Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Jeśli uważasz że serwis Dar Życia jest potrzebnym miejscem Wesprzyj nas. Chcemy reaktywować serwis, dostosować graficznie i technicznie do aktualnych standardów, ale potrzebujemy Twojego wsparcia. Dziękujemy za wsparcie.

Autor Wątek: Glottodydaktyka-prof. B. Rocławskiego  (Przeczytany 18191 razy)

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Glottodydaktyka-prof. B. Rocławskiego
« dnia: Październik 09, 2004, 11:15:37 pm »
Glottodydaktyka, czyli dydaktyka języka

Gdy ktoś zapyta powiedz tak:
Litera to jest pisma znak.
Literę widzę i piszę.
Głoskę wymawiam i słyszę
Czyli innymi słowy
Głoski to dźwięki mowy
.

Glottodydaktyka jest metodą nauczania czytania i pisania, której twórcą jest językoznawca, prof. Bronisław Rocławski.
Cytuj
Opracowana jest w taki sposób, że okres potrzebny na  p r z y g o t o w a n i e  dziecka do nauki czytania i pisania jest wydłużony w czasie.
Dlatego pierwsze ćwiczenia, a właściwie zabawy dydaktyczne, rozpoczynamy już w najmłodszej grupie. Dzieci mają zatem więcej czasu na poznanie nowych zagadnień, wykształcenie nowych umiejętności, a przejście od zabawy do nauki szkolnej nie odbywa się w sposób gwałtowny.

Prof. Rocławski uwolnił nauczycieli od bezwzględnego trzymania się podręcznika. Dzięki temu dzieci mają możliwość pracy na różnych poziomach (dostosowanych do ich indywidualnego rozwoju), a my, nauczycielki, nie niszczymy w dzieciach ich naturalnej chęci do pracy, bo samo dziecko wyznacza nam tempo pracy. Do dyspozycji mamy mnóstwo wspaniałych pomocy dydaktycznych wzbogacających ćwiczenia i zabawy językowe. A gdy dodamy do tego własną wyobraźnię i pomysły nauka staje się prawdziwą przyjemnością.

Naszym swoistym elementarzem, towarzyszącym już maluszkom, są klocki LOGO (Klocki LOGO do zabawy i nauki wymowy, czytania, pisania, ortografii i matematyki). Dzięki nim dzieci poznają litery obcując z pełnym 44 literowym alfabetem (w metodzie tradycyjnej - tylko 22 litery).

Mają kontakt z literami małymi i wielkimi drukowanymi oraz małymi i wielkimi pisanymi (umieszczonymi w liniaturze).

Na klockach jest określony punkt odniesienia, w postaci zielonej podstawki, który umożliwia poprawną obserwację litery lub cyfry. Litery są w dwóch kolorach: czarne – to litery podstawowe, a czerwone – niepodstawowe. Pomaga to dzieciom zrozumieć, że nie wszystkie wyrazy zapisujemy tak, jak słyszymy (np. piszemy lew, a słyszymy lef ). Najmłodszym dzieciom klocki LOGO służą głównie do zabaw konstrukcyjnych, w trakcie których dzieci oswajają się z literami. Maluchy budują więc wieże, mury, płotki, zwracając uwagę na to, żeby „nóżki klocka” (czyli zielona podstawka) były na dole.

Rozpoczynamy też rozpoznawać litery, np. budujemy mury tylko z klocków, które mają kółeczko, kropeczkę lub kreseczkę. Pamiętamy, aby w zabawie dzieci układały klocki od lewej strony do prawej, utrwalamy w ten sposób nawyk czytania i pisania od lewej strony do prawej. Zabawy stopniowo urozmaicamy, dostosowując stopień trudności do wieku,             a przede wszystkim do intelektualnego rozwoju każdego dziecka. „Gotujemy” więc zupę literową, wraz z klockami przeprawiamy się przez „Krainę Głosek”, ślizgamy się na ślizgawce, wydłużając głoski trwałe: „oooo”, „sssss”, „rrrrr”. A wreszcie układamy wyrazy i odczytujemy je „ślizgając się” z klocka na klocek.

Zabawy te i ćwiczenia wymagają od dziecka dobrej orientacji w przestrzeni oraz w schemacie własnego ciała. Dlatego jak najwcześniej uczymy rozpoznawania strony lewej i prawej, jako punkt odniesienia wskazując bijące serduszko (później wystarczy kilka podskoków, aby je poczuć i przypomnieć sobie, która ręka jest lewa, a która prawa).Serduszko rysowane przez starsze dzieci w lewym rogu kartki pomaga prawidłowo kreślić litery i cyfry, unikając w ten sposób tzw. „lustrzanych odbić” liter.

Ulubioną pomocą i pretekstem do wielu zabaw są „Rozsypanki obrazkowo-literowe”. Dzieci samodzielnie składając lub przecinając obrazek w określony sposób, uświadamiają sobie, że każdy wyraz składa się z mniejszych cząstek (liter), które następują po sobie w określonej kolejności. W trakcie zabaw dzieci rozpoznają i nazywają litery, liczą sylaby i głoski, ćwiczą spostrzegawczość. Dbamy również o prawidłową wymowę głosek - sprawdzamy w lusterkach jak układa się „buzia”, ćwiczymy sprawność języka, ust.

Prof. Rocławski zachęca nas do ruchu. Skaczemy więc na „Dywanikach Glotto”, a jednocześnie dzielimy wyrazy na głoski, utrwalamy obraz liter i pamiętamy, że zapis może różnić się od tego jak wyraz wymawiamy (skaczemy po literach czarnych i czerwonych). Wątpliwości pozwala nam rozwiać „Słownik ortograficzno-ortofoniczny”, z którego wielu sześcioletnich „profesorków” chętnie korzysta.

Starsze dzieci uczymy poprawnego, płynnego i swobodnego kreślenia liter, wykorzystując ćwiczenia rozwijające sprawność manualną opracowane przez H. Tymichową, książeczkę „Kreślę i łączę litery”, a później „Zeszyty do początkowej nauki pisania”. Dbamy o odpowiednią postawę przy pisaniu oraz o właściwy sposób trzymania ołówka. Bardzo niesfornym rączkom pomagają specjalne nakładki na ołówki, dzięki którym paluszki układają się tak, jak powinny.

Metoda prof. Rocławskiego rozbudza dzieci poznawczo, pozwala im w przyjemny i bezstresowy sposób przygotować się do nauki szkolnej.

Wszystkie nauczycielki pracujące w przedszkolu uczestniczyły w szkoleniach prowadzonych przez prof. Rocławskiego i uzyskały licencje uprawniające do posługiwania się programem wychowania językowego opracowanym przez prof. Rocławskiego.                  
Glottodydaktyka-informacje[/u]


http://przedszkolanka5.webpark.pl/metody/glottodydaktyka/page8.html
http://przedszkolanka5.webpark.pl/artykuly/page9.html
http://przedszkolanka5.webpark.pl/artykuly/page10.html
GLOTTODYDAKTYKA
Nauka czytania bez stresowania - Agnieszka Zakrzewska, pedagog, logopeda, glottodydaktyk

Rozwijanie mowy i myślenia oraz realizacja programu nauki czytania i pisania metodą prof. B. Racławskiego na podstawie programu "Nauka czytania i pisania", Gdańsk 2000, polega na zastosowaniu metody zwanej glottodydaktyką. Metoda ta oparta jest na podstawach lingwistycznych i logopedycznych. Jest to metoda fonetyczna, syntetyczno-analityczna i dźwiękowo-barwna.
sklep glottodydaktyki

Koncepcja nauki czytania i pisania B. Raclawskiego łączy technikę płynnego czytania ze zrozumieniem z nauką pisania w połączeniu z zastosowaniem w praktyce zasady indywidualizacji nauczania, zapobiega dysleksji, sprzyja rozwijaniu świadomości ortograficznej.

W zajęciach wykorzystuje się przede wszystkim spontaniczność dzieci, a także zestaw specjalnych
klocków "LOGO"


Klocki Logo
i Tutaj
- (autorstwa B. Rocławskiego), oraz licznych kart pracy i pomocy wykonywanych przez nauczycieli.

Polecam książkę:
UNIWERSYTET GDAŃSKI, ZAKŁAD  LOGOPEDII,
BRONISŁAW ROCŁAWSKI
SŁUCH  FONEMOWY I FONETYCZNY. TEORIA I  PRAKTYKA GDAŃSK 1991

Cytuj
Badanie i kształcenie słuchu fonemowego

Materiały do badania i kształcenia słuchu fonemowego składają się z materiałów wprowadzających do samego badania i kształcenia, z materiałów zawierających rysunki desygnatów, których nazwy różnią się tylko jednym fonemem (Tym rysunkom towarzyszy rysunek desygnatu, którego nazwa nie powinna dziecku sprawiać trudności w pokazywaniu.), z materiałów zawierających rysunki desygnatów, których pierwsze sylaby nazwy różnią się tylko jednym fonemem (pióba sylab nagłosowych).

Badanie i kształcenie słuchu fonemowego polega na pokazywaniu przez badanego obrazka, którego nazwę lub pierwszą sylabę nazwy podaje badany.

Przypominam o tym, że badany nie może widzieć twarzy badającego. Badający staje więc za badanym lub zasłania twarz, co jednak rozprasza uwagę badanego.
Badanie, jeśli ma przebiegać sprawnie, powinno być nagrywane na taśmie magnetofonowej. W innym wypadku musimy mieć przy sobie kartę badania, w której sprawnie zapiszemy wyniki badania.

Badanie każdej opozycyjnej pary fonemów powinno mieć następujący przebieg. Najpierw mówimy głośno i wyraźnie, co przedstawiają dane obrazki. Następnie prosimy badanego o pokajanie obrazka, którego nazwę podaliśmy. Nazwę można podać w poleceniu: Pokaż, gdzie (jest)..., ale bezpieczniej jest używać tylko nazw desygnatów przedstawionych na rysunkach.."

SPIS TREŚCI
Przedmowa   3
TEORIA    5
0.Uwagi wstępne   5
1.Dziecko w roli nadawcy i odbiorcy w układzie
komunikacyjnym   9
2. Kształtowanie się słuchu fonemowego   13
3.Językoznawczy aspekt słuchu fonemowego
i fonetycznego   14
4.Istota słuchu fonemowego i fonetycznego   20
5.Czynniki zaburzające badanie słuchu fonemowego   24
6. Rola słuchu fonetycznego   26

PRAKTYKA    29
0. Uwagi wstępne   29
l. Badanie i kształcenie słuchu fonemowego   30
Materiał wprowadzający do badania słuchu fonemowego   34
Próba wyrazowa (paronimy)   35
Opozycje fonemowe......
2. Badanie i kształcenie słuchu fonetycznego   73
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26490
Glottodydaktyka-prof. B. Rocławskiego
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 09, 2004, 11:44:58 pm »
A tak się uczy dziecko z zD .
Poznajecie tą dziewczynkę ?  :lol:

Nasza edukacja

Pracujemy manualnie

Nauka nie musi być zła

Powiem tak tylko .Widziałam na własne oczy klocki Monisi. I polecam  dla każdego dziecka ! :lol:
Pozdrawiam :))
"Starsza Zimowa Miotełka"

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Glottodydaktyka-prof. B. Rocławskiego
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 23, 2004, 09:45:58 am »
Metoda glottodydaktyczna Bronisława Rocławskiego
- Joanna Dutkiewicz-pedagog szkolny ZSO nr 6 w Gliwicach"


Cytuj
Glottodydaktyka daje ogromną szansę indywidualnego podejścia do dziecka. Każde dziecko może kroczyć od kamienia do kamienia własną ścieżką, odczuwając ciepłą rękę nauczyciela. Może czuć się bezpieczne, a jednocześnie szczęśliwe z pokonywania trudności, z odkrywania tajemnic świata, z nabywania nowych umiejętności, które wzbogacają sposób życia.


Niesamowicie klocki "LOGO" pomagaja nam teraz przy odrabianiu lekcji podczas pisania nowych literek i cyferek, składania sylab, a nawet przy pisaniu noiwych liter po tzw. śladzie (po czcionkach kroopkowanych z kompa)

Sklep internetowy Klocki LOGO do zabawy i nauki wymowy, czytania, pisania, ortografii i matematyki.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26490
Glottodydaktyka-prof. B. Rocławskiego
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 23, 2004, 11:07:01 am »
Wykorzystanie komputera do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie
Cytuj
Komputery ze względu na dostrzegane, liczne zalety a zwłaszcza w odniesieniu do animacji oraz symulacji procesów i zjawisk niedostępnych dla receptorów wzroku lub bardzo trudnych do zaobserwowania w warunkach rzeczywistych, zjawisk fizycznych, chemicznych, biologicznych, są atrakcyjnym środkiem dydaktycznym. Pobudzają funkcje: poznawcze, emocjonalno-motywacyjne, praktyczne, utrwalające, przyśpieszające i kontrolne.
Komputer oddziałuje na szereg zmysłów (wzrok, słuch, dotyk), pozwalając nauczycielowi nie tylko przekroczyć granicę werbalizmu - ponad 80% informacji dociera do człowieka przez kanał wzrokowy, 11% przez słuch, 3,5% przez dotyk, 1,5% przez zapach, 1% przez smak, - ale także zaangażować uczniów emocjonalnie, przez kojarzenie wartości poznawczych z estetycznymi (tekst+słowo+muzyka+grafika+film). Łączy w sobie cechy wielu tradycyjnych urządzeń, służących zapisowi, prezentacji, przetwarzaniu i przesyłaniu informacji. Pozwala posługiwać się programami, uwzględniającymi zróżnicowanie indywidualne uczniów.
Przemyślane wykorzystanie komputera w procesie nauczania-uczenia się stwarza nauczycielowi, przestrzegającemu zasad dydaktycznych, realną szansę wprowadzenia jakościowych zmian w realizacji ogólnych celów kształcenia.
Pozdrawiam :))
"Starsza Zimowa Miotełka"

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Glottodydaktyka-prof. B. Rocławskiego
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 15, 2004, 10:37:36 am »
Cytuj
Klocki do nauki  wymowy, czytania, pisania, ortografii i matematyki mają ułatwić nauczycielom i rodzicom organizowanie dzieciom różnorodnych zabaw,
których CELEM JEST DOSKONALENIE MOWY, a potem PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA oraz NAUKA CZYTANIA I PISANIA, NAUKA ORTOGRAFI I MATEMATYKI.

KLOCKI "LOGO" DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA
- opracowała Wioletta Krzywda
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26490
Glottodydaktyka-prof. B. Rocławskiego
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 21, 2006, 10:27:33 pm »
Cytuj
W zajęciach wykorzystuje się przede wszystkim spontaniczność dzieci, a także zestaw specjalnych
klocków "LOGO"

Klocki Logo

Klocki LOGO potaniały  :D Pamiętam,że kosztowały ok.115.00 ,a dziś pod tym samym podanym linkiem cena już Cena: 89.98

Można kupić jeszcze taniej,w cenie 85.00 ,a do tego instrukcja

Klocki LOGO do zabawy i nauki wymowy, czytania, pisania, ortografii i matematyki.


Cytuj
Opis:
Zestaw zawiera 150 klocków z umieszczonym na nich zestawem 44 liter, cyfr, znaków interpunkcyjnych i matematycznych. Zielony szlaczek u dołu każdego z czterech wariantów liter umożliwia właściwe umieszczanie oraz postrzeganie liter.


Cena: 85.00 zł.
Wyd: Firma B. Rocławski,

Klocki LOGO do zabawy i nauki wymowy, czytania, pisania, ortografii i matematyki - instrukcja


Cytuj
Autorzy: Bronisław Rocławski
Format: 137x200mm
Stron: 34
Opis:
Zestaw ćwiczeń i zabaw z klockami LOGO


Cena: 6.00 zł.
Wyd: Firma B. Rocławski,
Pozdrawiam :))
"Starsza Zimowa Miotełka"

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Glottodydaktyka-prof. B. Rocławskiego
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 21, 2006, 11:37:41 pm »
Ja właśnie nie mam tej prostej podstaweczki-stawiamy na stojąco klocki z sylabami


podstawka RB 0003

Format: 300x50x32mm
źródło
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26490
Glottodydaktyka-prof. B. Rocławskiego
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 02, 2007, 12:49:50 am »
Jak nauczyć czytania?
http://edukacjadomowa.piasta.pl/porady.html
Cytuj
O specyficznych problemach z czytaniem i pisaniem, glottodydaktyce oraz zasadach polskiej ortografii (rozmowa z prof. B. Rocławskim z APS w Warszawie ) | tutaj >>>  
http://edukacjadomowa.piasta.pl/glotto.html

Zanim dziecko zacznie czytać... (o metodzie prof. Bronisława Rocławskiego) | tutaj >>>
http://edukacjadomowa.piasta.pl/zanim_czytac.html

Nauka czytania w wieku przedszkolnym (o metodzie prof. B. Rocławskiego, I. Majchrzak,
G. Domana)
| tutaj >>>
http://edukacjadomowa.piasta.pl/czytanie_w_przedszkolu.html

Czytanie - nowy język dziecka (o metodzie prof. Cieszyńskiej) | tutaj >>>
http://edukacjadomowa.piasta.pl/nowy_jezyk.html

Nauka czytania i pisania (Anna Matyjaszek) | tutaj >>>
http://edukacjadomowa.piasta.pl/matyjaszek.html

Nauka poprzez spontaniczną działalność dziecka (Katarzyna Meyer) | tutaj>>>
http://edukacjadomowa.piasta.pl/spontan.html

Nauka czytania bez stresowania (metoda prof. Rocławskiego - glottodydaktyka) | tutaj >>>
http://edukacjadomowa.piasta.pl/bez_stresowania.html

Głośne czytanie (Priscilla Lynch) | tutaj >>>
http://edukacjadomowa.piasta.pl/glosne_czytanie.html

Pierwszy krok
Jak formalnie rozpocząć naukę swojego dziecka w domu? | tutaj >>>
http://edukacjadomowa.piasta.pl/pierwszy_krok.html

Lekcje w domowej edukacji
Domowa sztuka uczenia czyli o „lekcjach” w edukacji domowej | więcej >>>
http://edukacjadomowa.piasta.pl/sztuka_uczenia.html
Pozdrawiam :))
"Starsza Zimowa Miotełka"

 

(c) 2003-2020 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach