Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Jeśli uważasz że serwis Dar Życia jest potrzebnym miejscem Wesprzyj nas. Chcemy reaktywować serwis, dostosować graficznie i technicznie do aktualnych standardów, ale potrzebujemy Twojego wsparcia. Dziękujemy za wsparcie.

Autor Wątek: Artykuły - Nowości szkolne  (Przeczytany 316133 razy)

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Artykuły - Nowości szkolne
« dnia: Luty 09, 2003, 01:06:05 pm »
EDUKACJA została przeniesiona do działu "Dla wszystkcih dzieci świata"
Będzie ona wspólna dla wszystkich schorzeń.

Niektórzy już składają tam linki z nowoczesnej formy pomocy dzieciom - czyli edukacji połączonej z zabawą. EDUKACJA-INTEGRACJA

Zainteresowanych rodziców zapraszamy w dalszym ciągu do współtworzenia, dziękując jednocześnie za wszelkie propozycje i uwagi.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 25, 2003, 12:13:18 pm »
Interesujący, aczkolwiek i kontrowersyjny wydawać się może poniższy art.
Pamięć absolutna IIcz. - p.Renaty Kszyszkowskiej

"Wybitna pamięć nie musi cechować tylko nielicznych, ale może być osiągalna przez prawie każdego, kto tylko wie, w laki sposób ją uaktywnić. Szybkie i trwale zapamiętywanie zależy bardziej od nabytych umiejętności, niż od wrodzonych uzdolnień. Dzięki wykorzystaniu technik pamięciowych, odpowiedniej diecie i ćwiczeniom fizycznym zdolność uczenia się wzrasta nawet kilkakrotnie...."

Pewne procesy są oczywiste, ale czy bardziej chodzi o informację, czy marketing nieszablonowych metod? Co o tym sądzicie?
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline migotka

  • User z prawami do pisania
  • Podglądacz
  • *
  • Wiadomości: 15
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 05, 2003, 04:38:51 pm »
Soniu
 Mysle, ze to prawdziwe poglady a nie reklama.
Podobne poglady sa podane w ksiazce Gordona Dryden " Rewolucja w uczeniu".
To tez elementy kinezyjnej terapi przy pomocy ruchu- znane "osemki".

Hania
Usmiech o poranku to usmiech o zmierzchu
Hania mama Maksa (7 lat) z zD

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Ruchomy alfabet
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 17, 2003, 10:50:24 am »
RUCHOMY ALFABET



do poszczególnych samogłosek i spółgłosek wystarczy dołożyć tylko dźwięki - zabawa z edukacją da efekty

Oprócz takich samo i spółgłosek można kupić tzw "lizaczki" z alfabetem (pomoc dydaktyczna) - są dwustronne - dziecko oprócz zapamiętywania danej literki i dźwięku dodatkowo ćwiczy sprawność nadgarstków.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
WIOSNA, WIOSNA - Zodiak na wesoło
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 21, 2003, 01:21:56 pm »
Zbliża się powoli wiosna. Na WP.pl poświęcono już miejsce temu tematowi- a w nim Zodiak na wesoło - szkolna władza
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Kala

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 103
    • http://www.animacje.friko.pl

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 28, 2003, 12:30:50 pm »
Kala super linki i wiele radości.

Dołączę kolejny zbiór alfabetu wysłany dla Was  -dziękuję BM
Alfabet Gallery
Miłej zabawo-edukacji z dziećmi
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Edukacja ze Strony Antosia
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 04, 2003, 12:23:27 pm »
Polecam wspaniałą Stronę o Edukacji i rehabilitacji Antosia
EDUKACJA w całości STRONA O ANTOSIU

Beata ze swojej strony serdecznie gratuluję takiej skarbnicy informacji, pozwoliłam sobie na przedstawienie jej tutaj, by mogła służyć nam wszystkim.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 04, 2003, 05:49:45 pm »
Wstawiam nadesłane podziękowanie za wykonanie Strony - my również gratulujemy.



 :D  :D  :D
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 05, 2003, 12:33:02 pm »
Beato,wspaniała strona,czytałam wczoraj i nie mogłam się oderwać.
Wydaje mi się że już wcześniej trafiłam na twoją stronę,ale wtedy nie była jeszcze skończona,a teraz- jestem pełna podziwu.
Nie tylko strona graficzna-choć też piękna- ale ilość potrzebnych informacji,linków.

Czytając informacje zawarte na str. w linku rehabilitacja
przypomniało mi się jak my z synem -wtedy jeszcze malutkim -szukaliśmy pomocy u lekarzy.
Kiedyś już chyba pisałam o tym że po miesięcznej próbie nauki karmienia Darka przez smoczek,"wypożyczyliśmy "go do domu na 2-3 dni.
Lekarze bardzo się bali,czy my sobie poradzimy,my chyba jeszcze bardziej,ale się udało.
Gdy wzięliśmy go ze szpitala ważył 2 500 g. ( przy urodzeniu 3 000g
i miał pół roku.
W szpitalu już wypytywaliśmy się gdzie iść ,do kogo się zwrócić.
Przełożona pielęgniarek poleciła nam lekarza neuroloda dziecięcego- ponoć sława Warszawy- zadzwoniła czy w drodze wyjątku zgodzi się na konsultacje .
Po kilku dniach pojechaliśmy do lekarza do domu .
Neurolog( dość wiekowa już osoba) zbadała dziecko, wypisy ze szpitala
( 3-krotne zachłystowe zapalenie płuc, 2-razy transfuzja krwi,
nie wykształcona dolna szczęka,brak odruchu ssania i połykania . mpdz).itd
i stwierdziła że syn nie ma mpdz.
Za konsultacje zażądała takiej sumy jaką wydawaliśmy przez cały miesiąc na życie- trudno sami chcieliśmy pomóc dziecku.

Właśnie znalazłam to nazwisko na str. rehabilitacja- i tak wróciły wspomnienia
Napisała nam to na jakimś świstku papieru i odesłała do rejonu,gdzie i tak byśmy pewnie trafili.
Odesłała nas do lekarki która była kiedyś jej studentką,akurat u nas w rejonie.
Młoda p. neurolog nawet nie za bardzo interesowała się wypisem ze szpitala gdzie synem zajmowało się dwóch naprawdę dobrych neurologów, tylko bazując na opinii starszej koleżanki orzekła że ona tak właściwie to nie wie jak mogłaby nam pomóc?
kazała nam przychodzić raz na 2 miesiące i zapisy w karcie to właściwie relacja tego co nam przez ten czas udało się osiągnąć,czyli je większe porcje, już się tak często nie zachłystuje,wodzi za matką oczami...

poprosiliśmy o konsultacje u jeszcze jednago neurologa, zła jak osa wysłała nas do lek. w innej przychodni w szpitalu dziecięcym
" nowy" neurolog po zbadaniu syna stwierdził że jego kłopoty
są natury gastrycznej? a nie neurologicznej i znowu nas gdzieś odesłał.

Długo nas tak odsyłali,mam wrażenie że niektórzy to sami się trochę przy nas nauczyli, każde dziecko z mpdz. jest inne
a miesiące uciekały beż tak potrzebnej na początku rehabilitacji.
Gdy syn w wieku 3 lat miał pierwsze drgawki ta sama p. neurolog na skierowaniu na dno oka i EEG napisała po raz pierwszy - stan po mpdz.

czyli chyba wtedy stwierdziła że to jednak jest mpdz.- szkoda że tak póżno?

Miało być o stronie Antosia ,a ja tak się rozpisałam
jaszcze raz gratuluję i sama będe tam często zaglądać.
pozdrawiam  :D
Ulka
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Rozwój dziecka w młodszym wieku szk. a cele, treści, eduk..
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 15, 2003, 02:29:14 pm »
Pierwszy dzwonek, nowi koledzy, nowa Pani, piórnik z chińską, pachnącą gumką, dreszczyk niewiadomej,  jak to będzie ..., co znajduje się za najbliższym rogiem? - oto pierwszy oddech Pierwszoklasisty. Czy za kilka lat będzie on nucił słowa piosenki Witolda Wolnego:

„ Kolejny szary, zwykły dzień,
 Czy tyle tylko życie chce Ci dać?
 Jak głupi robot czujesz się
 Gdy znów do szkoły musisz rano wstać.
 Jak dobry film wspominasz ten dziecięcych marzeń roześmiany świat...”?
więcej: Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym a cele, treści, organizacja i efekty procesu edukacyjnego - Kamila Mironowska ze Str. Stow. "GEN"
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Rozmowa i zabawa z dzieckiem
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 17, 2003, 12:51:01 am »
Kolejny artykuł wnoszący soś interesującego zarówno dla rodziców jak i dla nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym.

"Wiek przedszkolny to okres pytań dziecięcych. Nasze dziecko stawiając pytania o cokolwiek, w sposób nieuświadomiony stawia w gruncie rzeczy pytania o to, jak żyć? Pytania są często jakby zakamuflowane, niedopowiedziane, często nas zadziwiają...

Ale wiedza dziecka stosowana na co dzień nie jest wiedzą czerpaną z naszych odpowiedzi na stawiane pytania, ale z tego, co dziecko widzi i obserwuje przede wszystkim nasze postępowanie..."

ROZMOWA I ZABAWA Z DZIECKIEM - Anna Job
źrdło: Bliżej przedszkola nr 1-2 (16-17) styczeń - luty 2003
Strona Przedszkola nr 28 w Krakowie
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 17, 2003, 01:03:38 am »
"Projektując współdziałanie z rodzicami należy poznać potrzeby i problemy na jakie napotykają rodzice w wychowaniu dziecka. Do najczęstszych należy: upartość, stawianie kłopotliwych pytań, konflikty między rodzeństwem, nadwrażliwości dzieci, nadpobudliwości, nadopiekuńczość dziadków, używanie brzydkich słów, trudne sytuacje rodzinne (np. nałogi, choroba, rozwód, śmierć).

Nauczyciele wychowania przedszkolnego powinni szczególnie zabiegać o nabywanie nowych umiejętności w pracy z dzieckiem posiadającym problemy emocjonalno - społeczne i jego rodzicami, jak również na bieżąco diagnozować efekty działań w obszarze wychowanie i opieka.
całość: Wspomaganie dziecka w rozwoju moralnym - Barbara Szelag, wizytator Małopolskiego Kuratorium Oświaty
źródło: "Bliżej przedszkola. Wychowanie i oświata" nr 1-2 (16-17) styczeń - luty 2003 ze Strony Przedszkola Nr 28 w Krakowie
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Edukacja daje radość
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 18, 2003, 01:06:14 pm »
Świat dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną jest trudny do zrozumienia. Jednym wydaje się on bezbarwny i mało ciekawy, inni może nie mają okazji spotkać na swojej drodze takiej osoby.

Tylko nieliczni próbują poznać i zaprzyjaźnić się z tym dzieckiem.

Edukacja daje radość
Rozmowa z panią Martą Grzywną i panią Anną Antosiewicz, oligofrenopedagogami z Ośrodka Rehabiliacyjno Edukacyjno Wychowawczego Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koła w Jarosławiu, przybliży nam ten nieznany świat wielorakiej niepełnosprawności oraz ukaże specyfikę kontaktu i pracy z tymi dziećmi.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Internetowe adresy Waszych przedszkoli - zgłoś link do Stron
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 21, 2003, 11:34:54 pm »
Bardzo prosimy o nadsyłanie internetowych adresów Waszych przedszkoli. Na naszej stronie umieścimy linki do nich.

Prosimy także o adresy internetowe stron przeznaczonych dla nauczycieli, dzieci w wieku przedszkolnym.

Internetowe adresy Waszych przedszkoli-zgłoś link
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 21, 2003, 11:46:54 pm »
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Kala

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 103
    • http://www.animacje.friko.pl
Ciekawe książki
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 25, 2003, 12:06:58 pm »
"365 dni twórczej zabawy dla dzieci dwuletnich i starszych"

Jest to pozycja w postaci poradnika, jak bawić się z dziećmi.
Polecam.

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 26, 2003, 11:13:09 am »
Inne bardzo istotne linki dla rodziców zwłaszcza-jak wybierać przedszkole
Edukacja niepełnosprawnych
Przedszkole
Dziecko w przedszkolu
Przedszkole-opowieści rodziców
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Agnieszka zmienia przepisy
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 02, 2003, 04:41:41 pm »
To tytuł reportażu o niepełnosprawnej,głuchej dziewczynie i jej rodzicach
którzy walczą by Agnieszka żyła w świecie ludzi zdrowych

   http://www2.gazeta.pl/obcasy/1,25364,1448882.html

uzupełnieniem jest rozmowa Piotra Pacewicza z G.W.
 i Piotra Pawłowskiego prezesa stowarzyszenia" Integracja"
 i redaktora naczelnego magazynu " Integracja"
p.t. " Wszyscy jesteśmy niepełnosprawni"
niestety tego nie mogę znależć w necie-więc zachęcam do lektury
w wydaniu papierowym
Ulka
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Problemy wychowawcze
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 14, 2003, 06:39:59 pm »
Myślę że ta strona przyda się wielu rodzicom PROBLEMY WYCHOWAWCZE - autorstwa Bożeny Stefańskiej

-porusza problemy nie tylko wychowawcze, a opracowana jest przez nauczyciela i wykładowcę pracującego z dziećmi

Ulka
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Specyficzne trudności w uczeniu się
« Odpowiedź #20 dnia: Maj 21, 2003, 10:23:50 am »
Matematyczne myślenie

"...rozwija się wraz z rozwojem operacji myślowych na materiale matematycznym. Braki, zakłócenia i nieprawidłowości w opanowaniu tych operacji prowadzą do powstania trudności w myśleniu matematycznym".

"Aby omówić specyficzne trudności w uczeniu się matematyki należałoby najpierw zastanowić się jakie są przyczyny tych niepowodzeń. Każda z nas niejednokrotnie zastanawiała się, dlaczego niektóre z dzieci nie potrafią uczyć się matematyki. Istnieje wiele różnych poglądów na ten temat. Wiadomo, że uczenie się matematyki sprawia dzieciom trudności, bowiem matematyka nie jest przedmiotem łatwym, ze względu na abstrakcyjność jej pojęć i jej dedukcyjną strukturę. Dlatego, każda luka w wiadomościach uniemożliwia rozumienie tego, co się omawia' (Z. Krygowska, 1975, s. 241).

Krygowska uważa również, że należy wnikliwie kontrolować postępy rozumienia treści matematycznych przez dzieci oraz mieć dobrą znajomość ich indywidualnych potrzeb.."
Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki - sposoby pomocy

Wiele innych informacji można znaleźć na Stronie New Belfer
oraz

"Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu są spowodowane zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych i motorycznych, które występują u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Podłożem tych zaburzeń jest nieprawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego. Poszczególne rodzaje tych trudności mogą występować w izolacji lub łączyć się ze sobą. Są to:

dysleksja - trudności w czytaniu lub w czytaniu i pisaniu
dysgrafia - trudności w opanowaniu kaligrafii (brzydkie, czasem wręcz nieczytelne pismo)
dysortografia - trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (rażące i nagminne popełnianie błędów ortograficznych)..."

Objawy - zależą od wieku dziecka.

Wiek niemowlęcy i poniemowlęcy - objawy "ryzyka dysleksji":

opóźniony rozwój ruchowy ( słabo lub w ogóle nie raczkują, późno zaczynają chodzić, trudności z utrzymaniem równowagi, obniżone napięcie mięśniowe)
mała sprawność ruchowa (mało zręczne, nieporadne w samoobsłudze)
opóźniony rozwój mowy (później wypowiadają pierwsze słowa, problemy z budowaniem zdań)
dłuższe utrzymywanie się pierwotnych odruchów wrodzonych
Wiek przedszkolny 3-5 lat - objawy "ryzyka dysleksji":

opóźniony rozwój ruchowy
mała sprawność ruchowa całego ciała, a szczególnie rąk (slabo biega, trudności w utrzymaniu równowagi, zapinaniu guzików, nawlekaniu korali, trzymaniu kredki)
słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa
opóźniony rozwój mowy
zaburzenia postrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej
Wiek 6-7 lat (klasa 0):

trudności z wymową
trudności w zapamiętywaniu
trudności w odróżnianiu podobnych głosek, wydzielaniu i łączeniu sylab
trudności w wyróżnianiu elementów z całości
trudności orientacji w czasie (pory roku, dnia, godziny)
trudności w rysowaniu i odtwarzaniu figur oraz wzorów
trudności w układaniu obrazków i elementów według wzoru
wadliwa wymowa (przekręcanie, przestawianie, notoryczne błędy gramatyczne)
trudności w nauce czytania
brak lateralizacji (oburęczność, mylenie prawej i lewej ręki itp.)
mała sprawność manualna (wiązanie sznurowadeł, trzymanie nożyczek, sztućców)
opóźnienie orientacji w schemacie ciała
Wiek wczesnoszkolny (I-III klasa):...."
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu

Praca z dzieckiem z zaburzoną Lateralizacją
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Mały Poradnik Młodego nauczyciela i terapia zjęciowa
« Odpowiedź #21 dnia: Maj 21, 2003, 10:44:09 am »
Rodzicom i nauczycielom polecam NewBelfer- Mały Poradnik Młodego nauczyciela
Terapia zajęciowa -Strona Sylwi z Elbląga o różnych formach terapii zajęciowej
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Między wolnością a wychowaniem
« Odpowiedź #22 dnia: Maj 31, 2003, 10:22:20 pm »
"Wychowawca winien pamiętać,
że powierzono mu najbardziej
plastyczny „materiał” - osobowość
dziecka, którą kształtuje, bogaci,
rozwija i czuwa nad prawidłowym
rozwojem."


MIĘDZY WOLNOŚCIĄ A WYCHOWANIEM - autorka:s. Małgorzata Agnes Wilk, Zgromadzenie Córek Bożej Miłości z Przedszkola nr 40 Córek Bożej Miłości w Krakowie,
źródło: Strona Przedszkola Nr 28 w Krakowie
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Nauka i integracja
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwiec 09, 2003, 08:59:49 pm »
Pod tym adresem jest baza adresów szkół, przedszkoli, placówek ponadgimnazjalnych specjalnych oraz integracyjnych we wszystkich województwach w kraju.

także propozycje kursów i szkoleń
 
Nauka i edukacja
źródło:
redakcja@niepelnosprawni.info
Centrum Informacyjne dla Osób Niepełnosprawnych
Ul. Dzielna 1, 00-162 warszawa
Tel.: 0*22 831 85 82, 0*22 831 50 17
Faks: 0*22 831 85 82 w. 13
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 09, 2003, 09:18:27 pm »
To bardzo ważne Ulka - można posyać adresy placwek, które nie zostały uwzględnione w ich wykazie.

Dodam jeszcze Nauka dzieci i młodzieży

Jak uwzględnić potrzeby dziecka w doborze klasy

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Kontrowersje wokół nauczania indywidualnego
źródło: www.niepelnosprawni.info
centrum@niepelnosprawni.info
faks: 0*22 831 85 82 w. 13
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #25 dnia: Czerwiec 10, 2003, 05:07:21 pm »
Mam nadzieję Soniu że są to aktulne adresy
wiele szkół jest w tej chwli zamykanych (niż demodraficzny)

link do kursów wkleiłam szybciej niż dokładnie przeczytałam i tam niestety są tylko cztery kursy dla O.N.
na jednym z takich kursów jest w tej chwili mój syn

 http://www.niepelnosprawni.info/labeo/app/cms/x/2632

 wie doskonale że musi się dalej uczyć, zdobywać nowe umiejętności skoro w swoim wyuczonym zawodzie nie może znależć pracy, to jest dla niego szansa
podoba mi się jak jest to zorganizowane,  po takim kursie on będzie mógł uczyć następne osoby niepełnosprawne jako wolontariusz np.  tych którzy nie mogą sami w kursie  uczestniczyć bo trudno byłoby im dojechać na ul. Twardą trzy razy w tygodniu,
a najważniejsze że nie siedzi w domu,że coś robi
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Ocenianie zajęć z muzyki i plastyki
« Odpowiedź #26 dnia: Czerwiec 12, 2003, 10:46:24 pm »
Na świadectwach szkolnych należy teraz wpisywać oceny z muzyki i plastyki, nawet gdy dotyczą one jednego przedmiotu – sztuki..

MENiS WYJAŚNIA, Oświata. Świadectwa szkolne

"Do końca roku szkolnego 2001/2002 program dla szkół podstawowych i gimnazjum zawierał przedmiot sztuka, w którym były treści z muzyki i plastyki. Od roku 2002/2003 program kształcenia dla tych szkół uwzględnia dwa przedmioty: muzykę i plastykę.

Tymczasem na świadectwach ukończenia szkoły wpisuje się również te obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskane z nich roczne oceny końcowe, z których nauka zakończyła się w klasie programowo najniższej. Tak stanowi rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz.U. nr 6, poz. 73 z późn. zm.).

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu wyjaśniło więc, że jeśli w roku szkolnym 2002/2003 w klasie VI szkoły podstawowej i w klasie III gimnazjum szkolny plan nauczania nie przewiduje muzyki i plastyki, a nauka z tych przedmiotów zakończyła się we wcześniejszej klasie jako sztuka, na świadectwie ukończenia szkoły w miejscach przeznaczonych na wpisanie ocen z muzyki i plastyki należy:
• bądź powtórzyć ocenę ze sztuki dla obu tych przedmiotów,
• bądź oba przedmioty połączyć nawiasem i wpisać jedną ocenę.

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu zwróciło też uwagę, że rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. nr 15, poz. 142 z późn. zm.) umożliwia łączenie zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, w ramach którego prowadzone jest nauczanie z różnych dziedzin wiedzy. Jednym z takich bloków przedmiotowych może być sztuka. Blok nie jest jednak przedmiotem. W dokumentacji dotyczącej oceniania ucznia na koniec roku (arkusze ocen, świadectwa szkolne) należy ustalić oceny z  każdego przedmiotu wchodzącego w skład bloku przedmiotowego." -  Jarosław Żarowski

Ocenianie zajęć z muzyki i plastyki - Gazeta Prawna Nr 113 (969) środa 11 czerwca 2003 r
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Konstruowanie indyw. pr. pracy z dzieckiem upośl. w st. gł.
« Odpowiedź #27 dnia: Czerwiec 18, 2003, 12:39:41 am »
"Dzieci z głębokim upośledzeniem umysłowym stanowią dla nauczycieli szczególne wyzwanie. W ich terapii, aby możliwy był rozwój, nie wystarczy stworzenie ogólnie korzystnej atmosfery czy też zorganizowanie zajęć ogólnorozwojowych. Niezbędne jest stworzenie kolejnych kroków rozwojowych razem z dzieckiem i z pomocą jego rodziców.

Praca z dziećmi z głębokim upośledzeniem umysłowym, ze względu na swoją specyfikę, winna przebiegać w sposób przemyślany, uporządkowany i konsekwentny. Należy dążyć do..."

Konstruowanie indywidualnych programów pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim - Opracowanie: Marzena Mieszkowicz, neurologopeda

Bibliografia:

Kielin J. - Rozwój daje radość, Gdańsk 1999;
Kwiatkowska M. - Dzieci głęboko niezrozumiane, Warszawa 1997;
Młynarska M., Smereka T. - Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia, Warszawa 2000;
Orkisz M. - Towarzyszenie w rozwoju osobie z głębokim upośledzeniem umysłowym; w: Rewalidacja nr 2, Warszawa 1997
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Rewalidacja - teoria i praktyka
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwiec 18, 2003, 06:49:32 pm »
nauczycielom i rodzicom polecam ciekawą Stronę Rewalidacja w teorii i praktyce
Wiele interesujących informacji - warto zapoznać się z nimi.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Im więcej rozumu tym lepiej - świetnie o edukacji
« Odpowiedź #29 dnia: Lipiec 14, 2003, 10:34:36 pm »
"14 października 2000 r. w ratuszu w Tarnowie podczas pierwszego spotkania grupy ludzi, którzy potem napisali deklarację obywatelską "Edukacja dla rozwoju", odpowiadając na wystąpienie inicjatora tej pozarządowej akcji premiera Jerzego Buzka, powiedziałem, że w Polsce trzeba by powołać Komisję Edukacji Narodowej. Obywatelską instytucję demokratyczną mającą oceniać, opiniować i wskazywać kierunki rozwoju edukacji powszechnej w Polsce.

Komisję, która miałaby być dla społeczeństwa, a nie dla władzy, źródłem informacji o stanie edukacji i mogłaby pełnym głosem wypowiedzieć się w sprawach skandali edukacyjnych III Rzeczypospolitej....

Idea stworzenia takiej komisji czy rady odżyła w pracach zespołu działającego przy Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich. Jej uzasadnieniu poświęcony był artykuł Piotra Legutki w "Rzeczpospolitej" ("Potrzeba nowych Kołłątajów", 18 - 19 czerwca).

W dwu wypowiedziach opublikowanych w "Rzeczpospolitej" 26 czerwca br. rektor Marek Rocki ("Im mniej ciał, tym lepiej") i doktor Jan Wróbel ("Społeczna imitacja broni"), znany warszawski edukator i publicysta, byli łaskawi odsądzić ten projekt od czci i wiary. O ile tekst Wróbla zawiera elementy warte podjęcia debaty, o tyle Rocki napisał tekst zawierający frontalny atak na jeden i to nie najważniejszy fragment tekstu Piotra Legutki, dotyczący studiów doktorskich.

Uderz w stół, a nożyce się odezwą. Czyżby to,..."
- więcej - Polemika Uderz w stół, a nożyce się odezwą. Im więcej rozumu, tym lepiej - ŁUKASZ A. TURSKI, Rzeczpospolita z 14.07.03 Nr 162
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Wyd. publikujące książki o tematyce edukacyjnej i integrac.
« Odpowiedź #30 dnia: Lipiec 27, 2003, 01:56:28 pm »
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #31 dnia: Sierpień 06, 2003, 04:24:47 pm »
Dzieci lubią rymowanki, można do poszczególnych samogłosek i spółgłosek dołączyć takie wiersze:

Można zacząć od samogłosek (czytać i pokazywać samogłoski):

Sprzeczka samogłosek

"Wierzcie sobie, jeśli chcecie,
że we wtorek w ALFABECIE
bardzo się skłóciły głoski.
Rozpoczęły SAMOGŁOSKI:

- My jesteśmy doskonałe -
a - okrągłe, uśmiechnięte,
ą - jak dzwonek - głośne, dźwięczne,
e - jak precel, ten z Krakowa,
ę - jest wdzięczne jak panienka,
i - to głoska wyjątkowa -
muzykalna, głośna, piękna...
U spojrzało zagniewane:
-Ja się z wami dziś nie bawię!
Co tu robi, moi mili,
ta głoska ó kreskowane?
Y ogonkiem zamachało,
skryło się w wysokiej trawie,
bo się bawić już nie chciało."

Literkowe figle, a w niej:

W królestwie Alfabecji

W Alfabecji - tej krainie,
co z wesołych liter słynie,
mieszkał król Alfabet stary -
znał on różne, dziwne czary.

Miał gromadkę dzieci drogich
i choć bywał dla nich srogi,
one Ojca szanowały,
lecz czasem dokazywały.

Córki piękne, wierzcie mi:
Samogłoski - A, E, O, Ó, U, Y, I,
także jeszcze Ę i Ą -
miłe, dobre, piękne są.

A - pogodne i rumiane,
E - wesoło roześmiane,
O - okrągłe jak słoneczko,
U - głębokie jak miseczka,
Y - ogonkiem raźno kiwa,
I - gdzieś z kropką w piłkę grywa.

Ę i Ą w orkiestrze grają
i sopranem wciąż śpiewają.
Ó kropeczkę swą unosi
i tak do zabawy prosi.
Dwudziestu dwóch synów króla
w Alfabecji także hula.

Zwą ich wszyscy Spółgłoskami -
są miłymi chłopakami.
B, C, D, F, G, H -
każdy z nich maniery ma.
Wszyscy dobrze ułożeni,
eleganccy, wystrojeni.
J, K, L, Ł, M oraz N -
robią wiele przykrych scen.

Więc się często ojciec złości,
bo spraszają wielu gości,
ojca-króla nie słuchają,
tylko konie ujeżdżają.

Jeżdżą też młodsi synowie,
co psikusy mają w głowie.
Pędzi P z okrągłym oczkiem,
R wybiega z animuszem,
S wygina się coś boczkiem,
T powiewa kapeluszem.
W i Z ich raźno gonią,
aż się grzywy plączą koniom.
Ć, Ś, Ź, Ź też cwałują -
braci przegonić próbują,
tak, że lecą iskry czasem,

bo Spółgłoski pędzą lasem.
Król Alfabet, choć był stary,
to pomysłów miał bez liku.
Wykorzystał swoje czary
i... umieścił je w SŁOWNIKU.

Z nimi siostry Samogłoski
prędko tam powskakiwały -
z dumą zadzierają noski...
I tak powstał SŁOWNIK cały!"

a na koniec trudne R

Przechwałki dużego R

Chwaliło się wielkie R,
że pochodzi z wyższych sfer
i że ciotkę ma hrabinę,
co objeżdża bryczką rynek,
że w Radomiu ma stryjenkę -
ta ma kamienice piękne;
że co roku zwiedza Rabkę,
bo tam ma cioteczną babkę;
i urządza imieniny
tam, gdzie zamku są ruiny
i podaje srebra stare
do racuszków z rabarbarem.
- Zgadnij, czy w wierszyka słowach,
tylko wielkie R się chowa?

/Elżbieta Śmieżkowska-Bielak - tekst Iwona Wasiluk /

a teraz wydruk, alfabet np. z gąbki z puzzlami do wkładania, butelka wody, aby zmoczyć suchy piasek - i do parku- a tam czytamy, kreślimy po mokrym piasku i pokazujemy w puzzlach gąbkowych.
 :D
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #32 dnia: Sierpień 10, 2003, 03:04:51 pm »
Zaczęło się tak:
Agnieszka zmienia przepisy - Katarzyna Staszak, Marcin Kowalski 02-05-2003
Gazeta.pl > Wysokie Obcasy > Kobiety współczesne

c.d. losów niesłyszącej Agnieszki pragnącej studiować na AWF W-wa

Wspólnie przeciw decyzji AWF - Rozmawia Katarzyna Staszak 07-08-2003, źródło: Gazeta.pl > Kraj > Informacje
 
ZOBACZ TAKŻE
AWF. Niepełnosprawnych nie przyjmujemy - Marcin Kowalski, Katarzyna Staszak 06-08-2003
Nie chcą słyszeć. Agnieszka zmienia przepisy - cd sprawy opisanej w "Wysokich Obcasach" - Marcin Kowalski, Katarzyna Staszak 05-05-2003

I jak tu mówić o Roku Niepełnosprawnych 2003?
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Koniec podziału na szkoły "specjalne" i "norm
« Odpowiedź #33 dnia: Sierpień 27, 2003, 04:00:52 pm »
Słowo "specjalna" znika z pieczęci, świadectw i legitymacji około 200 szkół i przedszkoli. - Nikt już nie będzie przypinał dzieciom etykietek - cieszą się rodzice

Decydując się na tę zmianę, Ministerstwo Edukacji Narodowej kierowało się dobrem uczniów (przeciwko nietolerancyjnej nazwie "szkoła specjalna" rodzice interweniowali u rzecznika praw dziecka) oraz wymogiem dostosowania nazw do standardów unijnych.

źródło : http://www1.gazeta.pl/warszawa/1,34862,1637316.html
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
dobra podstawówka - to...
« Odpowiedź #34 dnia: Sierpień 28, 2003, 01:41:58 am »
dobra podstawówka ma największy wpływ na przyszłą karierę ich dzieci

"...Krystyna Łybacka, minister edukacji i sportu, nie tylko ogranicza swobodę w tworzeniu programów w szkołach prywatnych i ingeruje w zasady oceniania na świadectwach, ale zapowiedziała też opodatkowanie tych szkół. Jak zauważa Wojciech Starzyński, prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego, nowy podatek może spowodować podniesienie czesnego, a w efekcie przenoszenie dzieci do szkół publicznych." - (Podatek Łybackiej)
Polecam Szkoła rynku Dorota Macieja, Współpraca: Magda Rychter, Michał Zawadzki  
Tygodnik "Wprost", Nr 1083 (31 sierpnia 2003)
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Krótka nauka uczenia, co jeść aby poprawić konc.
« Odpowiedź #35 dnia: Wrzesień 01, 2003, 04:04:02 am »
Ucz się z kimś, niekoniecznie przeciwnej płci i szalenie atrakcyjnym, bo się zdekoncentrujesz. Wspólne uczenie się jest szczególnie wskazane, gdy nie wierzysz w siebie...

Uczenie się od początku do końca, linijka po linijce, jest żmudne, nudne i mało efektywne. Zacznij zatem od najtrudniejszej partii materiału (potem będzie z górki!) i ustal, że uczysz się minimum 40 minut, potem krótka przerwa i następne 40 minut. Przerwy nie mogą być emocjonujące, bo oderwą cię od pracy. Zawsze kończ to, co zacząłeś.
Krótka nauka uczenia - Hanna Hamer, Charaktery

A co jeść, aby czuć sie zdrowo i w dodatku poprawić koncentrację, inteligencję, zapamiętywanie? - przeczytajcie:
Dieta na inteligencję - To wyjątkowo ciekawe - myślę, że raz można uwierzyć prasie z przed roku.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Ile kosztuje uczeń, ile kosztuje szkoła
« Odpowiedź #36 dnia: Wrzesień 06, 2003, 02:24:44 pm »
Cytuj
Rodzice nie wiedzą, że wyręczają gminę i szkołę w ich obowiązkach. Szkoła ma obowiązek organizować zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Tymczasem niektórzy płacą za korepetycje nauczycielom, którzy do południa uczą ich dzieci w szkole. Nie twierdzę, że to reguła, ale takie zjawisko jest skandaliczne. Zbigniew Pendel rozmawia z Krzysztofem Śnioszkiem, szefem Krajowego Porozumienia Rodziców i Rad Rodziców, i oblicza, ile kosztuje szkolna wyprawka


Ile kosztuje uczeń, ile kosztuje szkoła - Zbigniew Pendel, Gazeta.pl z 05-09-2003

Kalendarz roku szkolnego w pigułce

Inne artykuły o szkolnictwie w Gazeta.pl >  Edukacja
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #37 dnia: Wrzesień 08, 2003, 10:47:14 am »
Duży wybór przydatnych książek do rehabilitacji i edukacji dzieci niepełnosprawnych oferuje
Sklep internetowy księgarni Fundacji Daj Szansę w Toruniu

Ciekawa jestem czy faktycznie są dostępne w sprzedaży? - może ktoś z Was korzysta?
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Rozważania rzecznika praw dziecka
« Odpowiedź #38 dnia: Wrzesień 08, 2003, 08:15:23 pm »
Zawieszenie w prawach ucznia czy zakaz chodzenia na lekcje

Szkoły często nie wiedzą, jak zareagować na zachowanie ucznia. Odsuwają wówczas od siebie problem, wymierzając mu karę zawieszenia w prawach.

Rozważania rzecznika praw dziecka. Zawieszenie w prawach ucznia czy zakaz chodzenia na lekcje - PAWEł JAROS, Rzeczpospolita Nr 209 z dnia  08.09.03 żródło
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Matura z języka obcego
« Odpowiedź #39 dnia: Wrzesień 10, 2003, 12:11:42 pm »
Z certyfikatem nadal bez egzaminu

Egzamin dojrzałości w roku szkolnym 2003/2004 będzie przeprowadzany według dotychczasowych zasad. Zachowane zostaną uprawnienia do zwolnień z egzaminu z języka obcego.

źrodło: http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/2.html?numer=1032&dok=1032.2.62.2.9.2.0.1.htm
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Szkolny strach - kliniczna fobia szkolna
« Odpowiedź #40 dnia: Wrzesień 12, 2003, 01:27:18 pm »
Prowadzone na lekcje płaczą. W klasie dostają bólu głowy, czasem mdleją. - W takich przypadkach zazwyczaj podejrzewa się, że dziecko choruje na tzw. fobię szkolną. Jak rozpoznać, czy paraliżujący strach to początek poważnej choroby?

"Zdaniem Floryan o fobii można mówić tylko wtedy, gdy pomimo terapii nie udaje się dziecka przekonać do szkoły. Najczęściej do poradni trafiają dzieci z problemami psychosomatycznymi, czyli takie, które są tylko nieprzystosowane do nauki w szkole. - Objawy zniechęcenia do szkoły mijają u nich po kilku rozmowach z psychologiem - zapewnia Floryan.."

źródło: DD (tygodnik lokalny)

Fobia szkolna
 
Odmowa chodzenia do szkoły - zarys mechanizmów psychologicznych.

Istotą fobii szkolnej jest przede wszystkim mniejsza, lub większa niemożność chodzenia do szkoły. Niemożność ta przybiera różne nasilenie począwszy od częściowej niechęci aż do absolutnej odmowy pozostania w szkole, spowodowanej silnym lękiem, przerażeniem lub paniką, występującymi w środowisku szkolnym. Główne objawy somatyczne towarzyszące fobii szkolnej to: bóle głowy i brzucha, mdłości, wymioty i biegunki. Objawy somatyczne niezależnie od ich rodzaju ustępują zwykle po kilku godzinach, jeżeli rodzice pozwolą zostać dziecku w domu. Oprócz objawów somatycznych, dzieci z fobią przejawiają szereg obaw lub trosk za pomocą których usiłują uzasadnić niechęć do szkoły (lekcje są za trudne, nauczyciel jest niesprawiedliwy, uczniowie go nie lubią). Fobię szkolną łatwo odróżnić od uzasadnionych obaw przed pójściem do szkoły takich jak lęk przed egzaminem czy lęk przed doświadczeniem realnej przemocy ze strony rówieśników. Wagary z kolei można odróżnić od fobii tym, że odbywają się one bez wiedzy rodziców i często są objawem odmiennych problemów związanych z zaburzeniami zachowania. Fobia szkolna występuje z taką samą częstością u dziewcząt jak u chłopców.

Skłonność do reagowania fobią szkolną na stres, ma swoje źródło we współwystępowaniu określonych potrzeb neurotycznych u rodziców.

 Matki dziecka z fobią szkolną są: zależne (często od własnych matek), z niską samooceną, obawiające się impulsów agresywnych, unikające odczuwania wrogości, nadmiernie opiekuńcze, (usiłujące zaspokajać wszystkie potrzeby dziecka), utrzymujące i utrwalające zależność dziecka. Troszcząc się w ten sposób o dziecko, matka usiłuje zarówno zaprzeczyć własnym negatywnym uczuciom wobec niego, jak i zapobiegać jakiejkolwiek złości czy urazom z jego strony. Kobiety te szybko wycofują się pod wpływem przejawów złości, a łatwość, z jaką ulegają nadmiernym lub nierealnym wymaganiom powoduje że zaczyna im ciążyć poczucie własnej niekompetencji, czują że dziecko je przytłacza i wykorzystuje i są na nie złe. Przy wystąpieniu tendencji do fobii szkolnej, matka zaostrza sytuację współczując dziecku gdy narzeka na szkołę i zgadza się na pozostawienie go w domu. Matka ma ambiwalencję wobec utrwalonych już problemów i wobec terapeutów u których szuka pomocy. Chociaż w rozmowach zgadza się, że dziecko powinno jak najszybciej wrócić do szkoły, znajduje mnóstwo przyczyn, ze względu na które trzeba jeszcze z tym poczekać. Wobec dziecka często stosuje szantaż, apeluje do jego rozsądku, błaga go o rozwagę, pragnie aby było blisko zarówno fizycznie, jak i psychicznie.

Ojciec dziecka najczęściej nasila nieprawidłowy charakter kontaktu matki z dzieckiem poprzez akceptację nadopiekuńczej, infantylizującej postawy żony i przez dalsze podważanie jej i tak nadwątlonego poczucia kompetencji. Wśród ojców dzieci z fobią szkolną mamy do czynienia przeważnie z jednym z dwóch typów funkcjonowania.
Pierwszy, to mężczyźni bierni, zależni, ze słabym poczuciem własnej męskości i potrzebach przypominających potrzeby ich żon. Wobec dzieci są również nadopiekuńczy, ciągle się o nie troszczą, rozwijają u nich zależność i niesłabnące uwielbienie, starają się unikać jakichkolwiek negatywnych emocji w stosunkach rodzinnych, czasem są infantylni i wchodzą w rywalizację z dzieckiem o uczucia żony/matki, lub rywalizują z żoną o zdobycie roli macierzyńskiej w domu. Podobnie jak żony wycofują się, gdy napotykają złość dziecka i ulegają jego żądaniom przy najmniejszych sygnałach nieprzyjemnych reakcji.
Wyżej omówione postawy rodziców utrwalają zależność dziecka, dają mu dużą pewność siebie w relacjach rodzinnych i rozwijają skłonność do manipulacji, zawsze towarzyszącą fobii szkolnej.
Drugi typ ojca, charakteryzuje się energią, a nawet nadmierną męskością, minimalnym zaangażowaniem w sprawy rodzinne. Rodzina ma dla niego drugorzędne znaczenie, wobec pracy zawodowej, zainteresowań czy związków z innymi ludźmi. Przeważnie dowiaduje się o tym że dziecko nie chodzi do szkoły przypadkiem, reaguje na to obwinianiem żony i krytykowaniem jej za brak umiejętności wychowawczych lub/i umywaniem rąk. Oba podejścia zaostrzają tylko problem.

Dziecko z fobią szkolną zwykle nienawidzi nadmiernej opiekuńczości swej matki. Prawidłowo rozpoznaje w jej przytłaczającej troskliwości próbę zduszenia lub zaprzeczenia jego tendencji do rozwoju i często wyczuwa wrogość, która leży częściowo u podłoża nadmiernej opieki. Ale zewnętrzne przejawy przywiązania matki i jej ciągła rezygnacja z własnych potrzeb na jego rzecz powodują, że wszelka złość, jaką odczuwa wobec niej, wzbudza silne poczucie winy. Często radzi sobie z tym poczuciem winy projektując (rzutując) swoją wrogość na zewnątrz, w rezultacie spodziewa się, że stanie się jakaś krzywda jemu lub jego rodzicom i boi się separacji od swojej rodziny.
Nadmierna koncentracja matki na dziecku i zaspokajanie jego wszystkich potrzeb, często powoduje rozwój dziecka w kierunku osobowości narcystycznej i związane z tym nierealistyczne przecenianie własnych możliwości. Kiedy sytuacja szkolna powoduje zagrożenie tego obrazu, przeżywa ono lęk i wycofuje się do warunków, w których może bez przeszkód zachować nierealistyczny obraz własnej osoby.
Według; Irving B. Weiner "Zaburzenia psychiczne w wieku dorastania".

Według klasyfikacji zaburzeń psychicznych fobia szkolna jest jednym z zaburzeń lęku separacyjnego, nie jest fobią specyficzną jak na przykład nieracjonalny lęk przed lataniem, pająkami, wysokością, zamkniętą przestrzenią itd.
Podstawowym problemem do rozwiązania jest zatem, umożliwienie dziecku rozwoju poprzez uwolnienie go z nadmiernej symbiotycznej więzi z rodziną. Proces ten jest trudny, również ze względu na w/w neurotyczne problemy rodziców dziecka. Metodą najbardziej skuteczną w tej sytuacji jest terapia całej rodziny, której dziecko jest tylko jednym z elementów.
Na poziomie behawioralnym, najbardziej istotne jest jak najszybsze przerwanie absencji dziecka w szkole. Konieczne jest zatem nawiązanie kontaktu ze szkołą, gdzie powinny być stworzone (przejściowo), bezstresowe, warunki powrotu dziecka do szkoły. Przeszkadza w tym częste mylenie fobii szkolnej z wagarami, co może powodować negatywne nastawienie uczących do dziecka.
 
źródło>>>
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Kłopoty z matematyką związane z uszkodzeniem mózgu
« Odpowiedź #41 dnia: Wrzesień 13, 2003, 09:10:23 am »
Trudności z matematyką mogą być związane z patologiczną budową mózgu.

Dyskalkulia - trudności z nauką matematyką - dotyczą pięciu procent populacji. Cierpiący na dyskalkulię mają problemy z dodawaniem, odejmowaniem czy liczeniem w pamięci. Zdaniem Stanislasa Dehaene z francuskiego instytutu INSERM, mogą one być związane z nieprawidłowościami w części mózgu odpowiedzialnej za rozumienie liczb...

"Specjalista od leczenia dyskalkulii, prof.Brian Butterworth z University College w Londynie zauważa, że konieczny jest prosty test do wykrywania dyskalkulii, który zaoszczędziłby dotkniętym nią dzieciom upokorzeń w szkole i dał takie możliwości specjalnego nauczania, jakie mają dotknięci dysleksją..." - Nauka, PAP, MFi /2003-09-13
Kłopoty z matematyką związane z uszkodzeniem mózgu - Nauka, Onet-Wiadomosci.
Całość także w NEWSIE z 13-09-2003
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Czy warto się uczyć? - Ambitne kobiety, leniwi mężczyźni
« Odpowiedź #42 dnia: Wrzesień 16, 2003, 04:37:39 pm »
Ciekawy artykuł

Rozmowa z prof. Ireną E. Kotowską z Instytutu Statystyki i Demografii SGH
Wzrosła zależność między tym, co się w życiu osiąga, a rodziną, z jakiej się pochodzi. Czy to już jest dziedziczenie?

Ambitne kobiety, leniwi mężczyźni - K. MONKIEWICZ-ŚWIĘCICKA, P. NOWOSIELSKA, 2003-09-15, "Przegląd"
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #43 dnia: Wrzesień 18, 2003, 06:59:32 pm »
Polecam szczególnie magazyn
Wychowawca
a w niom mnostwo interesuujących artykułów
Praca w klasie integracyjnej
Zaburzenia psychomotoryczne uczniiow a nauczanie matematyki
Opóźniony rozwoj mowy
i wiele innych
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Intergracja w prawie oświatowym a realia polskiej szkoły
« Odpowiedź #44 dnia: Wrzesień 21, 2003, 12:16:10 am »
Integracja w prawie oświatowym a realia polskiej szkoły - szanse i zagrożenia edukacji dzieci niepełnosprawnych w systemie integracyjnym.

Referat -Intergracja w prawie oświatowym a realia polskiej szkoły - Referat wygłoszony przez panią Monikę Gołubiew, wizytatora Kuratorium Oświaty w Gdańsku, koordynującego kształcenie i wychowanie integracyjne na terenie woj. pomorskiego, podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu: "Dyskursy Pedagogiki Specjalnej", która odbyła się w Starych Jabłonkach w dniach 21.05 - 23.05.2003 roku.

Zajrzyj też do:
Kształcenie Integracyjne Uczniów Niepełnosprawnych i Przewlekle Chorych w Szkołach Ogólnokształcących, Integracyjnych i prowadzących i prowadzących Odziały Integracyjne w świetle prawa oswiatowego
 
Ustawa o systemie oświaty z dnia 07. września 1991 roku z późniejszymi zmianami, nowelizacja z 2001 roku Dz.U. Nr 111, poz. 1194, zmiany w Dz.U Nr 137, poz. 1304 z 2003 roku:......
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Nauczanie w Polsce bez wychowania
« Odpowiedź #45 dnia: Wrzesień 21, 2003, 03:15:31 pm »
Cytuj
"W historii występuje odwieczne napięcie - twórcze, ale i konfliktowe - między autorytetem a wolnością, między rodzicami a dziećmi, między przełożonym a podwładnym, między wychowawcą a wychowankiem, między nauczycielem a uczniem.

Jednak w obecnej kulturze euroatlantyckiej chce się to napięcie rozwiązać jednostronnie na korzyść wyłącznie dziecka, podwładnego, wychowanka, ucznia i wolności. Takie są teorie pedagogiczne.

W liberalizmie dążą one do zniesienia jakiejkolwiek zależności człowieka od drugiego człowieka: zamiast władzy państwowej - wolny obrót idei, towarów, kapitałów, ludzi; zamiast rodziców - technika; zamiast autorytetu kapłana - telefon zaufania; zamiast nauczyciela - komputer; zamiast lektora obcego języka - taśma, zamiast wzniosłej liturgii - Woodstock - nurzanie się w błocie, z narkotykami, butelką w dłoni, z seksem.

Na tej drodze ma się rzekomo ukształtować nowy, dzisiejszy człowiek. Niestety, cała ta patologia zdobyła sobie wielu zwolenników także pośród wielkich profesorów pedagogiki..."

Nauczanie w Polsce bez wychowania - Nsz Dziennik,   Sobota-Niedziela, 20-21 września 2003, Nr 220 (1716)
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Legitymacje niepełnosprawnych dzieci
« Odpowiedź #46 dnia: Wrzesień 23, 2003, 01:03:27 am »
Legitymacje niepełnosprawnych dzieci

Cytuj
Zgodnie z obowiązującą od 1 września 2003 nowelizacją rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie ramowych statutów publicznych przedszkoli lub szkół (Dz.U. nr 146, poz. 1416) w przedszkolu lub szkole specjalnej pieczątki stawiane na legitymacji nie mogą zawierać słowa "specjalny" lub "specjalna". Koniec listopada 2003 to termin graniczny, do którego należy wymienić zawierające takie słowa legitymacje i pieczątki.

Niepełnosprawni uczniowie i przedszkolaki uzyskują prawo do należnych im ulg przy przejazdach komunikacją miejską na podstawie wydawanych, według określonego wzoru, legitymacji. Uprawnienia do zniżek są zachowane nawet przy braku słowa "specjalna" w nazwie figurującej na dokumencie placówki oświatowej.

Prawo do ulg poświadcza żółta legitymacja szkolna wydana według wzoru MENiS-II/182/2. Nieistotne staje się zatem, czy jest to szkoła ogólnodostępna, specjalna, czy integracyjna. Dzieci niepełnosprawne uczęszczające do przedszkoli czy oddziałów przedszkolnych szkół podstawowych ulgi na przejazdy otrzymują na podstawie legitymacji MENiS-II/18I/2, także w kolorze żółtym.

Wzory legitymacji określa szczegółowo rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 24 stycznia 2000 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz.U. nr 6 poz. 73 z późn.zm.)


Źródło: Gazeta prawna 178/2003 (1034)
Opracowanie: Anna Bartuszek
niepelnosprawni
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #48 dnia: Wrzesień 23, 2003, 11:46:30 pm »
W związku z tym postem otrzymałam dziś prośbę:

Cytuj
"Witam
Oglądając stronę Dar Życia spostrzegłam artykuł o legitymacjach dla dzieci niepełnosprawnych.
Mam 21 lat i orzeczenie o stopniu niepełnosprawności z Powiatowego Zespołu ds orzekania niepełnosprawnosci w Opolu.

Przyznano mi umiarkowany stopień. Miesiąc temu złożyłam podanie o wyrobienie legitymacji.

Chciałabym się dowiedzieć czy na podstawie dotychczasowego orzeczenia mam prawo do ulg w przejazdach autobusami PKS-u czy też nie, ponieważ zawsze wynikają jakieś kłótnie pomiędzy mną a kierowcą.

On twierdzi, że nie przysługuje mi ulga a mi mówiono że przysługuje. No i teraz mam troszkę mieszane uczucia co do tego. Jeżeli Pani wiedziałaby coś na ten temat prosiłabym o jak najszybsze odpisanie na mój list. Z góry bardzo dziękuję.
Przesyłam pozdrowienia
J.K."
(zmeiniłam dane personalne na inicjały)

Jeśli ktoś ma doświadczenie w tym temacie - proszę odpiszcie
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Artykuły - Nowości szkolne
« Odpowiedź #49 dnia: Wrzesień 24, 2003, 10:04:14 am »
Na tej stronie jest wszystko dość dokładnie wyjaśnione

 http://www.niepelnosprawni.info/labeo/app/cms/x/1207

to dotyczy przejazdów PKP i PKS, jeżeli chodzi o przejazdy komunikacją miejska i w każdym mieście może sie troche różnić- trzeba zapytać w info. MZK
w Warszawie komunikacja miejska jest bezpłatna do 26- roku życia
dla O.N. +osoba towarzysząca, póżniej płaci się 100 %
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

 

(c) 2003-2019 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach