Aktualności: Zapraszamy na nowo powstałe Forum dyskusyjne o szyciu http://forum.metkiiwszywki.pl

Autor Wątek: Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo  (Przeczytany 83140 razy)

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« dnia: Luty 13, 2003, 02:08:51 am »
ALFABET WYCHOWAWCY - TERAPEUTY

Akceptuj swoje dziecko
Bądź dla niego oparciem
Chwal go za każdy wysiłek
Daj mu poczucie miłości i bezpieczeństwa
Eliminuj powoli i rozsądnie niepożądane zachowania
Formułuj precyzyjnie wymagania
Gospodaruj efektywnie jego czasem
Hamuj jego agresję poprzez rozładowanie niekorzystnych   emocji    
Interesuj się jego osobą
Jesteś jego przewodnikiem po świecie chaosu
Kieruj wszechstronnie jego rozwojem
Licz się z jego odmienny zachowaniem
Łagodź stresy i cierpienie
Miej cierpliwość
Nie pozwól sobie na zwątpienie
Okazuj mu zaufanie
Pokaż, że jesteś jego przyjacielem
Rozwijaj w nim jego "umiejętności"
Słuchaj uważnie "bicia jego serca"
Troszcz się o niego
Ukazuj mu jego miejsce w nieznanym świecie
Wierz w efekt pracy z dzieckiem
Y...(niewiadoma - bądź na nią przygotowany)
Zachęcaj go do dalszej pracy

mgr Agnieszka Płusajska pedagog specjalny, logopeda z Uniwersytetu Łódzkiego
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 13, 2004, 10:38:00 pm »
Porządkując półkę Monice na książki szkolne- natrafiłam na dość starą książkę. W trakcie tekstu są wstawione kolorowe obrazki. Rodzic czyta, a dziecko może odpowiadać na widoczne w niej obrazki.
My mamy super zabawę z tego, powtarzamy ją kilka razy dziennie. Napisana jest rymem, co daje formę zabawy i ułatwia Monice zapamiętywanie. jest zbliżona do wiersza J.Tuwima "Lokomotywa", tyle, że tym razem to okręt wiezie wszystko. Możecie w miejsce nazw rzeczy alabetycznie poszukać sobie rysunków i ćwiczyć z dziećmi. Jest szansa mauczyć malutkich mowy biernek, czynnej, wsłuchać się w formę logopedyczną naszych dzieci.
Postanowiłam ją przepisać, żeby podzielić sie z Wami.

Irena Tuwim

Co wiezie okręt

Ogromny okręt po morzu płynie
I wiezie ciężkie kufry i skrzynie.
Tak objuczony niby zwierz jaki
Dźwiga z daleka worki i paki.
A tak mu ciężko, że zgrzyta i szczęka.
A czym ten okręt tak objuczony?
Co też on dźwiga? Czym napełniony?

Na każdą z liter w alfabecie
Na tym okręcie coś znajdziecie.
Więc wam wyliczę  - nie jak popadło,
Ale jak idzie
A B E C A D Ł O



A


Na A  - arbuzy pyszne, soczyste
I ananasy w środku złociste.
Wielkie akwarium – w nim złote rybki,
Żółty autobus zwinny i szybki.




B

Na B – zwierzęta: barany, byki.
Beczki, buciki i baloniki
Duże i małe – różne butelki
Blaszane bańki ogromne belki.



C

Na C -  cukierki żeby łasować,
Cement i cegły żeby budować.
Cebule, czosnek – smaczne jarzyny,
Chrzan strasznie ostry, żółte cytryny.




D

Na D – doniczki, deski i dzbany
I kolorowe, miękkie dywany,
Drzewo co w lesie ścięli je drwale,
Dynie, drabiny, domki dla lalek.



E

Na E – błyszczące, nowe i śliczne
Różne przyrządy Elektryczne.
(czajnik, odkurzacz, latarka, wiatrak, żelazko)



F

Na F – są farby do malowania
I fortepiany wielkie do grania,
I ciepłe futra cienkie firanki
Rzeźbione fajki i filiżanki.



G

Na G  - grabie, by grabić dróżki,
Zielony groszek, garnki i gruszki.
grzyby z lasu, kosze ich całe,
Przeróżne gwoździe duże i małe.



H

Na H  - herbata, harmonia, heble,
Bo trzeba heblami by zrobić meble.
Na H co jeszcze? Z sznurka hamaki
I hulajnogi, haftki i haki.



I

Na I – Irysy pyszne do ssania,
Igły by nimi szyć wam ubrania.
Małe indyczki, duże indyki
Małe imbryczki, duże imbryki.



J

Na J  - co widzisz? Jabłka, jagody
Dwa jaguary – stary i młody
Te dzikie bestie to zdobycz rzadka.
Wiozą je w dużych, żelaznych klatkach.



K

Na K  - kanapy, krzesła i kosze,
Książki, kajaki, klatki, kalosze.
Krowy co ryczą, kozy co skaczą,
Kaczki co kwaczą, kury co gdaczą.



L


Na L – lornetki, lampy, leżaki,
I na patykach długie lizaki,
Leki, puszki pełne landrynek
I śliczne lalki są dla dziewczynek.

sorry

Ł

Na Ł – łańcuchy, łóżka do spania,
Łyżwy na zimę są do ślizgania,
Na lato zwinne żaglowe łódki,
Łopatki żeby kopać w ogrodzie.



M

Na M – melony i mandarynki,
mydła do mycia, do kawy młynki.
Z lasu słodkie maliny,
meble i młotki, ciężkie maszyny.



N

Na N  - naparstki, notesy, nuty,
Narty by jeździć w styczniu i w lutym,
Ostre nożyczki i ostre noże,
I nici w jakim chcesz kolorze.



O

Na O – obcęgi, w butelkach ocet,
W koszach orzechy, w koszach owoce.
Cztery osiołki czyli dwie pary,
Owce, ołówki i okulary.



P

Na P  - patelnie, pralka dla praczki,
Piły, poduszki i polewaczki,
Pończochy, pióra, pietruszki, pory,
Skrzynki pomarańczy i pomidory.



R

Na R – rowery, raki i ryby,
I w koszach rydze – najlepsze grzyby,
Ryż który w workach jedzie z daleka,
Duże błyszczące rondle do mleka.



S

Na S – syfony, stoły i szczypce,
Szafy i suknie, smyczki i skrzypce,
Sałaty, szynki, słoje, szklanki,
Czarny samochód, drewniane sanki.



T

Na T – talerze, ciężkie traktory,
Taczki, tornistry, telewizory,
Tasaki, trąbki dla dzieci trepki,
Dla panów teczki, dla pań torebki.



U

Na U – co okręt wiezie?
Ubrania, ubiory,
Drewniane ule – dla pszczół mieszkania.
Na U co jeszcze? Prócz umywalek nic, moi drodzy, nie mogę znaleźć.



W

Na W – Jakie są rzeczy na W, co płyną wielkim okrętem?
W butelkach wina,
Wózki, walizki,
Węgiel na opał, co go pod ziemią górnik wykopał.



Z

Na Z  - co wiezie nasz okręt morzem?
Zegary, zapałki, zboże,
Złote zegarki, zamki, zatrzaski,
Dla ZOO zebrę zabawną w paski.

-sorry

Ż

Na Ż – żarówki, żubra, żelazo,
Żółwie co strasznie powoli łażą,
Wreszcie  żyrafa. Tak długą szyję
Pierwszy raz widzę, jak długo żyję.


A okręt płynie i płynie,
I wiezie ciężkie kufry i skrzynie.
Tak objuczony niby zwierz jaki
Dźwiga z daleka worki i paki.
A w pakach, skrzyniach  - wszystko, co chcecie,
Na każdą z liter w ALFABECIE!

Policzcie, dzieci, wszystkie litery.
Ile ich razem?
24



Y

Czy zauważyliście, jakiej litery brak w tej książce?
Litery y.  Ale w języku polskim nie znajdziecie wyrazu, który zaczynałby się na y, więc okręt nic nie mógł przywieźć na tę literę.
Przywiózł za to żelazo, żubra, żółwie i żyrafę, chociaż ż to jest właściwie z, tylko z kropką.
źródło: Nasza Księgarnia, W-wa 1978,
ISBN 83-10-07677-0


no to teraz powtórka  :D

RUCHOMY ALFABET



do poszczególnych samogłosek i spółgłosek wystarczy dołożyć tylko dźwięki - zabawa z edukacją da efekty

Oprócz takich samo i spółgłosek można kupić tzw "lizaczki" z alfabetem (pomoc dydaktyczna) - są dwustronne - dziecko oprócz zapamiętywania danej literki i dźwięku dodatkowo ćwiczy sprawność nadgarstków.


Dzieci lubią rymowanki, można do poszczególnych samogłosek i spółgłosek dołączyć takie wiersze:

Można zacząć od samogłosek (czytać i pokazywać samogłoski):

Sprzeczka samogłosek

"Wierzcie sobie, jeśli chcecie,
że we wtorek w ALFABECIE
bardzo się skłóciły głoski.
Rozpoczęły SAMOGŁOSKI:

- My jesteśmy doskonałe -
a - okrągłe, uśmiechnięte,
ą - jak dzwonek - głośne, dźwięczne,
e - jak precel, ten z Krakowa,
ę - jest wdzięczne jak panienka,
i - to głoska wyjątkowa -
muzykalna, głośna, piękna...
U spojrzało zagniewane:
-Ja się z wami dziś nie bawię!
Co tu robi, moi mili,
ta głoska ó kreskowane?
Y ogonkiem zamachało,
skryło się w wysokiej trawie,
bo się bawić już nie chciało."

Literkowe figle, a w niej:

W królestwie Alfabecji

W Alfabecji - tej krainie,
co z wesołych liter słynie,
mieszkał król Alfabet stary -
znał on różne, dziwne czary.

Miał gromadkę dzieci drogich
i choć bywał dla nich srogi,
one Ojca szanowały,
lecz czasem dokazywały.

Córki piękne, wierzcie mi:
Samogłoski - A, E, O, Ó, U, Y, I,
także jeszcze Ę i Ą -
miłe, dobre, piękne są.

A - pogodne i rumiane,
E - wesoło roześmiane,
O - okrągłe jak słoneczko,
U - głębokie jak miseczka,
Y - ogonkiem raźno kiwa,
I - gdzieś z kropką w piłkę grywa.

Ę i Ą w orkiestrze grają
i sopranem wciąż śpiewają.
Ó kropeczkę swą unosi
i tak do zabawy prosi.
Dwudziestu dwóch synów króla
w Alfabecji także hula.

Zwą ich wszyscy Spółgłoskami -
są miłymi chłopakami.
B, C, D, F, G, H -
każdy z nich maniery ma.
Wszyscy dobrze ułożeni,
eleganccy, wystrojeni.
J, K, L, Ł, M oraz N -
robią wiele przykrych scen.

Więc się często ojciec złości,
bo spraszają wielu gości,
ojca-króla nie słuchają,
tylko konie ujeżdżają.

Jeżdżą też młodsi synowie,
co psikusy mają w głowie.
Pędzi P z okrągłym oczkiem,
R wybiega z animuszem,
S wygina się coś boczkiem,
T powiewa kapeluszem.
W i Z ich raźno gonią,
aż się grzywy plączą koniom.
Ć, Ś, Ź, Ź też cwałują -
braci przegonić próbują,
tak, że lecą iskry czasem,

bo Spółgłoski pędzą lasem.
Król Alfabet, choć był stary,
to pomysłów miał bez liku.
Wykorzystał swoje czary
i... umieścił je w SŁOWNIKU.

Z nimi siostry Samogłoski
prędko tam powskakiwały -
z dumą zadzierają noski...
I tak powstał SŁOWNIK cały!"

a na koniec trudne R

Przechwałki dużego R

Chwaliło się wielkie R,
że pochodzi z wyższych sfer
i że ciotkę ma hrabinę,
co objeżdża bryczką rynek,
że w Radomiu ma stryjenkę -
ta ma kamienice piękne;
że co roku zwiedza Rabkę,
bo tam ma cioteczną babkę;
i urządza imieniny
tam, gdzie zamku są ruiny
i podaje srebra stare
do racuszków z rabarbarem.
- Zgadnij, czy w wierszyka słowach,
tylko wielkie R się chowa?

/Elżbieta Śmieżkowska-Bielak - tekst Iwona Wasiluk /

a teraz wydruk, alfabet np. z gąbki z puzzlami do wkładania, butelka wody, aby zmoczyć suchy piasek - i do parku- a tam czytamy, kreślimy po mokrym piasku i pokazujemy w puzzlach gąbkowych.
 :D
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline agnes

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 278
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 17, 2004, 03:25:55 pm »
Soniu
Bardzo dziękuję
Dopiero dziś dotarłam do Twojego postu. Wierszyk o okręcie jest kapitalny. Nigdy go wcześniej nie słyszałam. Jaś uwielbia, kiedy wspólnie czytamy wierszyki, więc jeszcze dzisiaj poszukam brakujących rysunków i wieczorem zabieram się do malowania (niestety ze względu na uszkodzenie wzroku u Jasia nasze obrazki muszą być namalowane farbą fluorescencyjną i podświetlone lampą UV).
Ten wierszyk to kopalnia materiału pedagogicznego, fantastyczny.
Polecam gorąco wszystkim mamom i ich dzieciaczkom.
Agnieszka

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 08, 2004, 11:21:51 pm »
Rodzicom zainteresowanym nauką pisania alfabetu  - proponuję "szablony"(prosto ze skanera)  :D


aA
bB
lub z tekstami
aA
Nie chcę adminowi obciążać transferu, ani modemowcom czasu otwierania Daru - dlatego nie umieszczę tu w całości, ale udostępnię zainteresowanym
(to tak na gwiazdkę)  :D
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 09, 2004, 08:12:10 pm »
a teraz z szablonami prawidłowej pisowni

Porządkując półkę Monice na książki szkolne- natrafiłam na dość starą książkę. W trakcie tekstu są wstawione kolorowe obrazki. Rodzic czyta, a dziecko może odpowiadać na widoczne w niej obrazki.
My mamy super zabawę z tego, powtarzamy ją kilka razy dziennie. Napisana jest rymem, co daje formę zabawy i ułatwia Monice zapamiętywanie. jest zbliżona do wiersza J.Tuwima "Lokomotywa", tyle, że tym razem to okręt wiezie wszystko. Możecie w miejsce nazw rzeczy alabetycznie poszukać sobie rysunków i ćwiczyć z dziećmi. Jest szansa mauczyć malutkich mowy biernek, czynnej, wsłuchać się w formę logopedyczną naszych dzieci.
Postanowiłam ją przepisać, żeby podzielić sie z Wami.

Irena Tuwim

Co wiezie okręt

Ogromny okręt po morzu płynie
I wiezie ciężkie kufry i skrzynie.
Tak objuczony niby zwierz jaki
Dźwiga z daleka worki i paki.
A tak mu ciężko, że zgrzyta i szczęka.
A czym ten okręt tak objuczony?
Co też on dźwiga? Czym napełniony?

Na każdą z liter w alfabecie
Na tym okręcie coś znajdziecie.
Więc wam wyliczę  - nie jak popadło,
Ale jak idzie
A B E C A D Ł O




Na A  - arbuzy pyszne, soczyste
I ananasy w środku złociste.
Wielkie akwarium – w nim złote rybki,
Żółty autobus zwinny i szybki.




B

Na B – zwierzęta: barany, byki.
Beczki, buciki i baloniki
Duże i małe – różne butelki
Blaszane bańki ogromne belki.



C

Na C -  cukierki żeby łasować,
Cement i cegły żeby budować.
Cebule, czosnek – smaczne jarzyny,
Chrzan strasznie ostry, żółte cytryny.



D

Na D – doniczki, deski i dzbany
I kolorowe, miękkie dywany,
Drzewo co w lesie ścięli je drwale,
Dynie, drabiny, domki dla lalek.



E

Na E – błyszczące, nowe i śliczne
Różne przyrządy Elektryczne.
(czajnik, odkurzacz, latarka, wiatrak, żelazko)



F

Na F – są farby do malowania
I fortepiany wielkie do grania,
I ciepłe futra cienkie firanki
Rzeźbione fajki i filiżanki.



G

Na G  - grabie, by grabić dróżki,
Zielony groszek, garnki i gruszki.
grzyby z lasu, kosze ich całe,
Przeróżne gwoździe duże i małe.




H

Na H  - herbata, harmonia, heble,
Bo trzeba heblami by zrobić meble.
Na H co jeszcze? Z sznurka hamaki
I hulajnogi, haftki i haki.



I

Na I – Irysy pyszne do ssania,
Igły by nimi szyć wam ubrania.
Małe indyczki, duże indyki
Małe imbryczki, duże imbryki.



J

Na J  - co widzisz? Jabłka, jagody
Dwa jaguary – stary i młody
Te dzikie bestie to zdobycz rzadka.
Wiozą je w dużych, żelaznych klatkach.



K

Na K  - kanapy, krzesła i kosze,
Książki, kajaki, klatki, kalosze.
Krowy co ryczą, kozy co skaczą,
Kaczki co kwaczą, kury co gdaczą.



L


Na L – lornetki, lampy, leżaki,
I na patykach długie lizaki,
Leki, puszki pełne landrynek
I śliczne lalki są dla dziewczynek.



Ł

Na Ł – łańcuchy, łóżka do spania,
Łyżwy na zimę są do ślizgania,
Na lato zwinne żaglowe łódki,
Łopatki żeby kopać w ogrodzie.



M

Na M – melony i mandarynki,
mydła do mycia, do kawy młynki.
Z lasu słodkie maliny,
meble i młotki, ciężkie maszyny.



N

Na N  - naparstki, notesy, nuty,
Narty by jeździć w styczniu i w lutym,
Ostre nożyczki i ostre noże,
I nici w jakim chcesz kolorze.



O

Na O – obcęgi, w butelkach ocet,
W koszach orzechy, w koszach owoce.
Cztery osiołki czyli dwie pary,
Owce, ołówki i okulary.



P

Na P  - patelnie, pralka dla praczki,
Piły, poduszki i polewaczki,
Pończochy, pióra, pietruszki, pory,
Skrzynki pomarańczy i pomidory.



R

Na R – rowery, raki i ryby,
I w koszach rydze – najlepsze grzyby,
Ryż który w workach jedzie z daleka,
Duże błyszczące rondle do mleka.



S

Na S – syfony, stoły i szczypce,
Szafy i suknie, smyczki i skrzypce,
Sałaty, szynki, słoje, szklanki,
Czarny samochód, drewniane sanki.



T

Na T – talerze, ciężkie traktory,
Taczki, tornistry, telewizory,
Tasaki, trąbki dla dzieci trepki,
Dla panów teczki, dla pań torebki.



U

Na U – co okręt wiezie?
Ubrania, ubiory,
Drewniane ule – dla pszczół mieszkania.
Na U co jeszcze? Prócz umywalek nic, moi drodzy, nie mogę znaleźć.



W

Na W – Jakie są rzeczy na W, co płyną wielkim okrętem?
W butelkach wina,
Wózki, walizki,
Węgiel na opał, co go pod ziemią górnik wykopał.



Z

Na Z  - co wiezie nasz okręt morzem?
Zegary, zapałki, zboże,
Złote zegarki, zamki, zatrzaski,
Dla ZOO zebrę zabawną w paski.



Ż

Na Ż – żarówki, żubra, żelazo,
Żółwie co strasznie powoli łażą,
Wreszcie  żyrafa. Tak długą szyję
Pierwszy raz widzę, jak długo żyję.


A okręt płynie i płynie,
I wiezie ciężkie kufry i skrzynie.
Tak objuczony niby zwierz jaki
Dźwiga z daleka worki i paki.
A w pakach, skrzyniach  - wszystko, co chcecie,
Na każdą z liter w ALFABECIE!

Policzcie, dzieci, wszystkie litery.
Ile ich razem?
24



Y

Czy zauważyliście, jakiej litery brak w tej książce?
Litery y.  Ale w języku polskim nie znajdziecie wyrazu, który zaczynałby się na y, więc okręt nic nie mógł przywieźć na tę literę.
Przywiózł za to żelazo, żubra, żółwie i żyrafę, chociaż ż to jest właściwie z, tylko z kropką.
źródło: Nasza Księgarnia, W-wa 1978,
ISBN 83-10-07677-0


do poszczególnych samogłosek i spółgłosek wystarczy dołożyć tylko dźwięki - zabawa z edukacją da efekty.

Oprócz takich samo i spółgłosek można kupić tzw "lizaczki" z alfabetem (pomoc dydaktyczna) - są dwustronne - dziecko oprócz zapamiętywania danej literki i dźwięku dodatkowo ćwiczy sprawność nadgarstków.


Dzieci lubią rymowanki, można do poszczególnych samogłosek i spółgłosek dołączyć takie wiersze:

Można zacząć od samogłosek (czytać i pokazywać samogłoski):

Sprzeczka samogłosek

"Wierzcie sobie, jeśli chcecie,
że we wtorek w ALFABECIE
bardzo się skłóciły głoski.
Rozpoczęły SAMOGŁOSKI:

- My jesteśmy doskonałe -
a - okrągłe, uśmiechnięte,
ą - jak dzwonek - głośne, dźwięczne,
e - jak precel, ten z Krakowa,
ę - jest wdzięczne jak panienka,
i - to głoska wyjątkowa -
muzykalna, głośna, piękna...
U spojrzało zagniewane:
-Ja się z wami dziś nie bawię!
Co tu robi, moi mili,
ta głoska ó kreskowane?
Y ogonkiem zamachało,
skryło się w wysokiej trawie,
bo się bawić już nie chciało."

Wierszyki na „samogłoski”

Osiem samogłosek mamy i wszystkie pięknie wymawiamy:

a, e, o, i, u, y, ą, ę.


Za oknem wciąż coś szumi.
Jakieś miauczenie i piosnki.
To wiatr odrabia lekcje,
powtarza samogłoski:

a, e, o, i, u, y, ą, ę.


Literkowe figle, a w niej:

W królestwie Alfabecji

W Alfabecji - tej krainie,
co z wesołych liter słynie,
mieszkał król Alfabet stary -
znał on różne, dziwne czary.

Miał gromadkę dzieci drogich
i choć bywał dla nich srogi,
one Ojca szanowały,
lecz czasem dokazywały.

Córki piękne, wierzcie mi:
Samogłoski - A, E, O, Ó, U, Y, I,
także jeszcze Ę i Ą -
miłe, dobre, piękne są.

A - pogodne i rumiane,
E - wesoło roześmiane,
O - okrągłe jak słoneczko,
U - głębokie jak miseczka,
Y - ogonkiem raźno kiwa,
I - gdzieś z kropką w piłkę grywa.

Ę i Ą w orkiestrze grają
i sopranem wciąż śpiewają.
Ó kropeczkę swą unosi
i tak do zabawy prosi.
Dwudziestu dwóch synów króla
w Alfabecji także hula.

Zwą ich wszyscy Spółgłoskami -
są miłymi chłopakami.
B, C, D, F, G, H -
każdy z nich maniery ma.
Wszyscy dobrze ułożeni,
eleganccy, wystrojeni.
J, K, L, Ł, M oraz N -
robią wiele przykrych scen.

Więc się często ojciec złości,
bo spraszają wielu gości,
ojca-króla nie słuchają,
tylko konie ujeżdżają.

Jeżdżą też młodsi synowie,
co psikusy mają w głowie.
Pędzi P z okrągłym oczkiem,
R wybiega z animuszem,
S wygina się coś boczkiem,
T powiewa kapeluszem.
W i Z ich raźno gonią,
aż się grzywy plączą koniom.
Ć, Ś, Ź, Ź też cwałują -
braci przegonić próbują,
tak, że lecą iskry czasem,

bo Spółgłoski pędzą lasem.
Król Alfabet, choć był stary,
to pomysłów miał bez liku.
Wykorzystał swoje czary
i... umieścił je w SŁOWNIKU.

Z nimi siostry Samogłoski
prędko tam powskakiwały -
z dumą zadzierają noski...
I tak powstał SŁOWNIK cały!"

a na koniec trudne R

Przechwałki dużego R

Chwaliło się wielkie R,
że pochodzi z wyższych sfer
i że ciotkę ma hrabinę,
co objeżdża bryczką rynek,
że w Radomiu ma stryjenkę -
ta ma kamienice piękne;
że co roku zwiedza Rabkę,
bo tam ma cioteczną babkę;
i urządza imieniny
tam, gdzie zamku są ruiny
i podaje srebra stare
do racuszków z rabarbarem.
- Zgadnij, czy w wierszyka słowach,
tylko wielkie R się chowa?

/Elżbieta Śmieżkowska-Bielak - tekst Iwona Wasiluk /

a teraz wydruk, alfabet np. z gąbki z puzzlami do wkładania, butelka wody, aby zmoczyć suchy piasek - i do parku- a tam czytamy, kreślimy po mokrym piasku i pokazujemy w puzzlach gąbkowych.
 :D
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline agnes

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 278
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 10, 2004, 09:15:02 am »
Soniu Niezastąpiona :D  :D  :D
A może udałoby się wkleić również te literki z tekstami-wierszykami, podałaś tylko przykład literki "A"
Baaardzo proszę.

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 10, 2004, 09:48:49 am »
Proszę uprzejmie  :D - przerobiłam już grafikę na tekst.

Aa
Adam, auto i podróże

Adam ma auto, auto ma tata,
a Adam wozi młodszego brata.
Adam za oknem ma też antenę
i w telewizji widzi arenę:
małpki, a nawet papugę Arę,
słonia, co zjada arbuzów parę.
Czasem wybiera się w Apeniny,
bo atlas dostał na urodziny.
Teraz na mapie odwiedza Azję,
bo wyobraźnię ma i fantazję.

Ąą

Rozmowa gąsek

Rozmawiała gąska z gąską:
-Ja nie chodzę drogą grząską,
ja, bądź co bądź, jestem damą,
ja wychodzić chcę już za mąż.
Tak ta gąska się chwaliła,
aż ta druga się zdziwiła:
- Tak się chwalisz, gąsko moja,
a gdzie skromność, grzeczność twoja?
Bądź skromniejsza, bądź grzeczniejsza
i w nauce zawsze pierwsza.
Sprawdź w wierszyku, gąsko miła,
gdzie się ą literka skryła.
Dzieci już ją odszukały,
a więc problem jest to mały!

Bb

Buty Benka

Buty Benka były białe,
były jasne, doskonałe.
Ale rano błoto było,
buty Benka ubrudziło.
Benek myje buty całe -
będą znowu buty białe.
Buty biegać bardzo lubią
i bieganiem tym się chlubią.
Kiedy są na Benka nogach,
mkną po bruzdach, błotnych drogach.
Prędko miną plażę w biegu,
białą zimą brną po śniegu

Cc

W kredensie ciotki Celiny

W starym kredensie ciotki Celiny
leżą cukierki; leżą cytryny.
Cebula wielka w sukience złotej czeka,
by na nią ktoś miał ochotę.
W wielkim kredensie są cuda różne
-półmiski z cyny krągłe, podłużne
i ceramika; wazy i dzbany,
tuż mały ceber stoi drewniany.
W nim jest cukrowy baranek biały,
zając, też z cukru, choć bardzo mały
i pełno jeszcze innych łakoci
leży w kredensie kochanej cioci.

Ćć

Ćma na lampie
   
Raz na lampie ćma usiadła -
przestraszyła się i zbladła.
- Chcę się ogrzać, chcę odpocząć;
cicho pospać sobie nocą.
A ta lampa parzy mocno,
pięknie świecąc porą nocną.
I... uciekła z lampy ćma...
Chce spokoju, tak jak ja.
chce się schować,
Chce się skryć,
jak w wierszu literka ć.

Dd

Domek Danki

Dostała Danka mały domek.
Ten domek zrobił dla Danki Tomek.
Tomek, to starszy Danki brat,
Danka wesoła, Tomek jest rad.
Domek ten dach ma, komin i dym...
Zapewne bajki mieszkają w nim

Ee

Encyklopedia Ewy

W encyklopedii Ewa szukała wyrazów,
których znaczeń nie znała.
Kim jest Eskimos? Co to jest ekran?
Gdzie leży Egipt? - pytała Ewka.
Gdzie wulkan Etna? Gdzie Ełk?
- szukała W encyklopedii odpowiedź miała.

Ęę

Wdzięk literki ę

Literka ę wdzięk swój ma,
dźwięczy, dzwoni, pięknie gra.
W wielu słowach jest schowana
i wyraźnie wymawiana:
będę, ręcznik, zęby, ręka,
strzęp, węch, kręcić oraz męka,
dęty, wzięty, mięta, schnę -
tu mieszka literka ę.

Ff

Kłopoty Franka

Pewien Franek był łasuchem
i faworki lubił wielce.
Wyjadał je cioci Feli,
co to złote miała serce.
Żeby ciocię udobruchać,
na fujarce jej przygrywał;
a ze stryjem swym Feliksem
fantastycznie w szachy grywał.
Więc kochała go rodzina -
ciocia Fela, stryj i tata.
Piękny prezent mu zrobili,
kupując na gwiazdkę fiata.

Gg

Gawęda o Gople

Gopło to jezioro; jak kołacz miodowy,
przed jego historią pochylamy głowy.
To właśnie to miejsce, gdzie był gród Kruszwica
Do dzisiaj nas Gopła uroda zachwyca.
Gadają tu drzewa, wszem opowiadając...
tysiącletnią, starą gawędę śpiewają.
Bo Gopło pamięta groźne nawałnice,
które grzmiały głośno, budząc okolicę.
Popielą, którego pożarły gryzonie
i grzecznego Piasta na grodziska tronie.
Znając tę gawędę, każde dziecko wie
jak i kiedy pisze się literkę G.

Hh

Harcerska zabawa

Zagraj nam, harcerzu, na harmonii swojej wesołą melodię, zaśpiewamy do niej.
Potem nas Halinka ciastem poczęstuje,
zaparzy herbatę, hamak przygotuje.
Będzie tutaj gwarno, hałaśliwie, miło,
przy Henia harmonii będzie się tańczyło,
Zajrzy do nas juhas z tej zielonej hali,
przy juhasa skrzypkach będziemy hulali.
Zatańczą harcerki - Hanka i Helenka.
Jakże tu nie tańczyć, gdy muzyka piękna?

Ii

Iglasty jeż

Idzie drogą iglasty jeż -
bardzo mały i miły zwierz.
Lecz gdy ktoś chce dotknąć jeża;
on igiełki swe najeża.


Jj

Jeż Jarosław

W Józefowie, w lesie młodym,
gdzie jałowce i jagody,
mieszkał jeż, Jarosław Jeż
 -miły, sympatyczny zwierz.
Miał Jarosław Jeż rodzinę
-jeżową żonę Justynę,
i córeczkę jeża Jolę,
co igłami mocno kole.
Miał też synów: Janka, Jurka,
co dawali w liście nurka,
a jesienią, moi mili,
w igłach jabłka przenosili.

Kiedyś jeż zapytał Jolę,
czego ją uczono w szkole.
Tato - ja pojęłam w lot,
jak należy pisać jot.

Kk

Poszukaj literek K i k

O książce dzisiaj wam opowiadam,
która się czasem z księgarń wykrada
i na ulicach do ciebie woła -
książka z kiermaszu, książka wesoła.
A kiedy jesień do okien puka,
to w książce Kasi Kopciuszka szukasz,
I choćbyś filmów obejrzał wiele,
książka najlepszym jest przyjacielem!

Ll

Wędrujące literki L i l

Czy literkę L już znacie ?
Czy literkę l czytacie?
Gdzieś na Litwie się schowała?
Do Lęborka pojechała?

Może zwiedza wielkie lasy,
Gdzieś na prerii rzuca lassem?
Drzemie w lampie Alladyna ?
Wie już chłopiec, wie dziewczyna,
kiedy L i l piszemy?
Wiecie? Bo my dobrze wiemy.

Łł

Kłopoty literki ł

W mieście Łodzi, moi drodzy,
coś się nagle wydarzyło.
Przyjechało ł do miasta
i przepaskę swą zgubiło.

Płacze więc bez swej przepaski,
no bo nikt go nie poznaje,
wszyscy myślą, że to figle,
i że ł dziś L udaje.

Wielkie Ł się zlitowało
i przepaski poszukało.

Mm

Marta; mama i lale

Mama Marty ma maliny,
z malin mama robi sok.
Buzię Marta ma rumianą,
bo sok pije cały rok.

Mama Marcie dała mydło
i nim Marta myje się.
Myje także swoje lale,
bo ma Marta lalki dwie.

Duża lala to Malwina,
mała lala to Marysia.
Marta włosy im upina,
bo na spacer idą dzisiaj.

Nn

Marzenia Lwa Nero

Marzył Nero Lew przez chwilę,
żeby biegać, hen, nad Nilem,
albo wpaść, tak gdzieś od wtorku,
na dzień do Nowego Jorku.

W nocy, gdy lśnią gwiazd tysiące
chciałby leżeć gdzieś na łące.
Wąchać niezapominajki -
te niebieskie kwiatki z bajki,
które kiedyś malowała
w zeszycie Natalia mała.

Biegał więc po pól przestrzeniach,
nad Niagarą był w marzeniach...
Nagle wrzasnął Nero w głos,
bo go mucha gryzła w nos.

Oo

Okrągłe o

O okrągłą jest piłeczką,
o się toczy jak słoneczko,
o jak księżyc w pełni świeci,
wchodzi w koło między dzieci.
O w ogórku się schowało,
z Burkiem ogonkiem merdało,
poszło z Olą do przedszkola,
pojechało do Opola -
tam w ogrodzie zamieszkało
I w owocach pozostało.

Óó

Wśród wróbelków

W małym gniazdku się schowało,
z wróbelkami zamieszkało,
zabawiało im pisklęta
(piskląt była tam ósemka).
Sześć córeczek, synów dwóch,
każde pisklę - dzielny zuch.      
Tata wróbel więc codziennie    
znosił dzieciom pożywienie    
i wróblowa mama szara
miała pracy co nie miara.
Szare piórka im skubała,
latania ich nauczała,
i jak muchy łapać w dzióbek,
skrzydłem machać, tak, na próbę.
A Ó mamie pomagało,
z pisklętami harcowało,
bawiło się z wróbelkami
leciutkimi pióreczkami.

Pp

Pantera i ptysie

W puszczy gdzieś pantera żyła,
nazywano ją Paulina -
i choć piękna, pulchna była,
z posępną chodziła miną.

Kiedyś rzekła: śniło mi się,
że puszyste jadłam ptysie.
Pachniał kremem każdy ptyś,
zapach ten czuję do dziś.

Raz wybrała się do Pszczyny,
do przyjaciół w odwiedziny.
No, a oni - patrzcie sami -
raczą Paulinę ptysiami.

Rr

Przechwałki dużego R

Chwaliło się wielkie R,
że pochodzi z wyższych sfer
i że ciotkę ma hrabinę,
co objeżdża bryczką rynek,
że w Radomiu ma stryjenkę -
ta ma kamienice piękne;
że co roku zwiedza Rabkę,
bo tam ma cioteczną babkę;
i urządza imieniny
tam, gdzie zamku są ruiny
i podaje srebra stare
do racuszków z rabarbarem.
- Zgadnij, czy w wierszyka słowach,
tylko wielkie R się chowa?

Ss

Wielkie S i małe s

Pytało się raz s małe,
czemu jest pogięte całe.
Czemu grzbiet skręcony ma -
czy to się naprawić da?
Duże S się roześmiało,
do Sanoka pojechało,
potem Sieradz odwiedziło -
ze Stasiem się pobawiło.

W Sławnie Stefka napotkało
i z Sylwestrem się widziało.
Rzekło więc małemu s: -
Teraz już na pewno wiesz,
że, choć trochę poskrzywiana,
s literka jest lubiana.
Ma ją storczyk, ma stokrotka
w słoneczniku ją napotkasz.,
Czasem lata samolotem
z piosenkami nad Sopotem.

Śś

Śniegowa bajeczka

Śniegu wiele napadało, wszędzie
śnieżnie, wszędzie biało. Śnieżne
sypią się śnieżynki do śniegowej
wprost pierzynki. W śniegu drzewa;
bałwan w śniegu i saneczki
dzwonią w biegu. Jednym słowem
zima biała ślicznym śniegiem
posypała. Śmieją śnieżne się
bałwanki z tej śniegowej
niespodzianki,
Teraz ty ołówek weź
i podkreśl literkę ś.

Tt

Tata Tomka

Tata Tomka ma robotę,
Kopie ogród, stawia płotek.
Tomek też pomaga tacie
przy młotku i przy łopacie.

Ledwo powstał nowy płotek
już na płocie siedzi kotek.
Cieszy kota ta robota,
bo się zbliża nowa psota.

Uu

Ula, ule i zawierucha

U uśmiecha się wesoło,
z Uli tatą ule ma,
chodzi z Ulą do przedszkola,
bo U Ulę dobrze zna.
Ula lubi U literkę,
lubi z uli miodek złoty,
bo go robią grube pszczoły,
co nie boją się roboty.

U jesienią opowiada,
mruczy Uli coś do ucha,
gdy za oknem wicher gada,
a z nim wiedźma Zawierucha.

Ww

W rozsypance

Wojtek; wozić; wózek; wkładać.
Witek; Wisła, woźna Władzia.
Wrocław, Wałbrzych i Warszawa
nie jest trudna to zabawa.
Niech odgadnie każdy tu;
kiedy trzeba pisać W!

Gdzie W wielkie; gdzie w małe
w tych wyrazach się schowało?

Yy

Dwa psy - to my

Roky i Boky to my - dwa psy.
Dwie mamy budy,
dwa ogony,   
ale cztery kły.   
Kroki Zbycha dobrze znamy -
gdy się zbliża, to merdamy!      

Zz

Zebra Zenia

Zebrę Zenię ząbek boli,
płacze Zenia, mili moi.
Już nie cieszy się zabawą
i ma Zenia minę łzawą.
Mówi zając: - Nie ma rady
ty zasięgnąć masz porady
u lekarza specjalisty.
Idź z tym zębem do dentysty.
Ząb dentysta zaplombuje
i twój humor uratuje,
a ty za to się postarasz
znaleźć z literkę zaraz.

Źź

Źrebak Zuch

Żył w stadninie źrebak Zuch,
raz źrebaka bolał brzuch.
Martwi się źrebaka mama: -
Co tu zrobić? Nie wiem sama!

Nabrała ze źródła wody; dała
mu pić - dla ochłody.
Bo źródlana, czysta woda
źrebakowi zdrowia doda.
Potem świeżej trawki dała -
źdźbła starannie wybierała.

I już zdrowy źrebak Zuch,
już go przestał boleć brzuch.
Biega, kopytkami stuka -
pewnie ź literki szuka!

Żż

Żwawe żabki

Gdzie rosną pachnące;
najsmaczniejsze trawki,
tam skaczą po łące,
małe żwawe żabki.
Jedna żabka to Żanetka;
druga żabka - to Elżbietka,
trzecia - to Grażynka zwinna.
Ona skakać nie powinna,
bo złamała sobie nóżkę,
gdy skoczyła wprost na dróżkę.
Chociaż jest Grażynka żwawa,
dla niej trudna dziś zabawa.
Siedzi w trawie już od rana,
no i... boi się bociana!
/opuszczono rysunki do kolorowania i linijki z literkami do ćwiczeń pisania/
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 10, 2004, 10:00:17 am »
Do powyższego tekstu są rysunki do kolorowania, których tu nie publikuję. Jest takze możliwość pisania w liniach każdej literki.
Mojej Monice wydrukowałam szablony prawidłowej pisowni, czytając wiersze do poszczególnych literek - ona szuka tego szablonu, potem drukuję jej daną literkę czcionkami kropkowanymi (po śladzie)
Vide:
Domowa rehabilitacja dziecka przy użyciu komputera i Internetu
 


Pismo Szkolne to specjalny zestaw fontów do składu podręczników szkolnych i ćwiczeń z zakresu szkolnego pisma dziecięcego. Zawiera wszystkie samodzielne litery i cyfry (wraz ze znakami do nauki matematyki np. mnożenie, dzielenie, znaki mniejszości, większości etc.) oraz litery z kilkudziesięcioma kombinacjami połączeń, umożliwiającymi poprawne złożenie ćwiczeń.
Format: TrueType i Type 1 do Windows lub MacOS
Pismo szkolne

W naszym przypadku zdaje to świetnie egzamin.
Wczoraj Monisia bez problemu napisała dyktando w szkole z pochwałami w dzienniczku.
Czytanie utrwala pamięć i cwiczy słuch, oglądanie wzorców prawidłowej pisowni pomaga dziecku grafomotorycznie.
Bawcie się więc i cieszcie tak jak my   :D
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline agnes

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 278
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 10, 2004, 11:29:11 am »
Dziękuję Soniu :D  :D  :D

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 18, 2004, 11:53:10 am »
Zanim dziecko zacznie pisać, warto je do tego przygotować. Poprzez organizowanie sprzyjających warunków, można rozwijać gotowość do pisania, co znacznie ułatwi późniejszą naukę...

Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania


Zobacz
zobacz
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 14, 2005, 01:33:26 am »
Chcecie się pobawić może  :D






Doskanowałam pozostałe literki (to już dla zaawansowanych):



















Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 14, 2005, 11:44:16 am »
Warto pamiętać też o cyferkach- zeskanowane szabloniki z książek Moniki

 



Wszystko włożyłam do ramek w Wordzie, wydrukowałam i zalaminowane (każda literka i cyferka osobno). To bardzo pomaga dziecku przy odrabianiu lekcji i wzrokowym utrwalaniu  pisowni poszczególnych liter i cyfr.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline Anna

  • User z prawami do pisania
  • Weteran
  • ******
  • Wiadomości: 4459
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 14, 2005, 02:13:39 pm »
Klocki z literkami do kolorowania.
Ułóż własne wyrazy, wydrukuj i koloruj:


http://www.lil-fingers.com/coloring/


Offline Anna

  • User z prawami do pisania
  • Weteran
  • ******
  • Wiadomości: 4459
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 14, 2005, 02:17:57 pm »
Do powyższego adresu:
Kliknij na "Coloring Blocks".

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 14, 2005, 08:13:09 pm »
Podobają mi się zegary  :D  (mimo, że mamy z kolorowej gąbki ze wskazówkami
http://www.lil-fingers.com/coloring/time.html
Telling Time

Można go wydrukować, pokolorować a znając cyfry do 12 można już uczyć się "czasu".
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline Anna

  • User z prawami do pisania
  • Weteran
  • ******
  • Wiadomości: 4459
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 15, 2005, 02:02:00 pm »

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 15, 2005, 04:18:16 pm »
Zagięłaś mnie Anno  :D  - dziś Monika z "ciekawską" dzięki Tobie podszkoliły się w zegarze -dziękuję.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline Anna

  • User z prawami do pisania
  • Weteran
  • ******
  • Wiadomości: 4459
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 15, 2005, 05:01:51 pm »
Cieszę się  :D .

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 02, 2005, 02:43:40 am »
Wierszyk o literkach

DZIECI TATY ABECADŁA

W lesie, wśród mchów i borówek
mieszka tato Abecadło
herbu Zeszyt i Ołówek.
Ma 27 synów. Chłopcy zuchy,
z tęg miną i gagatki jakich mało.
Tata kłopot ma nie lada
i to wcale nie są kpiny,
nie pamięta imion dziatek,
ma ich przeszło dwa tuziny.
Tak się zawsze śmsznie złoży,
że gdy chce przywołać dziatwę,
to odróżnic ich nie może,
chociaż to jest takie łątwe.

A - ma trochę krzywe nóżki
B - ma dwa wydęte brzuszki,
C - jest zawsze uśmiechnięte
D - jest dumne i nadęte
E - trzy ząbki ma jak grabki
F - wyciąga w prawo łapki
G - króciutkie jest jak świna
H - wygląda jak drabinka
I - wciąż gubi swą kropeczkę
J - za dłogie jest troszeczkę
K - nózkami wszystkich kole
L - zagięte jest na dole
Ł - pod pachą nosi patyk
M - jak wielbłąd jest garbate
N - wciąż trzyma rączkę w górze
O - jest niby jajko kurze
P - nakryło głoweę kaskiem
R - ma kask i jeszcze laskę
S - jest niby wąż wygięte
T - ma rączki wyciągnięte
U - jest jakby nieskończone
W - to M odwrócone
Y - wygląda niby faja
X - na sznurku pajac
Z Ź Ż - podobni bracia,
by się nie myliło nam
Ź - przecinek, Ż - kropeczkę ma

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 02, 2005, 02:56:38 am »
bardzo fajne są też piankowe puzzle z literkami i cyferkami, takie jak np tu :

http://www.miki.com.pl/show.php?parent=3&id=1729
http://idg.allegro.pl/show_item.php?item=62337125
http://idg.allegro.pl/show_item.php?item=62396639
http://idg.allegro.pl/show_item.php?item=62487535

dostępne są w różnych wielkościach i kolorach

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 07, 2005, 01:21:07 am »
cyferki
literki

fajna literkowa gra - dobieranka

alfabet w zwierzątka
alfabet bardzo kolorowy  - w dwóch wersjach

literkowe zagadki
wierszyki o literkach

"Abecadło" Tuwima z obrazkami i muzyką.
tu w innej, kolorowej, wersji


Na koniec coś dla tych, którzy wierzą:


Abecadło z nieba spadło:

Abecadło z nieba spadło
I słowa dwa MAMATATA, MAMATATA

Abecadło z nieba spadło
"A" jak Abraham i "B" jak Bóg
"C" jak cuda i "D" jak Duch
"E" jak Ewangelia, "F" to fiat
"G" jak grzech i historia na "H"

Abecadło z nieba spadło
"I" to idziemy "J" jak Jezus
"K" jak król i "L" jak lew
"Ł" to łaska "M" jak Mama
"N" jak niebo i opoka na "O"

"P" jak Piotr "R" jak radość
"S" jak Słowo "T" jak Tata
"U" jak uśmiech "W" jak wiara
"X Y Z" kończy alfabet

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #21 dnia: Wrzesień 09, 2005, 12:56:04 pm »
O alfabecie dla dzieci można również poczytać w tym wątku:
Ruchomy alfabet

Cytat: "Kala"
ja cos dodam.........
http://www.toons.artie.com/alphabet/ralph/arg-yellow.html
http://www.artie.com/alpha-index.htm
Ułóz wyrazy...


Alfabet Gallery
zabawa z abecadłem
alfabet w kilku wersjach


(Pomyślałam, ze łatwiej będzie znaleźć, jeśli wszystko zostanie zawarte w jednym wątku)

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 19, 2005, 09:15:12 am »
Mam prośbę- nie piszcie o wysyłanie szablonów skoro są dostępne na forum.
Wystarczy użyć prawego przycisku myszki i skopiować sobie na dysk.( zapisz jako..)

Literki:

http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/aA.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/bB.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/cC.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/c1C1.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/ciCi.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/dD.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/dz1.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/dz2.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/dziDzi.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/eE.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/fF.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/gG.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/hH.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/iI.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/jJ.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/kK.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/lL.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/lL1.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/mM.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/nN.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/n1.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/niNi.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/oO.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/pP.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/rR.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/sS.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/s1.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/siSi.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/tT.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/uU.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/wW.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/zZ.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/zZ1.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/ziZi.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet_sz/alf_maly/yY.jpg
Ja odtwarzałam je w komputerze w ACDSee.
Potem w Wordzie zrobiłam ramki i skopiowałam tam każdą literkę oddzielnie. Po wydrukowaniu ich- zaniosłam do zalaminowania i służą do dziś.

teraz  cyferki:
http://sonia.low.pl/sonia/cyfry_szk/0a_c_szkolne.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/cyfry_szk/1a_c_szkolne.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/cyfry_szk/2a_c_szkolne.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/cyfry_szk/3a_c_szkolne.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/cyfry_szk/4a_c_szkolne.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/cyfry_szk/5a_c_szkolne.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/cyfry_szk/6a_c_szkolne.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/cyfry_szk/7a_c_szkolne.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/cyfry_szk/8a_c_szkolne.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/cyfry_szk/9a_c_szkolne.jpg
http://sonia.low.pl/sonia/cyfry_szk/9b_10a_c_szkolne.jpg

http://fonty.pl/index.php?l=4&str=produkty&pid=store01
Pismo szkolne (po kropkach) dużo pomaga w pisaniu tych liter.
http://fonty.pl/img/kropki.gif
tak wyglądają .

Dziecko patrzy na szablon, może wodzić paluszkiem po nim, a potem można pisać po kropkach. Ja to wszystko stosowałam -teraz córeczka mimo zespołu Downa już rok pisze cały alfabet i cyferki-jest w 2 klasie.

Tu książa http://forum.darzycia.pl/viewtopic.php?p=37515#37515
Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet/petelki_w_jpg.zip
http://sonia.low.pl/sonia/alfabet/opis_petelek.doc

 
p.s.
na dalsze listy w tej kwestii juz nuie będę odpowiadać. Mam zbyt mało czasu aby każdemu indywidualnie posyłać.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline agnes

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 278
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #23 dnia: Grudzień 05, 2005, 10:28:47 pm »
Poszukuję wierszyka Janusza Minkiewicza "Od A do Z". Znalazłam taką bardzo starą i cienką książeczkę, ale niestety brakuje w niej połowy stron  :( . Wierszyk dotyczy alfabetu i kończy się słowami:

T grało w Tenisa, machało rakietą
U było Usłużne, pochwalmy je przeto
W lubiąc Wygodę, wciąż grzało się w słońcu
Z było Zmartwione, bo zawsze na końcu.

Może ktoś z Was zna ten wierszyk i tutaj go wpisze.

Powinnam ten post umieścić w dziale "Potrzebuję", ale ponieważ dotyczy literek i alfabetu napisałam w tym wątku.

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24595
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #24 dnia: Grudzień 05, 2005, 10:43:22 pm »
Agnes czy chodzi o ten wierszyk?

A było Andrusem i z dziećmi sie biło
B było Brzuchate, bo tak sie roztyło
C było Cieniutkie – "trzy ćwierci do śmierci"
D było Dentystą co w zębach nam wierci
E często w Entliczek-Petliczek grywało.
F było Fabryką z komina gwizdało
G było Góralem, skakało przez górki
H bylo Harcerzem, chodzilo na zbiórki
I było Igiełką, co małe ma uszko
J było Jabłkiem, czubiło sie z gruszką
K bylo Kukułką (to ptaszek, nie zwierzę)
L było Lotnikiem, więc podziw az bierze
M było Murzynkiem, lubiło jesc figi
N było Niemową, gadało na migi
O było Okrągłe (to w druku widzimy)
P było Poetą, co składa to w rymy
R było Rozrzutne, więc biedę dziś klepie
S było Sprzedawcą co zawsze jest w sklepie
T grało w Tenisa, machało rakietą
U było Usłużne, pochwalmy je przeto
W lubiąc Wygodę, wciąż grzało sie w słońcu
Z było Zmartwione, bo zawsze szło w końcu

Janusz Minkiewicz – od A do Z
 
Zródło
"Dużo ludzi nie wie, co z czasem robić.
Czas nie ma z ludźmi tego kłopotu."

Pozdrawiam
"Starsza Letnia Miotełka"

Offline agnes

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 278
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #25 dnia: Grudzień 05, 2005, 10:58:58 pm »
Oj Gaga, o ten właśnie. A ja też szukałam, ale coś kiepsko. :oops:   Do tego wierszyka są prześmieszne ilustracje (tzn na tych stronach, które ostały się w książeczce  :D )
Wielkie dzięki  :D

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24595
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #26 dnia: Grudzień 05, 2005, 11:16:10 pm »
Agnes na Allegro jest wystawiona do sprzedazy książeczka
Zerknij

PS.
Dziękuję za kwiatuszki  :P
"Dużo ludzi nie wie, co z czasem robić.
Czas nie ma z ludźmi tego kłopotu."

Pozdrawiam
"Starsza Letnia Miotełka"

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #27 dnia: Grudzień 20, 2005, 08:28:20 am »
Agnes masz może zeskanowaną tę książkę?  :D
http://photos.allegro.pl/photos/oryginal/75/7542/754223/75422382

/mam mamę w potrzebie na nią/
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline agnes

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 278
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #28 dnia: Grudzień 20, 2005, 06:07:19 pm »
Soniu, nie mam niestety  :( . Ta książka, o której pisałam nie posiada połowy stron, dlatego poszukiwałam całości wierszyka.
Ofertę na Allegro widziałam, ale ilustracje wykonał kto inny, niż w mojej, niekompletnej książeczce.
Mogę ewentualnie zeskanować to co mam, a resztę może ktoś dorysuje?

Offline agnes

  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 278
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #29 dnia: Grudzień 20, 2005, 06:21:39 pm »
Wiesz co Soniu. Zajrzałam na Allegro. Osoba sprzedająca jest z województwa łódzkiego (a ja z Łodzi). Co prawda aukcja już zakończona, ale spróbuję skontaktować się ze sprzedającym i kupić tę pozycję. Jeśli się uda zeskanuję i podeślę.  :D

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24595
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #30 dnia: Grudzień 22, 2005, 12:30:17 am »
agnes , a kto ilustrował Twoją książeczkę?
"Dużo ludzi nie wie, co z czasem robić.
Czas nie ma z ludźmi tego kłopotu."

Pozdrawiam
"Starsza Letnia Miotełka"

Offline Aufidia

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 4
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #31 dnia: Styczeń 10, 2006, 02:40:59 pm »
takiego wierszyka tu chyba jeszcze nie było:

W krainie alfabetu

Literka A:
A wielkie w rozkroku na dwóch nogach stoi,
Wzmocnione w połowie, bo się upaść boi.
A małe pyzate, kółeczko z laseczką,
Uśmiecha się zawsze,
Gdy je kreśli dziecko.

Literka B:
Małe b ma brzuch, duże B ma dwa.
Każdy zuch już je zna,
A gdy ruch wielki i liter tłok,
Wtedy B pierwsze być chciałoby.
Zaraz A trąca w bok,
Potem w skok umknąć chce,
Bo już C pędzi je.

Literka C:
Cecylia cykorię lubiła,
Cytrynę cebulę ceniła,
Cynamon, cejlońską herbatę,
Cedrowe orzeszki, cukierki
I wygląd jednej małej literki -
Zgadnijcie jakiej?

Literka D:
Dawno, dawno temu,
Kiedyśmy byli jeszcze mali
I wszystkich liter nie znali,
D nam z zeszytu uciekło,
Do lasu się wybrało
I tam wielkie dęby spostrzegłszy,
Z zadziwienia zdębiało.
I takie dębowe wyrosło,
A kiedy mróz popuścił
I wróciło do domu wczesną wiosną.
Było już całkiem duże
I nie będę taić dłużej,
Że inaczej pisze się je
- to dorosłe D - niż to małe d.

Literka E:
Gdyby nie E byłoby mni, nie mnie,
I dzień byłby zbyt krótki,
I w ogóle straszne byłyby tego skutki.
No, a jakby dziadek mógł machać ręką
I powiedzieć swoje eeee?!
A jakby mama mogła nie pozwolić
Tym jednym krótkim nie?!
I jakby się czuła nasza kózka krótkobródka,
Co weszła do ogródka
I woła stamtąd meee!?

Literka F:
Fff...! - kotka na kota furka,
Który zaczepki z nią szuka.
Spróbuj i ty - Fff... Fff!
Fajna zabawa w to fukanie.
Kotka przysiadła na fortepianie
I pac! Zdzieliła pana kota.
Już chyba przeszła mu ochota,
By zagrać z nią na cztery łapki koncert f-moll,
Gdyż skrył się pod spódnicą babki
I smutno patrzy,
Jak przez hol
Leniwym krokiem idzie ona,
Troszeczkę jeszcze obrażona.

Literka G:
Ja najważniejszy jestem znak
- powiada G - to fakt,
Bowiem generał się zaczyna
Właśnie ode mnie.
To przyczyna jest główna
Nie jedyna,
I inne są też pewnie.

Literka H:
Hyc, hyc hydra skacze, to nie hydra, to szaraczek.
Wtem huk straszny się rozlega.
Hańba! Harcerz tak ucieka?
Ładna ci to historyjka!
Harcerz, zając czy też hydra.
To z hamaka spadł Herkules.
O, na honor bohatera!
Mamy już na niego haczyk,
By nie hasał tak po wierszach,
Zakończymy poemacik.

Literka I:
Spada jej na głowę kropka.
Półkulista jest jej stopka.
Po zeszycie bystro śmiga,
Tak jak w ręku mamy igła.
Kiedyś indyk ją zobaczył,
A że lubi jeść robaki,
Dziobem na nią się zamierzył.
Połknął kropkę i już nie żył.
Od tej pory głoszą plotki,
Że i bywa też bez kropki.

Literka J:
Jeż jest też, jeśli wiesz, ostry zwierz.
Broni go igieł moc.
Z drogi mu schodzą kot, drozd i szop,
Nie chce w dłoń wziąć go Szkot.
Nawet smok wolałby wejść na płot
Niż na jeża, iglastego tego zwierza,
Co zaczyna się na jot.

Literka K:
- Kukuryku! - kogut woła.
- Kwa, kwa - kaczka kwacze.
A od czego zaczynają?
Przyjrzyjcie się bacznie.
I kukułka w lesie kuka,
Wrona - kra, kra - kracze.
Każde z nich K umie użyć,
A każde inaczej.
Choć kukają, kraczą, kwaczą,
Każdy wielki krzykacz,
Ale żaden z nich nie umie czytać ani pisać.

Literka L:
Ktoś porzucił małą laskę.
Która zamieniona w ważkę,
Pofrunęła ponad miastem
I opadła gdzieś wśród dzieci
Wprost na czysty Basi zeszyt,
Jak się potem okazało
- to nie ważka ani laska,
tylko L wylądowało.

Literka Ł:
Ł to łamaga,
Często upada,
Gapi się,
Gubi czapkę,
Łatwo łapie katar,
A gdy je ktoś łaje,
To łzy leje i woła na ratunek matkę.
Ale nic się nie martwcie,
Ł z tego wyrośnie
I stanie się dzielne, gdy je do szkoły poślę.

Literka M:
M mogłoby być
Pierwszą z wszystkich liter.
Odnajdziesz je w nazwie
Tej, co dała życie.
- Mama - każdy woła,
ledwo się urodzi,
Bez małego m - miłość
Również nie wychodzi.

Literka N:
Najpiękniejsza jestem ze wszystkich
I najlepsza i najsłodsza,
Naj - ja jestem, najmądrzejsza,
Najszczęśliwszy, kto mnie spotka.
Nie wiem tylko, skąd zdziwienie
Tych, co chcieliby pomniejszać
Me zalety, kiedy mówię,
Że ja jestem najskromniejsza.

Literka O:
Okrąglutkie o jak pączek
Po papieru śnieżnej łące
toczy się w zeszycie Tomka
Złe, że musi się tak błąkać.
Chętnie by się przytuliło
Do literki L na przykład,
Bo z nią raźniej mu i miło.
Więc do L tak o zawoła:
Ja przed tobą sobie siądę,
A za sobą A mi posadź,
Wtedy się pojawi Ola.
Ale zamiast L S wpadło
I się pojawiła osa.

Literka P:
Patrz i pisz:
Kreska w dół,
Brzuszek w przód
- oto P
pod ciężarem swym się gnie.
Trochę puszy się,
Trochę brzuszy się,
Nieco chwieje się,
W końcu śmieje się,
Że jest tak niewydarzone,
Musi chyba znaleźć żonę,
Która by się o nie troszczyła,
Mądra była, dobra była
I by go nie wywróciła,
Bo by się rozbiło srodze,
Gdyż na jednej stoi nodze.

Literka R:
Ratunku, ratunku!
W kropli wody R się topi.
Już mu haczyk się rozmywa
R nie umie wcale pływać
Na ratunek mknie bibuła,
która szybko wodę pije,
Lecz czy zdąży? R już prawie
Pogrążyło się po szyję
I już nic by nie pomogło,
Gdyby nie wpadł na to Jacek,
Żeby prędko dorysować
Brakujący mały znaczek.
W brzeg zeszytu tym pazurem
I podobne do kotwicy
Wbiło się i krzyczy: hura!
Żyję! Jestem! Będę! - krzyczy.
Stąd ratunek się zaczyna
Od zadziornej tej literki,
Ale czasem i tak bywa,
Że od twej pomocnej ręki.

Literka S:
Sss - coś syczy.
Może żmija,
Co się wokół drzewa zwija?
Może ją udaje Stasiek,
Który chce przestraszyć Kasię?
Sss... sss - straszliwe syki.
Kury, kaczki i indyki
Przerażone uciekają.
Tak kusiciel Ewy w raju
Mógłby syczeć i szpanować,
By ją zahipnotyzować.
Ale gdzie tam! Te odgłosy
Dobiegają prosto z szosy,
Gdzie na gwoździe porzucone
Wjechał piękny nasz polonez.
A ten pan przy kierownicy
Wie już dobrze, co tak syczy.

Literka T:
- Co się gapisz, panie Te?
- Ja?
- Kręcisz się wokół A.
Może chciałbyś porwać je?
Może masz zamiary złe?
Kto to wie?
- Chciałbym z nim spróbować
Pewien wyraz zbudować,
Który dwie literki ma: T i A,
Ale razy dwa.
- Co to może być?
Nie zgadniecie całe lata
Już ktoś chce powiedzieć mi?
- TATA.

Literka U:
U raz uciekło z alfabetu
I się gdzieś ukryło.
O, jak bardzo swym zniknięciem
Wszystkich zasmuciło.
Więc szukano go na ulicy,
W tunelu i tłumie,
W urwisów uśmiechu,
Uczonych zadumie
Aż się w końcu znalazło,
Całe zapłakane,
Tam, gdzie powinno być
O kreskowane.
Witać jest tak roztargnione,
Że czasem się z Ó myli.
Musimy na nie uważać,
Przyjaciele mili.

Literka W:
Idzie, idzie W,
Lecz wywraca się.
To wpadnie na U,
To nadepnie na Ę.
Idzie, idzie W
Trochę roztargnione.
Każda z jego nóg
Kroczy w inną stronę.
To nie jest jego wina,
Że się tak kołysze,
Tylko tego, który
Tę literkę pisze.

Literka Y:
Myszy, myszy
Z domu wyszły
Czymś niezwykle objedzone,
Każda waży chyba tonę.
Myszy zjadły abecadło,
Które chyba z pieca spadło.
Przez tych stworzeń złe maniery
W brzuszkach myszy tkwią litery:
A i B, i C, a także:
Ł złamane,
K pobladłe,
P pęknięte,
Z zgniecione,
K kulawe,
Przerażone J, F, R i T,
Między nimi S samotne
I się jąkające Y.
Myszy, myszy
Z domu wyszły.
Nagle się spotkały z kotem,
A uczony był on wielce,
Więc literkę po literce
W mig uwolnił,
By je czytać potem.

Literka Z:
Z zgubiło swoją mamę.
Teraz całe zapłakane
Wszystkich dookoła prosi,
By je zwrócić pani Zosi.
Niech przez radio zapowiedzą
I w gazetach niech ogłoszą,
Że Z bardzo, bardzo tęskni
Za swą mamą - panią Zosią.
Patrzcie, co to Azor trzyma
W zębach, chyba jakieś kości?
- Skądże! To Z zagubione
niekompletnej pani Zosi.
Ileż teraz będzie krzyków,
Ile szczęścia i radości!
Azor robi fiku-miku.
I przytula się do ...osi.

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #32 dnia: Styczeń 16, 2006, 07:05:27 pm »
Szablony do pisania literek i cyferek po kropkach:


http://www.cauchy.pl/przedszkole/index.php


Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #34 dnia: Luty 14, 2006, 06:51:53 pm »
Bardzo piękne. Z doświadczenia jednak lepiej zacząć od szablonów bez ozdóbek.  :D
Potem tak właśnie w kolorowankach, wycinankach utrwaliłyśmy wszystko.
Emilianko Ty to jesteś kopalnia  :D

http://www.sirmi.ic.cz/abc.html
alfabet ruchomy, różnoraki
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #35 dnia: Marzec 17, 2006, 03:16:59 pm »
No to jest ważna uwaga, żeby zaczynać od podstawowych szablonów i ozdóbek, żeby dziecko zapamietało rzeczywisty kształt litery, a nie koncentrowało się na tych "udziwnionieniach

A potem można utrwalać , uatrakcyjniać powtórki, w formie zabaw,  na różnych wzorkach, kolorach, kształtach itd

Jak byłam mała to miałam łóżko wbudowane w szafkę i na ściankach tej szafki naklejałam kalkomanie, które jeszcze wtedy były bardziej popularne niż naklejki ;)
A rodzice mi nakleili cały alfabet - zwykłe, proste, czarne literki.


A przypadkiem znalazałam coś dla miłośnikow Kubusia Puchatka:

Puchatkowy alfabet:
http://mariesgiftshop.com/images/Pooh%20Letters/Pooh%20Alphabet.jpg


i tu też, na dole strony, a literki można powiększyć:
http://www.thaixstitch.com/pooh1.html

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #36 dnia: Marzec 27, 2006, 12:38:57 am »


Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #38 dnia: Czerwiec 03, 2006, 01:17:44 pm »
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #39 dnia: Lipiec 09, 2006, 11:03:32 pm »
Literki, uczymy się pisać do ściągnięcia  :D





"Testy dla dzieci - Cyferki od 1 do 10"





E-szkółka Literki

E-szkółka-Cyferki

Reedukacja

Cytuj
Strona "Poradnik dla Rodziców" http://reedukacja.strefa.pl jest adresowana do rodziców dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, zainteresowanych problematyką trudności w uczeniu się i pomocą własnemu dziecku. Zdaję sobie sprawę jak bardzo zapracowani są w tej chwili rodzice, jak mało czasu mają dla własnego dziecka. Dlatego ograniczyłam do minimum teorię.
Nabycie umiejętności czytania i pisania w czasie pierwszych lat nauki w szkole jest podstawą zdobywania wiedzy na kolejnych etapach kształcenia, sprzyja rozwojowi intelektualnemu i emocjonalnemu dziecka.

Niestety, nie wszyscy uczniowie o prawidłowym rozwoju umysłowym mimo wielu starań własnych oraz pomocy nauczycieli są w stanie opanować podstawowe umiejętności szkolne. Przyczyny tego zjawiska są bardzo złożone. Często okazuje się, że są one skutkiem fragmentarycznych opóźnień w rozwoju funkcji poznawczych, których sprawność jest konieczna do opanowania czytania i pisania.

Zaburzenia te mogą dotyczyć funkcji:

analizy i syntezy wzrokowej
analizy i syntezy słuchowej
orientacji przestrzennej
lateralizacji ( przewagi stronnej ciała)
motoryki

Tylko wczesne zorientowanie się w przyczynach trudności dziecka i udzielenie mu właściwej pomocy może zapobiec narastającym niepowodzeniom szkolnym. Władze oświatowe coraz częściej dostrzegają problemy dzieci i podejmują wysiłki na rzecz organizowania zajęć dodatkowych na terenie szkoły lub poradni psychologiczno - pedagogicznych. Niestety jest to pomoc niewystarczająca. Dzieci z problemami jest coraz więcej, zajęcia nie mogą odbywać się tak często jak powinny. Dlatego tak ważne jest, aby do pomocy włączyli się również rodzice. Jeżeli dziecko ma trudności w pisaniu i w czytaniu rodzice powinni jak najszybciej skorzystać z pomocy specjalisty. Najważniejszą sprawą jest skierowanie dziecka na badanie do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dopiero po zbadaniu dziecka przez psychologa będzie wiadomo, które funkcje poznawcze są zaburzone. Na podstawie opinii psychologa i zawartych w niej wskazówek do pracy z dzieckiem można podjąć odpowiednie działania. Znajomość przyczyn niepowodzeń szkolnych swojego dziecka, wiedza, jak zapewnić mu właściwą pomoc może wpłynąć na zmniejszenie trudności, a tym samym nie dopuści do powstania reakcji nerwicowych lub innych zaburzeń zachowania u dziecka.

Na stronie zamieściłam informacje o poszczególnych rodzajach zaburzeń funkcji poznawczych, przykłady ćwiczeń możliwe do przeprowadzenia przez rodzica w domu. Nie zabrakło też opisu programów multimedialnych przeznaczonych dla najmłodszych. Mam nadzieję, że wskazówki i ćwiczenia zawarte na stronie pomogą rodzicom zrozumieć problemy własnych dzieci i przyczynią się do ich pokonania.
Jest też sporo gier dydaktycznych. Są wśród nich gry typu memory, puzzle, labirynty. W trakcie zabawy dziecko rozwija myślenie logiczne, koncentrację uwagi, wyobraźnię przestrzenną. Na stronie jest też dział "Zabawa". Skoro w szkole uczeń ma przerwę i czas na zabawę to i u mnie znajdzie coś miłego. Wybrałam jednak gry, które zmuszają do myślenia. Nie zabrakło na stronie ciekawostek, po prostu lubię takie rzeczy. Mam nadzieję, że i państwo znajdą coś dla siebie.

Zapraszam
mgr Magdalena Orłowska

http://reedukacja.strefa.pl
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #40 dnia: Październik 23, 2006, 01:39:06 pm »
A ja znalazłam:

Akademia Misia Haribo

i tam jest:

Pisz z misiem szablon do wydrukowania z literkami

Licz z misiem
szablony: 1 2

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #41 dnia: Październik 23, 2006, 02:19:33 pm »
W szablonie 2 jest nieprawidłowa cyfra 2 i 4  :oops:

Te są prawidłowe



Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #42 dnia: Październik 23, 2006, 03:48:45 pm »
Rzeczywiście - widać tu, jak bardzo trzeba uważać na materiały zamieszczane w necie...  :oops:

Jeszcze trzeci szablon: 3


Offline aga.rk

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 171
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #44 dnia: Październik 23, 2006, 06:17:19 pm »
Słuchajcie, ja Wam chciałam z całego serducha podziękować - jako studentka ped spec borykająca się z nadmiarem praktyk i absolutnym brakiem talentu plastycznego korzystam bezwstydnie z wszystkiego co tu wrzucacie, dzięki czemu jeszcze jestem studentką :) Dzięki wielkie - jesteście nieocenioną pomocą! Pozdrawiam wszystkich cieplutko!!
"To, co możesz uczynić, jest tylko maleńką kroplą w ogromie oceanu, ale jest właśnie tym, co nadaje sens Twojemu życiu..." (A. Schweitzer).

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #45 dnia: Listopad 25, 2006, 01:37:12 pm »
Literki - http://www.testy.adv.wroc.pl/gerber_/gra3/

Po wciśnięciu na klawiaturze literki, pojawi się ona na tablicy i zostanie głośno wymówiona.
Ale są tylko duże drukowane i bez polskich znaczków :/

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #46 dnia: Listopad 25, 2006, 02:28:54 pm »
A ja nie polecam tego -jest zła wymowa.

np. B wymawiane jest jako "be"
np. C jako "ce"

to bardzo trudno potem oduczyć dziecko przy składaniu sylab
Zrobiłam taki błąd pozwalając Monice używać programu "Pingu"
tam też wymawiali  np: M jako "em", więc po napisianiu "mama"-wychodziło "emaema"  :evil:


Pingu CD-Rom

http://images.google.pl/images?q=Pingu+BBC+pl
a to poleca nawet terapia pedagopgiczna  :evil:
http://www.terapiapedagogiczna.republika.pl
http://www.terapiapedagogiczna.republika.pl/orien.html


W moim odczuciu- jeśli uczymy to TYLKO na prawidłowych wzorcach pisowni i wymowy.
My takie wzorce mamy zafoliowane i przyklejone na żółtą tablicę kartonową


kliknij powiększ.

Każdego dnia Monika "jeździ" paluszkiem po tych szablonach -jak widać uczy Kena prawidłowego pisania i wymawiania  ;)
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline Gaga

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24595
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #47 dnia: Listopad 25, 2006, 03:28:30 pm »
Cytuj
A ja nie polecam tego - jest zła wymowa.

np. B wymawiane jest jako "be"
np. C jako "ce"

Masz rację Soniu.
Dobre by było gdyby samą literkę dziecko usłyszało
B a nie be
"Dużo ludzi nie wie, co z czasem robić.
Czas nie ma z ludźmi tego kłopotu."

Pozdrawiam
"Starsza Letnia Miotełka"

Offline sonia

  • Administrator
  • Rozgadany Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25246
    • Dar Życia
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #48 dnia: Listopad 25, 2006, 03:43:27 pm »
Dlaczego mam odnmienne zdanie?  - łatwo wyjaśnia artykuł prof. Rocławskeigo z glottodydaktyki
http://glottispol.home.pl/czytelnia/dysleksja/zaraza.htm
Cytuj
Po wielu latach badań mogę dziś z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że przyczyna niepowodzeń dzieci w czytaniu i pisaniu tkwi w braku elementarnej wiedzy u nauczycieli. Dziecko jest w świecie głosek, a nauczyciele są w świecie liter. Świat liter przesłonił im świat głosek.

Nie są więc w stanie nawiązać kontaktu z dzieckiem, nie rozumieją świata dziecka. Taki stan rzeczy w każdej sytuacji dydaktycznej prowadzi do niepowodzeń. Nie ma dobrego nauczania bez głębokiej wiedzy o świecie dziecka. Nauczyciele wykonują zalecane przez programy zadania, ale efekty tych działań w odniesieniu do wielu uczniów są mizerne. Podstawową, niezwykle ważną umiejętnością, którą dziecko powinno sobie przyswoić przed przystąpieniem do czytania i pisania, jest umiejętność składania wyrazów z głosek.

Nauczyciele nie znają świata głosek i dlatego podają do składania nie głoski, a litery. Nie potrafią też wymawiać głosek w izolacji. Do spółgłosek dodają samogłoskę y. Do dziecka nie dociera więc jedna głoska, lecz dwie. Do dziecka nie dociera m, s, f, w, c, t, p, g, lecz my, sy, fy, wy, cy, ty, py, gy. Niektórzy nauczyciele sądzą, że wymawiają poprawnie, gdyż wymawiają krótko. To nie zmienia postaci rzeczy. Do dziecka i tak docierają dwie głoski, a powinna jedna. Dziecko słyszy: my+a+my+a. Próbuje to połączyć w wyraz. Powstaje myamya. Nie wie, co to jest myamya. Nauczycielka mówi, ze podała głoski z wyrazu mama. Wiele dzieci odnajduje drogę do mamy, najczęściej w tym pomagają im litery. Zauważają one, że w wyrazie mama są cztery litery i cztery głoski. Jest tak, jak widzi świat dziecko, a nie nauczycielka, która z wyrazu czterogłoskowego czyni wyraz sześciogłoskowy. Inne brną dalej w niewiedzy i szukają drogi, jak z wyrazu myamya zrobić mamę. Nauczycielki zapatrzone w świat liter podają kolejne wyrazy do złożenia: ly+a+my+py+a. Inteligentny uczeń poszukuje tu jakiegoś sensownego wyrazu, bo tylko takie wyrazy można podać nauczycielce. Sądzi, że tym wyrazem  jest małpa. Spotyka go rozczarowanie, czasem złośliwa uwaga. Zniechęca się, denerwuje się. Ma niepowodzenia. Nauczycielka podaje inne głoski do złożenia: dy+zy+i+a+dy+zy+i+o. Jest coraz trudniej.

Często dzieci bez opanowanej syntezy zmusza się do wydzielania głosek w wyrazach. Nie opanowały składania wyrazów z głosek i rozkładania wyrazów na głoski. Nauczycielka idzie dalej. Teraz zacznie wprowadzać litery. Bez znajomości liter czytanie i pisanie będzie bardzo trudne. Nie pozostaje wtedy nic innego, jak tylko oglądanie obrazków graficznych i ich przerysowywanie. Pismo alfabetyczne zostaje zastąpione pismem ideograficznym. Wyrazy stają się podobne do chińskich "krzaczków". Nauka jest trudna i trwa wiele miesięcy a nawet lat.

Nauczyciele nie wymawiający właściwie głosek w izolacji nie potrafią dobrze wprowadzić liter. Wiążą litery oznaczające spółgłoski z grupą głosek. Litera m jest wprowadzana jako znak dla sylaby my, litera t jako znak dla sylaby ty itp. Dziecko próbuje czytać. Posługuje się pseudotechniką powszechnie stosowaną w przedszkolach i szkołach zwaną literowaniem lub głoskowaniem. W czytaniu pojawia się ta sama trudność, z jaką zetknęło się dziecko w czasie ćwiczeń przygotowujących do czytania i pisania. Tu też pojawia się my+a+my+a. Dzieci, które nie opanowały umiejętności składania głosek z wyrazów, też sobie nie radzą. Teraz same muszą podać sobie  głoski do złożenia, jest więc jeszcze gorzej. Dzieci próbują składać. Podstawiają pod litery pseudospółgłoski: dy+ly+a. Próbują złożyć i pytają, co to jest dyla? Dorośli się niecierpliwią i popędzają dziecko. Przed dzieckiem coraz więcej ciemnych chmur. Staje się nerwowe i niechętne do czytania. Takie dziecko jest dobrym kandydatem na dyslektyka.

            W czasie pisania nie jest lepiej. Pisanie w piśmie alfabetycznym wymaga umiejętności dzielenia wyrazów na głoski. Nie można dobrze dzielić na głoski, jeśli nie potrafi się sprawdzić podziału. Do sprawdzenia potrzebna jest umiejętność w zakresie składania wyrazów z głosek. Tego dziecko nie opanowało.

Dzisiaj często zaczyna się od kształcenia umiejętności rozkładania wyrazów na głoski, ponieważ stwierdzono, że rozkładanie jest dla dzieci łatwiejsze aniżeli składanie. W dzielonych na głoski wyrazach dzieci mają podawać spółgłoski z samogłoską y. Wyraz mama mają dzielić, podając głoski: my+a+my+a. Szczególnie trudne do podziału są wyrazy zawierające samogłoskę y, np.: ryby, cytryny itp. Dzieci dzielą je, podając głoski: ry+by, cy+ty+ry+ny. Pod głoski podstawiają litery: rb, ctrn. Tak pojawiają się pierwsze błędy ortograficzne, których sprawcą jest nauczyciel.

            O ogłupianiu dzieci na lekcjach ortografii można napisać obszerną książkę. Tu można jedynie powiedzieć, że nauczyciele nie są w stanie nauczyć dzieci żadnej reguły ortograficznej, która mogłaby im pomóc w nauce pisania. Jest to tragiczny obraz, ale prawdziwy. Cieszymy się, że wielu nauczycieli dotarło już do wiedzy o nauce czytania i pisania, że potrafią uczyć dobrze, dając dzieciom radość ze zdobywanej wiedzy, uczą myślenia i umiejętności. Najczęściej są to nauczyciele wychowania przedszkolnego. Za ich i dzieci pośrednictwem wiedza ta dociera do rodziców, którzy starają się teraz, aby dziecko było tylko w taki sposób uczone na dalszych etapach edukacji. To rodzice walczą o nowy sposób edukacji językowej dziecka w klasie pierwszej, drugiej, trzeciej. Często tylko oni walczą o to, aby ich dziecko było dalej prowadzone w taki sposób, z jakim zetknęli się w przedszkolu.

            Zwolennicy nowego sposobu edukacji językowej dzieci spotykają się na corocznych konferencjach organizowanych przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli MODEN w Gdańsku. Współorganizatorami tego spotkania uczonych, wizytatorów, doradców metodycznych, logopedów i nauczycieli przedszkoli i nauczania początkowego są  Kuratorium Oświaty i Wychowania w Gdańsku i Urząd Miejski w Sopocie. Edukacja językowa ma wiele wspólnego z edukacją matematyczną, dlatego tematem konferencji w Sopocie jest edukacja językowa i matematyczna dzieci. Mamy nadzieję, że w propagowaniu nowej wiedzy z zakresu edukacji dzieci, nowych programów, nowych metod i nowych środków dydaktycznych pomoże nam prasa, radio i telewizja. Liczymy na pomoc każdego, komu zależy na dobrym wychowaniu językowym naszych dzieci.


Prawidłową pisownię i wymowę zapewnia tylko CD "Klik uczy czytać"



Multimedialne gry i zabawy z KLIKIEM
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 18,1l. , Domowa terapia

Offline Emilianka

  • User z prawami do pisania
  • Wyjadacz
  • *****
  • Wiadomości: 3124
Alfabet i cyferki- radośnie i szablonowo
« Odpowiedź #49 dnia: Wrzesień 21, 2007, 09:50:32 am »
Gra "Literki"
podpisywanie obrazków - nauka składania liter w słowa

 

(c) 2003-2014 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach