Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Jeśli uważasz że serwis Dar Życia jest potrzebnym miejscem Wesprzyj nas. Chcemy reaktywować serwis, dostosować graficznie i technicznie do aktualnych standardów, ale potrzebujemy Twojego wsparcia. Dziękujemy za wsparcie.

Autor Wątek: Kinezjologia Edukacyjna - Gimnastyka Mózgu  (Przeczytany 2508 razy)

Offline irenka

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
Kinezjologia Edukacyjna - Gimnastyka Mózgu
« dnia: Czerwiec 13, 2004, 10:57:11 pm »
Ćwiczenia, które doskonalą umysł

Kinezjologia Edukacyjna - Gimnastyka Mózgu/
Ogromny postęp w dziedzinie techniki powoduje zmianę stylu naszego życia. Zmienia się też sposób spędzania wolnego czasu; mamy tendencję do nadmiernego spędzania czasu przed telewizorem, komputerem. Tymczasem telewizja  hamuje ruch fizyczny, interaktywne porozumiewanie się i zabawę  wyobraźnią.

Taki styl życia zmniejsza  zdolność uczenia się, sprzyja  przemęczeniu psychicznemu  i fizycznemu. Stąd wynikają  kłopoty dzieci z koncentracją, pamięcią, niechęć do nauki, drażliwość a nawet agresja.

Czy można pomóc tym dzieciom? :D

 „Procesy myślenia i uczenia się odbywają się nie tylko w głowie. Wręcz przeciwnie, ciało gra integralną rolę w całej naszej aktywności intelektualnej od najwcześniejszych ruchów do późnej starości. Wszystkie zmysły naszego ciała karmią mózg informacjami z otoczenia, które są potrzebne do zrozumienia  świata i z których korzysta się, aby tworzyć nowe możliwości. To właśnie ruch, w miarę jak staje się  coraz bardziej skomplikowany, wyraża wiedzę i zwiększa możliwości poznawcze.” – twierdzi dr Carla Hannaford, amerykański neurofizjolog i pedagog.

W swojej książce „ Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy Kinezjologii Edukacyjnej” ukazuje jak i dlaczego ciało odgrywa ważną rolę w procesie uczenia się. Prezentuje czytelnikowi m.in. zestaw prostych ćwiczeń fizycznych - gimnastykę mózgu. Ćwiczenia  opracował Paul Dennison na podstawie doświadczeń, które zdobył w walce z własną dysleksją i wadą wzroku, w  pracy z dziećmi oraz w pracy z ludźmi, którzy doznali uszkodzeń mózgu w różnych wypadkach. Jego odkrycia  opierają się na zrozumieniu współzależności rozwoju fizycznego, opanowania języka i osiągnięć intelektualnych. Ćwiczenia te pomagają osobom młodszym w przygotowaniu do uczenia się, a starszym w zachowaniu aktywnego myślenia. Ale najbardziej znaczące przykłady poprawy zachodzą u dzieci i dorosłych, którzy zostali określeni jako „niewyuczalni”, „ z zaburzeniami koncentracji wraz z nadpobudliwością”, z upośledzeniem emocjonalnym, z zespołem Downa.  

Dr Paul Dennison opracował szybkie, proste, zależne od zadania ruchy, które przynoszą korzyść każdemu uczącemu się. Ruchy te  aktywizują połączenia nerwowe w całym ciele, tworząc z niego instrument uczenia się.

Efekty ich regularnego stosowania to m.in.:
-poprawa koncentracji na wykonywanych zadaniach,
-poprawa koordynacji wzrokowo- ruchowej,    
-poprawa oddychania,
-poprawa umiejętności szkolnych takich jak:  wysławianie się, czytanie  i rozumienie, liczenie, zapamiętywanie cyfr, słuchanie, formowanie myśli, pisanie - kaligrafia, literowanie, ortografia,  twórcze pisanie,
-zwiększanie zdolności manualnych, aktywnianie lewej  półkuli mózgu, odpowiedzialnej  za  umiejętności,
-synchronizacja współpracy obu półkul mózgowych.

Ponadto usuwają zmęczenie, odprężają i relaksują. Pomagają w łagodzeniu stresów.
Jak wykorzystać  tę wiedzę by pomóc uczniom w szkole?
        Gimnastyka mózgu jest bezpieczna, nie niesie żadnych zagrożeń i daje uczniom dużo radości. Może być stosowania na początku  lub końcu lekcji, czy jako ćwiczenia śródlekcyjne. Czas jej trwania - około 5 minut.

Przedstawię tylko niektóre ćwiczenia, a zainteresowanych odsyłamy do literatury  [1], [2].

 Pozycja Cooka   zwiększa efektywność uczenia się i reagowania. Przydatna do kontroli własnego zachowania, wyciszenia uczniów, przywrócenia ich koncentracji, obniżenia poziomu  stresu np. przed sprawdzianem.
Usiądź wygodnie, oprzyj nogi na podłodze, skrzyżuj je. Skrzyżuj ręce, złącz dłonie – spleć palce dłoni, przenieś zamknięte ręce do dołu i w stronę ciała, tak by w efekcie końcowym spoczywały na klatce piersiowej z łokciami w dół. Wytrwaj w tej pozycji około 2 minut.

Ruchy  naprzemienne w miejscu  uaktywnią jednocześnie obie półkule mózgowe, poprawiają koordynację ruchową,   umiejętności wizualne, usprawniają  pisanie, słuchanie i pamięć.

Powinny być wykonywane powoli. Jak wskazuje nazwa należy połączyć ruch prawej nogi z ruchem lewej ręki i odwrotnie. Zacznij od zwykłego marszu  w miejscu z wymachiwaniem rąk, a potem wymyślaj inne ćwiczenia wykorzystując wyobraźnię ucznia (np. podskoki raz na jednej nodze raz na drugiej, z wyciągniętą przeciwną ręką w górę, dotykanie lewym łokciem prawego kolana i odwrotnie, klepnięcie prawą ręką uniesionej z tyłu  lewej stopy. ).

 Leniwe ósemki  
poprawiają  poczucie równowagi, koordynację, zdolność postrzegania obydwoma oczyma, płynność pisania...
Narysuj na papierze lub tablicy wolnym, płynnym, nieprzerwanym ruchem symbol nieskończoności ( położona ósemka ). Zacznij pośrodku, rysuj  w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara – do góry, z tyłu i dookoła, i z powrotem do środka, a teraz zgodnie ze wskazówkami – do góry, z tyłu, dookoła  i z  powrotem do środka. Zakreśl ósemkę po 5 razy każdą ręką osobno lub 5 razy dwiema rękami razem.

Inne odmiany tego ćwiczenia:
 Pisanie ręką w powietrzu: Trzymaj kciuk na wysokości oka  w linii środkowej ciała na  odległość łokcia. Trzymając głowę nieruchomo zakreślaj kciukiem poziome ósemki  w powietrzu, wodząc za palcem wzrokiem. Powtórz ćwiczenie po 3 razy każdą ręką. Potem połącz oba kciuki tworząc X. Koncentrując się na  środku X śledź złączone kciuki  zakreślając nimi leniwą ósemkę.

  Słoń:
Wykonuj te same ruchy co przy „leniwych ósemkach”,  tak jakby robił to słoń.
 Połóż lewe ucho na lewym ramieniu i patrz wzdłuż wyciągniętego ramienia- trąby słonia.  Śledź wzrokiem ruch końców palców, które malują wzór leniwej ósemki.

 Pisanie symetryczne oburącz
ćwiczenie to wymaga wykorzystania obydwóch półkul mózgowych, poprawia orientację w przestrzeni, ułatwia zapamiętywanie.
Rysuj obydwiema rękami jednocześnie, nie odrywając ołówka od papieru
Zacznij od  prostych rysunków: choinka, domek, rząd serc – jedno pod drugim itp., wykonuj lustrzane ruchy rąk (np. lewą stronę choinki – rysuj lewą ręka, prawą stronę – prawą ręką).

Możesz pisać swoje imię od środka na zewnątrz (lub od zewnątrz do środka, jeśli jesteś leworęczny).Wykorzystaj to ćwiczenie do zapisywania słów czy wzorów, które chcesz zapamiętać. Można też pisać ręką w powietrzu lub na  plecach kolegi.

Uwaga!!!
Woda jest jedną z najważniejszych substancji w ciele, stanowi 45% do75%  jego całkowitej wagi. Jest konieczna do  nie tylko do życia ale i do uczenia się. Odgrywa ważną rolę w elektrycznej aktywności ciała, dystrybucji tlenu i odżywianiu. Regularne picie wody małymi łykami utrzymuje ciało nawodnionym i pracującym z optymalną efektywnością. Osoby zdrowe powinny pić dziennie około 1 litra wody  na 45 kg wagi ciała. Pozwól  swoim uczniom popijać wodę w czasie trwania zajęć, a szczególnie przed czy po ćwiczeniach gimnastyki mózgu.

      Gimnastyka mózgu jest niefarmakologiczna, prosta i bardzo efektywna. Zachowuje dobre zgranie układu umysł-ciało, pomaga wszystkim w ogólnym uczeniu się i rozumieniu, prowadzi do szybkiego     i efektywnego sposobu zmiany stanu fizycznego       i psychicznego uczniów. Problemy w akceptacji gimnastyki mózgu spowodowane są tym, że ćwiczenia wydają się zbyt proste by działały. Większość z nas wierzy, że jeżeli program nie jest trudny, kosztowny i wymagający wiele czasu to jest mniej wartościowy. Gdy wyjdziemy poza takie  myślenie, odkryjemy, że proste rozwiązania przynoszą najlepsze wyniki.  :D    

    Centrum Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej MENiS włączyło Kinezjologię Edukacyjną do programu szkolenia przeznaczonego dla psychologów, pedagogów, nauczycieli i rodziców.

 Literatura:

  [1]  Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy Kinezjologii Edukacyjnej. -  Dr Carla Hannaford,

 [2]  Przyspieszone uczenie się w klasie. -  Alistair Smith,

 [3]  Materiały z kursu  „Kinezjologii Edukacyjnej opracowanej przez Paula Dennisona”,

Może ktoś z rodziców ma swoje "metody" pracy nad pamięcią, koncentracją itd.swojego dziecka, to proszę podzielcie się ze mną. :)
Wszystkim życzę dużo radości  :wink:

" Każde niepowodzenie,które wtargnie znienacka w życie człowieka nie jest wcale karą,  a jedynie wyzwaniem,  próbą, której każdy musi stawić czoła..".                         „Piąta góra” – Paulo Coelho

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Kinezjologia Edukacyjna - Gimnastyka Mózgu
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 14, 2004, 12:01:31 am »
Polecam uwadze już istniejący wątek o tym:
http://forum.darzycia.pl/topic,2531
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Offline renata

  • User z prawami do pisania
  • Raczkujący bywalec
  • **
  • Wiadomości: 87
Kinezjologia Edukacyjna - Gimnastyka Mózgu
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 14, 2004, 07:37:15 am »
nie wiem czy wiecie ile ludzi doroslych ktorzy chodzili na te kursy pozywywnego myslenia  doskonalenia umyslu jest u psychiatry u nas byl program i wywiady z ludzmi ktorzy zatracili swoja osobowosc nie moga sobie z soba samym poradzic nie wiedza kim sa Kursy sa u nas zabronione ludzie lecza sie po kilka lat

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Kinezjologia Edukacyjna - Gimnastyka Mózgu
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 14, 2004, 09:37:55 am »
Zadza się!!!  
w podanym wątku jest ostrzeżenie dotyczące wyższych stopni kursu tej metody zajmujące się NLP (Neurolingwistyczne Programowanie Mózgu)


Cytuj
Miłe Panie metoda Dennisonów jest mi znana (elementy jej wykorzystuję od wielu lat w pracy z dziećmi o zaburzonym rozwoju). Teraz zaczyna być przereklamowana- to moje może subiektywne odczucie. Pierwsza część kursu i proponowane ćwiczenia relaksacyjne i energetyzujące, mające na celu integrację półkul mózgowych w celu efektywniejszego działania... nikomu nie zrobią krzywdy.
Ale kolejne części kursu ... wprowadzają ćwiczenia służące uaktywnianiu dotychczas nieznanych części mózgu. Proszę Państwa co uaktywnicie, nikt dokładnie tego Wam nie powie. Nawołuję do ostrożności!
Fakt, iż ja znając metodę Dennisona od chyba 8 lat, stosuje jej elementy, a nie całość możliwe, że wynika z mojej przesadnej ostrożności i przesadnej odpowiedzialności za powierzone mi maluchy, moze z niedouczenia.
Na prezentowanych stronach Soniu widzę ćwiczenia, ale nie dostrzegam nadal badań potwierdzających skuteczność i nieszkodliwość tejże metody.  Wybór należy do Was matki, rodzice, nauczyciele....powodzenia
"rrybka"- http://forum.ipon.pl/viewtopic.php?t=356


Programowanie Neurolingwistyczne (NLP) - podstawowe założenia i niektóre zarzuty.

Cytuj
Należy podchodzić do NLP z dużą ostrożnością, traktując je jako nie poddany weryfikacji system hipotez i mniemań, na tyle młody, że nie wszedł jeszcze w stadium autokrytycyzmu, o tworzeniu nowego paradygmatu nawet nie wspominając (zresztą, nawet sami zwolennicy NLP [Molenda, 1997] bywają ostrożni w szacowaniu jego odrębności w stosunku do psychologii, co nie przeszkadza niektórym pisać o „nowym paradygmacie i nowym języku psychologii”, czy „pierwszej epistemologii” [O’Connor, 1996]). Nie można więc nazwać NLP teorią racjonalną w myśl kryterium zaproponowanego przez H. Schnadelbacha.

"Świadomość człowieka jest ograniczona do postrzegania około siedmiu elementów na raz. Tylko za pomocą nieświadomości można zrozumieć świat. To, co robimy najlepiej, robimy nieświadomie (nieświadoma kompetencja jest najwyższym stadium wiedzy)...."

"Stan dotarcia do nieświadomości osiąga się w transie (w NLP nie stosuje się nakazów ani zakazów tak jak w hipnozie); głębokim zaangażowaniu w ograniczony zakres uwagi."

"Nie ma porażki, jest tylko informacja zwrotna. Umożliwia ona naniesienie poprawek do modelu działania. Istotna jest ostrość postrzegania tej informacji...."

"..NLP jako nauka działa na wyższym poziomie logicznym, ponieważ integruje różne dziedziny."

"Krytykę programowania neurolingwistycznego należy zacząć od odpowiedzi na pytanie, czym właściwie jest NLP. Możliwe jest co najmniej czworakie rozumienie tego terminu:"

jako pewnej metodologii postępowania terapeutycznego, czy pewnej filozofii komunikacji, opierającej się na abstrahowaniu od treści komunikatu i skupieniu się na jego formie, ukierunkowaniu na nadawcę i dostosowaniu się do niego zbioru technik wewnętrznej zmiany, modelowania siebie i innych jako sposobu opisu i całokształtu wiedzy z pogranicza językoznawstwa i neuropsychologii, zakładając, że gramatyczna struktura języka jest odbiciem wewnętrznej reprezentacji rzeczywistości jako kategoria ontologiczna powiązana z logiką światów możliwych, będących tutaj obiektywnie niepoznawalnej rzeczywistości zewnętrznej.....

więcej o tym:
szukaj:
NLP-notatki
http://strony.wp.pl/wp/papier_lab/index.php-id=27.htm#tytul


Myślę, że warto poczytać przed podjęciem decyzji o wyższtch stopniach tego kursu, w których dochodzi do NLP.
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

 

(c) 2003-2019 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach