Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Dar Życia poleca Kalendarz ze zdjęciami oraz Foto Karty, powołując się na nasze forum otrzymają Państwo rabat w postaci darmowej wysyłki PREZENTÓW. Kod rabatowy to słowo DAR ŻYCIA a strony to Foto Karty oraz Kalendarze ze zdjęciami

Autor Wątek: PRZEPISY EDUKACYJNE  (Przeczytany 380960 razy)

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26269
PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #50 dnia: Luty 21, 2008, 10:14:11 pm »
Cytat: "Mulesia"
się nie 1 września, ale 15 sierpnia.

ale już były takie próby wiele lat temu,w sierpniu zaczynał się rok szkolny dla części uczniów (pdstawówka)
Niech nie wprowadzają nowości,bo potem się okaże,że to kolejny niewypał
Cytat: "Mulesia"
że w Polsce 1 września automatycznie kojarzy

I niech tak zostanie.Mogą jeszcze czerwiec cały dodać do wakacji. :P
Pozdrawiam :))
"Starsza Letnia Miotełka"

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26269
PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #51 dnia: Marzec 12, 2008, 08:19:34 am »
Straż miejska będzie ścigać wagarujących uczniów

ZMIANA PRAWA
- Sejm zajmie się dzisiaj projektami nowelizacji ustawy o systemie oświaty
Posłowie chcą zniesienia obowiązku noszenia mundurków w szkołach podstawowych i gimnazjach
Rząd zaostrza kryteria przyznawania stypendium naukowego i wymagania dla nauczycieli
NOWOŚĆ
 
Kandydaci do pracy w szkole zostaną zobowiązani do przedstawienia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego, nauczyciele stażyści i kontraktowi będą podlegać postępowaniu dyscyplinarnemu, a uczniowie, którzy mają z zachowania ocenę niższą od dobrej, nie otrzymają stypendiów naukowych. Między innymi takie zmiany przewiduje rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty oraz ustawy Karta Nauczyciela. Dziś podczas posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży odbędzie się jego pierwsze czytanie. Posłowie zajmą się też innymi nowelami, przygotowanymi przez posłów.
 
Koniec mundurków
Posłowie PO i SLD przygotowali odrębne nowele znoszące obowiązek noszenia jednolitych strojów w szkołach podstawowych, gimnazjalnych, a także dla dorosłych. Projekt PO został przygotowany przez Krystynę Szumilas, obecnie wiceminister edukacji narodowej. Zgodnie z nim dyrektor szkoły będzie mógł wprowadzić tzw. mundurki, ale po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców i rady pedagogicznej. Określi wtedy ich wzór w uzgodnieniu z radą rodziców i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego.
 
Z takiej zmiany cieszy się Małgorzata Nowak, dyrektor Zespołu Szkół w Niemcach, woj. lubelskie. Podkreśla, że noszenie jednolitego stroju powinno być przywilejem, a nie obowiązkiem.
 
- Powinna to być decyzja danej społeczności szkolnej, a nie odgórny nakaz - podkreśla.
 
Nowela PO precyzuje, że w szkołach, w których nie będzie wprowadzonego jednolitego stroju, zasady ubierania się uczniów muszą być określone w statucie szkoły.
 
Stypendia dla grzecznych
 
Z kolei rząd proponuje, aby od przyszłego roku szkolnego dobrzy uczniowie, którzy mają z zachowania ocenę niższą od dobrej, nie otrzymywali stypendiów za dobre wyniki w nauce. Obecnie trzeba jedynie uzyskać średnią ocen określoną przez komisję stypendialną. Maciej Osuch, społeczny rzecznik praw ucznia, przypomina, że ten pomysł to pozostałość wprowadzonego przez byłego ministra edukacji Romana Giertycha programu Zero tolerancji. Jego zdaniem od subiektywnej oceny nie powinno zależeć, czy zdolny uczeń otrzyma pomoc finansową.
 
Natomiast Krzysztof Konarzewski z Instytutu Psychologii PAN uważa, że o takim wyróżnieniu powinny decydować wybitne osiągnięcia w jednej dziedzinie kształcenia i nie najgorsze w pozostałych. Na przykład pomoc finansowa mogłaby przysługiwać osobom, które mają przynajmniej jedną szóstkę, żadnej trójki i brak hańbiących wykroczeń.
 
Bat na wagarowiczów
 
Rządowy projekt zobowiązuje też strażników miejskich do informowania dyrektorów szkół o uczniach przebywających w miejscach publicznych podczas lekcji. Zdaniem resortu edukacji, zmniejszy to skalę samowolnego opuszczania lekcji.
 
- Proponowane przepisy sugerują, że uczniowie od godz. 8 do 14 nie powinni pojawiać się w parku, ośrodku zdrowia, bibliotece czy kinie - mówi Maciej Osuch.
 
Obecnie straż miejska i policja mają prawo wylegitymować każdego, także ucznia, kto zakłóca spokój i porządek. Może też doprowadzić nietrzeźwego do izby wytrzeźwień lub domu.
 
Obowiązek egzaminowania
 
Istotne zmiany zaproponował też rząd w stosunku do nauczycieli. Nowelizacja określa m.in. nowe zasady ich wynagradzania i zatrudniania przy egzaminach zewnętrznych. Z osobami sprawdzającymi prace pisemne umowy będą zawierać dyrektorzy okręgowych komisji egzaminacyjnych. Natomiast w egzaminach ustnych nauczyciele-egzaminatorzy będą uczestniczyć w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dydaktycznych. Za czas pracy przekraczający ten wymiar będą otrzymywać wynagrodzenie jak za godziny ponadwymiarowe.
 
- Są to rozwiązania zgodne z uchwałą Sądu Najwyższego - podkreśla Jolanta Gałczyńska ze Związku Nauczycielstwa Polskiego.
 
Nowelizacja zobowiąże też nauczycieli do uczestniczenia w egzaminach zewnętrznych.
 
- Ten przepis budzi nasze wątpliwości - mówi Jolanta Gałczyńska.
 
Dotychczas nauczyciele mogli odmówić udziału na przykład w egzaminie maturalnym. Jeśli nowela zostanie uchwalona, nie będą mieć takiego prawa.
 
Zaświadczenie obowiązkowe
 
Ponadto nauczyciele przed nawiązaniem stosunku pracy będą musieli przedstawić dyrektorowi szkoły zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego (KRK). Za jego wydanie zapłacą 50 zł. Obecnie ci, którzy byli karani za przestępstwo umyślne, nie mogą pracować w szkole. MEN twierdzi jednak, że dyrektorzy szkół nie sprawdzają, czy osoby, które chcą się zatrudnić, figurują w KRK. Wystarczy im pisemne oświadczenie zatrudnianego nauczyciela o niekaralności. Tymczasem bez sprawdzenia w KRK nie można mieć pewności, czy dana osoba poświadcza prawdę. Dyrektorzy szkół popierają taką zmianę.
 
- W szkole nie mogą być zatrudniane osoby karane. Dobrze, że kandydaci zostaną zobowiązani do przedstawienia zaświadczeń - mówi Joanna Berdzik, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty.
 
Po uchwaleniu nowelizacji nauczyciele stażyści i kontraktowi będą podlegać odpowiedzialności dyscyplinarnej. Obecnie podlegają jej tylko nauczyciele mianowani i dyplomowani.
 
- Skoro osoby te mają kwalifikację do wykonywania tak odpowiedzialnego zawodu, to powinni na równi ze wszystkimi nauczycielami ponosić konsekwencje ewentualnej nieodpowiedzialności - uważa Iwona Sobka, dyrektor Szkoły Podstawowej w Dobczynie, województwo mazowieckie.
 
4 mln uczniów uczęszcza do szkół podstawowych i gimnazjów
 
JOLANTA GÓRA
http://www.gazetaprawna.pl/?action=showNews&dok=2172.89.0.39.13.1.0.1.htm
Pozdrawiam :))
"Starsza Letnia Miotełka"

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26269
PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #52 dnia: Marzec 17, 2008, 05:42:02 am »
Wychowawcy klas I-III mają uczyć języka obcego

Zmiana prawa

- Od września języka angielskiego najmłodszych uczniów mają uczyć nauczyciele wychowawcy. Tak wynika z projektu rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania.

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) ostrzega, że zaproponowane przez resort edukacji zmiany w organizacji pracy szkoły uniemożliwią wprowadzenie nauczania języka obcego od pierwszej klasy z powodu braku nauczycieli o odpowiednich kwalifikacjach.

Zgodnie z projektem rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych nauka języka obcego w klasach I-III od 1 września tego roku ma być włączona w kształcenie zintegrowane.

Obecnie w wielu szkołach dzieci uczą się języka angielskiego czy niemieckiego w ramach tzw. godzin dyrektorskich.

- Dzięki temu dzieci uczą angliści czy germaniści, a nie nauczyciele nauczania początkowego - tłumaczy Beata Domerecka, dyrektor Szkoły Podstawowej w Kruszynie, woj. dolnośląskie.

Resort jednak chce zmniejszyć liczbę godzin dyrektorskich z 12 do 6 i zwiększyć liczbę godzin kształcenia zintegrowanego z 54 do 60.

- Oznacza to, że języka obcego będą musieli uczyć nauczyciele o podwójnych kwalifikacjach: w zakresie kształcenia zintegrowanego oraz języka obcego - wyjaśnia Joanna Berdzik, prezes OSKKO.

W praktyce dyrektor musiałby zatrudnić nauczyciela nauczania początkowego z uprawnieniami do nauczania języka obcego.

- Takich nauczycieli na rynku pracy praktycznie nie ma - uważa Beata Domerecka.

OSKKO proponuje, aby resort wyłączył naukę języka obcego z nauczania zintegrowanego i, tak jak religię, zapisał jako oddzielny przedmiot.

Jolanta Góra
Pozdrawiam :))
"Starsza Letnia Miotełka"

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26269
PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #53 dnia: Marzec 27, 2008, 09:54:35 am »
Przedszkole to nie więzienie
Część 1 naszego poradnika.
Rodzice, sprawdźcie swoje prawa.



Rodzice przedszkolaka, ucznia podstawówki lub gimnazjum mają nie tylko obowiązki wobec placówki, w której uczy się dziecko. Mają, co równie istotne, mnóstwo praw. Warto je poznać.

Dziś podpowiadamy, czego możesz oczekiwać od personelu przedszkola.



1. Kiedy przedszkole może odmówić przyjęcia dziecka?
Jeśli dziecko nie ukończyło 3 lat lub gdy w przedszkolu nie ma wolnych miejsc.

2. Czy jeśli 3-latek ma trudności w adaptacji, rodzic może np. przez pierwszy tydzień towarzyszyć maluchowi w przedszkolu?
Należy to uzgodnić z dyrektorem przedszkola, ale w większości placówek jest taka możliwość.

3. Czy można zwolnić dziecko z leżakowania?
Tak. Leżakowanie jest odpoczynkiem, nie każde dziecko musi ten czas wykorzystać na drzemkę. Dyrektor wspólnie z radą pedagogiczną i rodzicami może ustalić, że dla dzieci, które nie śpią, czas na odpoczynek będzie inaczej zagospodarowany.

4. Czy w przypadku dziecka alergicznego bądź nietolerującego np. pokarmów mlecznych przedszkole musi przygotować specjalne menu?
Rodzic powinien uzgodnić z dyrektorem przedszkola, czy jest możliwe przygotowywanie oddzielnych posiłków dla dziecka alergicznego. Natomiast jeśli dziecko nie toleruje posiłków mlecznych, rodzic może oczekiwać, że menu będzie dostosowane do potrzeb dziecka.

5. Co zrobić, jeśli placówka nie wywiesza aktualnego dziennego menu?
Należy zgłosić taką sytuację dyrektorowi, a jeśli to nie skutkuje - do organu prowadzącego (urzędu gminy lub dzielnicy).

6. Czy rodzice mogą sprawdzić kompetencje nauczyciela-wychowawcy przedszkolnego: dyplom, certyfikaty itd.?
Niestety, rodzice nie mogą domagać się pokazania dokumentów, ale dyrektor podczas zebrania z rodzicami powinien przedstawić wychowawców i poinformować o ich kwalifikacjach. Jeśli tego nie zrobi, rodzice mogą poprosić dyrektora o takie informacje.

7. Czy można zostać zwolnionym z opłaty za przedszkole lub jej części?

Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka mogą składać do dyrektora przedszkola wniosek o obniżenie lub niepobieranie opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu. Jedynym kryterium obniżania lub niepobierania opłaty jest dochód na członka rodziny. Gdy dochód ten nie przekracza 60 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę, opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu ponad czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie pobiera się. Gdy dochód na jednego członka rodziny przekracza 60 proc., lecz nie przekracza 75 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę, opłata za pobyt dziecka w przedszkolu ponad czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego wynosi 50% kwoty pełnej opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu.

8. Czy można nie płacić darowizny lub opłaty na komitet rodzicielski?
Można. Darowizna i wpłaty na tzw. komitet rodzicielski/radę rodziców nie są obowiązkowe - to dobrowolne składki rodziców.

9. Czy fakt, że dziecko nie uczestniczy w zajęciach dodatkowo płatnych, np. w angielskim, oznacza, że w tym czasie może liczyć na inne zajęcia z wychowawcą?
Oczywiście, w trakcie zajęć dodatkowych dziecko nieuczestniczące w nich korzysta z oddzielnych zajęć prowadzonych przez wychowawcę grupy.

10. Jeśli dziecko ewidentnie źle czuje się w grupie i np. nie lubi swojej pani, czy można przenieść je do innej grupy lub przedszkola?
Wspólnie z dyrektorem i wychowawcą należy znaleźć przyczynę zaistniałej sytuacji. Jeśli się okaże, że nie ma innej możliwości rozwiązania problemu, rodzic może zwrócić się do dyrektora z prośbą o przeniesienie dziecka do innej grupy. Jeśli będą miejsca w innym przedszkolu, może także zapisać dziecko do innej placówki.

11. Kto może odebrać dziecko z przedszkola: czy jeśli rodzice dziecka są w separacji i sprawy opieki nie są uregulowane sądownie, matka może zastrzec, by ojciec nie miał prawa odbierania dziecka z placówki?
Dziecko mogą z przedszkola odbierać matka i ojciec oraz osoby przez nich upoważnione (specjalnie wypełniony dokument składa się w przedszkolu). Jeśli rodzice są po rozwodzie lub w separacji i sprawy opieki nad dzieckiem nie są uregulowane sądownie, to prawo do odbierania dziecka mają obydwoje rodzice. Natomiast jeśli jest wyrok sądu - to zgodnie z orzeczeniem sądu.

12. Jeśli w przedszkolu zdarzy się wypadek, to czy poza poinformowaniem rodziców dyrektor powinien wezwać pogotowie i w razie konieczności odwieźć dziecko do szpitala?
Tak. Dyrektor/wychowawca jest zobowiązany zapewnić poszkodowanemu dziecku opiekę, fachową pomoc medyczną (np. udzielić pierwszej pomocy) i w razie konieczności odwieźć dziecko do szpitala.

13.Czy wizyty fotografa w przedszkolu muszą być zapowiedziane wcześniej?
Sprawa wykonywania dzieciom zdjęć w przedszkolu powinna być uzgodniona z rodzicami. Rodzice powinni być wcześniej poinformowani o wizycie fotografa i wyrazić zgodę na zrobienie zdjęcia swojemu dziecku, będą przecież za to płacić.

Płacę tylko za to, z czego korzystam
Pani Aneta z Warszawy, mama 5-letniego Damianka:

Synek od września zacznie zerówkę, jednak dopiero teraz dowiedziałam się o niektórych prawach przysługujących mi w relacji z przedszkolem. Po prostu rodzice nie są informowani, jakie mają prawa.

Mój synek nie je w przedszkolu śniadań, zjada je w domu. Ze względu na rytm pracy mojej i męża przyprowadzamy Damianka do przedszkola tuż przed godz. 9. O tej porze inne dzieci z jego grupy jedzą właśnie śniadanie. Mimo że Damian nie korzystał z tego posiłku, płaciłam pełną stawkę żywieniową. Dopiero od początku tego roku szkolnego, po porozumieniu z dyrekcją placówki, płacę mniej. Od normalnej stawki odpisują mi wartość niewykorzystanych śniadań. To nie są duże pieniądze, ale po co płacić za coś, z czego się nie korzysta?

Jutro: Jakie prawa mają rodzice w szkole?

autor: Joanna Bogiel - Jażdżyk



Szkoła pod lupą
cz. 2 naszego poradnika
Rodzice, sprawdźcie swoje prawa


Czy rodzice mogą nie zgodzić się na żądanie nauczyciela, aby uczniowie przesyłali prace domowe e-mailem? Czy mogą usunąć ze szkoły automat z niezdrową żywnością? Dziś te i inne szkolne pytania.


1. Czy nauczyciel może wymagać, aby dzieci przesyłały pracę domową e-mailem?
Wprowadzanie niekonwencjonalnych rozwiązań w szkole wymaga uzasadnienia, a także uzgodnienia z dyrektorem szkoły i rodzicami. A więc rodzice mają prawo nie zgodzić się na taki pomysł nauczyciela, bo np. dziecko nie ma Internetu.

2. Czy rodzice mogą zażądać, aby usunąć ze szkoły tzw. śmieciową żywność typu chipsy, cola?
W szkole nie powinno sprzedawać się niezdrowej żywności, ponieważ szkoła jest zobowiązana do edukacji zdrowotnej, propagowania zdrowego stylu życia.

Ale prośba jednego rodzica w sprawie usunięcia niezdrowych produktów może nie wystarczyć. Dlatego najlepiej, aby decyzję o usunięciu tych produktów podjęła Rada Rodziców.

3. Czy rodzice mogą nie zgodzić się, by rekolekcje odbywały się w godzinach lekcyjnych?
Teoretycznie mogą. Wszystko zależy od ustaleń między organizującymi rekolekcje a szkołą. Od 1992 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, które określa, że uczniowie uczęszczający na naukę religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych, jeśli religia lub wyznanie, do którego należą, nakłada na swoich członków tego rodzaju obowiązek. Zazwyczaj decyzję o czasie rekolekcji podejmuje dyrektor szkoły.

4. Czy można nie otrzymać promocji z powodu spóźnień? Tak, jeśli spóźnianie się do szkoły powoduje braki w wiedzy, których konsekwencją są oceny niedostateczne. Spóźnianie się do szkoły jest niewywiązywaniem się z obowiązków. Sankcją za to często jest obniżenie oceny ze sprawowania.

5. Czy wyniki testów kompetencyjnych mają wpływ na promocję ucznia do następnej klasy? Co wtedy, gdy uczeń źle napisze test albo go w ogóle nie napisze, bo był np. w szpitalu?
Tzw. testy kompetencyjne nie powinny mieć wpływu na promocję. Udział w sprawdzianie przeprowadzanym w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i tzw. egzaminie gimnazjalnym (bez względu na wynik) jest warunkiem ukończenia szkół. Dlatego uczeń musi napisać sprawdzian w tzw. terminie normalnym lub dodatkowym, wyznaczanym przez centralną komisję egzaminacyjną.

6. Czy nauczyciel może kazać dziecku, które zapomniało worka z kapciami, aby chodziło po szkole w skarpetkach?
Nie, ponieważ rozwiązania, które proponuje szkoła wobec uczniów, nie powinny być sprzeczne z zasadami bezpieczeństwa.

7 .Czy uczeń, który jest słaby, ale grzeczny, może mieć najwyższą ocenę ze sprawowania?
Tak. Jeżeli wychowawca ustalił mu taką ocenę z uwzględnieniem kryteriów zawartych w statucie szkoły. Często jednak słabe oceny przekreślają szansę na wzorową ocenę ze sprawowania.

8. Czy rodzice muszą za każdym razem wyrażać zgodę na samodzielne wyjście dziecka ze szkoły po lekcjach?
To zależy od dyrektora szkoły. To on jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i musi określić zasady obowiązujące przy wychodzeniu ze szkoły.

Uczniowie nie są zakładnikami Maciek Osuch, społeczny rzecznik praw ucznia:

Polska szkoła ciągle działa w ten sposób, że to dziecko ma sprostać wymaganiom oświaty. Tymczasem to szkoła pełni funkcję usługową. Niestety, często sami rodzice zachowują się tak, jakby dzieci były zakładnikami grona pedagogicznego. Tymczasem nauczyciele to ludzie tacy jak my, też są omylni. Warto z nimi śmiało rozmawiać o problemach, choć trzeba pamiętać, że ich praca też nie jest lekka i łatwa. Jeśli konfliktów nie uda się rozwiązać na forum klasy, to zostaje jeszcze dyrektor szkoły i ewentualnie kuratorium. Zachęcam również do odwiedzenia mojej strony internetowej (maciekosuch.com), gdzie znajduje się sporo informacji o prawach ucznia i rodziców.

autor: Edyta Karczmarska, konsultacja: Kuratorium Oświaty w Warszawie




Co wolno w liceum?
cz. 3 naszego poradnika
Rodzice, sprawdźcie swoje prawa

Rodzice do gabinetu dyrektora szkoły mogą wejść nie tylko wtedy, gdy ten ich wezwie. A za wagary dziecka grozi im nawet 5 tys. zł mandatu. Oto kolejna część naszego szkolnego poradnika o prawach i obowiązkach rodziców.


1. Czy składka na tzw. radę rodziców jest obowiązkowa?
Nie, ponieważ nie jest to składka, lecz darowizna. Od dobrej woli rodziców zależy, czy zechcą dofinansować szkołę.

Pieniądze ofiarowane przez rodziców powinny być przeznaczone na pomoc w realizacji zadań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły, czyli np. na dofinansowanie wycieczki lub organizację dodatkowych zajęć. Decyzję podejmuje rada rodziców wraz z dyrektorem szkoły.


2. Czy na zebranie rady rodziców może przyjść każdy rodzic, czy tylko osoby z tzw. trójek klasowych?
W tej sprawie trzeba zajrzeć do regulaminu rady rodziców. Trójka klasowa zawsze jednak powinna przedstawiać stanowisko uzgodnione z rodzicami, których reprezentuje. Jeśli tak nie jest, to może warto zmienić rodziców wybranych do trójki klasowej. Głosowanie odbywa się na zwykłym zebraniu rodziców.


3. Czy zielona szkoła jest obowiązkowa? Co wtedy, gdy większość uczniów z klasy nie jedzie? Chodzą do szkoły czy zostają w domu?
Nie ma obowiązku organizowania zielonych szkół. Gdy uczniowie z różnych powodów nie mogą wyjechać, należy zrezygnować z takiej formy nauki. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczkach czy zielonych szkołach, muszą mieć zagwarantowane zajęcia edukacyjne na terenie szkoły.


4. Czy nauczyciel może ogłosić np. miesiąc przed końcem semestru, że już nie ma poprawek?
Nie. Ustalenia dotyczące zasad poprawiania ocen powinny znaleźć się w statucie szkoły. A uczniowie powinni być o tych zasadach poinformowani, najlepiej na początku roku szkolnego.


5. Czy dyrektor może zarządzić, że rodzice nie mają wstępu do jego gabinetu, a ewentualne postulaty mogą zgłaszać na piśmie?
Nie. Dyrektor szkoły musi współpracować z rodzicami uczniów. Zatem ograniczenie kontaktów z rodzicami wyłącznie do formy pisemnej nie stanowi wystarczającej formy kontaktu zapewniającej skuteczne współdziałanie w każdej sytuacji. Może zdarzyć się przecież sytuacja wymagająca szybkiej reakcji szkoły.


6. Czy nauczyciel ma obowiązek pokazać sprawdzian uczniowi i rodzicom?
Tak. Jeżeli uczeń bądź jego rodzice wyrażają takie życzenie, to nauczyciel jest zobowiązany udostępnić im sprawdzian do wglądu. Może ewentualnie przekazać kserokopię pracy.


7. Czy rodzice mają obowiązek posyłania do szkoły ponadgimnazjalnej leniwego ucznia?
Tak. Uczniowie mają obowiązek kształcenia się do 18. roku życia. Jeśli nie w liceum ogólnokształcącym, to w liceum profilowanym albo w szkole zawodowej.

8. Czy rodzice mogą być karani za wagary dziecka?
Tak, jest to bowiem naruszenie ustawy oświatowej i obowiązku nauki do 18. roku życia. Za niedopilnowanie, aby uczeń dotarł do szkoły, grozi mandat nawet do 5 tys. zł. Policja i straż miejska mogą też zawiadomić dyrektora szkoły, że uczeń błąka się po centrach handlowych, kafejkach internetowych itd. zamiast siedzieć w szkolnej ławce.


9. Czy uczeń, który jest już pełnoletni, może sam pisać sobie usprawiedliwienia, zabronić nauczycielom przekazywania rodzicom informacji o ocenach?
Tak. Zgodnie z prawem rodzice powinni otrzymać wtedy od dziecka upoważnienie, że mogą występować w jego imieniu. Problem powinien być opisany w statucie szkoły, która może przyjąć i takie rozwiązanie: jeśli uczeń nie zgłosi żadnego zastrzeżenia, to nic się nie zmienia i nadal reprezentują go rodzice.


10. Czy pełnoletni uczeń może palić papierosy na terenie szkoły albo pić alkohol na wycieczce?
Nie. W szkole, tak jak w każdym miejscu pracy, obowiązują reguły. W firmie też nie można palić papierosów czy pić alkoholu, gdyż zabrania tego prawo. W statucie szkoły powinny być określone sankcje za takie praktyki.


11. Jak powinni się zwracać nauczyciele do dorosłych uczniów?
To zależy od zwyczajów panujących w szkole. W wielu liceach od pierwszej klasy pedagodzy zwracają się do uczniów "pan" i "pani".

autor: Edyta Karczmarska Konsultacja: Kuratorium Oświaty w Warszawie
Zebrane -zródło




maciekosuch.com
prawa ucznia, prawa dziecka, prawa człowieka

http://www.maciekosuch.com/


http://www.maciekosuch.com/category/karta-praw-ucznia/
Karta praw ucznia - 2007
Kolejna edycja Karty Praw Ucznia. Stan na 3 czerwca 2007 roku
.
 Możesz pobrać dokument w formacie MS Worda

http://www.maciekosuch.com/category/prawa-ucznia/
Karta Praw Ucznia 3.06.07
Cytuj

Wystąpienie do RPO i RPDz w sprawie dzieci przewlekle chorych - 23 10 2007 r.
Zmieniające się interpretacje przepisów dotyczących kształcenia specjalnego uderzają według mnie w prawa dzieci przewlekle chorych i nie tylko. W związku z tym wystąpiłem do RPO i RPDz w tej sprawie. Po kilku miesiącach (styczeń 2008) zainteresowanie Rzeczników sprawą (bardzo dziękuję!) niekoniecznie przyniosło jak na razie efekt, ale poczekamy, walcząc nadal w tej sprawie wspierani przez media, którym wielkie dzięki! Pozdrawiam. Maciek Osuch

Wystąpienie do RPO i RPDz w sprawie dzieci przewlekle chorych - 23 10 2007 r.

Niezwykle szybka reakcja RPDz w sprawie przewlekle chorych dzieci - dzieki! - 25 10 2007 r.

Gazeta Wyborcza w sprawie dzieci przewlekle chorych - 26 10 2007

Odpowiedź MEN na wniosek RPDz w sprawie dzieci przewlekle chorych plus sam wniosek 27 11 2007 r.

Wniosek RPO do MEN w sprawie dzieci przewlekle chorych - 25 stycznia 2008 r.

Wniosek RPO do MZ w sprawie dzieci przewlekle chorych - 25 stycznia 2008 r.

Gazeta Prawna w sprawie dzieci przewlekle chorych - 30 stycznia 2008 r.

Gazeta Prawna w sprawie dzieci przewlekle chorych - 30 listopada 2007

Gazeta Prawna w sprawie dzieci przewlekle chorych - 29 października 2007 r.
Pozdrawiam :))
"Starsza Letnia Miotełka"

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26269
PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #54 dnia: Kwiecień 24, 2008, 02:56:56 pm »
zródło
http://forum.darzycia.pl/vp134336.htm#134336


Od września język obcy obowiązkowy od pierwszej klasy

Od nowego roku szkolnego wszystkie dzieci w klasach I-III będą się uczyć języka obcego. Do środy dyrektorzy muszą też opracować plany nauczania na nowy rok szkolny.


NOWE PRAWO

Katarzyna Hall, minister edukacji narodowej, podpisała nowelizację rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. Zostało już skierowane do publikacji w Dzienniku Ustaw i zacznie obowiązywać od 1 września 2008 r.

Zgodnie z nim uczniowie klas I-III będą obowiązkowo uczyć się języka obcego. Dwie godziny tygodniowo angielskiego, niemieckiego czy rosyjskiego będą włączone do kształcenia zintegrowanego.

Janina Jakubowska z Dolnośląskiego Kuratorium Oświaty wyjaśnia, że języków będą mogli nauczać filologowie i absolwenci językowych kolegiów nauczycielskich, jeśli nauczyciele najmłodszych klas nie będą posiadali odpowiednich kwalifikacji.

Dodaje jednak, że będą oni musieli dostosować program nauczania do podstawy programowej kształcenia zintegrowanego. Oznacza to, że jeśli w danym tygodniu klasa pierwsza będzie realizowała temat: moja rodzina, to anglista w tym tygodniu też będzie musiał nauczyć dzieci odpowiednich słówek.

Od 1 września zostanie też zmniejszona liczba tzw. godzin dyrektorskich w klasach I-III. Dyrektor będzie miał do swojej dyspozycji tylko 6 godzin w całym cyklu nauczania zamiast 12. Pierwszo-, drugo- i trzecioklasiści będą więc mogli tygodniowo mieć tylko dwie godziny zajęć, które rozwijają zainteresowania uczniów albo pomagają im nadrabiać zaległości. Irena Dzierzgowska, była wiceminister oświaty, uważa, że im więcej takich godzin, tym większa szansa na dostosowanie nauczania do potrzeb uczniów. Godziny dyrektorskie były bowiem pomyślane jako czas na prowadzenie zajęć, których dana klasa potrzebuje.

Resort edukacji wyjaśnia jednak, że obecnie większość godzin dyrektorskich przeznaczano na język obcy, który teraz stanie się częścią kształcenia zintegrowanego. Zmniejszenie ich liczby nie wpłynie więc negatywnie na realizację innych zajęć.

Janina Jakubowska podkreśla, że dyrektorzy szkół muszą uwzględnić wprowadzone zmiany we właśnie przygotowywanych arkuszach organizacyjnych szkół. Muszą je oddać organom prowadzącym, czyli samorządom, do 30 kwietnia. Mają więc tylko trzy dni robocze na naniesienie zmian.

Resort edukacji zrezygnował z planowanego przepisu, że liczba uczniów na lekcjach informatyki nie może być większa niż liczba komputerów w pracowni, ale w klasach może być maksymalnie 18 komputerów.

Autor: Jolanta Góra

Źródło: GP
Artykuł z dnia: 2008-04-24
http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/15058,od_wrzesnia_jezyk_obcy_obowiazkowy_od_pierwszej_klasy.html
Pozdrawiam :))
"Starsza Letnia Miotełka"

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26269
PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #55 dnia: Maj 07, 2008, 08:12:56 am »
Jakie warunki musi spełnić Polak mieszkający w Irlandii, aby zapisać tam dziecko do szkoły

Rodzice, którzy pracują w Irlandii, coraz częściej zabierają tam ze sobą dzieci. Jeśli mają mniej niż 16 lat, powinny zostać zapisane do szkoły. Cała procedura jest prosta i przyjazna, pod warunkiem że rodzice mają wszystkie niezbędne dokumenty.


Więcej w wątku:
» Witajcie w U. E .
http://forum.darzycia.pl/vp135044.htm#135044
Pozdrawiam :))
"Starsza Letnia Miotełka"

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26269
PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #56 dnia: Sierpień 29, 2008, 07:11:05 am »
Zmiany w oświacie obowiązujące w nowym roku szkolnym
http://forum.darzycia.pl/topic,9082.htm




Szkoła musi przyjąć dziecko, które uczyło się za granicą

Rodziny powracające z emigracji, których dziecko podlega obowiązkowi szkolnemu, mogą na podstawie przetłumaczonego świadectwa zapisać je do szkoły.

Rodziny coraz częściej wyjeżdżają za granicę w poszukiwaniu pracy, co trwa nieraz od kilku miesięcy do kilkunastu lat. W innych krajach, tak jak w Polsce, dziecko do 18 roku życia podlega obowiązkowi szkolnemu i obowiązkowi nauki. Niezależnie od kraju pobytu bezpłatne nauczanie na poziomie podstawowym gwarantuje mu Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych.

Rodzice, którzy decydują się na powrót do Polski, a ich dziecko nadal podlega obowiązkowi szkolnemu, mają obowiązek zapisać je do szkoły.

Warunek przyjęcia
Do szkoły podstawowej, gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej przyjmuje się ucznia na podstawie świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce.

O jego przyjęciu po powrocie z zagranicy decyduje dyrektor szkoły.

- Rodzic ucznia powinien złożyć podanie do dyrektora szkoły o przyjęcie dziecka do szkoły - mówi Andrzej Wojnakowski, dyrektor delegatury Kuratorium Oświaty w Zielonej Górze. Podkreśla jednak, że do podania należy dołączyć świadectwo lub zaświadczenie o ukończeniu szkoły za granicą. Powinno ono być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Przyjmując dziecko do placówki oświatowej, jej dyrektor bierze pod uwagę wiek, liczbę lat uczęszczania do szkoły (w tym w Polsce) i klasę, którą ukończył kandydat.

Andrzej Wojnakowski wyjaśnia, że w przypadku gdy dyrektor ma wątpliwości dotyczące złożonych dokumentów, może się zwrócić do pełnomocnika do spraw uznawalności świadectw i dyplomów w kuratorium.

- Nie ma takiej możliwości, aby uczeń skończył daną klasę za granicą, a w Polsce rozpoczynał rok szkolny w niższej klasie - wyjaśnia Andrzej Wojnakowski. Według niego, szkoła nie może odmówić przyjęcia dziecka w trakcie roku szkolnego.

Dodatkowa rozmowa- Dyrektor szkoły po zebraniu niezbędnych dokumentów przeprowadza tzw. diagnozę wstępną, która umożliwi ocenę umiejętności i wiadomości dziecka - mówi Tomasz Malicki, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 26 w Krakowie. Według niego, dyrektor powinien przyjąć dziecko na podstawie świadectwa i wstępnej rozmowy. W jej trakcie dziecko i rodzice mogą przedstawić dodatkowe dokumenty o jego umiejętnościach i osiągnięciach w nauce.

Bez nostryfikacji

Rodzice dziecka, które ukończyło za granicą np. szkołę będącą odpowiednikiem szkoły podstawowej w polskim systemie oświaty, mogą dokonać nostryfikacji świadectwa. Nie jest to jednak warunkiem niezbędnym do przyjęcia dziecka do szkoły w Polsce.

Uzupełnienie luk programowych
- Przy przyjęciu dziecka do szkoły okazuje się często, że ma ono duże braki programowe - mówi Tomasz Malicki.

Jego zdaniem, rodzice i dziecko powinni mieć świadomość, że trzeba je uzupełnić. Różnice programowe z zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie, do której przechodzi uczeń, są uzupełniane przez niego w uzgodnieniu z nauczycielem prowadzącym zajęcia.

- Uczniowie powracający z zagranicy mają najwięcej problemów z historią. Obecnie z dokształcania korzysta 12 tys. dzieci - mówi Elżbieta Korwek z Zespołu Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą.

Najczęściej różnice w programie uzupełniają dzieci przebywające za granicą najwyżej rok. Przede wszystkim korzystają z zajęć z języka polskiego, historii, geografii i wiedzy o społeczeństwie. Po powrocie do kraju łatwiej im dostosować się do wymogów polskiej szkoły.

Podstawa prawna

• Par. 19 ust. 2 i par. 22 ust.1 pkt 2 lit. a) rozporządzenie ministra edukacji i nauki z 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz.U. nr 26, poz. 232).

Autor: Artur Radwan

Źródło: GP

Artykuł z dnia: 2008-08-28
Pozdrawiam :))
"Starsza Letnia Miotełka"

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26269
PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #57 dnia: Wrzesień 04, 2008, 09:51:42 pm »
http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=281218

2008 Dz. U. Nr 159 poz. 992
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
Stan prawny: obowiązuje  
Wydany: 2 września 2008 r.
Wchodzi w życie: 2 września 2008 r.
Zmienił: 2002 Dz. U. Nr 51 poz. 458  2008-09-02
Zobacz treść: wersja pierwotna(pdf)
Pozdrawiam :))
"Starsza Letnia Miotełka"

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26269
PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #58 dnia: Listopad 08, 2008, 09:55:48 am »
Edukacja uczniów niepełnosprawnych

Każde dziecko niepełnosprawne ma prawo do nauki.

Najważniejsze zasady dotyczące kształcenia w Polsce, w tym kształcenia osób niepełnosprawnych, reguluje ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Część zasad dotyczy wszystkich uczniów, w tym także niepełnosprawnych, a niektóre z nich dotyczą jedynie osób niepełnosprawnych.

Cytuj

System oświaty powinien zapewniać:

 

realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
każdemu uczniowi warunki niezbędne do rozwoju;
możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy i specjalnych form pracy dydaktycznej;
opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.
 

Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, dostosowanej do potrzeb i możliwości tych uczniów.


Podstawą kształcenia specjalnego uczniów we wszystkich typach szkół jest orzeczenie o potrzebie:


Więcej
http://www.niepelnosprawni.gov.pl/uprawnienia-osob-niepelnosprawny/uczniowie/
Pozdrawiam :))
"Starsza Letnia Miotełka"

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Zasady wydawania orzeczeń o sposobie i trybie nauki
« Odpowiedź #59 dnia: Grudzień 12, 2008, 11:15:53 pm »
Zasady wydawania orzeczeń o sposobie i trybie nauki

Zdarzają się sytuacje, kiedy to po wypadku lub na skutek choroby dziecko nie może przez jakiś czas uczęszczać do zerówki lub do szkoły. Niektóre dzieci – z uwagi na swój stan zdrowia – mogą wymagać także kształcenia specjalnego albo mają określone specyficzne trudności w uczeniu się (np. z powodu dyslekcji lub dysgrafii). Warto wiedzieć, jak w takich sytuacjach można zapewnić należyte kształcenie dziecka

http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/29251



Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Odp: PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #60 dnia: Grudzień 16, 2008, 03:24:17 pm »
http://www.kuratorium.krakow.pl/index.php?ac=111&id=2780

Uwagi dotyczące organizowania indywidualnego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania
Zostało opublikowane:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 175 poz. 1086).

Dzień publikacji - 1 października 2008 r.
Data wejścia w życie - 16 października 2008 r.
 
Rozporządzenie to uchyliło rozporządzenie MENiS z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 23 poz. 193).

Nowe rozporządzenie:
zostało dostosowane do aktualnie obowiązujących przepisów ustawy o systemie oświaty dotyczących obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (poprzednio zerowego etapu edukacyjnego), wskazuje, że orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania, wydaje zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej (§ 1) [patrz: nowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych - Dz. U. Nr 173 poz. 1072]
utrzymało dotychczasowy tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanego bezpośrednio z uczniem lub dzieckiem (§ 7 ust. 1 i § 8 ust. 1), realizację tygodniowego wymiaru zajęć indywidualnego nauczania w klasach I - III szkoły podstawowej odbywa się co najmniej 2 dni w tygodniu; poprzednio - co najmniej 3 dni (§ 8 ust. 1 i 2),
dopuszcza możliwość organizowania zajęć z grupą wychowawczą w przedszkolu lub w oddziale przedszkolnym lub oddziale w szkole (§ 3 ust. 5 pkt 1) lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w zakresie określonym w orzeczeniu (§ 3 ust. 5 pkt 2), poszerza możliwości uczestnictwa dzieciom i młodzieży objętych indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym i indywidualnym nauczaniem w życiu przedszkola lub szkoły (§ 9),  poszerzyło zadania dyrektora związane z organizacją tego nauczania.

http://www.kuratorium.krakow.pl/index.php?ac=111&id=2791
Uwagi dotyczące orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych

Zostało opublikowane:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173 poz. 1072)
Dzień publikacji - 30 września 2008 r.
Data wejścia w życie - 15 października 2008 r.
 
Rozporządzenie to uchyliło rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2001 r. w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lubi indywidualnego nauczania (Dz. U. Nr 13 poz. 114 oraz z 2003 r. Nr 23 poz. 192). Zachowują moc orzeczenia wydane na podstawie dotychczasowych przepisów, a do postępowań wszczętych i niezakończonych do 14 października 2008 r. stosuje się przepisy dotychczasowe (§ 20).

Dodano nowe wzory orzeczeń:

o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
o braku potrzeby kształcenia specjalnego,
o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
o braku potrzeby indywidualnego nauczania,
o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zespołowych/indywidualnych,
o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania

oraz częściowo zmienione zostały treści dotychczasowych wzorów orzeczeń.
 
Ponadto w porównaniu z dotychczas obowiązującymi przepisami nowe rozporządzenie wprowadziło zmiany dotyczące między innymi:

Wskazywania przez kuratora oświaty, za zgodą organu prowadzącego, publicznych poradni specjalistycznych, w których działają zespoły orzekające (§ 2 ust. 2). Dostosowania do obowiązujących przepisów zapisów o wydawaniu orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego oraz o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego (§ 3 ust. 3, § 8 ust. 1, § 10 ust. 1, § 19) Składu zespołu orzekającego. Logopeda będący poprzednio z
urzędu w składzie zespołu może być powoływany, jeżeli jego udział w zespole będzie niezbędny (§ 4).
Poszerzenia zakresu wniosku o wydanie orzeczenia albo opinii o naukę zawodu, zastąpienie w treści wniosku uzasadnienia na rzecz dołączania dokumentów, które uzasadniają wniosek, zwłaszcza o wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia; obowiązkowe dołączenie do wniosku wydane przez lekarza zaświadczenia o stanie zdrowia, doprecyzowanie zawartości zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka w przypadku, gdy wniosek dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. W przypadku praktycznej nauki zawodu zaświadczenie lekarskie wydaje lekarz medycyny pracy (§ 6).
Określenia co zawiera protokół z posiedzenia zespołu wydającego orzeczenie lub opinię i kto podpisuje protokół (§ 7 ust. 3).
Oddzielnego wyodrębnienia czterech typów orzeczeń oraz wskazano co mają określać (§ 8). Okresu wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia
specjalnego - nie wydaje się już na czas nieokreślony (§ 9 ust. 1).
Ustalania okresu wydawania orzeczeń o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego (§ 9 ust. 4) oraz o potrzebie indywidualnego nauczania w szkole prowadzącej kształcenie zawodowe (§ 9 ust. 5).
Sformułowania o nieuwzględnianiu wniosku w sprawie wydania orzeczenia zamiast odmowy wydania orzeczenia (§ 10 ust.2)

Pozostałe przepisy są nieco inaczej formułowane oraz są dostosowane do aktualnie obowiązujących przepisów.

UWAGA:
 
Wzory orzeczeń, stanowiące załączniki do rozporządzenia, w podstawie prawnej przywołują aktualny stan publikacji ustawy o systemie oświaty (na dzień ogłoszenia rozporządzenia). W związku z tym należy pamiętać, aby w przypadku zmian w ustawie o systemie oświaty wprowadzić je do podstawy prawnej tychże orzeczeń.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Odp: PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #61 dnia: Luty 22, 2009, 05:35:28 pm »
„Polityka oświatowa państwa nie powinna naruszać terytorium rodziny”


Edukacja uczniów niepełnosprawnych

Każde dziecko niepełnosprawne ma prawo do nauki.

Najważniejsze zasady dotyczące kształcenia w Polsce, w tym kształcenia osób niepełnosprawnych, reguluje ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Część zasad dotyczy wszystkich uczniów, w tym także niepełnosprawnych, a niektóre z nich dotyczą jedynie osób niepełnosprawnych.

System oświaty powinien zapewniać:

realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju; każdemu uczniowi warunki niezbędne do rozwoju; możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami; dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy i specjalnych form pracy dydaktycznej; opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.
 

Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, dostosowanej do potrzeb i możliwości tych uczniów.


1. Dz. U. 1991 Nr 95 poz. 425 USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Art. 71b. Kształcenie specjalne…. Tekst jednolity wyszedł w styczniu 20009r.

2. z 2008r. Dz. U. Nr 173 poz.1072 o PPP (Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych)

3.  z 2008r. Dz. U. Nr 175 poz. 1086 o indywidualnym nauczaniu

4. z 2005r. Dz. U. Nr 19, poz. 166. kategorie uczniów wymagających w procesie kształcenia specjalnej organizacji nauki i metod pracy objętych kształceniem specjalnym.
tu jest napisane o schorzeniach (w tym o schorzeniu sprzężonym)!!!!!!

Warunki organizowania kształcenia dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20050190166&type=2&name=D20050166.pdf


5. z 2008r. Dz. U. Nr 72, poz. 420 nowy program ramowy dla szkół
Dla dzieci klas IV-VI przysługuje 8-10 godz. Indywidualnego Nauczania
.


Dz. U. 1991 Nr 95 poz. 425
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty


Art. 71b.
1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, o których mowa w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.

1a. Indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły.

2. W zależności od rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia upośledzenia umysłowego, dzieciom i młodzieży, o których mowa w ust. 1, organizuje się kształcenie i wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację i resocjalizację oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.

2a. W przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, oraz w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5, a także w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.

2b. Dyrektorzy przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych specjalnych oraz ośrodków, o których mowa w art. 2 pkt 5, a także dyrektorzy właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka szkół podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych oraz dyrektorzy publicznych i niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, mogą organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organami prowadzącymi.

3. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania, a także o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego określa zalecane formy kształcenia specjalnego, z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia upośledzenia umysłowego.

3a. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w ust. 3, mogą również wydawać zespoły opiniujące działające w niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych, założonych zgodnie z art. 82 oraz zatrudniających pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych.

3b. Opinie w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, wydają również niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym niepubliczne specjalistyczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne założone zgodnie z art. 82 oraz atrudniające pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno pedagogicznych.

4. Od orzeczeń, o których mowa w ust. 3, rodzice dziecka mogą złożyć w terminie 14 dni od dnia otrzymania orzeczenia odwołanie do kuratora oświaty.

5. Starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na wniosek rodziców, zapewnia mu odpowiednią formę kształcenia, uwzględniając rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego, z zastrzeżeniem ust. 5a.

5a. Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca kształcenie dziecka odpowiednio w przedszkolu specjalnym albo w przedszkolu, szkole podstawowej lub gimnazjum, ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie przedszkoli lub szkół.

5b. Jeżeli powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka nie prowadzi szkoły specjalnej lub ośrodka, o którym mowa w art. 2 pkt 5, odpowiednich ze względu na rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego, starosta tego powiatu kieruje dziecko do najbliższego powiatu prowadzącego taką szkołę lub ośrodek. Starosta najbliższego powiatu prowadzącego taką szkołę lub ośrodek nie może odmówić przyjęcia dziecka do szkoły lub ośrodka.

5c. Dyrektor szkoły, której uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, organizuje takie nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym.

5d. Dyrektor przedszkola lub szkoły podstawowej, w której są zorganizowane oddziały przedszkolne, organizuje indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne w porozumieniu z organem prowadzącym.

6. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, skład zespołów orzekających, tryb ich powołania, szczegółowe zasady działania tych zespołów, tryb postępowania odwoławczego, wzory orzeczeń oraz szczegółowe zasady kierowania dzieci i młodzieży do kształcenia specjalnego, indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania. Rozporządzenie powinno uwzględniać jak najpełniejszą
realizację potrzeb dziecka, a także zapewnić możliwość dostosowania
form przygotowania przedszkolnego oraz form kształcenia do aktualnych możliwości psychofizycznych dziecka.

7. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

1) w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw zdrowia oraz zabezpieczenia społecznego, warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, o których mowa w ust. 2a, w tym kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, uwzględniając w szczególności przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym, a także formy współpracy z rodziną dziecka;

2) warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży, o których mowa w ust. 1, w tym warunki przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów oraz ich formy, w przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych oraz w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5,
uwzględniając szczególne potrzeby psychofizyczne i edukacyjne tych dzieci
i młodzieży;

3) warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży, o których mowa w ust. 1, w tym warunki przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów oraz ich formy, w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz przedszkolach i szkołach lub oddziałach integracyjnych, uwzględniając w szczególności konieczność dostosowania programów nauczania oraz metod pracy do koncepcji programowej i organizacyjnej kształcenia w formach integracyjnych, a także zatrudnienie specjalistów dla jej realizacji.

8. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb organizowania indywidualnego  obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania, o których mowa w ust. 1a, uwzględniając w szczególności wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych bezpośrednio z uczniem.




Dz.U. Nr 173 poz.1072 o PPP (Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych)
 
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych

http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU20081731072

http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20081731072&type=2&name=D20081072.pdf


Dz.U. 2008 nr 175 poz. 1086  o indywidualnym nauczaniu

 
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży

http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU20081751086

http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20081751086&type=2&name=D20081086.pdf

Dz. U.  z 2008r. Nr 72, poz. 420
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20080720420&type=2&name=D20080420.pdf
Rozporządzenie o podstawie programowej w całości

Dla klas IV-VI przysługuje 8-10 godz. Tygodniowo indywidualnych zajęć

Dz.U. 2005 nr 19 poz. 166
kategorie uczniów wymagających w procesie kształcenia specjalnej organizacji nauki i metod pracy objętych kształceniem specjalnym.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach

http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20050190166&type=2&name=D20050166.pdf

Dz.U. 2005 nr 19 poz. 166 -  tu jest napisane o schorzeniach (w tym o schorzeniu sprzężonym)!!!!!!

Warunki organizowania kształcenia dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20050190166&type=2&name=D20050166.pdf


Proszę sprawdzić czy oby Dz.U. Nr 6, poz .33 ze stycznia 2009r. nie zmieniła Dz.U. z 2005r. Nr 19, poz.166.

   
Dz.U. 2009 nr 6 poz. 33
 
Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU20090060033

http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20090060033&type=2&name=D20090033.pdf


Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Odp: PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #62 dnia: Czerwiec 17, 2009, 05:43:41 pm »
Dz.U. z 23 marca 2009
data wejścia w życie 1 IX.2009
Dz.U. Nr 54 poz.442
w sprawie ramowych planów nauczania w w szkołach publicznych

http://kuratorium.krakow.pl/user/2009/4/0902.pdf

http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU20090540442

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20090540442&type=2&name=D20090442.pdf

Dz.U. Nr 54 poz. 442
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Odp: PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #63 dnia: Lipiec 29, 2009, 11:57:43 pm »
Co może Rada Rodziców w szkołach:

Rodzice w szkole rosną w siłę

Olga Szpunar 2009-07-28
Gazeta Wyborcza Kraków

Ponad dwa tysiące osób miesięcznie korzysta z internetowych kursów dla rad rodziców w szkole! Rodzi się nowa siła, która będzie miała niebagatelny wpływ na edukację - oceniają eksperci.

Rodzice uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 51 w Krakowie przez kilka miesięcy walczyli o odwołanie ze stanowiska dyrektorki. Pod skierowanym do wydziału edukacji wnioskiem w tej sprawie podpisało się 70 osób.

Rodzice mają prawa...

Konflikt wywołało niepubliczne gimnazjum, które od trzech lat wynajmuje sale w podstawówce.

Ponieważ to jedyne gimnazjum w Bronowicach Wielkich, a w dodatku - choć niepubliczne - to bezpłatne, rodzice chcieli, by nadal funkcjonowało w podstawówce i planowali w przyszłości posłać do niego swoje dzieci. Tymczasem dyrektorka robiła wszystko, by szkołę wyrzucić. Prężnie działająca rada rodziców wymogła na władzach oświatowych szereg spotkań w tej sprawie. W ten poniedziałek udało się dojść do porozumienia. Gimnazjum zostaje w budynku podstawówki. Zostaje też dyrektorka, ale pod warunkiem, że do końca grudnia ułoży poprawnie swoje stosunki z rodzicami.

Jak relacjonuje Tomasz Regulski, ojciec jednego z uczniów, na jednym z negocjacyjnych spotkań dyrektorka powiedziała: "Do kierowania szkołą nie są potrzebni mi rodzice i rada rodziców. Sama sobie poradzę". Ma problem. Bo musi przestrzegać prawa. A to daje rodzicom realny wpływ na to, co dzieje się w szkole.

...ale często ich nie znają
Bez ich opinii nauczyciele nie mogą wybrać podręczników, programów nauczania, wychowawczych i profilaktycznych. Bez ich zgody w szkole nie może działać żadna organizacja lub stowarzyszenie, a uczniowie chodzić w
mundurkach.
Mogą występować do dyrektora szkoły i samorządu z wszelkimi wnioskami i opiniami, wyrażać swoje zdanie o funkcjonujących w szkole programach poprawy jakości kształcenia oraz planach finansowych. Mogą na specjalnym koncie gromadzić fundusze w celu wsparcia działalności szkoły - te uprawnienia radom rodziców w kwietniu 2007 r. nadała ustawa o systemie oświaty.

Problem w tym, że mało rodziców zdaje sobie z nich sprawę


Dyrektorzy ich nie informują...

- A wielu dyrektorów szkół nie jest zainteresowanych tym, by ich o tych informować. Przez lata wiele pracy włożyli wiele wysiłku w to, by rodzic w szkole był rzadkim gościem. Bo rodzic, który do szkoły przychodzi i szkołę zna, bywa niewygodnym recenzentem tego, co się tam dzieje - mówi Maria Szpilowska, prezes Fundacji "Rodzice w szkole".

Tymczasem coraz większym powodzeniem cieszą się internetowe
kursy dla rad rodziców. Te, oferowane przez Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, przechodzi miesięcznie ponad 2 tys. osób. Przez gąszcz porad prawnych, przepisów i paragrafów przeprowadzają rodziców wirtualni bohaterowie - Julia i Szczepan. Pracują w jednej firmie i mają dzieci w tym samym wieku. W szkole dziecka Szczepana rodzice prężnie działają w radzie, w szkole dziecka Julii nikt nie wierzy, że rada może mieć na cokolwiek realny wpływ.

Prawie 5 tys. rodziców skorzystało z porad kursu Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.

...bo boją się, że im będą bruździli

Maria Szpilowska ocenia, że zainteresowanie kursami to początek procesu, podczas którego rodzice urosną w ogromną siłę w szkole. Tyle że ta siła potrafi być również niszcząca. Wiedzą o tym dyrektorzy szkół społecznych, które zakładali rodzice i wciąż mają w nich duży wpływ.

- Nauczyciel krzywo popatrzył - zwolnijmy! Podjął decyzję, która się nie podoba, zwolnijmy - Krzysztof Kwiatkowski, kierujący Zespołem Szkół Społecznych nr 3 spędził w swoim gabinecie długie godziny na obronie nauczycieli przed rodzicami. Ich naciski, by pozbywać się niewygodnych, nazywa "próbami szybkiego, ręcznego sterowania bez refleksji". - Są niebezpieczne.
Dyrektor, który nie jest dobrym mediatorem, może im ulec, a to nie jest dobre dla szkoły.

Czy wraz z rosnącymi w siłę radami rodziców w szkołach publicznych pojawią się podobne problemy?

- Chodzi o to, by nauczyciele i rodzice stali się sprzymierzeńcami w walce o dobrą edukację - mówi Szpilowska. By tłumaczyć, na czym prawidłowa współpraca rad rodziców ze szkołą powinna polegać, Fundacja przeszkoliła ponad 2 tys. trenerów. - Mają docierać do szkół i uświadamiać rodzicom im prawa, ale również obowiązki, z których najważniejszym jest zaangażowanie w życie szkoły i poczucie odpowiedzialności za edukację swojego dziecka - mówi Szpilowska.

Źródło: Gazeta Wyborcza Kraków


Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26269
Odp: PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #64 dnia: Wrzesień 30, 2012, 10:11:51 am »
Informator dla rodziców o kształceniu specjalnym
Autor: Beata Rędziak, Źródło: inf. własna
„Najczęstsze pytania dotyczące kształcenia specjalnego. Informator dla rodziców” to zaktualizowana publikacja dostępna na stronie www.wszystkojasne.waw.pl. Powstała ona w ramach projektu „Wszystko jasne. Dostępność i jakość edukacji dla uczniów niepełnosprawnych w Warszawie”.
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/118008

Cytuj
Pobierz informator
http://www.wszystkojasne.waw.pl/sites/default/files/informator_dla_rodzicowfinal.pdf
Najczęstsze pytania dotyczace kształcenia specjalnego
Informator dla rodziców
Pozdrawiam :))
"Starsza Letnia Miotełka"

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Odp: PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #65 dnia: Wrzesień 11, 2013, 10:21:01 am »

http://men.gov.pl/images/stories/PDF/Kierunki/1.Uczen_niepelnosprawny.pdf
Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych...
Materiały adresowane do dyrektorów szkół i przedszkoli, kadry pedagogicznej, rodziców
oraz organów prowadzących szkoły ogólnodostępne
przygotowane przez:
Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej
we współpracy z:
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, Krajowym
Ośrodkiem Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej,
Instytutem Badań Edukacyjnych oraz Olimpiadami Specjalnymi
Warszawa, lipiec 2013 r.

Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Odp: PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #66 dnia: Wrzesień 11, 2013, 03:43:44 pm »

http://men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=5393%3A180-mln-z-na-program-qwyprawka-szkolnaq-w-2013-r-&catid=255%3Afinanse-na-edukacj-aktualnoci&Itemid=68


Wyprawka szkolna


W 2013 r. programem będą objęci także uczniowie słabowidzący, niesłyszący, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczęszczający w roku szkolnym 2013/2014 do szkół dla dzieci i młodzieży - podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych.


Uczniowie niepełnosprawni, o których mowa powyżej,  posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mają prawo ubiegać się o dofinansowanie w programie „Wyprawka szkolna" bez względu na dochód, na jednego członka rodziny.



Dofinansowanie zakupu podręczników w 2013 r. będzie wynosić:


kl. I - III - do kwoty 225 zł
kl. V szkoły podstawowej - do kwoty 325 zł
kl. II zasadniczej szkoły zawodowej - do kwoty 390 zł
kl. II szkoły ponadgimnazjalnej (LO, technikum) - do kwoty 445 zł.
w przypadku korzystania przez uczniów niepełnosprawnych z podręczników dopuszczonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do kształcenia specjalnego wysokość pomocy może wynosić do 770 zł w szkole podstawowej, do 607 zł w gimnazjum.
Uchwała nr 125/2013 Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2013  r. w sprawie Rządowego programu pomocy uczniom w 2013 r. - "Wyprawka szkolna"


Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i pomocy dydaktycznych





http://men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=255&Itemid=68

Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia


Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26269
Odp: PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #68 dnia: Lipiec 31, 2015, 09:27:44 am »
Koniec z upośledzeniem umysłowym w szkołach. Od września nowe przepisy
30.07.2015 Autor: Beata Rędziak, fot. sxc.hu

1 września 2015 r. wejdą w życie nowe przepisy dotyczące organizacji kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Odpowiednie rozporządzenie 24 lipca br. podpisała minister edukacji narodowej, Joanna Kluzik-Rostkowska.

Nowe rozporządzenie zamiast terminu „upośledzenie umysłowe” wprowadza określenie „niepełnosprawność intelektualna”. Nowe przepisy zawierają też katalog jednostek systemu oświaty, które organizują kształcenie specjalne. Zostały one uzupełnione o nowe formy wychowania przedszkolnego. Kształcenie dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, organizowane ma być we wszystkich typach szkół oraz w ściśle określonych ośrodkach.

Więcej tutaj:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/269746;jsessionid=E236833C7655FA5401E69E775C88A6EC
Pozdrawiam :))
"Starsza Letnia Miotełka"

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26269
Odp: PRZEPISY EDUKACYJNE
« Odpowiedź #69 dnia: Grudzień 06, 2015, 10:03:49 am »
Prawnik radzi: dowożenie do szkoły
02.11.2015
Autor:  Anita Siemaszko, fot. Piotr Stanisławski

Bardzo proszę o interpretację rozporządzenia dotyczącego dowozu do szkoły. Czy gmina ma prawo odmówić dowozu ucznia niepełnosprawnego, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (niepełnosprawność sprzężona), w wieku 22 lat, do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego – ucznia kl. II Szkoły Przysposabiającej do Pracy. Gmina twierdzi, że dowozić może tylko osoby do 21. roku życia. Osoba powyżej 21. roku życia ma zapewniony dowóz jedynie do Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego (OREW-u).
więcej:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/283739
Pozdrawiam :))
"Starsza Letnia Miotełka"

 

(c) 2003-2017 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach