Ogłoszenia Zwierzęta
Aktualności: Jeśli uważasz że serwis Dar Życia jest potrzebnym miejscem Wesprzyj nas. Chcemy reaktywować serwis, dostosować graficznie i technicznie do aktualnych standardów, ale potrzebujemy Twojego wsparcia. Dziękujemy za wsparcie.

Autor Wątek: Program terapii dziecka z zD z upośl w stopniu lekkim  (Przeczytany 1658 razy)

Offline sonia

  • User z prawami do pisania
  • Rozgadany Weteran
  • *******
  • Wiadomości: 25627
    • Dar Życia
Program terapii dziecka z zD z upośl w stopniu lekkim
« dnia: Kwiecień 21, 2004, 07:37:31 pm »
Program terapii dziecka z upośledzeniem w stopniu lekkim
 
Charakterystyka dziecka :zespół Downa, upośledzenie w stopniu lekkim, sześciolatek, słaba koordynacja wzrokowo- ruchowa, mała sprawność manualna

Czas trwania :ćwiczenia będą powtarzane w odstępach 2-3 dniowych i modyfikowane w zależności od aktywności dziecka przez okres miesiąca.

CELE:
-wykształcenie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
-rozwinięcie sprawności manualnej.

METODY:
- terapia zabawą,
- działalność praktyczna, wycieczka
- oparte na słowie,
- naśladownictwie,
- metoda Weroniki Sherborn (dotykowa),

ZADANIA :

1.KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI RYSOWANIA I MALOWANIA ORAZ ZAMALOWYWANIA OBRAZKÓW.

a) Terapia zabawą
* podczas pracy przypominamy to, czego wcześniej się nauczyliśmy np.jak trzymamy kredkę, do czego są farby, że tego się nie je, do czego służą kartki, nie drzemy, nie gnieciemy...
* prowadzący wszelkie środki przygotowuje w ustaleniu z opiekunem i stara się wybierać je tak, aby możliwe były zastępniki,
* ćwiczenia przebiegają w atmosferze zabawy,
* osoba realizująca i dziecko ubrane są w strój swobodny,
* dziecko powinno pracować w pozycji wygodnej dla siebie (biurko, podłoga) pamiętając aby podczas pracy zachowana była estetyka,

- dziecko ma przed sobą arkusz papieru, na którym będzie odwzorowywało brakujące szczegóły w rysunkach,
- rozkładamy duży arkusz szarego papieru i prosimy by dziecko (podczas słuchania melodii) namalowało kolorami które lubi- taniec plam,
- dziecko z zamkniętymi oczyma maluje tylko lewą ręką, po chwili otwiera oczy i gdy nie jest z czegoś zadowolone może nanieść poprawki,
- może też jeżeli ma ochotę na papierze namalować palcami stopy,
- kładziemy przed dzieckiem obrazki konturowe, które po omówieniu razem zamalowyjemy odpowiednimi kolorami (obrazek konturowy może być związany z wcześniej omówionym zdarzeniem np. w domu.

2.WYROBIENIE UMIEJĘTNOŚCI BUDOWANIA Z KLOCKÓW PROSTYCH KONSTRUKCJI.

* do zabawy wykorzystujemy klocki ogólnodostępne,
* należy dbać o dobre samopoczucie dziecka i zmieniać materiał na którym pracujemy,
* do następnych ćwiczeń przechodzimy, gdy poprzednie zostały wystarczająco wyćwiczone,
* zmierzamy do tego, by dziecko próbowało budować bez naśladowania,

- dziecko z terapeutą(nauczycielem) konstruuje wieżę z 3-4 dużych klocków, naśladując,
- dziecko buduje wieżę na podstawie modelu,
- buduje wraz z ćwiczącym proste modele z mniejszych klocków (odwzorowywuje),
- w chwilach znużenia możemy zamiast klocków użyć kolorowych gąbek, które dziecko będzie ustawiało jedna na drugiej lub coś z nich budowało(gąbek możemy użyć do ustawiania wieży za pomocą nóg).

3.WDROŻENIE DO MOŻLIWOŚCI UCZESTNICZENIA W ZABAWACH RUCHOWYCH,POŁĄCZONE Z MOŻLIWOŚCIĄ POZNANIA ODLEGŁOŚCI,WYSOKOŚCI,KIERUNKU.

* do zabawy można używać przedmioty, które są dostępne i znane w domu dziecka lub inne,które są dziecku nieznane, a które mogą wywołać zainteresowanie,

* wycieczkę planujemy za aprobatą opiekuna dziecka,

- metoda praktyczna i oparta na objaśnieniu :zabawa z piłką, którą podrzucamy wysoko w górę lub nisko (za każdym razem mówiąc gdzie piłka spadła i gdzie leciała -wysoko,nisko..),

- wycieczka do parku, w którym mówimy co jest bliżej, a co dalej, rozmawiamy o kierunkach w których podążamy(prosto, w prawo, do tyłu, w lewo, w dół..)
- na podstawie wycieczki i zebranych np. liści wykonujemy ilustrację z prawej strony umieszczamy liść, z lewej suchego kwiatka, ta działalność może być połączona z układaniem makiety z kasztanów i żołędzi,
* wycieczkę możemy odbyć również do ogrodu lub na działkę czy na przejście dla pieszych, by wdrożyć umiejętność przechodzenia przez jezdnię,

- układanie obrazka wg polecenia np. dziecko dostaje kopertę i domek. Terapeuta opowiada: wokół domku były zwierzęta i rośliny, a teraz są w kopercie.Polecamy dziecku postawić płotek obok domku, kotka na płocie, kwiatki przed domkiem, ptaszki na dachu, drzewo za płotem. Dziecko później samo określa gdzie są zwierzęta i rośliny,
* zadanie to wykonujemy, gdy wyćwiczymy umiejętność rozumienia odległości, wysokości i kierunku,
* można zastosować met. instrumentalną- nagrodzenie dziecka po dobrze wykonanym zadaniu

4.ROZWINIĘCIE SPRAWNOŚCI MANUALNEJ.

a) kształcimy umiej. rozpoznawania różnych materiałów o różnych fakturach,
*najpierw wybieramy przedmioty, które są w otoczeniu dziecka, później mniej mu znane, mogą być np. związane z aktualną porą roku (owoce, warzywa)
- wybieramy materiał o różnej fakturze (gładkie, szorstkie, puszyste),dziecko z zamkniętymi oczami zapoznaje się z nimi. Dotyka, doświadcza różnymi częściami ręki (całą dłonią, opuszkami palców, grzbietem dłoni), potrząsa, mnie, podrzuca.
* Dziecko może wyrażać swoje emocje z danym przedmiotem.
b) wyrabiamy umiejętność wykonywania przedmiotów z różnych materiałów

- lepienie z masy solnej przedmiotu, o którym mówiliśmy, w następnym dniu malujemy, możemy okleić słoik w formie wazonika,
(można użyć modeliny, plasteliny..)
- wydzieranka -na kartce papieru szkicujemy o czym będziemy mówić, ustalamy kolory i wydzieramy z drobnych kawałeczków(może być bibuła lub zwykła gazeta)

c) wyrobienie umiej dokładnego kolorowania

- dorysowywanie elementów brakujących (np.. dorysowanie drugiej połówki jabłka, kropli deszczu, promieni słońca)
- kolorowanie wg wzoru.
Opracowanie: Barbara Tomaszewska
źródło: Program terapii dziecka z upośledzeniem w stopniu lekkim
Tam gdzie warto dotrzeć, nie ma dróg na skróty.
Sonia, mama Moniki z zD- 19,10l. , Domowa terapia

Pan Rajek

  • to weteran
  • polecający usługi
  • *******
 

(c) 2003-2019 Team Dar Życia :: nota prawna :: o plikach Cookies :: biuro@darzycia.pl
Polecamy:   Forum o zwierzętach