Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Jeśli uważasz że serwis Dar Życia jest potrzebnym miejscem Wesprzyj nas. Chcemy reaktywować serwis, dostosować graficznie i technicznie do aktualnych standardów, ale potrzebujemy Twojego wsparcia. Dziękujemy za wsparcie.

Autor Wątek: Emisja głosu, technika mowy  (Przeczytany 2711 razy)

Offline Katarzynka

  • Aktywny Gadacz
  • *****
  • Wiadomości: 748
Emisja głosu, technika mowy
« dnia: Listopad 23, 2004, 07:46:30 pm »
EMISJA GŁOSU - ważne, zwłaszcza dla nauczycieli.
 
Zaburzenia głosowe są najczęściej spotykanymi chorobami wśród nauczycieli.. Dysfonia jest u nich wręcz nieunikniona, ale można jej przeciwdziałać, wykonując odpowiednie ćwiczenia, dbając o higienę głosu.
Nauczyciele niestety nie mają ćwiczeń emisji głosu na studiach przygotowujących do pracy (w przeciwieństwie do śpiewaków i aktorów, którzy nie maja dysfonii jako choroby zawodowej, a pracują głosem może i więcej niż my ucząc w szkołach). Potrzebna jest wiedza z zakresu właściwego prowadzenia głosu, sposobu oddychania i artykulacji. Aparaty: fonacyjny, oddechowy i artykulacyjny odpowiadają za właściwe, niemęczące dla naszej krtani mówienie. Nieprawidłowe ich eksploatowanie przynosi w efekcie zaburzenia głosowe.Do tego dochodzą warunki zewnętrzne (liczebność klas, rodzaj i częstotliwośc prowadzonych zajęć, wiek dzieci i ich temperament, lata pracy, akustyka sal, itp.), na które nauczyciel raczej nie ma wpływu.
Można jednak ćwiczyć i uczyć się właściwej pracy swoim głosem, aby nadmiernie nie obciążać strun głosowych i nie raczyć słuchaczy "kozią" emisją głosu (nieprzyjemna dla ucha,"mówienie z zaciśniętym gardłem", brak oddechu)
 Nauczyciel jest wzorcem dla swego ucznia, także w sposobie mówienia(pobożne życzenia pedagogów?!!!)

Do ćwiczeń z techniki wymowy zaliczamy:ćwiczenia oddechowe,głosowe, artykulacyjne ( dykcji ).

Do wyrazistej wymowy, którą powinni posługiwać się nie tylko nauczyciele zaliczyć trzeba:odpowiednie tempo mówienia,stosowanie pauz (rytmizacja mowy),modulowanie siły głosu (akcentowanie),odpowiednią intonację (modulowanie wysokości głosu)- wznoszącą sie dla pytań, opadającą dla zdań oznajmujących, wyrażnie opadającą dla wypowiedzeń rozkazujących.

Dla mowy najlepszym sposobem oddychania jest tor piersiowo – brzuszny( piersiowo – przeponowy )
Tego toru oddechowego najłatwiej się nauczyć w pozycji leżącej układając książkę na brzuchu, a rękę na piersiach.
Ćwiczenia oddechowe można  powtarzać w pozycji siedzącej lub łącząc je z unoszeniem rąk.

Prawidłowy oddech wpływa korzystnie na czas fonacji.
O tym jak długo potrafimy mówić na jednym wydechu możemy się przekonać wykonując prostą próbę jak najdłuższego wypowiadania samogłoski (np:a) lub spółgłoski (najłatwiej m).
Umiejętność długiej fonacji związana jest z tzw. podparciem oddechowym - zatrzymaniem powietrza w jamie brzusznej.

Drugim elementem są ćwiczenia głosowe nie powinny trwać zbyt długo, aby nie przeciążyć mięśni krtani.
Najbardziej niekorzystnym nastawieniem wiązadeł jest nastawienie twarde - obecne zawsze gdy do mówienia dochodzą silneemocje.
Powietrze przedziera się przez zwarte struny głosowe, gwałtownie je rozwiera wprowadzając w  nagłe, silne drgania, które powodują pojawienie się zaczerwień na wiązadłach i zapalenie krtani.
Najbardziej korzystnym nastawieniem głosu jest atak miękki. Charakteryzuje się tym, iż drgania fałdów głosowych pojawiają się wcześniej niż ich zwarcie i nie spowoduje nagłego ataku powietrza na wiązadła głosowe.  
Ważna w technice mówieniajest umiejętność kierowania głosu na tzw."maskę", czyli na sklepienie podniebienia twardego. Najłatwiej to wyćwiczyć następująco: stając w lekkim rozkroku, pochylamy się w przód i długo wymawiamy głoskę m lub n. Robimy to do momentu, gdy poczujemy mrowienie warg.Wtedy nie przestając mówić, podnosimy się do góry i mówimy ma... a.... Nasz głos powinien byc dobrze ustawiony - brzmieć silnie i czysto.  
Ćwiczenia głosowe dotyczą również  umiejętności modulowania siły i operowania różną wysokością głosu.(najlepiej ćwiczyć na samogłoskach)
Ostatnim etapem są ćwiczenia artykulacji lub inaczej dykcji. Tu należą ćwiczenia motoryki warg, języka. Jest ich wiele na Forum i w różnych poradnikach o tym jak usuwać wady wymowy.

Świadomość poprawnej emisji głosu nie nadwyręży zdrowia i sprawi, że nasz głos lepiej, przyjemniej zabrzmi w cudzych uszach.
Mama Oleńki ZD 5 lat i Łukasza 9 lat

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******
 

(c) 2003-2019 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach