Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Dar Życia poleca Kalendarz ze zdjęciami oraz Foto Karty, powołując się na nasze forum otrzymają Państwo rabat w postaci darmowej wysyłki PREZENTÓW. Kod rabatowy to słowo DAR ŻYCIA a strony to Foto Karty oraz Kalendarze ze zdjęciami

Autor Wątek: Dowód osobisty/paszport  (Przeczytany 59330 razy)

zwalcio

  • Gość
Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #100 dnia: Lipiec 29, 2008, 06:57:23 pm »
Mulesiu dziękuję bardzo, będę wdzięczna za odpowiedź :D  :D

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #101 dnia: Wrzesień 02, 2008, 11:07:12 am »
Nie będziemy musieli się meldować
ZNIKNĄ UCIĄŻLIWE PROCEDURY


Już w przyszłym roku ma zniknąć obowiązek meldunkowy. MSWiA kończy właśnie prace nad projektem ustawy likwidującej ten relikt PRL.

Zamiast meldunku każdy Polak, który zmieni adres zamieszkania, będzie musiał poinformować o tym swój nowy urząd gminy - pisze "Dziennik".....

Swój nowy adres obywatel będzie rejestrował w urzędzie gminy. Może to zrobić osobiście albo przez internet, ale pod warunkiem, że posiada podpis elektroniczny, który pozwala identyfikować go w sieci. Autorzy projektu wykluczyli możliwość listowną, bojąc się fałszerstw.

To na gminie będzie ciążył obowiązek poinformowania o zmianie adresu pozostałych urzędów, na przykład skarbowego, policji czy ZUS. - Zasada się nie zmienia, będzie wymagana informacja o aktualnym adresie zamieszkania niezbędnym do kontaktu z urzędem, natomiast z punktu widzenia obywatela będzie to oznaczało mniej uciążliwych procedur - uzasadnia zmianę wiceminister spraw wewnętrznych Witold Drożdż.

Podanie w gminie swojego nowego adresu jest ważne, bo tam będzie kierowana cała korespondencja urzędowa. Jeśli nie uaktualnimy danych, listy dotrą pod stary adres.

A jeśli adres będzie zły?

Wprawdzie nie będzie specjalnych kar za podanie złego adresu, ale taka osoba musi liczyć z tym, że poniesie konsekwencje wynikające z konkretnych przepisów, na przykład skarbowych czy karnych. Czyli ktoś, kto w ten sposób będzie unikał kontaktu z urzędem skarbowym, musi się liczyć z nałożonymi przez ten urząd karami wynikającymi z przepisów podatkowych. Podobnie, jeśli nie odpowie na pisma z ZUS czy wezwania z policji.

Teraz projekt ustawy autorstwa MSWiA ma być konsultowany przez inne resorty, a ostateczną wersję rząd ma przyjąć w grudniu i wtedy wysłać do Sejmu. Jednak nawet jeśli Sejm przyjąłby ustawę w tym roku, to nowe przepisy wejdą w życie w ciągu przyszłego.

System rejestracji w gminie swojego adresu obowiązuje w wielu krajach Unii Europejskiej, na przykład w Holandii i Francji. Potrzebne jest to głównie do wpisywania obywatela na listy wyborcze.

mac//kwj, tvn24
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26271
Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #102 dnia: Wrzesień 04, 2008, 07:22:03 am »
Zmianę miejsca zamieszkania zgłosimy do urzędu przez internet

- W miejsce dotychczasowego obowiązku zameldowania się na pobyt stały, czasowy trwający ponad trzy miesiące oraz czasowy do trzech miesięcy planujemy wprowadzić jedynie obowiązek zgłaszania miejsca zamieszkania do właściwego urzędu – mówi GP Witold Drożdż, wiceminister MSWiA.


Projekt ustawy znoszącej obowiązek meldunkowy ma trafić pod obrady rządu jeszcze w grudniu tego roku – zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Zgodnie z jej założeniami obecna ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.) ma zostać tak zmieniona, że będziemy zgłaszać do urzędu gminy jedynie miejsce swojego zamieszkania.

- Największą zmianą w tym zakresie będzie możliwość zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania poprzez internet oraz ograniczenie liczby czynności dokonywanych przez obywatela
– tłumaczy Witold Drożdż.

"Zmiany zmierzają w kierunku odformalizowania większości czynności związanych z obecnością obywatela w urzędzie"

Ministerstwo podkreśla, że zmiany, nad którymi pracuje, zmierzają w kierunku odformalizowania większości czynności związanych z obecnością obywatela w urzędzie.

- Procedura rejestracji obywatela oraz czynności związane ze zmianą miejsca zamieszkania będą znacznie prostsze niż dotychczas – tłumaczy Witold Drożdż.

Jako przykład podaje czynność wyrejestrowania z poprzedniego miejsca zamieszkania.

- Nastąpi to automatycznie, bez konieczności wizyty obywatela w urzędzie. Czynności tej dokona organ przyjmujący zgłoszenie nowego miejsca zamieszkania – informuje wiceminister.

Autor: Małgorzata Kryszkiewicz

Źródło: Własne

Artykuł z dnia: 2008-09-03, http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/33818,zmiane_miejsca_zamieszkania_zglosimy_do_urzedu_przez_internet.html
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26271
Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #103 dnia: Wrzesień 04, 2008, 07:25:12 am »
Firmy będą miały wgląd w bazę PESEL

O utracie dowodu osobistego trzeba będzie powiadomić gminę niezwłocznie, zaś o zmianie danych osobowych w ciągu 14 dni.


Projekt nowelizacji ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 ze zm.), nad którym debatować dzisiaj będą posłowie, umożliwi dostęp przedsiębiorców do danych zbioru PESEL, a także do ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych. Ułatwi to zweryfikowanie danych pacjentów szpitali, osób zaginionych, a zwłaszcza ustalenie ich adresów.

Projekt nowelizacji, który będzie rozpatrywał dzisiaj Sejm, zakłada również, że każda zmiana stanu cywilnego, czy to imienia czy nazwiska, będzie przekazywana przez kierowników urzędów stanu cywilnego nie tylko do organów ewidencji ludności, ale również do organu, który wydał dowód osobisty. O wymianę dowodu w razie zmiany danych będziemy musieli wystąpić w terminie 14 dni. Natomiast w przypadku utraty jego ważności w ciągu 30 dni, w przypadku uszkodzenia - niezwłocznie. Ustalono też zasady unieważniania dowodów osobistych. Do tej pory takiej procedury nie było.

Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy organ gminy, a jeśli przebywa za granicą - konsulat polski. Organy te wydają zaświadczenia o utracie dowodu, ważne do czasu wydania nowego dokumentu. W tym czasie również powinny telegraficznie lub pocztą elektroniczną zawiadomić organ, który wydał dowód. W projekcie ustalono, że osoba, która cudzy dowód znalazła, jest zobowiązana niezwłocznie przekazać go najbliższemu organowi gminy, Policji lub bezpośrednio właścicielowi. Na osoby, które odnalazły utracony i unieważniony dowód osobisty, nałożono obowiązek zwrotu tego dokumentu organowi wydającemu lub placówce konsularnej.

Nowością jest też dopuszczenie przedsiębiorców i firm do zbioru danych PESEL, jeśli podmioty te wykażą interes prawny. Na przykład w wypadku, gdy tożsamość osób nie może być ustalona w inny sposób.

Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2009 r.

KATARZYNA ŻACZKIEWICZ
Źródło: GP

Artykuł z dnia: 2008-09-02,
http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/33755,firmy_beda_mialy_wglad_w_baze_pesel.html
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #104 dnia: Wrzesień 04, 2008, 10:04:13 pm »
Adres zameldowania zniknie z dowodu osobistego.

Resort spraw wewnętrznych i administracji zapowiada zniesienie meldunku w przyszłym roku.  Obowiązek meldunku ma zastąpić informacja o miejscu zamieszkania.  Brak meldunku będzie się wiązał ze zmianami przepisów podatkowych i administracyjnych.

http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/13878,adres_zameldowania_zniknie_z_dowodu_osobistego.html
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #105 dnia: Wrzesień 15, 2008, 11:56:58 am »
Wyższe opłaty za wydanie paszportu

MSWiA przygotowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie opłat za wydanie dokumentu paszportowego oraz ich zwrotu.

MSWiA przygotowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie opłat za wydanie dokumentu paszportowego oraz ich zwrotu.
Bez zmian ma pozostać podstawowa opłata za wydanie dokumentu uprawniającego do podróży międzynarodowych – ma wynosić 140 zł.

Więcej będą musieli zapłacić rodzice za paszporty dzieci. Projekt przewiduje, że za wydanie paszportu osobom małoletnim, które w dniu złożenia wniosku o ten dokument nie ukończyły 13. roku życia, pobierana ma być opłata w wysokości 60 zł. Obecnie od rodziców dzieci, które w dniu złożenia wniosku nie ukończyły siódmego roku życia, urzędnik inkasuje tylko 30 zł.

Ponadto nowe przepisy mają ujednolicić opłaty za wydanie paszportu tymczasowego. Autorzy projektu proponują, aby dorośli i osoby małoletnie płacili za jego wydanie jednakową opłatę w wysokości 30 zł.

Rzeczpospolita, zal 15-09-2008
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26271
Odp: Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #106 dnia: Grudzień 15, 2008, 08:28:20 am »
Meldunek odchodzi do lamusa

Meldunek na pobyt stały zastąpi zgłoszenie podstawowego miejsca zamieszkania. Zarejestrowanie spowoduje automatyczne wyrejestrowanie z dotychczasowego miejsca. Nawet zarejestrowanie podstawowego miejsca zamieszkania nie daje prawa do lokalu.



Nie będziemy się już meldować na pobyt stały i tymczasowy - stanowi rządowy projekt ustawy o ewidencji ludności, który wpłynął właśnie do Sejmu. Każdy z nas będzie miał podstawowe miejsce zamieszkania, a niektórzy oprócz tego jeszcze dodatkowe miejsce zamieszkania.

- Po wejściu w życie nowych przepisów dotychczasowe miejsce zameldowania na pobyt stały automatycznie stanie się zarejestrowanym miejscem zamieszkania - tłumaczy Jacek Stanisławski, prawnik z Kancelarii Olczyk & Kubicki. Natomiast dotychczasowe miejsce zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad trzy miesiące stanie się zarejestrowanym dodatkowym miejscem zamieszkania, zaś dotychczasowe miejsce zameldowania na pobyt czasowy trwający do trzech miesięcy po prostu wygaśnie - tłumaczy Jacek Stanisławski.

Każdy będzie miał prawo zgłosić oprócz podstawowego jeszcze dodatkowe miejsce zamieszkania, a także zadeklarować okres przebywania w nim.

Zgłoszenie miejsca zamieszkania
Zamiast meldować się, będziemy zgłaszali podstawowe lub dodatkowe miejsce zamieszkania na piśmie, na odpowiednim formularzu w gminie właściwej ze względu na położenie nieruchomościPożyczka HipotecznaAtrakcyjne oprocentowanie. Sprawdź teraz!www.santanderconsumer.pl , w której dana osoba zamieszkuje. Zgłoszenia będzie też można dokonać przez internet. Tylko przy zgłoszeniu na piśmie trzeba będzie przedstawić do wglądu dowód osobisty lub paszport, natomiast przy korzystaniu z dokumentu elektronicznego przekazanego środkami komunikacji elektronicznej nie będzie to wymagane. Zgłoszenia będzie można dokonać osobiście lub przez pełnomocnika.

- Miejsce zamieszkania dzieci będą zgłaszali rodzice, ponieważ projekt ustawy o ewidencji ludności przewiduje, że w stosunku do osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych zgłoszenia dokonywać będzie ich przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny - mówi adwokat Maciej Lipiec z Kancelarii Adwokackich.

Gmina zarejestruje nawet przez internet
Projekt przewiduje, że niezwłocznie po dokonaniu zgłoszenia gmina zarejestruje miejsce zamieszkania. Natomiast rejestracja noworodka nastąpi w dniu sporządzenia dla niego aktu urodzenia. Formalności dokona kierownik urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządzi. Podstawowym miejscem zamieszkania dla noworodka ma być miejsce zamieszkania jego rodziców albo tego z nich, u którego dziecko faktycznie przebywa.

- Dokonanie rejestracji podstawowego miejsca zamieszkania w konkretnym lokaluUbezpieczenia domuTakże mieszkania i domu w budowie. Sam dobierasz ofertę dla siebie.Benefia24.pl  nie będzie dawało osobie zarejestrowanej żadnego tytułu prawnego do mieszkania. Dlatego dla dokonania rejestracji nie będzie potrzebna zgoda właściciela mieszkaniaUbezpieczenie MieszkaniaKompleksowa, elastyczna polisa na mieszkanie. Poczuj się bezpiecznie!www.pzudom.pzu.pl  bądź osoby, której przysługuje własnościowe prawo do lokalu spółdzielczego - wskazuje Jacek Stanisławski. Natomiast gmina będzie miała obowiązek poinformować właściciela lokalu lub osobę, której przysługuje własnościowe prawo do lokalu, o rejestracji innej osoby w mieszkaniu.

- Aby uniknąć rejestrowania się w cudzych mieszkaniach osób, które tam nie przebywają, projekt ustawy o ewidencji ludności przewiduje odpowiedzialność karną dla osób, które zgłaszając podstawowe miejsce zamieszkania, podają nieprawdziwe dane lub zatajają je. Będzie im mogła zostać wymierzona nawet kara pozbawienia wolności do trzech lat - wyjaśnia adwokat Maciej Lipiec.

Rejestracja ma jedynie potwierdzać, że dana osoba przebywa w konkretnym mieszkaniuUbezpiecz MieszkanieUbezpieczenia mieszkaniowe UNIQA24. Szybko, tanio i online! Sprawdź.www.uniqa24.pl  i ma tam adres do doręczeń, np. pism urzędowych z sądu lub organów administracji. Podobne skutki wywoływać będzie rejestracja dodatkowego miejsca zamieszkania. Dla osoby, która została zarejestrowana w podstawowym miejscu zamieszkania oraz w dodatkowym miejscu zamieszkania, adresem do doręczeń będzie adres dodatkowego miejsca zamieszkania.

Projekt przewiduje, że osoba, która zarejestrowała się, składając formularz na piśmie, dostanie zaświadczenie o tym, że dopełniła swojego obowiązku. Natomiast w przypadku zarejestrowania się przez internet otrzyma zwrotną informację o dokonanej rejestracji. Zaświadczenia te wydawane są z urzędu, więc nie trzeba o nie występować z wnioskiem.

Wyrejestrowanie na innych zasadach
Projekt przewiduje, że osoba, która zmienia podstawowe miejsce zamieszkania, nie musi wyrejestrowywać się z poprzedniego. Wystarczy, że zarejestruje nowe podstawowe miejsce zamieszkania, a wówczas automatycznie zostanie wyrejestrowana z dotychczasowego.

Natomiast na innych zasadach będzie następowało wyrejestrowanie z dodatkowego miejsca zamieszkania. Projekt przewiduje, że osoba, która zarejestruje nowe dodatkowe miejsce zamieszkania, automatycznie zostanie wyrejestrowana ze starego. Natomiast może zgłosić w gminie w celu wyrejestrowania się, że opuszcza dodatkowe miejsce zamieszkania i nie wskazać innego dodatkowego. Automatycznie będzie też można zostać wyrejestrowanym z dotychczasowego miejsca zamieszkania po upływie zadeklarowanego czasu pobytu.

Zanim zarejestrowany wyemigruje
Projekt przewiduje, że osoba, która wyjeżdża z kraju, musi dopełnić formalności związanych z opuszczeniem dotychczasowego miejsca zamieszkania. Wyjeżdżając na pobyt stały, zgłosi w gminie ten fakt po to, aby nastąpiło wyrejestrowanie jej z dotychczasowego podstawowego i dodatkowego miejsca zamieszkania. Gdy będzie zaś wyjeżdżała z zamiarem powrotu, lecz na okres dłuższy niż sześć miesięcy, będzie musiała zgłosić swój wyjazd, a potem powrót. Osoba wyjeżdżająca z niepełnoletnimi dziećmi musi tych formalności dopełnić również w stosunku do nich. Zgłoszenia wyjazdu swojego lub swojego i dzieci musi zostać dokonane w gminie, w której ma się podstawowe miejsce zamieszkania, lub w tej, w której zarejestrowane jest dodatkowe miejsce zamieszkania. Będzie to można zrobić przez internet lub składając formularz na piśmie.

SŁOWNICZEK

Podstawowe miejsce zamieszkania- będzie to miejsce zamieszkania oznaczone adresem, w którym koncentrują się więzi osobiste danej osoby oraz najczęściej spędza ona czas wolny od pracy, do którego zwykle powraca niezależnie od czasowych nieobecności związanych z wypoczynkiem, odwiedzinami u krewnych i przyjaciół, nauką, wykonywaniem pracy lub leczeniem.

Dodatkowe miejsce zamieszkania- będzie to miejsce, w którym dana osoba przebywa w związku z wykonywaniem pracy zawodowej, nauką lub leczeniem.

Autor: Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz

Źródło: GP

Artykuł z dnia: 2008-12-04
http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/98723,meldunek_odchodzi_do_lamusa.html



Wymeldowanie – kto, kiedy, jak i gdzie

Przeniesienie się do innej miejscowości, do innej dzielnicy w tym samym mieście, a nawet na inną ulicę w tej samej dzielnicy wymaga wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu.


http://prawo.gazetaprawna.pl/porady/98708,wymeldowanie.html

Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Odp: Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #107 dnia: Grudzień 23, 2008, 06:16:35 pm »
Za dorosły dowód małolata
 
Dowody osobiste wydawane nieletnim będą miały specjalne oznakowanie. - Po to, żeby nie były więcej wykorzystywane do kupowania papierosów lub alkoholu - mówią posłowie Platformy, którzy szykują zmiany

http://www.emetro.pl/emetro/1,85651,6093021,Za_dorosly_dowod_malolata.html
Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26271
Odp: Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #108 dnia: Grudzień 24, 2008, 09:44:04 am »

Za dwa lata będziemy musieli wymienić dowody
mig, IAR2008-12-24, ostatnia aktualizacja 24 minuty temu
 
Za dwa lata ruszy wymiana dowodów osobistych na elektroniczne - pisze "Gazeta Prawna".

Dokument tożsamości będzie miał chip z podpisem elektronicznym i owalem twarzy. Nie będzie zawierał natomiast adresu zamieszkania jego właściciela, ani też jego odcisku palca. Jak informuje "Gazeta Prawna", do dowodów być może zostanie wprowadzona informacja o grupie krwi właściciela. Według dziennika gospodarczego, procedura obowiązkowej wymiany dowodów osobistych rozpocznie się w 2011 roku i potrwa siedem lat. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opracowuje projekt ustawy, która ureguluje sposób wydawania nowych dowodów oraz ich zawartość. "Gazeta Prawna" pisze, że nowy dowód będzie prawdopodobnie wydawany za darmo. W pierwszej kolejności nowy dokument tożsamości otrzymają osoby, które ukończyły 18 lat lub ich dowód przepadł bądź został zniszczony

Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Offline Ulka

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 10988
Odp: Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #109 dnia: Styczeń 09, 2009, 11:00:42 pm »
Sejm zdecydował: nie będzie opłat za dowody osobiste

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, która od 2010 roku znosi odpłaty za wydanie dowodów.

http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/105707,sejm_zdecydowal_nie_bedzie_oplat_za_dowody_osobiste.html

Ulka-Darek30mpdz & Magda31 &   wspomnienia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Odp: Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #110 dnia: Luty 06, 2009, 09:36:13 pm »
Nie będziemy płacić za wydanie dowodu osobistego

Opłaty za wydawanie dowodów osobistych zostaną zniesione. W 2010 roku przestanie istnieć opłata pobierana za wydanie tego dokumentu.

ZMIANA PRAWA
Za wydanie dowodu osobistego nie będą pobierane opłaty - taką zmianę zakłada nowelizacja ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 nr 139, poz. 993 z późn. zm.), którą wczoraj bez poprawek przyjął Senat. Rozwiązanie to zaproponowali posłowie Platformy Obywatelskiej.

Obecnie za wydanie dowodu osobistego płaci się 30 zł.

Kwota ta stanowi równowartość kosztów wydania tego dokumentu. Według szacunków zniesienie tych opłat zmniejszy dochody budżetu państwa o około 35 mln zł.

W tej chwili istnieją wyjątki, gdy gmina nie pobiera tej opłaty. Tak jest wtedy, gdy dowód osobisty musi być wymieniony z powodu wady technicznej. Tak samo jest w sytuacji, gdy dokument został sporządzony niezgodnie z danymi zawartymi we wniosku. Ponadto opłaty nie uiszcza się, gdy dowód osobisty musi być wymieniony z powodu zmian administracyjnych, takich jak zmiana kodu pocztowego, zmiana nazwy miejscowości, nazwy ulicy, numeru domu lub numeru lokalu. Jednak w tym przypadku nie chodzi o sytuację związaną ze zmianą miejsca zameldowania.

Prawo przewiduje, że z 30 zł opłaty zwolnieni są ludzie przebywający w domach pomocy społecznej lub pobierający zasiłek stały z pomocy społecznej albo rentę socjalną. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku małoletnich przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, młodzieżowych.

Nowelizacja zakłada, że opłata za wyrobienie dokumentu tożsamości zostanie zniesiona 1 stycznia 2010 r.

Zmienione przepisy, które znoszą całkowicie obowiązek uiszczania opłaty za wydanie dowodu osobistego, trafią teraz do podpisu prezydenta.

35 mln zł kwota, o którą zmniejszą się dochody Skarbu Państwa w przypadku zlikwidowania opłat za wydanie dowodu osobistego

Źródło: GP , Artykuł z dnia: 2009-02-06
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26271
Odp: Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #111 dnia: Marzec 02, 2009, 07:54:03 am »
Posłowie chcą innych dowodów niż ministerstwo

Posłowie proponują, by nowe dowody tożsamości zawierały informacje o grupie krwi, płci, wzroście w centymetrach oraz kolorze oczu właściciela.



Projekt ustawy o dowodach osobistych, który przygotowuje Ministerstwo AdministracjiCOSINUS-Licea, policealneBezpłatne szkoły dla dorosłych. Bezpłatne zaświadczenia do ZUS, WKUwww.cosinus.pl i Spraw Wewnętrznych, przewiduje, że nowe dokumenty tożsamości będą zawierały przede wszystkim nośnik informacji z obrazem twarzy posiadacza. Zanim jednak ten projekt zostanie przyjęty przez rząd, Sejm zajmie się poselskim projektem ustawy nowelizującej przepisy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Posłowie proponują, by dowód osobisty zawierał informacje na tematWidzisz i słyszysz więcejDzięki markowym produktom firmy Pioneer. Przekonaj się!Pioneer.pl grupy krwi, płci, wzroście w centymetrach i kolorze oczu właściciela. Informacje o grupie krwi powinien również zawierać paszport i prawo jazdy.

Zdaniem autorów projektu nieoznaczeni w tych dokumentach grupy krwi posiadacza powoduje trudności przy udzielaniu poszkodowanym pomocy ze strony ratowników i lekarzy.

Aby uniknąć narażania właścicieli dowodów osobistych i innych dokumentów na dodatkowe wydatkiKonto bankowePlus Konto to gwarantowany zysk. Oprocentowanie jak na lokacie!VWBankDirect.pl/konto_bankowe związane z ich wymianą, autorzy projektu proponują, że obecnie obowiązujące zachowają swoją ważność aż do czasu ich wymiany po okresie, na jaki zostały wydane. Projekt nie wprowadza żadnych zmian do dotychczasowego sposobu i trybu wydawaniaPłyty DVD - wydania pełneAllegro.pl - Sprawdź jak niskie są nasze ceny!www.allegro.pl tych dokumentów.

Zdaniem Konstantego Radziwiłła, prezesa Naczelnej Rady Lekarskiej, zamieszczenie informacji na temat grupy krwi w dowodach osobistych i paszportach jest zasadne. Jego zdaniem projekt nie przewiduje składania przez zainteresowane osoby karty informacyjnej o grupie krwi w przypadku wnoszenia wniosków o nadanie numeru PESEL oraz wydanie paszportu.

Ustawa, jeżeli zostanie uchwalona, wejdzie w życie 1 stycznia 2010 r.

Źródło: GP

Artykuł z dnia: 2009-03-02
Autor: Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/116538,poslowie_chca_innych_dowodow_niz_ministerstwo.html
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26271
Odp: Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #112 dnia: Maj 08, 2009, 08:14:20 am »
Projekt likwidujący meldunek nadaje się tylko do kosza?

Proponowane przez rząd zmiany w ustawie o ewidencji ludności tylko pozornie znoszą obowiązek meldunkowy. Ponadto proponowana w jego miejsce rejestracja może naruszać prawa właścicieli lokali - pisze "Nasz Dziennik".

Sztandarowy projekt Platformy Obywatelskiej zdaniem ekspertów nie pozostaje też w zgodzie z zapisami konstytucji o wolności wyboru miejsca zamieszkania oraz powoduje trudności w prowadzeniu postępowań sądowych i administracyjnych - czytamy w "Naszym Dzienniku"

Gazeta pisze, że zarówno sejmowi legislatorzy, jak i opiniujący specjaliści nie zostawili na projekcie suchej nitki. Podaje się w wątpliwość między innymi funkcjonowanie definicji "podstawowego miejsca zamieszkania", która jest niekompatybilna z przepisami kodeksu cywilnego, oraz "dodatkowego miejsca zamieszkania", które odbierane jest jako echo obecnie funkcjonującego pobytu czasowego.

Opiniujący projekt mają także zastrzeżenia co do założenia, że po 2011 roku, kiedy zmianie ulegnie funkcjonowanie systemu PESEL, rejestracja miejsca zamieszkania jako odrębna instytucja prawa zostanie zlikwidowana.

"Nasz Dziennik" dodaje, że zmiany mogą też skomplikować pracę wymiarowi sprawiedliwości, który może mieć problemy ze stosowaniem instytucji tymczasowego aresztu. Konstytucję, w ocenie Krajowej Rady Sądownictwa, narusza także pomysł na rejestrację bez wiedzy właściciela lokalu.


Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Odp: Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #113 dnia: Czerwiec 11, 2009, 08:33:38 pm »
Zmiany w paszportach, będą z odciskami palców

Po 29 czerwca 2009 roku paszporty będą zawierać nie tylko skan zdjęcia twarzy, ale także zapis odcisków palców - przypomina MSWiA. Resort zapewnia, że czas oczekiwania na wydanie nowych dokumentów oraz opłaty nie ulegną zmianie.

Od 22 czerwca w kraju, a nie później niż od 29 czerwca poza granicami, każda osoba składająca w punkcie paszportowym wniosek o wydanie paszportu będzie zobowiązana do złożenia odcisków dwóch palców. Ma to polegać na przyłożeniu palców do elektronicznego czytnika - dane zostaną zakodowane, co oznacza, że nie będą w paszporcie bezpośrednio widoczne.

- Nie ma zagrożenia płynności wydawania paszportów oraz nie będzie żadnej przerwy w przyjmowaniu wniosków o paszport i wydawaniu paszportów ani w tej chwili, ani w terminach późniejszych - zapewnia MSWiA.

Paszporty biometryczne mają ograniczyć przestępczość związaną z kradzieżą tożsamości i fałszerstwami dokumentów oraz zwiększyć bezpieczeństwo i wiarygodność dokumentów podróży.

Za paszport ważny 10 lat zapłacimy - 140 zł; dla dzieci, które w dniu złożenia wniosku nie ukończyły 7 lat - 30 zł; dla dzieci, które ukończyły 7 lat a nie ukończyły lat 13 - 60 zł; za paszport tymczasowy dla dzieci - 30 zł; za paszport tymczasowy wydawany pozostałym osobom - 45 zł.

50 proc. ulga będzie przysługiwała - jak dotąd - m.in. emerytom, rencistom, osobom niepełnosprawnym i współmałżonkom tych osób, pozostających na ich wyłącznym utrzymaniu.

Z opłaty będą zwolnione m.in. osoby, które ukończyły 70 lat, osoby, które złożyły wniosek o wymianę paszportu z powodu jego wady technicznej, żołnierze wyznaczeni do pełnienia służby poza granicami państwa, z wyjątkiem żołnierzy zawodowych.

Wszystkie paszporty wydane przed 29 czerwca 2009 r. - bez względu na ich rodzaj - zachowają ważność do terminów w nich określonych, np. paszport wydany w 2000 r. utraci ważność dopiero w 2010 r., paszport wydany w 2007 r. będzie ważny do 2017 r.

Dodatkowo przy okazji wprowadzenia do paszportów zapisu odcisków palców w konsulatach RP ma być zainstalowany teleinformatyczny system obsługi spraw paszportowych, który skróci czas oczekiwania na paszport przez osoby wnioskujące o jego wydanie poza granicami kraju.

Obowiązek umieszczenia w paszportach danych biometrycznych wynika z regulacji Unii Europejskiej z grudnia 2004 roku.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Odp: Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #114 dnia: Czerwiec 21, 2009, 09:57:43 pm »
Paszport z odciskami palców od jutra

NOWE DOKUMENTY MAJĄ OGRANICZYĆ PRZESTĘPCZOŚĆ.


Skany odcisków dwóch palców będą umieszczone w nowych paszportach

Już od poniedzialku każdy, kto będzie składał wniosek o wydanie paszportu do wymaganych dokumentów będzie musiał dołączyć odciski dwóch palców. Zapis odcisków wraz ze skanem zdjęcia twarzy umieszczany będzie we wszystkich nowo wydanych paszportach. MSWiA zapewnia, że cena paszportu i czas oczekiwania na dokument nie ulegnie zmianie.

Od 22 czerwca w kraju, a nie później niż od 29 czerwca poza granicami, każda osoba będzie zobowiązana do złożenia odcisków dwóch palców. Ma to polegać na przyłożeniu palców do elektronicznego czytnika - dane zostaną zakodowane, co oznacza, że nie będą w paszporcie bezpośrednio widoczne.

MSWiA zapewnia, że wprowadzone zmiany nie spowodują przerwy w przyjmowaniu wniosków o paszport i wydawaniu paszportów.

Paszporty biometryczne mają ograniczyć przestępczość związaną z kradzieżą tożsamości i fałszerstwami dokumentów oraz zwiększyć bezpieczeństwo i wiarygodność dokumentów podróży.

Cena się nie zmieni

Za paszport ważny 10 lat zapłacimy - 140 zł; dla dzieci, które w dniu złożenia wniosku nie ukończyły 7 lat - 30 zł; dla dzieci, które ukończyły 7 lat a nie ukończyły lat 13 - 60 zł; za paszport tymczasowy dla dzieci - 30 zł; za paszport tymczasowy wydawany pozostałym osobom - 45 zł.

50 proc. ulga będzie przysługiwała - jak dotąd - m.in. emerytom, rencistom, osobom niepełnosprawnym i współmałżonkom tych osób, pozostających na ich wyłącznym utrzymaniu.

Z opłaty będą zwolnione m.in. osoby, które ukończyły 70 lat, osoby, które złożyły wniosek o wymianę paszportu z powodu jego wady technicznej, żołnierze wyznaczeni do pełnienia służby poza granicami państwa, z wyjątkiem żołnierzy zawodowych.

Wydane przed 29 czerwca nadal ważne.

Wszystkie paszporty wydane przed 29 czerwca 2009 r. - bez względu na ich rodzaj - zachowają ważność do terminów w nich określonych, np. paszport wydany w 2000 r. utraci ważność dopiero w 2010 r., paszport wydany w 2007 r. będzie ważny do 2017 r.

Dodatkowo przy okazji wprowadzenia do paszportów zapisu odcisków palców w konsulatach RP ma być zainstalowany teleinformatyczny system obsługi spraw paszportowych, który skróci czas oczekiwania na paszport przez osoby wnioskujące o jego wydanie poza granicami kraju.

Obowiązek umieszczenia w paszportach danych biometrycznych wynika z regulacji Unii Europejskiej z grudnia 2004 roku.

eko ram


Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Odp: Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #115 dnia: Lipiec 14, 2010, 12:44:06 am »
Paszporty - jak, gdzie i za ile?

Wtorek, 13 lipca 2010r.

Od lutego nie musisz już osobiście składać wniosku o paszport tymczasowy. Obowiązują również nowe opłaty za wydanie paszportu. Sprawdź, co się zmieniło.

19.02.2010 r. weszła w życie nowelizacja zmieniająca ustawę o dokumentach paszportowych oraz o opłacie skarbowej. Jedną z ważniejszych zmian jest zniesienie bezwzględnego obowiązku osobistego stawiennictwa w celu złożenia wniosku i odbioru paszportu tymczasowego.

Ponadto, zgodnie z nowelizacją, paszport dla dziecka do piątego roku życia będą mogli odebrać jego rodzice lub ustawowi opiekunowie, nie jest już wymagana obecność małoletniego.

Warto również podkreślić, że obecność dziecka do piątego roku życia nie jest też wymagana przy złożeniu wniosku o wydanie ww. dokumentu.

Najważniejsze zmiany przepisów dotyczą (źródło: MSWiA):

zasad wydawania dokumentów paszportowych dla dzieci do 5. roku życia - co do zasady - zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 nowelizacji, dzieciom w tym wieku wydawane są paszporty tymczasowe; w tym przypadku dzieci nie muszą być obecne przy składaniu wniosku paszportowego. Obecność będzie obowiązkowa wyłącznie, gdy na życzenie rodziców dziecku do 5. roku życia będzie wydawany paszport biometryczny;
terminu ważności paszportów biometrycznych wydawanych na żądanie rodziców dla dzieci do 5. roku życia - dokumenty te są wydawane z 12. miesięcznym terminem ważności;
odbioru dokumentu paszportowego dla osoby małoletniej (do 18. roku życia) - obecność małoletniego nie jest obowiązkowa;
właściwości organów paszportowych w kraju - bez zmian pozostaje zasada, że paszport wydaje organ właściwy ze względu na stałe miejsce pobytu osoby. Natomiast w przypadku braku stałego miejsca pobytu osoby ubiegającej się o paszport, dokument będzie wydawany przez organ właściwy według ostatniego stałego miejsca pobytu tej osoby. Zniesiona została zatem procedura wyrażania przez ministra spraw wewnętrznych zgody na wydanie dokumentu paszportowego takiej osobie. Osobom, które nigdy nie posiadały stałego zameldowania na terytorium kraju, paszporty są wydawane przez wojewodę właściwego według aktualnego miejsca pobytu;
jednoznacznego określenia, iż ulgowa opłata za wydanie paszportu przysługuje wszystkim małoletnim do czasu podjęcia ustawowo określonego obowiązku szkolnego, uczniom i studentom;
zasad wydawania paszportów tymczasowych przez organy paszportowe w kraju i za granicą;
zwolnienia z opłaty skarbowej odpisów zupełnych aktów stanu cywilnego wydawanych w celu realizacji dokumentu paszportowego.

Nowelizacja wprowadza nową definicję zniszczenia paszportu, którym będzie zniszczenie dokumentu w stopniu utrudniającym identyfikację osoby lub stwierdzenie autentyczności.

Osoba, która utraciła paszport lub której dokument został zniszczony, będzie musiała zawiadomić o tym organ, który dokument wydał lub organ właściwy ze względu na miejsce pobytu. Rozwiązanie to ma na celu zapewnienie gwarancji rejestracji utraty lub zniszczenia dokumentu, a także skrócenie postępowania administracyjnego w przypadku wystąpienia o wydanie nowego.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ewidencji paszportowych i centralnej ewidencji, obowiązującym również od 19.02.2010 r., dane biometryczne w postaci odcisków palców, po wprowadzeniu do ewidencji paszportowej, będą szyfrowane. Dane w ewidencji w ramach jednego wniosku będą mogły być zmienione najpóźniej w chwili wprowadzenia statusu o wydaniu lub odmowie wydania paszportu. Dokument paszportowy sporządzi, na podstawie wniosku paszportowego wprowadzonego do ewidencji, Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, które przekaże do centralnej ewidencji dane z kolejnych faz procesu sporządzania paszportu, w tym: serię i numer dokumentu oraz daty: sporządzenia paszportu, jego ważności oraz wysłania go do organu paszportowego.

Dodatkowo, rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie opłat za wydanie dokumentu paszportowego oraz ich zwrotu, zmienione zostały opłaty za wydanie dokumentów paszportowych. Obecnie opłata za wydanie paszportu wynosi 140 zł, paszportu tymczasowego 30 zł. Natomiast dla osób, które nie ukończyły 13. roku życia cena paszportu wynosi 60 zł.

Ważną zmianą jest również przepis, zgodnie z którym opłata za wydanie nowego paszportu przed upływem terminu ważności dotychczas posiadanego paszportu zostanie podwyższona o 200% w stosunku do opłaty za wydanie paszportu, obowiązującej wnioskodawcę w dniu złożenia wniosku o nowy paszport, jeżeli dokument został utracony lub zniszczony z winy posiadacza.

Zmiany wprowadzone nowelizacją, w tym w szczególności zniesienie obowiązkowego stawiennictwa dziecka do 5. roku życia przy składaniu wniosku czy odbiorze dokumentu paszportowego, należy uznać za jak najbardziej dobry krok. Jest to dobry przykład na poprawianie błędów legislacyjnych i wprowadzanie logicznych rozwiązań w miejsce dotychczasowych dość absurdalnych.

Od 22 czerwca 2010 r. w Polsce, a nie później niż od 29 czerwca 2010 r. - poza granicami, każda osoba składająca w punkcie paszportowym wniosek o wydanie paszportu jest zobowiązana do złożenia odcisków dwóch palców, polegającego na przyłożeniu palców do urządzenia elektronicznego (czytnika).

Odciski palców są zakodowane w warstwie elektronicznej paszportu jako element identyfikacji, nie będą odwzorowane graficznie w dokumencie (nie będą widoczne) i co ważne - odciski palców nie są gromadzone w ewidencjach paszportowych.
(źródło: MSWiA)

Maciej Szulikowski
radca prawny, Kancelaria Prawna M. Szulikowski i Partnerzy

Podstawa prawna:

Ustawa z dn. 4.09.2008 r. o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych oraz o opłacie skarbowej - Dz.U. z 2010 r. Nr 8, poz. 51.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dn. 15.02.2010 r. w sprawie ewidencji paszportowych i centralnej ewidencji - Dz.U. z 2010 r. Nr 26, poz. 131.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 9.02.2010 r. w sprawie opłat za wydanie dokumentu paszportowego oraz ich zwrotu - Dz.U. z 2010 r. Nr 25, poz. 126.

Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26271
Odp: Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #116 dnia: Grudzień 14, 2010, 11:05:35 am »
Wyjazd za granicę trzeba będzie zgłosić do urzędu gminy

Obywatel polski, który zamierza wyjechać z kraju, będzie musiał zgłosić ten fakt w urzędzie gminy. W przypadku gdy nie planuje pozostania na stałe za granicą, a wyjazd ten będzie dłuższy niż sześć miesięcy, będzie musiał zgłosić w gminie swój powrót do Polski. Zgłoszenia tego będzie można dokonać w urzędzie lub drogą elektroniczną na formularzu umożliwiającym wprowadzanie danych


Uchwalona przez Sejm 24 września 2010 r. ustawa o ewidencji ludności (nazywana dalej ustawą) określa między innymi zasady wykonywania obowiązku meldunkowego przez obywateli polskich. W tym zakresie treść przyjętej ostatecznie ustawy znacznie się różni od regulacji zaproponowanej we wniesionym przez rząd projekcie.

Przede wszystkim nowa ustawa nie posługuje się proponowanymi pojęciami „podstawowego i czasowego miejsca zamieszkania”. Za ustawą z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych również w nowym akcie prawnym mowa jest o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy.

Ewidencja ludności
Nowa ustawa określa, że ewidencja ludności polega na rejestracji podstawowych danych identyfikujących tożsamość oraz status administracyjno-prawny osób fizycznych. Dane te będą rejestrowane (tak samo jak obecnie) w rejestrze PESEL, w rejestrach mieszkańców oraz rejestrach zamieszkania cudzoziemców. Zawierać one będą również między innymi informację o adresie zameldowania na pobyt stały lub czasowy. Zgodnie z omawianą regulacją obywatel polski przebywający na terytorium Polski jest zobowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy. Polega on na:

● zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;

● wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;

● zgłoszeniu wyjazdu poza granice RP oraz powrotu z wyjazdu.

Obowiązku zameldowania na pobyt stały lub czasowy należy dokonać najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Równocześnie możliwe będzie posiadanie jednego miejsca pobytu stałego i jednego miejsca pobytu czasowego.

Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonywać będzie jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu. Obowiązku meldunkowego będzie można dopełnić przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której stanowi k.p.a.

Meldunek żołnierza
W przypadku żołnierzy w czynnej służbie wojskowej obowiązek meldunkowy:

● polegający na zameldowaniu się w miejscu pobytu czasowego lub wymeldowaniu się z takiego miejsca będzie wykonywany w miejscu pełnienia tej służby u dowódcy jednostki wojskowej, a w miejscu pobytu czasowego w obiekcie wojskowym u komendanta (kierownika, szefa, dowódcy) obiektu;

● polegający na zgłoszeniu wyjazdu poza granice RP oraz powrotu z tego wyjazdu będzie wykonywany w miejscu pełnienia tej służby u dowódcy jednostki wojskowej.

Wykonanie obowiązku meldunkowego w tych sytuacjach następować będzie poprzez stwierdzenie tego faktu w rozkazie dowódcy jednostki wojskowej lub w książce zameldowań komendanta obiektu wojskowego i nie wymaga zgłoszenia w organie gminy oraz ujęcia w rejestrze PESEL i rejestrach mieszkańców.

Pobyt stały i czasowy
Dla rejestracji miejsca pobytu określono, że pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Natomiast pobytem czasowym jest przebywanie przez okres ponad trzech miesięcy bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.

Obywatel polski będzie dokonywał zameldowania na pobyt stały lub czasowy w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje.

Będzie musiał przedstawić dowód osobisty lub paszport, potwierdzenie na formularzu zgłoszenia pobytu w lokalu, sporządzone przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do tego lokalu. Tym ostatnim dokumentem może być w szczególności umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu. Przy zameldowaniu na pobyt czasowy trzeba będzie wskazać deklarowany okres pobytu w tym miejscu. W ustawie podkreślono, że zameldowanie na pobyt stały lub czasowy służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała.

Zameldowania na pobyt stały w stosunku do dzieci obywateli polskich urodzonych na terytorium Polski będzie dokonywać z urzędu kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia. Zameldowanie na pobyt stały następować będzie z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu stałego albo czasowego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.

Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania lub wymeldowania będą budziły wątpliwości, to w tym zakresie organ gminy będzie rozstrzygać w drodze decyzji administracyjnej. Dotyczy to między innymi zastrzeżeń co do deklarowanego adresu pobytu. Z urzędu zameldowanie na pobyt stały będzie potwierdzane przez zaświadczenie o zameldowaniu. W przypadku zameldowania na pobyt czasowy dokument ten będzie wydawany na wniosek strony.

Obowiązek wymeldowania
Obywatel polski, który będzie opuszczać miejsce pobytu stałego albo czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu, zobowiązany będzie do wymeldowania się. Ustawa określa, że będzie to możliwe w formie:

● pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym dla dotychczasowego miejsca pobytu,

● dokumentu elektronicznego na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego organu gminy, pod warunkiem otrzymania przez osobę urzędowego poświadczenia odbioru.

Wymeldowanie będzie również możliwe poprzez zameldowanie się w nowym miejscu pobytu. Organ gminy wydawać będzie z urzędu lub na wniosek właściciela lub podmiotu dysponującego prawem do lokalu decyzję w sprawie wymeldowania obywatela polskiego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się.

Na obywatela Polski, który wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu za granicą, ustawodawca nałożył obowiązek zgłoszenia tego faktu organowi gminy. Zgłoszenie to powodować będzie automatyczne wymeldowanie go z miejsca pobytu stałego i czasowego. Taki sam obowiązek nałożono na obywatela w przypadku wyjazdu za granicę na okres dłuższy niż sześć miesięcy. Zgłoszenia te będą musiały zostać dokonane najpóźniej w dniu opuszczenia miejsca pobytu stałego albo czasowego.

Zgłoszenie zgonu dokonane w urzędzie stanu cywilnego, zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępować będzie wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.

Nowa ustawa wejdzie w życie 1 sierpnia 2011 r.


Ważne!

Od 1 stycznia 2014 r. znosi się obowiązek meldunkowy. Od tego bowiem momentu nie będą już prowadzone rejestry mieszkańców i rejestry zamieszkania cudzoziemców. Nie będą także gromadzone (również w rejestrze PESEL) dane związane z zameldowaniem oraz wymeldowaniem przez obywatela polskiego i cudzoziemca miejsca pobytu stałego i czasowego, a także dane związane z wyjazdem oraz z powrotem z wyjazdu obywatela polskiego poza granice kraju trwające dłużej niż sześć miesięcy

Treść formularzy zgłoszenia pobytu

Na pobyt stały:

● nazwisko i imię (imiona);

● numer PESEL, o ile został nadany;

● datę i miejsce urodzenia;

● kraj urodzenia;

● adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego;

● kraj poprzedniego miejsca zamieszkania;

● adres nowego miejsca pobytu stałego;

● podpis właściciela lokalu lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu;

● nazwisko i imię pełnomocnika, o ile został ustanowiony.

Na pobyt czasowy:

● nazwisko i imię (imiona);

● numer PESEL, o ile został nadany;

● datę i miejsce urodzenia;

● kraj urodzenia;

● adres miejsca pobytu stałego;

● adres miejsca pobytu czasowego;

● deklarowany okres pobytu;

● adres dotychczasowego miejsca pobytu czasowego, o ile go posiadał;

● podpis właściciela lokalu lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu;

● nazwisko i imię pełnomocnika, o ile został ustanowiony.

Podstawa prawna

Art. 2, art. 3, art. 24 – art. 38 ustawy z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. nr 217, poz. 1427).

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Artykuł z dnia: 2010-12-13
Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25632
    • Dar Życia
Odp: Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #117 dnia: Czerwiec 01, 2012, 10:19:40 pm »

http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/621886,26_czerwca_br_traca_waznosc_wpisy_dzieci_w_paszportach_rodzicow.html
26 czerwca br. tracą ważność wpisy dzieci w paszportach rodziców.
GP 31 maja 2012r.


Od 26 czerwca dzieci, które dotychczas przekraczały granice na podstawie wpisu w paszporcie rodzica, będą musiały posiadać własny dokument podróży. Dokumentem dla dzieci może być paszport, paszport tymczasowy oraz - w zależności od celu podróży - dowód osobisty.

Jak przypomina MSW, zmiana dotyczy dzieci, które zostały wpisane do paszportów swoich rodziców przed 28 sierpnia 2006 r. - od tego czasu wydawane są tylko paszporty indywidualne, zgodnie z zasadą "jedna osoba - jeden paszport".


Utrata ważności wpisów dziecka w paszporcie nie wpływa na termin ważności paszportu rodzica.


"Biorąc pod uwagę zbliżające się wakacje, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zwróciło się do wszystkich urzędów wojewódzkich, aby wnioski paszportowe dzieci, których wpis w paszporcie rodziców traci ważność 26 czerwca br. były realizowane priorytetowo. Ze swojej strony MSW dołoży wszelkich starań, aby produkcja dokumentów paszportowych dla osób, których wpisy w paszportach rodziców tracą ważność, była jak najszybsza" - zapewnia resort.


Utrata ważności wpisów dzieci w paszportach rodziców od 26 czerwca br. wynika ze stanowiska Komisji Europejskiej.


Jak poinformowała rzecznik wojewody mazowieckiego Ivetta Biały, na terenie województwa działa 19 punktów paszportowych, w których można składać wnioski - pięć w delegaturach Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego (Ciechanów, Ostrołęka, Płock, Radom i Siedlce), 14 w Warszawie i okolicznych powiatach. W wybranych punktach umożliwiono uiszczanie opłat w kasach na miejscu oraz wprowadzono elektroniczny system numerkowy. Wszelkie informacje dotyczące paszportów dostępne są na stronie internetowej mazowieckie.pl (zakładka Paszporty), można skorzystać też z automatycznej infolinii paszportowej (22) 695 73 88.


Biały przypomniała, że prawo nie przewiduje trybu pilnego, więc planując podróż za granicę, wniosek należy złożyć odpowiednio wcześniej. Tylko w 2011 r. straż graniczna na przejściu Warszawa - Okęcie (Lotnisko Chopina) z powodu nieważności lub braku paszportu musiała odmówić wyjazdu 155 podróżnym.


Od początku 2012 r. do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego złożono ponad 77 tys. wniosków paszportowych - ponad 15 tys. w styczniu, 14 tys. w lutym, 23 tys. w marcu, 25 tys. w kwietniu. Wyrobienie paszportu trwa do 30 dni.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Online Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26271
Odp: Dowód osobisty/paszport
« Odpowiedź #118 dnia: Czerwiec 17, 2015, 10:05:45 am »
Obowiązek meldunkowy: Rząd chce utrzymać przymus dwa lata dłużej


Dopiero od 1 stycznia 2018 r. ma zniknąć w Polsce obowiązek meldunkowy. Obywatel sam zdecyduje, czy będzie chciał podać adres swego pobytu. Będzie mógł to zgłosić osobiście w urzędzie gminy lub elektronicznie. We wtorek rząd zaakceptował koncepcję prostej rejestracji adresu faktycznego pobytu.
Rada Ministrów zaakceptowała we wtorek koncepcję wdrożenia prostej rejestracji adresu miejsca faktycznego pobytu wraz ze sprawozdaniem dotyczącym przygotowania administracji rządowej do zniesienia obowiązku meldunkowego.


Obywatel sam zdecyduje, czy będzie chciał podać adres swojego pobytu. Będzie mógł to zgłosić osobiście w urzędzie gminy lub elektronicznie.

 .
..Ze względu na charakter i rozmiar całego przedsięwzięcia - nowe rozwiązania weszłyby w życie dopiero 1 stycznia 2018 r.

Przygotowywany jest projekt nowelizacji ustawy o ewidencji ludności, w którym przewiduje się zmianę przepisu, wprowadzającego od 1 stycznia 2016 r. zniesienie obowiązku meldunkowego. Termin zniesienia zameldowania będzie przesunięty o dwa lata - na 1 stycznia 2018 r.
Obowiązek meldunkowy miał zostać zniesiony z początkiem 2016 roku, mimo że międzyresortowy zespół powołany do zbadania tej kwestii już raz, w grudniu ubiegłego roku, rekomendował pozostanie przy obecnych rozwiązaniach. Tłumaczył to kompletnym nieprzygotowaniem administracji i przepisów do tak szybkiej zmiany.

W trakcie prac zespół określił ponad 100 ustaw i rozporządzeń, które wymagałyby zmiany. Adres zamieszkania obywateli jest bowiem niezbędny do realizacji m.in.: organizacji wyborów, planowania obwodów szkolnych, realizacji powszechnego obowiązku obrony, realizacji zadań przez samorządy (określanie funduszy sołeckich, subwencji dla gmin), kontroli legalności pobytu cudzoziemców.

Sprawozdanie Międzyresortowego Zespołu nie było pełne i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zostało zobowiązane do przygotowania dodatkowego dokumentu, przedstawionego we wtorek na Radzie Ministrów.

Dobrowolna rejestracja faktycznego pobytu zamiast obowiązku zameldowania stałego pobytu. Co się zmieni?
Obywatele polscy i państw członkowskich UE, przebywający w lokalu dłużej niż 3 miesiące, będą mieli prawo zgłoszenia adresu, pod którym aktualnie przebywają. Adres będzie można zgłosić: osobiście w gminie, elektronicznie za pośrednictwem profilu zaufanego ePUAP lub za pomocą podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym. Adres ten zostanie wówczas zarejestrowany w bazie PESEL.

Cudzoziemcy spoza państw UE (tak jak obecnie) będą zobowiązani do rejestracji adresu miejsca faktycznego pobytu. Zmienią się jednak terminy z tym związane, np. rejestracja będzie obligatoryjna dla cudzoziemców przebywających na terytorium Polski dłużej niż 14 dni. Pobyt nieprzekraczający dwóch tygodni nie będzie wymagał zgłoszenia.

Od stycznia 2013 roku zniesiony został obowiązek zameldowania na pobyt czasowy nieprzekraczający trzech miesięcy, zlikwidowano obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów, a także m.in. wprowadzono możliwość dopełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika. W tym czasie wydłużono też termin na realizację obowiązku meldunkowego z 4 do 30 dni.
Nowe dowody osobiste już bez meldunku

Od 1 marca weszły do użytku nowe dowody osobiste. Wśród zmian największe wątpliwości wzbudza usunięcie informacji o adresie zameldowania, zwłaszcza że obowiązek meldunkowy wciąż obowiązuje. Czy w związku z tym czekają nas problemy w bankach, na poczcie albo u notariusza?

Jak tłumaczyło MSW - przy każdej zmianie meldunku nie trzeba będzie wymieniać dowodu. Do tej pory około 400 tys. osób rocznie było do tego zmuszonych z powodu zmiany adresu zameldowania. Nie będzie także informacji o kolorze oczu i wzroście ani skanu podpisu posiadacza. Zrezygnowano z wszelkich danych, które nie są niezbędne albo polegają na subiektywnej ocenie obywatela lub urzędnika.
Dowód osobisty jest dokumentem potwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie. Dane adresowe nie są informacją, która stanowi o tożsamości osoby, więc ich zamieszczanie w dowodzie osobistym nie jest konieczne - tłumaczyło zmianę MSW.

Pozdrawiam :))
"Starsza Jesienna Miotełka"

 

(c) 2003-2017 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach