Porządkując półkę Monice na książki szkolne- natrafiłam na dość starą książkę. W trakcie tekstu są wstawione kolorowe obrazki. Rodzic czyta, a dziecko może odpowiadać na widoczne w niej obrazki.
My mamy super zabawę z tego, powtarzamy ją kilka razy dziennie. Napisana jest rymem, co daje formę zabawy i ułatwia Monice zapamiętywanie. jest zbliżona do wiersza J.Tuwima "Lokomotywa", tyle, że tym razem to okręt wiezie wszystko. Możecie w miejsce nazw rzeczy alabetycznie poszukać sobie rysunków i ćwiczyć z dziećmi. Jest szansa mauczyć malutkich mowy biernek, czynnej, wsłuchać się w formę logopedyczną naszych dzieci.
Postanowiłam ją przepisać, żeby podzielić sie z Wami.
Irena Tuwim
Co wiezie okrętOgromny okręt po morzu płynie
I wiezie ciężkie kufry i skrzynie.
Tak objuczony niby zwierz jaki
Dźwiga z daleka worki i paki.
A tak mu ciężko, że zgrzyta i szczęka.
A czym ten okręt tak objuczony?
Co też on dźwiga? Czym napełniony?
Na każdą z liter w alfabecie
Na tym okręcie coś znajdziecie.
Więc wam wyliczę - nie jak popadło,
Ale jak idzie
A B E C A D Ł O
ANa A -
arbuzy pyszne, soczyste
I
ananasy w środku złociste.
Wielkie
akwarium – w nim złote rybki,
Żółty
autobus zwinny i szybki.
BNa B – zwierzęta:
barany, byki.
Beczki, buciki i
balonikiDuże i małe – różne
butelkiBlaszane bańki ogromne
belki.
CNa C -
cukierki żeby łasować,
Cement i
cegły żeby budować.
Cebule, czosnek – smaczne jarzyny,
Chrzan strasznie ostry, żółte
cytryny.
DNa D –
doniczki,
deski i
dzbanyI kolorowe, miękkie
dywany,
Drzewo co w lesie ścięli je
drwale,
Dynie, drabiny, domki dla lalek.
ENa E – błyszczące, nowe i śliczne
Różne przyrządy
Elektryczne.
(czajnik, odkurzacz, latarka, wiatrak, żelazko)
FNa F – są
farby do malowania
I
fortepiany wielkie do grania,
I ciepłe
futra cienkie
firankiRzeźbione
fajki i
filiżanki.
GNa G -
grabie, by
grabić dróżki,
Zielony
groszek,
garnki i
gruszki.
Są
grzyby z lasu, kosze ich całe,
Przeróżne
gwoździe duże i małe.
HNa H -
herbata, harmonia, heble,
Bo trzeba
heblami by zrobić meble.
Na H co jeszcze? Z sznurka
hamakiI
hulajnogi,
haftki i
haki.
INa I –
Irysy pyszne do ssania,
Igły by nimi szyć wam ubrania.
Małe
indyczki, duże
indykiMałe
imbryczki, duże
imbryki.
JNa J - co widzisz? Jabłka, jagody
Dwa
jaguary – stary i młody
Te dzikie bestie to zdobycz rzadka.
Wiozą je w dużych, żelaznych klatkach.
KNa K -
kanapy,
krzesła i
kosze,
Książki,
kajaki,
klatki,
kalosze.
Krowy co ryczą,
kozy co skaczą,
Kaczki co
kwaczą,
kury co gdaczą.
LNa L –
lornetki,
lampy,
leżaki,
I na patykach długie
lizaki,
Leki, puszki pełne
landrynekI śliczne
lalki są dla dziewczynek.

sorry
ŁNa Ł –
łańcuchy, łóżka do spania,
Łyżwy na zimę są do ślizgania,
Na lato zwinne żaglowe
łódki,
Łopatki żeby kopać w ogrodzie.
MNa M –
melony i
mandarynki,
mydła do
mycia, do kawy
młynki.
Z lasu słodkie
maliny,
meble i
młotki, ciężkie
maszyny.
NNa N -
naparstki,
notesy,
nuty,
Narty by jeździć w styczniu i w lutym,
Ostre
nożyczki i ostre
noże,
I
nici w jakim chcesz kolorze.
ONa O –
obcęgi, w butelkach
ocet,
W koszach
orzechy, w koszach
owoce.
Cztery
osiołki czyli dwie pary,
Owce,
ołówki i
okulary.
PNa P -
patelnie,
pralka dla
praczki,
Piły, poduszki i
polewaczki,
Pończochy, pióra, pietruszki, pory,
Skrzynki
pomarańczy i
pomidory.
RNa R –
rowery, raki i
ryby,
I w koszach
rydze – najlepsze grzyby,
Ryż który w workach jedzie z daleka,
Duże błyszczące
rondle do mleka.
SNa S –
syfony, stoły i
szczypce,
Szafy i suknie,
smyczki i
skrzypce,
Sałaty, szynki, słoje, szklanki,
Czarny
samochód, drewniane
sanki.
TNa T –
talerze, ciężkie
traktory,
Taczki, tornistry, telewizory,
Tasaki, trąbki dla dzieci
trepki,
Dla panów
teczki, dla pań
torebki.
UNa U – co okręt wiezie?
Ubrania, ubiory,
Drewniane
ule – dla pszczół mieszkania.
Na U co jeszcze? Prócz
umywalek nic, moi drodzy, nie mogę znaleźć.
WNa W – Jakie są rzeczy na W, co płyną
wielkim okrętem?
W butelkach
wina,
Wózki, walizki,
Węgiel na opał, co go pod ziemią górnik
wykopał.
ZNa Z - co wiezie nasz okręt morzem?
Zegary, zapałki, zboże,
Złote zegarki, zamki, zatrzaski,
Dla
ZOO zebrę zabawną w paski.

-sorry
ŻNa Ż –
żarówki, żubra, żelazo,
Żółwie co strasznie powoli łażą,
Wreszcie
żyrafa. Tak długą szyję
Pierwszy raz widzę, jak długo
żyję.
A okręt płynie i płynie,
I wiezie ciężkie kufry i skrzynie.
Tak objuczony niby zwierz jaki
Dźwiga z daleka worki i paki.
A w pakach, skrzyniach - wszystko, co chcecie,
Na każdą z liter w ALFABECIE!
Policzcie, dzieci, wszystkie litery.
Ile ich razem?
24
YCzy zauważyliście, jakiej litery brak w tej książce?
Litery
y. Ale w języku polskim nie znajdziecie wyrazu, który zaczynałby się na
y, więc okręt nic nie mógł przywieźć na tę literę.
Przywiózł za to żelazo, żubra, żółwie i żyrafę, chociaż ż to jest właściwie z, tylko z kropką.
źródło: Nasza Księgarnia, W-wa 1978,
ISBN 83-10-07677-0
no to teraz powtórka
RUCHOMY ALFABET

do poszczególnych samogłosek i spółgłosek wystarczy dołożyć tylko dźwięki - zabawa z edukacją da efekty
Oprócz takich samo i spółgłosek można kupić tzw "lizaczki" z alfabetem (pomoc dydaktyczna) - są dwustronne - dziecko oprócz zapamiętywania danej literki i dźwięku dodatkowo ćwiczy sprawność nadgarstków.

Dzieci lubią rymowanki, można do poszczególnych samogłosek i spółgłosek dołączyć takie wiersze:
Można zacząć od samogłosek (czytać i pokazywać samogłoski):
Sprzeczka samogłosek"Wierzcie sobie, jeśli chcecie,
że we wtorek w
ALFABECIEbardzo się skłóciły głoski.
Rozpoczęły
SAMOGŁOSKI:
- My jesteśmy doskonałe -
a - okrągłe, uśmiechnięte,
ą - jak dzwonek - głośne, dźwięczne,
e - jak precel, ten z Krakowa,
ę - jest wdzięczne jak panienka,
i - to głoska wyjątkowa -
muzykalna, głośna, piękna...
U spojrzało zagniewane:
-Ja się z wami dziś nie bawię!
Co tu robi, moi mili,
ta głoska
ó kreskowane?
Y ogonkiem zamachało,
skryło się w wysokiej trawie,
bo się bawić już nie chciało."
Literkowe figle, a w niej:
W królestwie AlfabecjiW Alfabecji - tej krainie,
co z wesołych liter słynie,
mieszkał król
Alfabet stary -
znał on różne, dziwne czary.
Miał gromadkę dzieci drogich
i choć bywał dla nich srogi,
one Ojca szanowały,
lecz czasem dokazywały.
Córki piękne, wierzcie mi:
Samogłoski -
A, E, O, Ó, U, Y, I, także jeszcze
Ę i
Ą -
miłe, dobre, piękne są.
A - pogodne i rumiane,
E - wesoło roześmiane,
O - okrągłe jak słoneczko,
U - głębokie jak miseczka,
Y - ogonkiem raźno kiwa,
I - gdzieś z kropką w piłkę grywa.
Ę i
Ą w orkiestrze grają
i sopranem wciąż śpiewają.
Ó kropeczkę swą unosi
i tak do zabawy prosi.
Dwudziestu dwóch synów króla
w Alfabecji także hula.
Zwą ich wszyscy
Spółgłoskami -
są miłymi chłopakami.
B, C, D, F, G, H -
każdy z nich maniery ma.
Wszyscy dobrze ułożeni,
eleganccy, wystrojeni.
J, K, L, Ł, M oraz
N -
robią wiele przykrych scen.
Więc się często ojciec złości,
bo spraszają wielu gości,
ojca-króla nie słuchają,
tylko konie ujeżdżają.
Jeżdżą też młodsi synowie,
co psikusy mają w głowie.
Pędzi
P z okrągłym oczkiem,
R wybiega z animuszem,
S wygina się coś boczkiem,
T powiewa kapeluszem.
W i
Z ich raźno gonią,
aż się grzywy plączą koniom.
Ć, Ś, Ź, Ź też cwałują -
braci przegonić próbują,
tak, że lecą iskry czasem,
bo
Spółgłoski pędzą lasem.
Król
Alfabet, choć był stary,
to pomysłów miał bez liku.
Wykorzystał swoje czary
i... umieścił je w
SŁOWNIKU.
Z nimi siostry
Samogłoski prędko tam powskakiwały -
z dumą zadzierają noski...
I tak powstał
SŁOWNIK cały!"
a na koniec trudne
RPrzechwałki dużego RChwaliło się wielkie R,
że pochodzi z wyższych sfer
i że ciotkę ma hrabinę,
co objeżdża bryczką rynek,
że w Radomiu ma stryjenkę -
ta ma kamienice piękne;
że co roku zwiedza Rabkę,
bo tam ma cioteczną babkę;
i urządza imieniny
tam, gdzie zamku są ruiny
i podaje srebra stare
do racuszków z rabarbarem.
- Zgadnij, czy w wierszyka słowach,
tylko wielkie R się chowa?
/Elżbieta Śmieżkowska-Bielak - tekst Iwona Wasiluk /
a teraz wydruk, alfabet np. z gąbki z puzzlami do wkładania, butelka wody, aby zmoczyć suchy piasek - i do parku- a tam czytamy, kreślimy po mokrym piasku i pokazujemy w puzzlach gąbkowych.
