorosłych. Poniżej przedstawiono najczęstsze zastosowania Metody Tomatisa u pacjentów Kliniki.."
Nowe technologie - metoda Tomatisa stymulacja audio-psycho-lingwistyczna i jej praktyczne zastosowania
Zasady stosowania Metody Tomatisa w zaburzeniach głosu i mowy - Joanna Ratyńska, Instytut Patologii i Fizjologii Słuchu.
lub w formacie pdf

Metodę kształcenia uwagi słuchowej, zwaną także treningiem słuchowym lub metodą stymulacji audio-psycho-lingwistycznej (SAPL)
- wynalazł 40 lat temu francuski otolaryngolog, neurolog i foniatra; prof. Alfred Tomatis. Podstawowym celem tej metody jest wspieranie funkcji słuchowej dzięki czemu następuje poprawa koncentracji, jakości uczenia się oraz rozwijanie zdolności językowych i komunikacyjnych, a także zwiększanie kreatywności oraz poprawa zachowań społecznych.Metoda polega na słuchaniu dźwięków poprzez urządzenie zwane "elektronicznym uchem", które jest idealnym modelem ludzkiego ucha; "ćwiczy" ono ucho w taki sposób, aby mogło pracować bez zakłóceń.Ćwiczenia te stymulują centralny system nerwowy, a w szczególności korę mózgową, która stanowi centrum procesów myślenia. Stymulacja ucha odbywa się poprzez dźwięki o określonej, zróżnicowanej częstotliwości.
Centrum audio-psycho-fonologii

znowu mają nieczynne linki- prostuję:

http://www.ifps.org.pl/new/pdfy/ratynska.pdf
Zasady stosowania Metody Tomatisa w zaburzeniach głosu i mowy
Joanna Ratyńska

Terapia dźwiękowa Samonas
metoda Tomatisa (stymulacja audio-psycho-lingwistyczna)i jej praktyczne zastosowania
Zasady stosowania Metody Tomatisa w zaburzeniach głosu i mowy
Metoda Tomatisa (stymulacja audio-psycho-lingwistyczna) i jej zastosowania

Informacje dotyczące Metody Tomatisa można znaleźć na stronie internetowej www.tomatis-group.com

Od poniedziałku do piątku zapraszamy Państwa na czat z naszymi specjalistami
www.ichs.pl
lub
www.ifps.org.pl

Polskie Centrum Tomatisa

W Polskim Centrum Tomatisa działającym w ramach Kliniki Foniatrii prowadzona jest stymulacja
Rehabilitacja głosu Metodą Akcentów
Choroba refluksowa a jakość głosu
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline lmichta

  • Podglądacz
  • *
  • Wiadomości: 14
Metoda Tomatisa- nowe perspektywy
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 16, 2006, 08:49:13 am »
Jakiś czas temu słyszałem od naszej Pani Doktor, że rusza ośrodek terapii Tomatisa w Krakowie i Katowicach. Kraków podobno rozpoczął kwalifikacje dzieci. Czy ktoś ma bliższe informacje na ten temat? Interesują mnie zwłaszcza Katowice (prawdopodobnie Ochojec).

Mój syn Sebastian jest po całym cyklu (trzech sesjach) SAPL w Kajetanch. Teraz po dłuższej przerwie byłoby wskazane powtórzyć terapię. Mieszkamy na Śląsku, więc byłoby znaczniełatwiej i taniej zrobić to namiejscu.

Pozdrawiam

Leszek

Offline wbin

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 4
Metoda Tomatisa- nowe perspektywy
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 12, 2006, 05:58:24 pm »
Czy ktoś wie o pracowni Tomatisa w pobliżu lub w samym Szczecinie. Będę wdzięczna za informacje.
Wioletta, mama Ani z mpd

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26308
Metoda Tomatisa- nowe perspektywy
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 15, 2007, 09:49:31 am »
Metoda Tomatisa (stymulacja audio-psycho-lingwistyczna) i jej zastosowania
 http://www.mcsm.pl/2752.dhtml

Cytuj
Kim był Alfred Tomatis?

Profesor Alfred Tomatis był francuskim otolaryngologiem, który prowadził badania nad rolą narządu słuchu. Szczególnie interesował go problem zależności pomiędzy słyszeniem a tworzeniem głosu i produkcją mowy.

W oparciu o swoje obserwacje Tomatis sformułował prawo, zwane pierwszym prawem Tomatisa, które brzmi: głos zawiera jedynie te częstotliwości, które jest w stanie odebrać nasz narząd słuchu. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, iż oznacza to, że aby prawidłowo kontrolować głos i mowę, trzeba umieć słuchać samego siebie. Z pierwszego prawa Tomatisa wynika drugie prawo: modyfikacja sposobu słuchania prowadzi do zmian w głosie.

http://www.centrumapf.pl/show_article.php?id=58&kat=4
Terapia słuchowa
Cytuj
Tomatis był przekonany, że problemy ze słuchaniem, w szczególności wśród dzieci, prowadzą do zaburzeń mowy, kłopotów szkolnych, zaburzeń uwagi i koncentracji, depresji a nawet zaburzeń emocjonalnych i społecznych takich jak np. autyzm. Takie stwierdzenie było na owe czasy dużą nowością, biorąc zwłaszcza pod uwagę fakt, że tradycyjna medycyna postrzegała ucho jedynie jako narzędzie odbierające dźwięki z zewnątrz i przekazujące je do mózgu. W takim ujęciu, to dopiero na poziomie mózgu obywała się właściwa percepcja dźwięków

http://www.centrumapf.pl/show_article.php?id=52&kat=4
artykuły dotyczące metody Tomatisa
Cytuj
W tym dziale będziemy gromadzić dla Państwa artykuły dotyczące metody Tomatisa i wszelkich spraw oraz zagadnień dotycz±cych leczenia z zastosowaniem metod przez nasze Centrum stosowanych
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Odp: Metoda Tomatisa- nowe perspektywy
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 22, 2013, 04:35:36 pm »

Powstanie i rozwój terapii metodą Tomatisa - Beata Wojciechowska
Beata Wojciechowska Ośrodek Terapii Poznawczej Ingenium, Kraków


We wstępnym etapie badań, skutkujących później powstaniu swojej metody, Tomatis skupił się na wpływie uszkodzeń słuchu typu zmysłowo-nerwowego (odbiorczego) na jakość głosu. Prowadząc dalsze badania nad wzajemną zależnością między słuchem a głosem zaobserwował, że na jakość głosu wpływają nie tylko organiczne uszkodzenia słuchu, lecz również zaburzenia słuchania, czyli uwagi słuchowej. W ten sposób wprowadził rozróżnienie między dwoma procesami: słyszeniem a słuchaniem (Tomatis, 1991).
 
Po latach badań Profesor Tomatis opracował metodę usprawniania czynnego słuchania. Oznacza to, że u osób, u których stwierdza się zaburzenia uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej, istnieje możliwość ich poprawienia.
 
Terapia ta polega na słuchaniu, odpowiednio przetworzonego przez specjalistyczne urządzenie elektroniczne, materiału dźwiękowego. Używane są do tego specjalne słuchawki, gdzie dźwięki podawane są drogą powietrzną oraz kostną.
 
Korzystają z niej dzieci, nastolatki oraz dorośli mający trudności – od łagodnych do bardzo poważnych – z komunikacją, nauką, posługiwaniem się językiem i wieloma innymi (Pniowska, 2008). Metoda znana jest również jako "trening uwagi słuchowej", "stymulacja słuchowa" lub "trening audio-psycho-fonologiczny"(Tomatis, 1991, Madaule, 2004, Sollier, 2005).
 
W oparciu o swoje wieloletnie obserwacje i badania Tomatis sformułował trzy prawa, nazwane później prawami Tomatisa, a które stanowią podstawę metody (Vervoort, de Voight, Van den Bergh, 2007).
 
TRZY PRAWA TOMATISA:
 
1. Pierwsze prawo mówi, że głos zawiera jedynie te częstotliwości, które jest w stanie odebrać narząd słuchu.
 
W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, iż oznacza to, że aby prawidłowo kontrolować głos i mowę, trzeba umieć słuchać samego siebie. Z pierwszego prawa Tomatisa wynika drugie prawo.
 
2. Drugie prawo mówi: Jeżeli uszkodzonemu uchu ponownie umożliwi się prawidłowe słyszenie utraconych lub stłumionych częstotliwości natychmiast zostają one w sposób nieświadomy zrekonstruowane w emitowanym głosie.
 
Oznacza to, że modyfikacja sposobu słuchania prowadzi do zmian w głosie. Jeżeli narząd słuchu będzie miał możliwość usłyszenia brakujących częstotliwości to niejako automatycznie pojawią się one w głosie.
 
3. Trzecie prawo mówi o tym, że odpowiednia stymulacja słuchowa spowoduje trwałą poprawę zdolności słuchania i, w konsekwencji, polepszenie odtwarzania dźwięku.
 
Efekt zmiany jakości głosu pod wpływem zmiany sposobu słyszenia został nazwany efektem Tomatisa (Vervoort, de Voight, Van den Bergh, 2007).
 
Francuska Akademia Medycyny i Nauki udokumentowała prawdziwość tej teorii na Sorbonie w 1957 roku (le Gall, 1961; za: Pauley, 2007).
 
Tomatis pod wpływem wyników dalszych badań (1991) uznał, że ucho ludzkie spełnia nie tylko funkcję słyszenia, ale jest również organem odpowiedzialnym za energetyzowanie mózgu, regulowanie stanu czujności i uwagi, koordynowanie postawy i ruchów. Ucho ludzkie to organ gdzie psychika łączy się z somatyką (Tomatis, 1991). W związku z tymi różnorodnymi funkcjami pełnionymi przez ucho Profesor stwierdził, że przy pomocy odpowiedniego treningu słuchowego można skutecznie eliminować nie tylko zaburzenia głosu, ale szereg innych zaburzeń zarówno w sferze somatycznej, emocjonalnej, językowej jak i społecznej (Olech, 2007).
 
Tomatis (1991) uważał ponadto, iż ucho ludzkie jest pewnego rodzaju "dynamem" dostarczającym energii naszemu mózgowi.
 
Słuchanie pewnego rodzaju dźwięków działa pobudzająco na mózg przygotowując go do innego rodzaju aktywności. Szczególnie korzystne dla ludzkiego organizmu są dźwięki zawierające w swoim widmie dużo składowych o wysokiej częstotliwości. Taką cechę mają pewne rodzaje muzyki, np. muzyka Mozarta lub chorały gregoriańskie. Są one wykorzystywane w terapii Metodą Tomatisa (Madaule, 1994).
 
 
AKTYWACJA MÓZGU WG TOMATISA
 
Ucho jako kontroler
 
Myśląc o uchu zazwyczaj kojarzymy go ze zdolnością do słyszenia. Jest to oczywiście jego podstawowa funkcja, choć Tomatis (1996) zwraca naszą uwagę na to, że istotne funkcje ucha wykraczają daleko poza zwykłe słyszenie.
 
Ogromnie ważna rola, jaką spełnia ucho, to rola nadzorcza i przekaźnikowa.
 
Część ucha zewnętrznego - przewód słuchowy – funkcjonuje jako swoisty kontroler:
 
§        zmysłu równowagi,
§        koordynacji ruchowej oraz
§        napięcia mięśniowego.
 
To właśnie od niego zależy prawidłowy rozwój zmysłu orientacji przestrzennej.
 
Przewód słuchowy jest równocześnie kanałem transmisyjnym dla wszystkich informacji pochodzących ze zmysłów.
 
Razem ze ślimakiem, czyli częścią ucha wewnętrznego, która odpowiada za analizowanie napływających dźwięków i pośrednio za rozwój językowy, przewód słuchowy służy jako punkt przekaźnikowy - informacje dźwiękowe pochodzące z zewnątrz transmitowane są dalej, do centralnego układu nerwowego pobudzając w szczególności korę mózgową.
 
Wszystkie informacje odbierane za pomocą naszych zmysłów (dotyku, wzroku, słuchu) są interpretowane poprzez układ składający się z przewodu słuchowego i ślimaka. Ale na tym nie kończy się rola ucha (Sollier, 2005).
 
 
Dodatkowe funkcje narządu słuchu
 
Funkcja energetyzująca
 
Z badań Tomatisa wynika, że dźwięk spełnia nie tylko funkcję informacyjną, lecz również stanowi „energetyczny pokarm” dla mózgu. Wiadomo, że ludzki mózg wymaga symulacji sensorycznej.
 
Doświadczenia z deprywacją sensoryczną (najbardziej wyrafinowane badania nad deprywacją sensoryczną przeprowadzono w Veterans Administration Hospital of Oklahoma City) wykazują, że istota ludzka nie jest w stanie wytrzymać dłuższego okresu braku jakichkolwiek bodźców (Kenrick, 2007).
 
Mózg wymaga „karmienia” go bodźcami w odpowiedniej dawce i o odpowiedniej jakości, co powoduje stan podstawowego pobudzenia przygotowującego go do dalszej aktywności.
 
Najważniejszym dostarczycielem energii do mózgu jest układ słuchowy, i to on powoduje większą stymulację kory mózgowej niż którykolwiek z pozostałych zmysłów.
 
Zaburzenia zarówno słuchu, jak i uwagi słuchowej mogą prowadzić do obniżenia stymulacji mózgu i zmniejszenia efektywności przetwarzania bodźców.
 
Przeprowadzone przez Tomatisa (1957) badania jasno wskazują na to, że dźwięki o wysokiej częstotliwości pobudzają nasz umysł, podczas gdy te o niskiej częstotliwości mają skutek wręcz odwrotny.
 
Z tego względu dźwięki o wysokiej częstotliwości często określane są mianem dźwięków „pobudzających”, a dźwiękom o niskiej częstotliwości przypisuje się wywoływanie efektu zmęczenia – wprawiają one kanały półkoliste przewodu słuchowego w ruch, który jeśli jest kontynuowany, może prowadzić do stanu wyczerpania. Efekt taki najlepiej można zaobserwować u ludzi słuchających rocka lub rapu. Natomiast muzyka klasyczna, np. Mozarta lub Bacha wywołuje zupełnie odmienne zachowanie.
 
Tomatis zauważył, że gdy nasz mózg jest dobrze „naładowany” (jest odpowiednio naenergetyzowany), to koncentracja, organizacja, zapamiętywanie, nauka, nawet przez dłuższy okres czasu, przychodzą prawie bez wysiłku.
 
Taki mózg nie cierpi na brak energii aby tworzyć, marzyć, inicjować zmiany.
 
Zarówno dzieci jak i dorośli z "dobrym uchem", posiadają „energię słuchową” i rzadko cierpią na poczucie spadku energii, nastroju lub depresję.
 
Z drugiej strony, dzieci określane jako nadpobudliwe, muszą być w nieustannym ruchu ponieważ poprzez pobudzenie czynności przewodu słuchowego poszukują okazji aby „naładować swój mózg”.
Ludzie, którzy mają problemy z odpowiednim naenergetyzowaniu mózgu napotykają na poważne trudności w przystosowaniu się do wielu wyzwań jakie nieustannie stawia zmieniająca się rzeczywistość. Szukając kategorii dźwięków, które miałyby najkorzystniejszy wpływ na układ słuchowy Tomatis sięgnął m.in. po muzykę Mozarta i chorały gregoriańskie (Madaule, 1994).
 
„Patrząc na ucho, zauważamy, że jest ono ukształtowane dokładnie jak embrion. Jest to jeden z powodów do uwzględnienia go jako „mikroksmos całego ciała” (W. Ohashi).
 
Wielu obserwatorów natury i ciała zauważyło, że ucho jest podobne do kształtu leżącego człowieka na boku w pozycji płodowej. Mapa akupunktury ucha wskazująca na poszczególne części ciała potwierdza powyższe wyobrażenie. Tomatis (2002) dowiódł, że zalążki ucha rozpoczynają swój rozwój już kilka dni po poczęciu, kiedy płód ma zaledwie 9 milimetrów. Ślimak osiąga swoją całkowitą dojrzałość (rozmiarową) przed narodzeniem się a mianowicie w 135 dniu po poczęciu.
 
Słuch w przeciwieństwie do wzroku nie może być tak łatwo zabezpieczany jak oko jak choćby przez mrugnięcie powieką. Np. w ochronie przed mocnym światłem. Dlatego zbyt silne bodźce mogą być szkodliwe dla słuchu, od wyłączania go przez mózg nawet do niszczenia (Sollier, 2005).
 
Tak jak wzrok mający dwa pola widzenia musi pokrywać oba obrazy idealnie, aby mięć ostrość, tak też słuch mający dwie ścieżki musi mieć synchronizację informacji z obu, aby spełniał swoją funkcje (Sollier, 2005).
 
Słuch jest związany z przyjmowaniem informacji. Słuchamy tego, co jest warte słuchania. Mówi nam to jak skomplikowane są mechanizmy narządu słuchu, które anulują nieistotną informację w przeciwieństwie do informacji zagrażającej życiu (Sollier, 2005).
 
Ucho jest najstarszym organem ludzkiego ciała, oraz najstarszym organem w ewolucji filogenetycznej. Odbiera wiele informacji, takich jak położenie ciała w przestrzeni, informacje dotyczące mechanizmów inicjujących ruch, stanowi połączenie między ciałem a światem zewnętrznym w sposób, którego inne organy nie potrafią (Sollier, 2005).
 
Transmituje impulsy spowodowane przez ruch i powoduje różne reakcje od fizycznych do psychicznych.
 
Ma połączenia anatomiczne, które jak reszta ciała nie są symetryczne. Tym też jest strona preferowana, która powinna być odpowiednia z lateralizacją reszty ciała.
 
Mechanizmy słuchowe są połączone i uwarunkowane przez kości czaszkowe jak i nerwy twarzowe (Sollier, 2005).
 
 
Słuchanie i słyszenie
 
Według Tomatisa zdolność słuchania, lub jej brak, wpływa na to kim jesteśmy, jak się uczymy i co myślimy o sobie (Sollier, 2005).
 
Uwaga słuchowa, czyli czym różni się słyszenie od słuchania
 
Tomatis zauważył, że słyszenie nie jest jednoznaczne ze słuchaniem.
 
Słyszenie - jest procesem biernym i zależy od stanu naszego narządu słuchu, nie wymaga świadomego przetwarzania dźwięków.
 
Jeżeli narząd słuchu jest uszkodzony, możemy mieć problemy ze słyszeniem pewnych dźwięków. Najczęściej stosowanym badaniem, które pozwala określić stan słuchu u pacjenta, jest badanie audiometryczne.
 
Słuchanie (uwaga słuchowa) - jest procesem aktywnym. W uproszczeniu można powiedzieć, iż jest to umiejętność świadomego odbierania bodźców dźwiękowych i czerpania z nich informacji.
 
O ile słyszenie jest funkcją, która zależy od stanu narządu słuchu, słuchanie jest umiejętnością, która rozwija się przez całe życie człowieka.
 
Okazuje się, że nawet osoby ze znakomitym słuchem stwierdzonym w badaniu audiometrycznym mogą mieć problemy ze słuchaniem (Sollier, 2005).
 
Według Tomatisa (1996) nie tylko problemy ze słyszeniem (wynikające z organicznego uszkodzenia słuchu) wpływają na jakość głosu i mowy. Podobny efekt mogą wywierać zaburzenia słuchania.
 
W takim przypadku dźwięk odbierany jest przez obwodowy układ słuchowy, jednak informacja zawarta w nim nie jest prawidłowo wykorzystana i przetworzona. Zachodzi więc proces recepcji dźwięku, ale jego analiza i percepcja jest zaburzona.
 
Osoby z zaburzeniami uwagi słuchowej wydają się czasem puszczać informacje mimo uszu, np. trzeba im kilkakrotnie powtarzać pytania lub polecenia. Osoby takie są zwykle podejrzewane o niedosłuch. Często jednak ich narząd słuchu nie jest uszkodzony. Zaburzona jest u nich uwaga słuchowa.
 
Źródło tych problemów może leżeć już we wczesnym dzieciństwie.
 
Powstaniu tego typu zaburzeń mogą sprzyjać np.:
 
§     częste zapalenia uszu lub przewlekłe zapalenie uszu (gdy dziecko przez jakiś czas jest częściowo odcięte od pewnej ilości dźwięków otoczenia).
§     ważną przyczyną zaburzeń uwagi słuchowej mogą być silne przeżycia emocjonalne, np. śmierć rodzica, adopcja, pobyt w szpitalu itp.
 
Według Tomatisa (1996) uwaga słuchowa jest w pewnym sensie chęcią do komunikowania się jednostki z otaczającym światem.
 
Objawy mogące sugerować istnienie u danej osoby zaburzeń uwagi słuchowej to:
 
§        zaburzenia koncentracji uwagi
§        nadwrażliwość na dźwięki
§        błędna interpretacja pytań
§        mylenie podobnie brzmiących słów
§        konieczność powtarzania poleceń
§        monotonny głos, ubogie słownictwo
§        trudności z czytaniem i pisaniem
§        niemuzykalność
§        słaba koordynacja ruchowa i słabe umiejętności sportowe
§        niewyraźne pismo, mylenie strony lewej i prawej
§        męczliwość, nadaktywność, tendencje depresyjne
§        nadwrażliwość emocjonalna
§        brak wiary w siebie
§        nieśmiałość
§        drażliwość
§        wycofywanie się (Sollier, 2005).
 
 
 
Lateralizacja słuchowa - czy prawe ucho słucha inaczej niż lewe?
 
Tomatis uważał, że ważną rolę w procesie słuchania odgrywa tzw. lateralizacja słuchowa.
 
Każdy z nas preferuje posługiwanie się jedną z rąk (najczęściej prawą). Taka preferencja istnieje również dla nogi, oka, a także ucha, choć w tym ostatnim przypadku jest to proces najczęściej nieuświadamiany przez nas.
 
Okazuje się jednak, że prawe ucho słucha w nieco inny sposób niż ucho lewe.
Wynika to z faktu, że prawa i lewa półkula naszego mózgu zawiadują innymi umiejętnościami.
 
...
http://www.dobrylekarz.info/gabinet/otp-ingenium-beata-wojciechowska.htm
OTP Ingenium Beata Wojciechowska - opinie - Psychoterapeuta, Kraków


Ośrodek terapii poznawczej, zastosowanie terapii metodą Tomatisa w leczeniu autyzmu, adhd,dysleksji, depresji, walka ze stresem, z likwidacja wypalenia zawodowego, walka z konsekwencjami wylewów,urazów mózgu,
tworzenie nowych połączeń neuronalnych - metoda znana od 40 lat,mnóstwo badań naukowych.
Pani Beata Wojciechowska jest magistrem psychologii, jest także audio-psycho-fonologiem oraz certyfikowanym diagnostą i terapeutą metody Tomatisa. Kilkumiesięczne szkolenia odbyła w Belgii w Mozart-Brain-Lab.Licencjonowanym członkiem międzynarodowej sieci terapeutów metody Tomatisa zarządzanej przez Centrum MBL w Belgii. Certyfikowanym diagnostą i terapeutą metody Feuersteina. Trzyletnie szkolenia odbyła na Sorbonie w Paryżu, w Belfort, i w Jerozolimie pod kierunkiem Profesora Feuersteina w ICELP.
Trenerem międzynarodowego Centrum Feuersteina Rozwijania Potencjału Uczenia w Jerozolimie (ICELP)
Telefon kontaktowy:
tel mobile: 662 077 911 tel stacjonarny: 12 6338533
Dane adresowe:
www.otpingenium.pl
biuro@otpingenium.pl
ul. krowoderska 26/1
kraków
Dni i godziny przyjęć:
od poniedziałku do soboty, terminy ustalane indywidualnie


***
Jestem mamą ośmioletniego Klimka z zespołem Downa. Pania Beatę Wojciechowską poznałam ok 6 lat temu. Śmiało mogę powiedzieć o niej nie tylko świetny specjalista ale też Przyjaciel rodziny. To niezwykła osoba, która na pierwszej wizycie ujęła nas podejściem do dziecka, sposobem w jaki nawiązała z Klimkiem kontakt i sercem jakie okazała także nam rodzicom. Klimek uwielbia zajęcia mimo, że Pani Beata wymaga od niego ciągłego główkowania. Widzimy poprawę koncentracji, mowy, rozumienia. Niczego nie uczy się mechanicznie. Ośrodek Ingenium to przytulne miejsce, przyjazne dzieciom, bardzo dobrze wyposażone. Spotkałam tam osoby , które przyjeżdżają tam na terapie z zagranicy.

Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Odp: Metoda Tomatisa- nowe perspektywy
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 03, 2013, 02:45:26 pm »
Test uwagi i lateralizacji słuchowej metody Tomatisa, kwalifikujący do treningu uwagi słuchowej:
 
Trening uwagi słuchowej metodą Tomatisa
Struktura treningu słuchowego
 Trening słuchowy prowadzony jest z użyciem licencjonowanego sprzętu rozwijanego przez współpracowników prof. Tomatisa, pod okiem wyszkolonych terapeutów. Sprzęt ten umożliwia cyfrowe przetwarzanie muzyki (lub, jeśli wymaga tego terapia, nagranego głosu mamy) tak, by stymulowała osłabione i nadwrażliwe zakresy słuchu, stymulowała układ przedsionkowy poprzez procesy bramkowania, a także prawidłową lateralizację słuchową, w zależności od indywidualnych potrzeb klienta. Trening składa się z następujących części:
 
 
  • Test uwagi słuchowej i lateralizacji, połączony z konsultacją psychologiczną – umożliwia zakwalifikowanie do treningu i zbudowanie indywidualnego programu terapii. Test i konsultacja przeprowadzane są przez konsultanta metody Tomatisa i trwają około godziny.
  • I etap – faza pasywna – faza przygotowawcza, polegająca na stymulowaniu słuchu w konkretnych zakresach częstotliwości oraz poprawianiu lateralizacji słuchowej. Składa się z 30 godzin słuchania przetworzonego materiału dźwiękowego (muzyka Mozarta i chorały gregoriańskie), ułożonego w 15 sesji po 2 godziny. Po tym etapie następuje trwająca od 4 do 6 tygodni przerwa, potrzebna do przystosowania się ucha do nowego sposobu słuchania.
  • Test kontrolny uwagi słuchowej i lateralizacji – test ten umożliwia monitorowanie zmian po I etapie treningu, oraz zbudowanie indywidualnego programu II etapu treningu.
     Test kontrolny jest bezpłatny.
  • II etap – faza aktywna – kluczowa faza treningu, opierająca się na pracy z własnym głosem. Sednem tej fazy jest aktywacja aparatu mowy oraz neurologicznego systemu powiązań między słuchaniem a głosem, odbiorem, różnicowaniem i przetwarzaniem dźwięków a ich prawidłowym produkowaniem przez głos, w celu lepszego słuchania i kontrolowania własnego głosu.
     Faza ta składa się z 15 godzin słuchania przetworzonego materiału dźwiękowego, podzielonych na 7 sesji 2-godzinnych i jedną 1-godzinną, z czego w trakcie każdej sesji pół godziny przeznaczone jest na pracę z mikrofonem. Głos jest przetwarzany przez sprzęt i słuchawki tak, by był lepiej słyszalny dla mówiącego. Może być to czytany tekst, luźne opowiadanie, rozmowa z mamą, wiersze, piosenki, wyrazy dźwiękonaśladowcze, albo nieartykułowane dźwięki – istotne jest, by osoba trenująca słuchała własnego głosu.
  • Test kontrolny umożliwiający ocenę wyników treningu.
  • Po przejściu całego treningu możliwe jest wzmacnianie jego efektów po upływie min. 6 miesięcy, poprzez zrealizowanie programu III etapu – w zależności od wyników testu kontrolnego.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26308
Odp: Metoda Tomatisa- nowe perspektywy
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 04, 2013, 09:18:59 am »
Metoda Tomatisa, czyli trening słuchu nie tylko dla dzieci z autyzmem
Autor: Beata Rędziak, Źródło: inf. własna

Metoda Tomatisa jako program stymulacji słuchowej, który ma na celu przezwyciężenie zaburzeń uwagi słuchowej i poprawę umiejętności komunikacji, może być skuteczną rehabilitacją m.in. dla dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – mówili eksperci podczas pierwszej w Europie konferencji poświęconej rezultatom ponadtrzyletnich badań. Spotkanie odbyło się 26 sierpnia w Warszawie.

http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/171065
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

 

(c) 2003-2017 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach